Voeding en snoepjes

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Voeding en snoepjes.

Bericht door Nyncke »

JohnP schreef:Vroeger gaf mijn oma altijd een dagskuikens in stukken geknipt.
Kan ik ook gewoon stukjes kipfile geven in plaats van kuikens .
Mijn wederhelf vind dat zielig en vies mij boeit het verder niet ik knip wel.
Die eendagkuikens hoef je niet te knippen hoor, die kregen ze hier met 6 weken al grommend en wel naar binnen. ( en wel groter werk )
Alleen uitkijken voor de eigeelbol die erin zit, moeilijk weg te krijgen op bv de vloerbedekking.
Gebruikersavatar
JohnP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2011 18:34
Locatie: Spijkenisse

Re: Voeding en snoepjes.

Bericht door JohnP »

Hoeveelheid voedsel per dier in g/dag volgens de fabrikant:

Leeftijd (weken) Hoeveelheid in g / dag
3 - 6 30 - 40 g
6 - 24 40 - 90 g
24 - 52 80 - 90 g

De aanbevolen hoeveelheid voer per dag moet aangepast worden aan de weersomstandigheden, aan het activiteitenniveau van de jonge kat en aan zijn lichamelijke constitutie. Er moet altijd schoon en vers drinkwater klaar staan.

Omschakeling naar Pro Plan Kitten Kip & Rijst:
In de ontwenningsfase beginnen de kittens zich voor vast voedsel te interesseren. U moet ze voldoende tijd geven, ongeveer 2 tot 3 weken, om aan de omschakeling van moedermelk naar Pro Plan Kitten Kip & Rijst te wennen. Dit helpt om spijsverteringsproblemen te voorkomen en er zeker van te zijn dat de kittens alle nodige voedingsstoffen uit de moedermelk hebben gekregen. Geeft u ze elke dag een beetje meer Pro Plan Kitten Kip & Rijst en verminder zo de behoefte aan voedingsstoffen uit de moedermelk, tot u uitsluitend en alleen nog Pro Plan Kitten Kip & Rijst voert.





Samenstelling:
Kip (20%), rijst (14%), gedehydreerde varkensproteïne, maïsglutenmeel, gedehydreerde gevogelteproteïne, maïs, dierlijke vetten (gestabiliseerd met gemengde Tocopherolen), autolysaat, maïzena, granenglutenmeel, eipoeder, visolie, gist, kaliumchloride, calciumcarbonaat, mineralen, cholinechloride, natriumchloride, colostrum.
Kip (21%), rijst (16%), maïsglutenmeel, gedehydreerd gevogelteproteïne, maïs, granen, dierlijke vetten (gestabiliseerd met gemengde Tocopherolen), autolysaat, eipoeder, witlof (2%), gist, erwtenproteïneconcentraat, visolie, kaliumchloride, Totale verteerbaarheid van 87,9 %.





analyse


calcium 1.3 %
fosfor 1.0 %
linolzuur 1.0 %
magnesium 0.1 %
ruw eiwit 40.0 %
ruw vet 20.0 %
ruwe as 7.0 %
ruwe vezel 1.3 %
vocht 7.5 %
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Voeding en snoepjes.

Bericht door Lovecat »

John; ik weet niet hoe je gezocht hebt op Zooplus, maar het is er wel hoor, hierbij de link om het te vergemakkelijken

http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... /sanabelle


Je kat was toch rond de 8 maanden? Dan hoeft hij in principe geen kittenvoer meer, zeker als hij straks gecastreerd wordt (of was dat al gedaan, weet ik niet uit mijn hoofd), kan je kat daar snel dik van worden (kittenvoer bevat veel energie). In de adultvarianten zitten genoeg voedingsstoffen voor een katje rond de 8 maanden.
Gebruikersavatar
JohnP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2011 18:34
Locatie: Spijkenisse

Re: Voeding en snoepjes.

