Voeding en snoepjes

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
JohnP
Huiskat
Huiskat

Voeding en snoepjes

Bericht door JohnP »

Ik lees in diverse topic's veel wel en nietes over wat je een kat te eten geef.
Ik zie geen lijst met merken van katten voer wat goed is voor katten of ik heb niet goed gezocht.
Ik geef onze kat brokjes van intratuin tompoes groente en vleesmix.
S'avonds krijgt hij 1 gourmet klein. met zijn brokjes.
Tussen door krijgt hij gist snoepjes 2x perdag en zalm stokjes vacuum verpakt.
IK lees ook dat jullie vers vlees en vis geven , met name vis zou ik toch eerst koken ivm bederven er van.
Tenzij je het vers koopt en gelijk geef.
Nu wil ik konkreet weten wat er zoal gegeven word.
1- welk blikvoer is het best te geven uit de super en dierwinkel.
2-welke brokken zijn goed geschikt, ik lees hier van alles behalve in begrijpbaar nederlands al die afkortingen.
3- wat voor snoepjes geven jullie de kat als je zelf wil eten hij is ederklaar dan wij met eten.
UIt eindelijk beslist de kat wat hij lekker vind.

Hebben jullie ook een lijst met wat er beslist in het voer moet zitten zowel in blik en in brokjes en wat er absoluut niet in mag zitten.

Vroeger gaf mijn oma altijd een dagskuikens in stukken geknipt.
Kan ik ook gewoon stukjes kipfile geven in plaats van kuikens .
Mijn wederhelf vind dat zielig en vies mij boeit het verder niet ik knip wel.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Voeding en snoepjes.

Bericht door pearlsofpassion »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 84&t=22843

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 84&t=22823

Waarschijnlijk kan je hierin al het meeste terugvinden.
Met het voer dat je nu geeft heb je nogal kans op blaasgruisproblemen.

En ik geef mijn katten op andere tijdstippen eten dan dat we zelf eten. Ik zie het probleem daaromtrend eigenlijk niet :eshifty:
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 18 feb 2011 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Lovecat
Jaguar
Jaguar

Bericht door Lovecat »

ik lees hier van alles behalve in begrijpbaar nederlands al die afkortingen
Ik denk dat het meeste in heel begrijpbaar nederlands wordt geschreven hier, ik heb juist moeite om jouw berichten te ontcijferen :icon_shifty:
Maar je kan inderdaad eendagskuikens geven als snack, en dan ook in hun geheel. Je kan ze eerst in stukken aanbieden om ze te laten wennen, maar hele kuikens kunnen ze ook makkelijk verwerken.
Stukjes rauwe kipfilet en wat eigeel geef ik hier ook als extra. De kuikens en het vers vlees vries ik altijd in, dus bedorven zal het niet zijn als ik het ze geef ;-)
*Dexter & *Mosa
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Je kunt je vriendin vertellen dat zo'n snoezig kuikentje anders gewoon bij het afval (of gewoon bij de voer vermaler van kattenvoer) terecht komt.
De kuikens die worden aangeboden voor katten hebben ze namelijk niets aan, het zijn mannetjes.
Dus dat wordt bij hen gezien als "afval".

Eerlijk is eerlijk, ik moest ook een drempel over.
Maar toen ik mezelf in las over hoe goed het voor ze is, zeker voor de tandjes, was ik over.
Nu grijp ik ze gewoon uit de zak vandaan en geef ik ze de katten.
Daaaaaar moest ik ook wel eventjes aan wennen. ;)

Voor de rest denk ik dat de topics over voeding redelijk goed te belezen zijn hoor, ook gewoon als niet literair onderlegde personen zoals ik???
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
JohnP
Huiskat
Huiskat

Bericht door JohnP »

Ik lees KH dat is mijn ogen spul om de hardheid van het water te verhogen in mij aquarium.
Of is het in jullie ogen wat anders.
Ik geef mijn kat water ph van mijn kraantjes water is tussen de PH8 en 8.8.
Prima water voor mijn vissen maar niet voor de Kat.
Is er voor Gaudi iets ander te drinken bijvoorbeeld spa blauw.
Wat vestaan jullie onder nat voer, is dat blikvoer of broken die je aanlengt met water.
1 ik moet letten dat het voer weinig tarwe bevat.
2 ik moet letten dat het eiwitgehalte rond de 30% blijft.
3 Ik moet opletten dat blik voer veel vlees en of vis of gevogelte bevat en geen graan en suikers.
MarjanR schreef:Je kunt je vriendin vertellen dat zo'n snoezig kuikentje anders gewoon bij het afval (of gewoon bij de voer vermaler van kattenvoer) terecht komt.
We zijn getrouwd hoor marian heb dat alleen niet vermeld ;-)
Aziraphale
Poema
Poema
Contacteer:

Bericht door Aziraphale »

Een goede brok vind ik Sanabelle Adult met Gevogelte (te bestellen bij Zooplus.nl). Qua natvoer krijgt Bella 1x per dag wat Bozita (ook Zooplus en mooie prijs!). Bo likt voor de vorm ook wat natvoervocht mee maar wil liever alleen brokken.
Tussendoor soms wat rauwe, afgespoelde kipfilet, een eidooier laten leegslobberen.
Ze krijgen grassnoepjes van Gimpet of wat kattengras. En Bo houdt van cheeserolls van Gimpet ;)

Ik eet zelf al 12 jaar geen vlees, sinds een paar jaar wel weer vis. Ik durf ze ook geen kuikens etc te geven. Mijn vriend wil dat liever ook niet dus onze katten hebben wat dat betreft pech... kipfilet etc snijdt mijn vriend.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Lovecat
Jaguar
Jaguar

Bericht door Lovecat »

KH zijn koolhydraten.
Natvoer is inderdaad voer uit blik/kuipje/zakje.
Voor de rest heb je al voor jezelf de belangrijkste punten op een rij gezet qua samenstelling van goed voer.

Mijn vriend en ik zijn ook vegetarisch, maar de vriezer ligt vol dode dieren ;-)
*Dexter & *Mosa
Adriana

Bericht door Adriana »

JohnP schreef:Ik lees KH dat is mijn ogen spul om de hardheid van het water te verhogen in mij aquarium.
Of is het in jullie ogen wat anders.
Ik geef mijn kat water ph van mijn kraantjes water is tussen de PH8 en 8.8.
Prima water voor mijn vissen maar niet voor de Kat.
Is er voor Gaudi iets ander te drinken bijvoorbeeld spa blauw.
Wat vestaan jullie onder nat voer, is dat blikvoer of broken die je aanlengt met water.
1 ik moet letten dat het voer weinig tarwe bevat.
2 ik moet letten dat het eiwitgehalte rond de 30% blijft.
3 Ik moet opletten dat blik voer veel vlees en of vis of gevogelte bevat en geen graan en suikers.
je bent kh's tegengekomen in de combinatie met zetmeel.. kh staat als het over voedsel gaat altijd voor koolhydraten, daar duidt de combinatie met zetmeel ook op.
natvoer is vochtig voer dat ook zo bedoeld is. komt voor in foliezakjes en blik.
droge brokken met plens water erover heen is brokken met water. brokken kun je niet aanlengen, dat kan alleen met iets vloeibaars, wat je met iets anders vloeibaars verdunt/aanlengt.
wat je bedoelt of wilt weten met de opsomming 1.2.3. begrijp ik niet helemaal. je moet van ons niks. in de voedingstopics kun je lezen waarom wij het over het algemeen verstandig vinden dat kattenvoer geen tarwe bevat, dat het totale eiwitgehalte van droge brokken rond 30% ligt en niet ver daarboven en dat natvoer uit blik of foliezakje bij voorkeur geen graan en suikers bevat. daar is een kat niet op gebouwd, maakt urine basisch en geeft kans op blaasgruis.
JohnP
Huiskat
Huiskat

Bericht door JohnP »

Wat is jullie mening hier over.
AH melkgistsnoepjes.
Ingredienten:
Melkpoeder, weipoeder, melksuiker, gist,caliumsteanaat en vitamine.
Analyse in %
Ruw eiwit - 22%
Vocht - 39%
Ruw vet - 0.4%
Ruwe as - 6.8%
Toevoegingen pre kg produkt:
Vitamine - a 14204 IE
b 2.000 IE
e
(DL-cx tocopheryl - acetaat 31mg
Adriana

