Welke kat past bij mij?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Lauraawalle
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jan 2011 16:20

Welke kat past bij mij?

Bericht door Lauraawalle »

Binnenkort ga ik verhuizen naar een appartement midden in de stad en ik ben opzoek naar een leuke kat/poes. Omdat het geen groot appartement is, lijkt het me beter als ik maar 1 kat/poes neem. Ik heb al verschillende websites bekeken, maar ik kom er maar niet uit. Ik ben op zoek naar een knuffelpoes/kat, die goed alleen kan zijn (aangezien ik een 39 urige werkweek heb). Voor de rest kan de poes, omdat ik midden in de stad woon, niet naar buiten.

Verder zou ik graag een half lang tot langharige kat/poes willen hebben.

Misschien dat jullie tips voor mij hebben?
Alvast heel erg bedankt, want ik zie door de katten het nest niet meer!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door pearlsofpassion »

Als ik jou was zou ik dan eens alle (goede!) dierenasielen in je buurt opzoeken op internet en daar een mail naar sturen en je situatie uitleggen. Zet erbij dat als ze geen geschikte kat hebben, je liever hebt dat ze dat eerlijk zeggen, dan toch geen kat voor te stellen die hier niet 100% voor geschikt is.

Als je maar 1 kat wilt, is het heel erg belangrijk dat je vraagt naar een kat die NIET met andere katten kan. Niet gewoon een kat die alleen KAN maar echt een kat die niet met anderen wil! Zo zitten er nogal wat in de asielen en die vinden natuurlijk minder snel een baasje omdat er geen andere katten bij kunnen. En anders ga je de kat in kwestie niet gelukkig maken.
Verder moet je dus aangeven wat je graag wil: binnenkat, bij voorkeur langharig, enz.
En dan kijken welke reacties er komen.

Of je die combi gaat vinden weet ik niet, misschien ga je er iets verder voor moeten rijden of een tijdje moeten wachten en goed opvolgen tot er zo'n kat binnenkomt.
Ik vrees een beetje dat je met een knuffelkat en die goed alleen kan zijn, jezelf tegenspreekt. Het is het ene of het andere. Als je een knuffelkat hebt, doe je haar geen plezier mee haar een hele dag alleen te laten, dat is wel logisch. Ze zal dan wel heel blij zijn als je thuis komt, dus dat is leuk voor jou, maar je wilt toch dat zij gelukkig is? Ook is de kans groot dat als je dan wel een dag thuis bent, ze de hele dag slaapt omdat ze dat nu eenmaal gewend is van als je overdag weg bent...


Als je echt veel van huis bent (wat doe je bv in je weekends?) is twee katten wel leuker. Dan hebben ze elkaar om gezelschap te houden. Geen enkele kat is graag hele dag helemaal alleen...
Voor 2 katten heb je echt niet meer plaats nodig dan voor 1. Je hebt gewoon een extra kattebak nodig, een extra etensbakje en dat is alles. Ook van kosten valt het heel goed mee omdat ze vanalles delen. En voor 1 kat moet je natuurlijk meer speeltjes en zo kopen om ze bezig te houden...
Denk er maar eens over na. ;-)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 10 jan 2011 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door castratenkoor »

Valerie heeft het al fraai uiteengezet voor je ik sluit me daarbij aan. Ik zou gaan voor een wat ouder asielkat die bewezen einzelgänger is. Als je een kat van een jaar of 5-6 neemt heb je er nog een jaar of tioen plezier van. realiseer je wel, - de ideale kat bestaat niet dus wees niet teleurgesteld als het dier in questie niet aan alle eisen voldoet.
Denk ook aan het kat-veilig maken voor de a.s bewoner - geen giftige planten, geef gevaarlijke schoonmaakmiddelen binnen bereik van de kat - scherpe voorwerpen veili wegstoppen, geen breekbare dingen die hij of zij om kan gooien enz enz.
En genoek klimmogelijkheden en speelgoed aanschaffen, lekker mandjes en dekentjes enz. enz.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door JLC »

En bedenk wel dat je een langharige kat elke dag moet kammen en/of borstelen om klitten te voorkomen. Verder zijn inderdaad alle nuttige tips al gegeven.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Cari »

Ik vrees een beetje dat je met een knuffelkat en die goed alleen kan zijn, jezelf tegenspreekt. Het is het ene of het andere. Als je een knuffelkat hebt, doe je haar geen plezier mee haar een hele dag alleen te laten, dat is wel logisch. Ze zal dan wel heel blij zijn als je thuis komt, dus dat is leuk voor jou, maar je wilt toch dat zij gelukkig is?
DIt vind ik een heel belangrijk punt dat veel mensen maar liever over het hoofd zien. Mensen zijn heel gauw geneigd te zeggen "ze kan goed alleen zijn", maar een knuffelgrage kat is per definitie nietgraag alleen.
Ik zou zeggen: ga voor een leuk, misschien iets ouder stelletje. Dan weet je dat ze elkaars gezelschap op prijs stellen en dus eigenlijk nooit alleen zijn. Dan ben jij gelukkig en dan zijn je katten dat ook :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Admin »

"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Lauraawalle
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jan 2011 16:20

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Lauraawalle »

Dank jullie wel voor jullie reactie! Hier kan ik zeker wat mee! Ben al verschillende asielen aant afspeuren en kat eigenaren aant ondervragen :P maar hartstikke bedankt voor de reactie ;)
Lauraawalle
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jan 2011 16:20

Kan ik 2 kittens nemen?