Bericht door JohnP »

Oke dan maak ik dit gewoon op en koop aan komende week gewoon adult Welke is er dan beter geschikt ik zij hier vooral RC over de toonbank vliegen.
Merken zoals Sanabelle hebben ze niet wel weer de b merken in oranje verpakking lams.
Voor mij is het belangrijk om voer te geven wat goed is voor de kat en dat hij het lekker vind en hem toch in goede conditie houd.
Ik wil ook geen kieskeurige kat door iederekeer over te stappen op ander voer.
Ik wil nu gewoon een keuze maken .
Ik zet even een lijstje neer van merken , en in conversatie met jullie wat je het best kan geven.
Ik krijg nu van alle kanten merken zie ook veel merken op zooplus pffffff ik weet het niet meer.

1 Royal canin
2 Purina pro plan adult
3 Sanabelle
Deze spreken mij aan om te kopen en geven.

Hoeveel keer per dag geef je eten ik twee keer s 'morgens brokjes 45 gram tot 50 s 'avonds nat of ook brokjes tussen door vers vlees Kip of vis.

Hebben jullie hier ook nog voedsel schema's die ik kan bekijken.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Voeding en snoepjes.

Bericht door Lovecat »

Sanabelle is niet overal verkrijgbaar inderdaad, maar Zooplus heeft het altijd. Lams ben ik persoonlijk geen voorstander van, ik vind de samenstelling niet echt geweldig...

Als je een goede premiumbrok geeft is het goed voor de kat, houdt het hem in conditie en als hij het ook nog lekker vindt, dan heb je de goede brok te pakken. Iedere keer overstappen op ander voer is ook niet echt heel fijn voor de kat, vaak wordt overstappen gedaan in kleine stapjes waarin je het oude voer mengt met het nieuwe voer, steeds meer nieuw voer aanbieden en op een gegeven moment kun je het oude voer weglaten.

Verschillende smaakvarianten aanbieden vind ik wel belangrijk, want anders krijg je wel een kieskeurige kat. Stel je voor dat hij straks bijv. blaasgruis krijgt; dan zul je over moeten stappen op dieetvoeding en als je kat maar 1 smaak van 1 soort gewend is, en dat al jaren lang, kan het lastig worden hem op de dieetvoeding te krijgen.

Als ik je lijstje zie, zou IK voor de Sanabelle gaan, maar dat is persoonlijk. Ik vind de Royal Canin niet zo fantastisch voor het geld wat je ervoor moet betalen, evenals Pro Plan..
Op Zooplus kun je van elk voer de samenstelling bekijken, als je dan let op de punten die je zelf hierboven in 1 van je berichten hebt opgenoemd, kun je toch al heet wat voeders wegstrepen.

Ik vind het moeilijk jou te zeggen; DIT is het beste en dat moet je geven. Het is altijd wat uitproberen. Sommigen hier zweren bij Almo Holistic, waarvan ik de samenstelling erg goed vindt, maar mijn katten eten het absoluut niet, dus ik zou eerst eens proefzakjes bestellen van de merken die je wat lijken, kun je in ieder geval zien of je katten het uberhaupt willen eten ;-)

Hoeveel je moet geven is ook echt per kat verschillend, houdt ongeveer het advies van de zak aan, MAAR kijk vooral naar je kat; weeg hem geregeld en pas daar de hoeveelheid voer op aan.
Wanneer jij brokjes, vers of natvoer geeft, moet je zelf weten. Ik geef mijn katten nu 3 x per dag te eten.

's Ochtends droge brokjes (klein beetje) In de middag KVV (staat voor kant en klaar versvoer; gemalen vlees/botten/organen verpakt in worsten) en 's avonds KVV. Tussendoor wat snoepjes (gewonen brokjes, maar een andere smaak dan ze normaal krijgen) of een kuiken of wat verse kip/kalkoenfilet).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voeding en snoepjes.

Bericht door castratenkoor »

Een kuikentje is compleetvoer, waar alels in zit voor de kat, een stukje kipfilet niet. Maar het is prima kipfilet af en toe een stukje naast een portie blikvoer.
Is goed voor zijn gebit en kaken.
Ik zou wel blik of zakjes natvoer ook van een goed merk.
En omdat je maar 1 kat hebt zou ik kleine blikjes bv 85 gram Miamor.
Dat eet hij in een keer op.
Blikken van 400 gram in delen, dan gaat toch de kwaliteit achteruit na de eerste keer.
Dus mijn advies is zakjes van 100 grom of blikjes 85 gram goed merk.
Kuikentje moeten ze vaak leren eten, dus na de eerste paar keer in stukjes geknipt te
hebben zou je een hele kunnen aanbieden.

