Mijn kittens vechten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
kitten11
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 feb 2011 11:16

Mijn kittens vechten

Bericht door kitten11 »

Ik heb sinds een maandag een kleine kitten erbij als speelkameraatje voor onzer kitten van 3.5 maand, het gaat niet echt lekker, ze vechten aan één stuk door.
De eerste twee dagen leek het wel goed te gaan maar mijn eigen kitten begint nu ook te veranderen en te grommen af en toe naar mij.
ik heb geen idee wat ik hiermee aan moet!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kittens vechten

Bericht door pearlsofpassion »

Als ze vechten, grommen ze dan? Blazen? Krijsen? Dikke staarten?

Als dat allemaal niet het geval is, is het spelen, en maak je je zorgen om niets ;-)
Kittens spelen door achter elkaar aan te hollen, bovenop elkaar te springen, verrassingsaanvallen uit te voeren, elkaar omver te lopen en vooral een goed potje stoeien.
Dat lijkt misschien heel erg bruut, maar als je goed kijkt zie je dat er niet doorgebeten wordt, en dat er zelden nagels uitgeslagen worden.

Als ze echt vechten, hoor je dat heel erg en zal er veel gekrijst worden, zal altijd 1 van beide blazen en grommen en meestal eentje erg bang worden en wegkruipen. Als geen van beide bang is, en ze elkaar 'aanvallen' , moet je zeker niets doen. Waarschijnlijk is het gewoon spelen.

Natuurlijk kan er altijd al eens een piepje klinken, als er eens eentje wat te ver gaat, maar de andere zal dan wat meer opletten. Zo leren ze elkaar met een ander rekening te houden en leren hoe ver ze kunnen gaan.
Met kinderen wordt er ook al eens per ongeluk pijn gedaan, maar dat wil niet zeggen dat ze niet leuk aan het spelen waren. En het is zo vergeten ;-)

Als je kittens gewoon spelen, laat ze dan doen, en probeer ervan te genieten. Zij amuseren zich ook en leven zich helemaal uit. Ze zijn dolgelukkig en onbezonnen zoals dat bij kleine diertjes hoort, dus geniet ervan! ;-)


Als hij gromt is dat dan als je ze uit elkaar probeert te halen?
Want daar zal hij natuurlijk niet blij mee zijn.
Anders weet ik het niet. Een kitten wordt normaal niet boos als je niet boos op hem bent of hem iets leuks of lekkers ontneemt.
Wanneer doet hij het juist?
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 19 feb 2011 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
kitten11
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 feb 2011 11:16

Re: Mijn kittens vechten

Bericht door kitten11 »

Het kleintje piept en gilt eigenlijk de hele tijd en rent dan weg en verstopt zich maar de andere zoekt haar op en het begint weer van voor af aan, het is echt geen spelen wat ze doen dat zie ik wel duidelijk.
Soms wil die van mij wel spelen maar die kleine snapt het niet en begint ook gelijk te schreeuwen.
En soms is het andersom dan komt die van mij naar het kleintje toegelopen en geeft de kleine een kopje maar begint zij ineens fel uit te halen.

Oj er word ook constant gebromd en gegromd naar elkaar, en oren plat achterover.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kittens vechten

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, dan is de kleinste waarschijnlijk bang van de grotere.
Ik zou ze zeker nog wat tijd geven. Ik veronderstel dat de grootste kitten de kleine niet echt aanvalt om te verwonden, maar gewoon wil spelen? Dat de kleine dat niet snapt, bang heeft en zich wil verdedigen?
Dat gebeurt al eens, en dan is het kwestie te wachten tot de kleine doorheeft dat de ander geen bedreiging vormt.

Het beste kan je wel veel met je grote spelen, zodat de kleine wat rust krijgt en misschien zelfs zin om mee te doen.

Valeriaandruppels kunnen ook helpen om de gemoederen wat te bedaren. Die kan je in de apotheek krijgen. Gewoon op een zakdoek of kussentje sprenkelen en laten rondslingeren. Katten zijn gek op de geur, worden er lichtjes high van, en zullen ermee spelen, in rollen... dat ontspant dus.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Mijn kittens vechten

Bericht door Nyncke »

Toen Doortje erbijkwam was ze 6 weken oud, klein frummeltje, en Binkie was 5 maanden.