Bericht door Lauraawalle »

Nogmaals bedankt voor het antwoorden op mijn vorige bericht!

Tijdens het vorige bericht heb ik uitgelegd dat ik binnenkort op mezelf ga wonen in een appartement in de stad. Inmiddels weet ik dat het appartement 50m2 is en er een balkon aanwezig is. Ik vertelde dat ik graag 1 knuffelpoes wilde, die niet naar buiten kon (behalve het balkon) en dat ik een normale werkweek heb. Jullie hebben mij toen aangeraden om in de asielen te kijken, wat ik heb gedaan. Alleen kon ik daar geen kat vinden die op mij aansloot. Veel van die katten moeten naar buiten kunnen, of zijn erg angstig en niet geschikt voor " beginnende kat eigenaaren ". Wat ik, wat het personeel van asiel inderdaad goed gezien heeft, dus ook ben. Na het uitpluizen van het internet ben ik op de Ragdoll (eventueel gekruist met een noorse boskat) en de Nebelung gestuit wat mij super leuke katten lijken (heel goed geschikt voor in een appartement). Alleen kunnen allebei de rassen (volgens de rasstandaard) niet goed alleen blijven, omdat ze dan eenzaam worden. Zou het voor mij een optie zijn om van 1 van deze twee soorten, 2 kittens uit 1 nest te nemen? Zou dat ervoor zorgen dat ze niet meer eenzaam zijn? En kan ik 2 kittens samen wel alleen laten in m'n appartement? Omdat ik dus een fulltime baan heb, kan ik ze dan wel goed " opvoeden " ? Alvast heel erg bedankt!!!
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Zuri »

Misschien nog een andere tip; kijk eens naar raskatten-herplaatsers. Het komt nog wel eens voor dat een cattery een poes heeft die minder goed in de groep ligt en beter af is als enige kat. Op deze website: http://www.herplaatsing.nl/ kun je kijken welke katten een nieuw huisje zoeken. Voordeel hiervan is dat je weet dat deze katten beter tot hun recht komen als ze alleen worden gehouden, je al een betere inschatting hebt van wat het karakter van de poes is (dat moet je met een kitten altijd nog afwachten) en de opvoeding al voor je gedaan is. Ook kun je een kat op deze manier een nieuwe kans bieden (net als bij asielkatten). En vaak mogen raskatten niet vrij rond lopen van de vorige eigenaren. Ze zijn dus al gewend om alleen binnen of in een afgeschermde tuin te leven.

Als je ook hier niets vindt kun je gaan kijken voor kittens. Alleen vraag ik me af of dat handig is voor een beginnende kattenverzorgster. Ik zou dan niet gaan voor een kitten alleen (als die zich gaat vervelen wanneer je van huis weg bent, kan het zijn dat hij zich gaan uitleven op je spullen) maar voor een setje. Alleen heb je aan een setje kittens je handen behoorlijk vol! Wat vindt je van het idee om een volwassen asielkat te nemen met daarbij een kitten (raskat of rasloos)?
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Aziraphale »

Ik kan je twee kittens zeker aanraden! Wij waren ook beginners op kattengebied maar het gaat prima. Het is maar net hoe open je ervoor staat. Ze maken wel eens wat stuk, maar dat doen oudere katten ook wel eens. Zorg vanaf het eerste moment voor een mooie, grote krabpaal, waar ze straks als ze groot zijn ook nog recht tegenop kunnen staan. Over het cat/kittenproof maken van je huis kun je hier op het forum nog meer vinden.
Maar in het asiel zitten ook veel lieve, mooie kittens die graag samen opgroeien. Wij hebben daar onze schatjes vandaan. Hartstikke knuffelig, lief, beste vriendjes samen. Ik heb ook een bijna fulltime werkweek en mijn vriend studeert fulltime (toevallig heeft hij nu weinig colleges) en dat gaat prima, omdat ze samen zijn. En nog steeds hartstikke knuffelig naar ons toe!
Overdag, als wij er niet zijn, zijn ze in de woonkamer/keuken en dat wil prima. Als wij er wel zijn mogen ze naar boven en in bijna alle kamers (behalve de was- en logeerkamer als er was hangt of logés zijn).
Veel succes met je keuze ;)
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Kattekop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 feb 2011 12:57
Locatie: Vogelwaarde

Re: Kan ik 2 kittens nemen?

Bericht door Kattekop »

Lauraawalle schreef:Nogmaals bedankt voor het antwoorden op mijn vorige bericht!