Je hebt ook KVV merk DARF dat is in porties van 150 gram en stukken handiger dan de 500 grams worsten van Carnibest.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
JohnP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2011 18:34
Locatie: Spijkenisse

Re: Voeding en snoepjes

Bericht door JohnP »

Nu ben ik benieuwt naar snoepjes, ik nog gekeken naar gras snoepjes die heb ik niet kunnen vinden en het meeste wat er wel was aan katten snoepjes daar zat weer te veel suiker in.

Welke bestand delen mogen wel en welke niet in snoepgoed voor onze kat zitten.
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Voeding en snoepjes

Bericht door Aziraphale »

Bij Zooplus hebben ze grassnoepjes van Gimpet.
Ik doe niet zo 'streng' qua snoepjes, ze krijgen er hooguit twee per dag per kat. Wij eten soms ook iets wat niet gezond is toch? Zo vindt Bo hier kaassnoepjes erg lekker, en soms heeft hij erge behoefte aan de grassnoepjes (ivm haarbal ws). Bella lust alles qua snoepjes.
Kauwstaafjes doen t ook erg goed!
Qua brokken en natvoer ben ik wel kieskeurig.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
JohnP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2011 18:34
Locatie: Spijkenisse

Re: Voeding en snoepjes

Bericht door JohnP »

Oke bedankt allemaal voor jullie info.
Ik hoop dat vandaag mijn foto album beschikbaar is kan ik eventjes foto's uppen.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Voeding en snoepjes

Bericht door Nyncke »

Ja, die grassnoepjes zijn geweldig, had eens wat proefzakjes ( ook voor de hond, zijn die kleine snoepjes een lekkernij waar je een moord voor doet ;-) )
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Voeding en snoepjes

Bericht door Ilone »

De volgende snoepjes doen het hier errrg goed:

http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... ies/206301

En zijn ook nog eens vrij gezond!

Verder doen ze hier ook een moord voor moutpasta, wat voor Speedy en Muka hier ook nog eens goed is voor een mooie drol ;) Hoef ik weer minder laxatract te gebruiken.

Kaassnoepjes zijn hier ook in trek.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voeding en snoepjes

Bericht door Adriana »

Cosma snoepjes yesssss :eclap: Ilone ;-) ..! yummie yummie :cathappy: :cathappy: :cathappy:
zaten bij die Zpls adventskalender geloof ik en ze hebben hem daarom gemold, heus niet wachten totdat ze een venstertje open mochten maken maar 'hier met dat spul' en omdat ze in plastic zakjes zaten en ik het gelukkig op tijd zag, ze toen maar in een potje gedaan.
ze zijn er wild op en 100% natuurlijk, geen e-nrs, smaakstofjes, kleurstoffen, suikers, toegevoegde vits en andere chemische ellende, waar ze zo leuk allergisch van kunnen worden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voeding en snoepjes

Bericht door castratenkoor »

Ik geef een ander merk brokken dan ze gewoonlijk eten als snoepjes. Alle 8 katten zijn dan om me heen om om de beurt een paar brokjes in ontvangst te nemen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Voeding en snoepjes

Bericht door Ilone »

Ja hier ook hoor Adriana! Ik moet ze weer bestellen, ik raak door mijn voorraad haha maar zodra dat dekseltje plopt, staan ze naast me :lol:

Brokjes heb ik hier ook als snoepjes, Dinie. Ik had nog van de Sanabelle Urinairy over, omdat Speedy toch weer over moest op de c/d. En ze vinden ze alledrie lekker! Dus af en toe ga ik met de trommel op de grond zitten en komen ze lekker gezond snoepen :grin:


Dus, John, ondertussen genoeg voorbeelden zo denk ik? ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
JohnP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2011 18:34
Locatie: Spijkenisse

Re: Voeding en snoepjes

Bericht door JohnP »

Dacht het wel.
Bedankt zover.
Plaats reactie