Er waren wat hoekjes waar zij achter of onder kon en waar Binkie niet bijkon.
Voor haar was dat geweldig, want van daaruit kon ze wel doorspelen en uitdagen.

Bij mij stond de bank tegen de verwarming, daar kon zij onder de verwarming maar Binkie niet.
En we hebben hele lage ramen en aan de verwarming eraan hing zo'n hangmandje daar kon ze onder maar Binkie niet.

Dit soort plekjes kun je natuurlijk ook expres creeëren door bv een opening in een doos te maken waar zij wel en de grotere niet inkan.

Het is een lust voor het oog ;-)

Verder werd er natuurlijk flink gegromd, geblazen en gespeeld maar er is nooit een druppel bloed gevloeid, terwijl ik echt mijn hart wel eens vasthield.
kitten11
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 feb 2011 11:16

Re: Mijn kittens vechten

Bericht door kitten11 »

Eigenlijk is de kleine ook niet echt bang voor de grotere, ze zoekt haar wel af en toe op, ik zal straks eens proberen een filmpje te maken dan kan je zien hoe het gaat.
Ik had misschien beter een katertje kunnen nemen, dit zijn nu twee pittige meiden bij elkaar!
Ik heb speciaal voor onze kitten een kameraatje erbij genomen omdat ik had gelezen dat dat beter zou zijn, maar deze situatie is voor beiden niet echt leuk!
De kleine geeft echt duidelijk aan wanneer het genoeg is maar de grotere blijft doorgaan.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kittens vechten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat het wel zal beteren met wat tijd.
Het feit dat de grotere maar door blijft doen, wijst erop dat ze het prachtig vind! Wel leuk dus.
Maar ze moet inderdaad leren naar de ander te luisteren. Dat is het belangrijkste aspect van opvoeding van kittens naar elkaar toe.
Ze moeten allebei dus wat leren. En daar kan je niet echt in helpen. Natuurlijk kan je wel met de grootste wat meer spelen zodat ze niet al haar energie op de kleine stort. Als ze al wat meer haar energie kwijt is, speelt ze misschien rustiger met de kleine.

Nyncke haar tip is wel heel waardevol! Zodat de kleinste weg kan kruipen als ze dat wil.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Mijn kittens vechten

Bericht door Nyncke »

Het is een beetje vroeg om nu al allerlei conclusies te trekken maak wat plekjes zoals ik heb gezegd. Koop een mooi krabmeubel waar ze zich op uit kunnen leven, een mooi rails met een balletje erin.
Ze zijn jong ... 2 jonge meiden ... mijn zusje en ik hebben ook elkaar de haren uit getrokken ( trouwens mijn andere broers en zus ook ).
Op een gegeven moment verdwijnen de wilde haren, die het ergste zijn voor "het hart" van het baasje/bazinnetje.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Mijn kittens vechten

Bericht door jennli »

6 weken is natuurlijk ook heel erg jong. Ik sluit me aan bij de tips van mijn voorgangers. Je kunt eventueel ook een paar doosjes neerzetten waar ze zich in kunnen verstoppen of waar ze in kunnen spelen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
kitten11
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 feb 2011 11:16

Re: Mijn kittens vechten

Bericht door kitten11 »

6 weken?
Ze is geen 6 weken hoor maar ruim 9 weken, en die verstopplekken zijn lastig want die van mij is ook niet zo groot en wurmt zich overal doorheen.
Als de kleine op de kattenbak zit laat ze haar niet eens met rust :shock:

Als hij gromt is dat dan als je ze uit elkaar probeert te halen?
Want daar zal hij natuurlijk niet blij mee zijn.
Anders weet ik het niet. Een kitten wordt normaal niet boos als je niet boos op hem bent of hem iets leuks of lekkers ontneemt.
Wanneer doet hij het juist?