Bericht door Adriana »

maar dat is blijkbaar een opdracht aan jezelf en die hoef je dan toch niet zo in je tekst te zetten? dat wil zeggen: in die vorm begrijp ik dat dus anders dan dat je het bedoelt. je kunt ook zeggen: dus liever geen suikers, geen graan/tarwe en eiwitgehalte rond 30% bij voorkeur? 'nee, liever niet en helemaal eens' roepen wij dan.
en als we teruglezen dat je intratuin-kattenvoer geeft en Felix geloof ik, dan kunnen we toevoegen dat bij Felix droge brokjes en hoogstwaarschijnlijk ook bij intratuinvoer tarwe/graan op de eerste dan wel eerste of tweede plaats in de ingredientenlijst staat. met andere woorden het grootste bestanddeel van dat voer is tarwe/graan en een kat is niet gebouwd op het verteren van tarwe/graan, dus tijd om uit te kijken naar geschikt voer. ik kan je voor dit jonge dier een sensible voersoort aanraden, de stofwisseling van kittens is nog niet helemaal goed ingesteld en de meeste kittenvoeders zijn vrij (eiwit)rijk. nogal veel kittens hier gaan ervan aan de diarree en dat kan met dit soort erg jonge dieren gevaarlijk zijn als het lang aanhoudt (kans op uitdrogen)

over ah melkgistsnoepjes: katten zijn niet gebouwd op het verteren van koemelk en je loopt vette kans dat een kat met die snoepjes last krijgt van zijn darmen en/of diarree krijgt. lijkt me ook slecht voor het gebit.
mijn mening over die snoepjes: ongeschikt voor katten.

een aantal van ons geeft helemaal geen snoepjes en beloont een kat met aandacht en een paar knuffels. of we hebben daar (voer)brokjes voor, die we ze dan als 'snoepje' geven.
Adriana

Bericht door Adriana »

;-) heb nog even je teksten terug gelezen en naar je vragen gekeken

het gaat om voer voor een heel jong katertje van 9-13 weken.
ik denk dat je het beste even naar een dierenspeciaalzaak (lang woord en daarom vaak ds ;-) ) kunt gaan en een klein zakje RoyalCanin sensible kunt kopen. dat zijn ook vrij kleine brokjes en vaak, bij diarreeproblemen bij kittens, gaat dit voer erg goed. er is ook Almo kitten en dat is prima voer, waar hij veel minder van zal eten en waarmee hij veel goeie voedingsstofjes binnen krijgt.
nee, ik heb niet gezegd dat je diarreeproblemen hebt, maar het voer dat je hem tot dusver geeft, vind ik ongeschikt voor zo'n jong dier (idem de snoepjes) en voorkomen is veel beter dan genezen. veel kittenvoeders zijn te rijk aan voedingsstoffen en bevatten bovendien koemelk en kittens kunnen daar heel erg slecht op reageren. vanaf augustus heb ik hier twee kittens (geboren eind mei) die van het kittenvoer dat de fokker gaf aan de diarree gingen. sensible voer (het is er van verschillende merken) ging prima en daar zitten ook voldoende voedingsstoffen in voor katjes in de groei.

daarbij mag hij heel kleine stukjes rauwe of gekookte kip. hij lijkt me nog veel te jong voor kuikens. zijn melkgebitje is daar niet op gebouwd.
hij moet goed drinken en eet hij gourmet? je zou even naar de samenstelling kunnen kijken (kabouterlettertjes), heel klein beetje suiker kan niet zo veel kwaad maar te veel graan is niet goed. eiwit rond 10%.
je kunt hem het beste voer geven met gevogeltevlees, dus kip en/of kalkoen. dat is licht verteerbaar en daar zijn katten op gebouwd. liever geen rundvlees/rosbief oid.
met ieder dier is het proberen wat ie lekker vindt en wat nette drolletjes geeft.
en voldoende plasjes.

k lees nog nergens dat je al met hem naar de dierenarts (= da) bent geweest en dat zou ik komende week zeker doen.
hij moet nagekeken worden en zijn eerste enting krijgen want was waarsch nog niet ingeent. bovendien moet hij worden ontwormd voor alle zekerheid.
en ja, het voer dat ik noem is duurder dan Felix/Intratuin maar goedkoop is heel vaak duurkoop. neem aan dat jullie inmiddels erg gehecht zijn aan deze zwarte babykater, maar zulke jonge dieren zijn erg kwetsbaar en met een bezoek aan de dierenarts als-ie ziek wordt ben je al veel meer geld kwijt dan dat je nu uitspaart met goedkoper voer..
JohnP
Huiskat
Huiskat

Bericht door JohnP »

