Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Adriana »

je hebt een mandje nodig, anders blijven de klonten bovenop het rooster liggen en afvoeren in de vuilniszak geeft dan veel rotzooi en gebroken klonten.
het doorsnee frituurmandje (chinese supermarkt) past in de binnenemmer van een pedaalemmer.
je gooit de inhoud van de kattenbak/dweilemmer voorzichtig door het frituurmandje, sopt de plasplekken van de kattenbak even schoon, wat geurvreter (beaphar oid) onderin en korrels kunnen terug. gaat bij mij veel sneller dan klonten vissen, bovendien stoot je ze op die manier snel kapot.
en je bakwand en -bodem blijven schoon en voor geurtjes is dat belangrijk.
ik doe al twee maanden met anderhalve zak biokat in twee bakken, heb nu 5 bakken/dweilemmers voor 3 redelijk normaal plassende katers en ben per etmaal iets minder dan een half uur kwijt aan het schonen van kattenbakken.
en euro 12.- voor korrels etc. per 2 maanden en langer want sinds ik biokat gebruik heb ik eigenlijk geen korrels meer weggegooid.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door MarjanR »

Kattenbella schreef:Marjan, ik heb je foto van de constructie gezien, maar eerlijk gezegd snap ik echt niets van de werking daarvan :oops:
Ik heb verder wel genoten van je foto's en lag blauw om je neefje door het tunneltje :lol:
Wehehehe, die dachten wat de kat kan; kunnen wij ook :lol:

Meowt
Je zou inderdaad zelf iets in elkaar kunnen freubelen van fijn gaas wat precies over je "opvang bak" past, maar zoals Adriana zegt moet het wel een mandje worden.
En fijn gaas, ik weet niet of dat ook bij de bouwmarkt/tuincentrum zo fijn is?
Je wil namelijk wel (bij Nadia ook het geval) de mini-drollen van de kleutertjes opvangen.
Als er zulk fijn gaas is, is het wel een uitkomst ja.
Ik ben gewoon heel makkelijk geweest en ging voor het frituurmandje/placemat constructie.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Ik schep gewoon alles wat de katten gedaan hebben eruit met een grote soeplepel.
Zo'n speciaal kattenbakschepje vind ik absoluut niet handig, die krengen breken ook omdat ik erg grote bakken gebruik met 10 grit. Ik schep aales eerst de ene kant op en dan de andere kant, tot alle poep en plas verwijderd is. Afvalzakje dichtknopen en buiten in de klikoweggooien. Zo'n 4 maal daags door de week. In de weekends vaker, dan verwijder ik meestal meteen als ze wat doen het uit de bak. Als het beneden is, ik ren ze uiteraard niet de hele dag achterna naar zolder ;-)
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5489
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door nellebel »

Ik had eerst ook zo'n breek schepjes. verschrikkelijk, die knakten meteen door. Heb eens ooit bij de boerenbond grote scheppen gezien, onbreekbaar. Heb er toen meteen een paar gekocht en die werken super. Zijn ook behoorlijk groot en rond gevormd, zodat er veel in kan. Ik weet eigenlijk ook niet of die toen wel bij het kattenspul lagen, misschien zijn ze heel ergens anders voor, maar ze werken prima. Ben nog steeds met de eerste bezig, de ander ligt voor reserve op zolder. En ze zijn fijn af te wassen. Heb ze daarna ook niet meer gezien, maar ja, misschien niet goed gekeken, heb ze zelf ook niet meer nodig.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door katgevonden »

ik heb sinds eerdergister een tweede kattenbak. Ze hebben hem tot nu toe niet gebruikt. Komt vast nog wel maar zo heb ik dan ook minder een slecht geweten dat ze het de hele tijd op een moesten doen. Maar goed nu kunnen ze zelf een keus maken en dat geeft mij dan wel weer een goed gevoel.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb een plastic schepje dat bij de kattenbak kwam (maar dat was wel een luxe kattenbak in die tijd! Heel tevreden over en heel erg stevig, gaat een leven lang mee, maar het deurtje niet :lol: ) en dat schepje gaat ook al 6 jaar mee.... Zonder problemen....
Zal dan wel iets stevigers zijn dan het doorsnee schepje...

