Kan ik 2 kittens nemen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Lauraawalle
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jan 2011 16:20

Kan ik 2 kittens nemen?

Bericht door Lauraawalle »

Nogmaals bedankt voor het antwoorden op mijn vorige bericht!

Tijdens het vorige bericht heb ik uitgelegd dat ik binnenkort op mezelf ga wonen in een appartement in de stad. Inmiddels weet ik dat het appartement 50m2 is en er een balkon aanwezig is. Ik vertelde dat ik graag 1 knuffelpoes wilde, die niet naar buiten kon (behalve het balkon) en dat ik een normale werkweek heb. Jullie hebben mij toen aangeraden om in de asielen te kijken, wat ik heb gedaan. Alleen kon ik daar geen kat vinden die op mij aansloot. Veel van die katten moeten naar buiten kunnen, of zijn erg angstig en niet geschikt voor " beginnende kat eigenaaren ". Wat ik, wat het personeel van asiel inderdaad goed gezien heeft, dus ook ben. Na het uitpluizen van het internet ben ik op de Ragdoll (eventueel gekruist met een noorse boskat) en de Nebelung gestuit wat mij super leuke katten lijken (heel goed geschikt voor in een appartement). Alleen kunnen allebei de rassen (volgens de rasstandaard) niet goed alleen blijven, omdat ze dan eenzaam worden. Zou het voor mij een optie zijn om van 1 van deze twee soorten, 2 kittens uit 1 nest te nemen? Zou dat ervoor zorgen dat ze niet meer eenzaam zijn? En kan ik 2 kittens samen wel alleen laten in m'n appartement? Omdat ik dus een fulltime baan heb, kan ik ze dan wel goed " opvoeden " ?

Alvast heel erg bedankt!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kan ik 2 kittens nemen?

Bericht door Adriana »

twee katzels, dat wil zeggen een stel dat goeie maatjes is, werkt altijd beter voor de dieren en voor jou. ze hebben elkaar als jij afwezig bent en als je thuis bent kun je qua aandacht makkelijk twee katten aan.
voor een starter zijn kittens moeilijker dan jong volwassen katten.. je krijgt de kinderziektes en ik weet niet wat je met opvoeden bedoelt. zeker als je niet thuis bent gaan katten hun eigen gang en kittens zijn een sloopbedrijf. ik heb er sinds augustus twee en daar al heel wat mee beleefd en ik beschouw mezelf niet als starter..

er zijn niet zoveel nebelungen en wat meer blauwe russen, als je een raskat wilt.
kijk even in de fotoalbums van Meowth (nebelung) en in die van mij (bl rus), ook voor de kleuters. Sindarella is de rust zelve maar hier heb ik nog steeds twee maal per etmaal een ware kattenstorm met inmiddels drie achter elkaar aan sjezende oh zo rustige russen..

als je bij http://www.dierenasiels.com op koppels zoekt, dan vind je vrij veel stellen, die graag samen geplaatst willen worden.
en je zult je balkon voor alle zekerheid toch wel moeten afschermen want met rondfladderende vlinders en/of vogels zijn katten niet te vertrouwen, ze willen er nog wel eens achter aan springen..
en je huis graag catproof zodat de katten, die daar meer uren in doorbrengen dan jij het een beetje leuk hebben. (krabpaal, hoge boekenplanken om te kijken/soezen, speeltjes, mandjes en wegkruipholletjes). en in geval van twee katzels drie kattenbakken op verschillende plaatsen om te beginnen. wat meer kattenbakken is sowieso handig als je wat minder thuis bent, dat geeft per bak wat minder troep en is voor de katzels een stuk prettiger.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kan ik 2 kittens nemen?

Bericht door castratenkoor »

Dat is een heel goed idee twee kitten nemen. Dan hebben ze plezier van elkaar tijdens je afwezigheid en voede elkaar min of meer op. Zorg wel dat ze jong gecastreerd worden om problemen te voorkomen.
Ik zou ze alleen op het balkon laten als je dat eerst beveiligd, een smak naar beneden kan heel ernstige gevolgen hebben. daar zijn vele voorbeelden van.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan ik 2 kittens nemen?

Bericht door pearlsofpassion »

Een kitten alleen sloopt veel meer dan twee kittens, want die slopen ook nog eens elkaar.
Ze zijn dus ook een stuk beter 'op te voeden' en daarmee bedoel ik de regels van het huis aanleren. Het eigenlijke opvoeden tot zelfzekere en sociale katten doen ze bij elkaar.
Een kitten alleen laat zich niet veel regels aanleren, als deze zijn speelterrein veel beknotten. Een kitten moet tenslotte spelen en je kan ze maar moeilijk dwingen zich te vervelen en de regels te handhaven.
2 kittens, kunnen zich binnen die huisregels ook prima amuseren.