Ik selecteer het maar even want weet niet hoe het anders moet!
Nee ik haal ze niet uit elkaar, als ze echt te ver gaan klap ik in mijn handen maar dat heeft ook geen zin.
Nee ze is gewoon grommerig naar mij toe, heel anders dan anders als ik haar oppak of begin te aaien kan ze ineens zomaar gaan gommen, dat deed ze normaal niet.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kittens vechten

Bericht door pearlsofpassion »

En een doos met een gat dan? Je grootste is toch wel minstens 2 keer zo groot als de kleinste?
Een doos in het midden van de kamer is trouwens altijd leuk, want daar kunnen ze achter verstoppen. Dat helpt ook voor minder zelfzekere katjes om te spelen. Dan durven ze ineens wel wat ze in een open ruimte niet durven.
Ik zou er dan twee gaten in maken, anders heb je kans dat de grootste de kleine gaat uitwachten. Zo creëer je een tunneltje en kan je kleinste altijd onstnappen ;-)

Dat grommen snap ik niets van... :-(
Vrouwtjes kunnen wel karaktertjes zijn die liever niet opgepakt worden of een sterke eigen wil hebben (katers zijn wat meer goedzak), maar daar heeft ze nog absoluut niet de leeftijd voor.
Ze is toch 3,5 maand he? Dan kunnen de hormonen nog niet echt spelen, dus zou ik typische poezenkuren nog niet verwachten...
Ik weet het niet. Ik hoop met je mee dat het de komende weken overgaat.
Je mag alleszins geen overhaaste conclusies gaan nemen.

Als je de verdere ontwikkelingen blijft hier neerschrijven, kunnen we wel zeggen wanneer het duidelijk zou worden dat je kitten een geboren solo-kat is. Maar daar lijkt het niet op, want die zouden eerder niet willen spelen dan wel...
Maar dat valt nu dus nog niet te zeggen, daar is het te kort voor.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kittens vechten

Bericht door Anne »

Hoe oud is je oudste kitten precies en is het een kater?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Mijn kittens vechten

Bericht door jennli »

Oeps, 9 weken dus. Sorry, verkeerd gelezen. Hoeveel kattenbakken heb je als ik vragen mag? Hier werd ook een tijdje een poes geplaagd als ze op de kattenbak zat. Toen we meerdere bakken hadden neergezet was dat over. Ze zeggen altijd aantal kattenbakken = aantal katten + 1 bak. Hadden we in het begin niet, maar kregen toen wel wat problemen. Nu met de extra bakken zijn die problemen verholpen.

Over die doosjes .... Natuurlijk kunnen ze elkaar dan wel weer vinden, maar katten vinden vaak ook fijn om af en toe even uit het zicht te slapen of te spelen. Het houdt ze bezig. Krabpaal e.d. mag natuurlijk ook, maar het hoeft niet altijd duur te zijn om uitdaging te bieden ;) De tip van Valerie om er gaten in te maken vinden ze vaak erg leuk!

Over het grommen:
Het kan best zijn dat ze het voor haar gevoel te druk heeft en daarom nu niet opgepakt wil worden. Onze jongste poes doet dat ook. Die wil wel uit eigen initiatief bij je komen kroelen, maar gromt als je haar oppakt, terwijl ze eigenlijk wat anders van plan was. Zo geven ze aan dat ze het gewoon even niet willen. Heel veel katten willen niet opgepakt worden.

Denk dat je katten gewoon wat tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen. Grommen en blazen is ook een teken van onzekerheid. Ze hebben tijd nodig om elkaars grenzen te leren en ook om elkaar en hun thuis te vertrouwen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn kittens vechten

Bericht door Ilone »

Wat je misschien nog zou kunnen proberen, is valeriaan.
Kan je bij drogist en DS krijgen. Even een paar druppeltjes op een zakdoekje, of knuffeltje, even laten intrekken en dan lekker wapperen en/of het knuffeltje 'in de ring' gooien ;)

Daarnaast hebben ze inderdaad nog wat tijd nodig.
Is even doorbijten misschien, maar het is voor een goed doel ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Mijn kittens vechten

Bericht door Lovecat »

Hoe heb je de introductie tussen die twee aangepakt en hoe ging dat?
Plaats reactie