Tijdens het vorige bericht heb ik uitgelegd dat ik binnenkort op mezelf ga wonen in een appartement in de stad. Inmiddels weet ik dat het appartement 50m2 is en er een balkon aanwezig is. Ik vertelde dat ik graag 1 knuffelpoes wilde, die niet naar buiten kon (behalve het balkon) en dat ik een normale werkweek heb. Jullie hebben mij toen aangeraden om in de asielen te kijken, wat ik heb gedaan. Alleen kon ik daar geen kat vinden die op mij aansloot. Veel van die katten moeten naar buiten kunnen, of zijn erg angstig en niet geschikt voor " beginnende kat eigenaaren ". Wat ik, wat het personeel van asiel inderdaad goed gezien heeft, dus ook ben. Na het uitpluizen van het internet ben ik op de Ragdoll (eventueel gekruist met een noorse boskat) en de Nebelung gestuit wat mij super leuke katten lijken (heel goed geschikt voor in een appartement). Alleen kunnen allebei de rassen (volgens de rasstandaard) niet goed alleen blijven, omdat ze dan eenzaam worden. Zou het voor mij een optie zijn om van 1 van deze twee soorten, 2 kittens uit 1 nest te nemen? Zou dat ervoor zorgen dat ze niet meer eenzaam zijn? En kan ik 2 kittens samen wel alleen laten in m'n appartement? Omdat ik dus een fulltime baan heb, kan ik ze dan wel goed " opvoeden " ? Alvast heel erg bedankt!!!

oei!!! Kittens als je zelf een hele dag aan het werk bent? Hoe wil je ze een goede opvoeding geven als je er zelf niet bent? Ik heb mijn katten altijd op de volgende manier uitgezocht:
1. binnenkat: kat die altijd buiten is geweest, is dan al een probleem
2. knuffelkat: zal niet graag alleen zijn
3. bij het kiezen van een kat heb ik nooit gekeken naar kleur of iets dergelijks, meer of het klikt, dus vinden jullie elkaar leuk (dit is voor mij heel belangrijk), ik zou dus nooit een kat nemen die tegen me zit te blazen en die geen contact zoekt (klinkt misschien zielig tegenover een "verlegen" kat), maar contact is toch wel belangrijk.
4. Leeftijd: met een kitten heb je meer kans op "sloopgedrag" omdat die nu eenmaal veel speelser zijn dan een wat oudere kat. Een kitten moet ook nog opgevoed worden, bij een herplaatser heb je over het algemeen het geluk dat ie vaak al een redelijke opvoeding heeft.
5. als je al een kitten zou nemen, zou ik zeker voor 2 uit hetzelfde nest gaan
RIP Bella geboren:13-04-1997, overleden: 14-02-2011
Minou: 19-05-1996
Tizio: 24-05-2004
Poes: ?
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Aziraphale »

Wij hebben twee asielkittens die niet uit één nest komen en dat gaat super goed.
Als ze samen zijn en voldoende speelgoed dan valt het sloopgedrag heel erg mee! En ik ben van mening dat je kittens weinig kunt 'opvoeden'. Die denken non-stop: 'Spelen, spelen!!'. Ik merk nu ze 8/9 maanden zijn pas dat je ze wat kunt afleren en aanleren.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet goed waarom iedereen zich zo'n zorgen maakt over opvoeden.
Ze voeden elkaar op!

Ok, je moet misschien wel eens zeggen: nee, de gordijnen mogen niet, en nee, niet op de mat krabben maar op de krabpaal. En van het eten afblijven. Maar daar stopt het toch?
Op een paar weken tijd heb je dat bij 2 kittens afgeleerd. Bij 1 kitten kan je proberen, maar lukt het vaak nooit...
En verdere opvoeding zie ik daar niet in. Of ben ik nu speciaal?
Ik ben wel benieuwd waar jullie dan de hele dag mee bezig zijn de katten aan- of af te leren? Ik doe dat namelijk niet :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattekop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 feb 2011 12:57
Locatie: Vogelwaarde

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Kattekop »

een kat zal toch moeten leren dat er bepaalde plaatsen zijn waar ie niet mag komen? Bij mij mogen ze dus niet op het aanrecht en al helemaal niet als ik met eten bezig ben en aan de meubels hangen is ook zoiets, dat zijn dus dingen waar ze toch wel "opvoeding" nodig hebben. Ik ben echt niet zo fanatiek dat ze niks mogen en nergens mogen komen, maar er zijn wel grenzen.
RIP Bella geboren:13-04-1997, overleden: 14-02-2011
Minou: 19-05-1996
Tizio: 24-05-2004
Poes: ?
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Aziraphale »

Valerie, ik leer ze weinig af en aan hoor ;) Maar ik merk nu dat ze begrijpen dat ze niet op het aanrecht mogen lopen (als wij erbij zijn tenminste :lol:) tijdens het koken etc. En ze blijven nu prima van ons eten af. Nu heeft consequent zijn meer nut dan toen ze ukken waren.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Plaats reactie