Ik snap dat je verliefd wordt op raskatten (ze zijn heel mooi) maar ditzelfde geldt ook voor gewone HTK's. Die zijn ook liever niet alleen.
En omgekeerd, er zijn er in de rassen ook die uiteindelijk liever toch alleen zijn, en daar Sinda (Nebelung) een voorbeeld van. Je kan vooraf niet voorspellen tot wat een kitten gaat uitgroeien (solo-kat of niet), dat zie je pas na een dik half jaar. Maar geboren solo-katten zijn er niet veel.
Als je een kitten alleen laat opgroeien, kweek je wel een solo-kat en kan je wel bijna zeker stellen dat hij zijn dat zijn hele leven blijft.
Het is dus zeker aan te raden 2 kittens te nemen, en dat geldt voor gelijk welk ras.
Als je liever maar 1 kat hebt, ga dan voor een kat die alleen is opgegroeid of eentje die al heeft laten merken een geboren solo-kat te zijn (zoals gezegd, vind je die niet onder de kittens).

Er zijn heel veel asielen. Waarschijnlijk is er nog wel eentje in de buurt waar ze een sociale solo-kat hebben.
Het enige probleem is dat knuffelkatten niet graag alleen zijn en dat 1 solo-kat die graag alleen is, niet zo'n knuffelaar is. Knuffelachtig en graag alleen, valt namelijk niet echt met elkaar te rijmen.
Daarom zou ik als je veel van huis bent ook voor 2 katten gaan (kitten of volwassen kies je zelf) zodat ze steeds gezelschap hebben.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kan ik 2 kittens nemen?

Bericht door Aziraphale »

Ik heb geantwoord in je oude topic ;)
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Kattekop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 feb 2011 12:57
Locatie: Vogelwaarde

Re: Kan ik 2 kittens nemen?

Bericht door Kattekop »

iedereen gaat altijd al voor kittens, ik zou eerder voor 2 al ietjes oudere katten gaan, die altijd al bij elkaar zijn geweest (2 herplaatsers dus bijv.). Bij 2 is het vaak zo dat ze inderdaad als je er zelf niet bent minder eenzaam zijn en knuffelig zijn ze vaak toch wel. Ik heb altijd meerdere katten bij elkaar en ook altijd meerdere bij elkaar gehad en zie dat die toch ook wel erg op mensen gericht zijn, als ik op de bank zit heb ik altijd 1 in mijn nek, 1 op schoot (toen Bella nog leefde) en 1 naast me liggen. Ik zie bij mensen die ik ken die maar 1 kat hebben veel vaker dat juist dat "Einzelgänger" zijn, maar dat is gewoon afhankelijk van de kat, dat kun je niet van tevoren zeggen, zeker niet bij kittens, die zijn gewend aan samen zijn, hoewel daar soms ook in een nest wel 1 bij is die geen of weinig aansluiting met de andere kittens heeft.
RIP Bella geboren:13-04-1997, overleden: 14-02-2011
Minou: 19-05-1996
Tizio: 24-05-2004
Poes: ?
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Kan ik 2 kittens nemen?

Bericht door jojo »

Misschien eerst verhuizen en je balkon katproof zien te maken? Dan kun je in die tijd zo af en toe eens bij je plaatselijke asiel buurten, enerzijds om voor jezelf beter te kunnen bepalen wát je nu precies wilt voor kat of katten, en anderzijds zien de medewerkers daar je dan wat vaker en zullen je dan als het goed is ook beter kunnen adviseren.
Leuk hoor al die voorpret! Heel goed dat je je zo druk aan het informeren bent, daar heb je straks ook je voordeel van als je eenmaal kattenpersoneel bent :-)
Lauraawalle
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jan 2011 16:20

Re: Kan ik 2 kittens nemen?

Bericht door Lauraawalle »

(Sorry voor het 2x openen van dit topic :P was een foutje van mezelf (A) zag het de eerste keer niet staan, dus vandaar dat ik een nieuw topic opende :P)

Vind het echt mega interessant om al jullie reacties te lezen. En ben inderdaad heel erg aant "voorpretten" :P ik wil inderdaad zowiezo eerst settelen voordat ik de katten neem, en heb gister in een ander topic gelezen hoe belangrijk het inderdaad is dat het balkon kat proof is! Zou er niet aan moeten denken dat ze naar beneden zouden kukelen! Ben nog aan het twijfelen tussen 2 appartementen, en 1 zit op de 4e verdieping en de andere op de 6e!! Dus katproof ga ik aan werken! :D Na alle reacties ben ik er inderdaad wel over uit dat het 2 katten moeten zijn. Alleen of het dan kittens/volwasse katten, ras/htk katten moeten zijn is nog wat lastiger te beantwoorden :P

maar alweer heel erg bedankt :D (voor het redden van een onervaren kat liefhebber :P)
Plaats reactie