@ Adriane als je goed had terug gelezen heb ik al een paar keer vermeldt dat ik nu weet dat de kater 8 maanden oud is geeft niks hoor. ;-)
Gaudi is acht maanden wat heeft hij nodig.
Ik heb zoveel gelezen dat ik nu de draad kwijt ben.
Ik heb gelezen nat voer Bozita welke soort brok voer past hier goed bij.
Ik heb kipfile in huis van middag vis mag dit kabeljauw, Spiering, zalm makreel stukjes, kippe niertjes kuikens.
Is een kuiken niet te groot voor een 8 maanden oude kat.
:grin:
John.
Adriana

Bericht door Adriana »

sorry voor de foute leeftijd en hoop dat je verder wel wat aan de info hebt...
ik lees wel ff een paar topics meer dan alleen de jouwe hoor en af en toe vergis ik me wel eens en missch, als je zelf wat meer gaat posten, zul je daar begrip voor kunnen opbrengen.. ;-)
en zolang het alleen om de leeftijd gaat, ach.. :icon_shifty: :eeh:

als je maar één kat hebt dan is een tetracart pak bozita, als je er ook nog brokjes naast geeft vrij veel. katten-natvoer van drie dagen oud vinden de meeste katten niet zo lekker meer.
de prijs/kwaliteit van bozita natvoer is prima maar ze hebben dus geen kleine verpakkingen.
als je goeie kwaliteit harde brokjes geeft, dan zitten daar alle voedingsstoffen al in.
bozita (heel veel smaken trouwens) is ook compleetvoer en daar zou je dus eigenlijk geen harde brokjes bij hoeven geven, misschien kleine verpakking kopen ( bij voorbeeld Almo holistic, Porta21 of Sanabelle Urinary) en dan als snoepje..
en als je daarnaast ook nog kipfilet en alle vissoorten die je noemt geeft, dan kun je dat met alleen natvoer of alleen brokjes - mits Gaudi uitstekend drinkt - geven. hoeft dus niet èn èn..

dus altijd één goeie soort compleetvoer en dan kun je ernaast bij voorkeur wat rauwe kip etc. geven en als je alleen droge brokjes voert dan moet je er goed opletten dat je kater goed drinkt/plast
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Een kuiken is zeker niet de groot voor een kitten van 8 maanden.
Weet je zeker dat hij zo oud is? Dan zijn ze namelijk al bijna volgroeid en groeien niet zo bijster veel meer.
Hij wordt binnenkort gecastreerd, als ik me goed herinner? Dan kan je hem best zowiezo adultvoer geven. Op Zooplus kan je goedkoop bestellen, en andere voordelen.

Wat ik wel vreemd vind is dat je kraanwater niet geschikt vind voor katten? Heb je dat hier gelezen?
Als ik het goed begrepen heb, hebben wij het namelijk enkel over de pH van de urine, niet van het water. Maar hier drinken ze wel liever regenwater dan kraantjeswater en daar zit een stuk minder kalk in en dus een pH die de 7 beter benadert dan kraantjeswater. Ik bied beide aan.
Spa blauw zou ik zelf niet geven, omdat ik dat zelf absoluut niet lust :lol:

Ik denk wel dat je de meerkost in water beter in goed voer kan stoppen, maar als jij dat aan het water wil uitgeven is dat ook goed natuurlijk. Hij moet het wel lusten, want katten drinken van nature al zo moeilijk ;-)

In die topics kan je al heel wat goede merken van voer vinden, en waar je op moet letten. Dan kan je zelf op zooplus gaan vergelijken. Zo heb ik het ook gedaan, alle kenmerken naast elkaar op een blad geschreven, en zo ben ik o.a. bij Porta 21 terechtgekomen (Cuzco is allergisch aan Sanabelle) ookal gaf niemand op het forum dit.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
JohnP
Huiskat
Huiskat

Bericht door JohnP »

Sanabelle was niet verkrijgbaar op zooplus, ik heb daar ook de zoek funtie gebruikt.
Het is dus belangrijk op een goed basis voer te kopen, wat je afwisselt met vervoer zoals gevogelte en vis.
Drinken doet hij goed hoor.
Ik ben langs een diverse dierenwinkels geweest, ik heb daar op aanraden een zak Purina pro plan gekocht voor kittens 3 tot 52 weken.
Ook kreeg ik gratis een tas van royal canin met nat voer probeer zakje.
Volgens De beschrijving van Purina pro plan zit hier nog geen 14% graan rijst en andere groen in de rest is eiwitten olien enz
Plaats reactie