Ik ben van plan een soort PeeWee bak zelf in elkaar te knutselen en dat komt dan neer op 2 bakken die in elkaar passen waar onderaan een paar cm ruimte overblijft. In de bovenste bak gaatjes in de onderzijde maken (eventueel nog wat verstevingen zodat hij niet doorbuigt of breekt) en in elkaar zetten.
Dit omdat ik geen klontvormend grit gebruik maar houtvezelkorrels, en die vallen net uit elkaar als ze nat zijn. Dan vallen ze door de gaatjes in de bodem van de bovenste bak in de 'la' eronder. Ook loopt de plas eigenlijk door de korrels zonder deze veel te doen en maakt dan pas de korrels op de bodem wak. Door dit systeem zal er veel meer plas doorlopen naar beneden en door het daar al aanwezige houtvezelpulp opgenomen worden waardoor minder korrels verbruikt worden.
De drollen moet ik er natuurlijk wel uit blijven scheppen, maar die zijn niet zo moeilijk bij houtvezels... (al het vocht wordt onttrokken).
Je moet er wel goede houtvezels voor hebben want sommigen vormen eerder een pasta ipv pulp en dan werkt het niet...
Ik heb het afgekeken van de echte PeeWee bakken (die volgens hen alleen met hun korrels werken, maar dat is dikke onzin) maar ik heb geen zin om 35 euro uit te geven aan een relatief kleine bak! Ik zal het zelf wel maken!
Het idee van die bakken heb ik van Anne, die ze ook gebruikt en merkbaar minder houtkorrels verbruikt voor meer katten :shock:
Moet er alleen nog tijd voor vinden... :eshifty:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Meowth »

MarjanR schreef: Meowth
Je zou inderdaad zelf iets in elkaar kunnen freubelen van fijn gaas wat precies over je "opvang bak" past, maar zoals Adriana zegt moet het wel een mandje worden.
En fijn gaas, ik weet niet of dat ook bij de bouwmarkt/tuincentrum zo fijn is?
Je wil namelijk wel (bij Nadia ook het geval) de mini-drollen van de kleutertjes opvangen.
Als er zulk fijn gaas is, is het wel een uitkomst ja.
Ik ben gewoon heel makkelijk geweest en ging voor het frituurmandje/placemat constructie.
Ja ik bedoelde ook zelf een mandje maken, maar dan groter/precies op maat zodat je minder snel knoeit.
En er is gewoon volièregaas. En als de maaswijdte te groot is dan doe je gewoon twee lagen en laat je die verspringen.
Maar of het goedkoper/handiger is weet ik niet :lol: .
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Adriana »

bij de kringloop kun je frituurmandjes tegenkomen en bv in Amsterdam omgeving Zeedijk bij Chinese winkels zijn ze los te koop en wie weet heeft Blokker ze ook wel los...
je zou een metalen zeef kunnen ombouwen, frame bewaren, fijn gaas eruit en volieregaas erin met tieribs of heel stevig draad vastmaken aan de rand, maar het lijkt me een heleboel geklooi... en het eindresultaat lijkt me vrij kwetsbaar en dan is een frituurmandje steviger en gaat veel langer mee..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door katgevonden »

Sorry mensen mag ik even storen? Ik heb namelijk iets heel anders over de kattenbak. Ik heb vorige week een 2de gekocht maar de katten zien hem meer als een zandbak om in te spelen. Ze gaan er dus niet hun behoefde in doen, derwijl het dezelfde bak is met dezelfde kattenbakvulling. Ik heb ook al 2 plasjes verplaatst na de nieuwe bak zodat ze het misschien beter begrijpen, maar nee in de een doen we alles en in de ander doen we gek en graven maar wat. Ik vind het zelf niet erg, laat de bak gewoon staan maar hoe komt dat, dat ze de nieuwe niet willen gebruiken? Ik vraag het maar uit interesse.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Zo merk je dus dat je katten aan 1 bak voldoende hebben, en de tweede niet nodig. Maar laat hem maar staan. Misschien dat ze in hun puberteit wat meer in de stress schieten en hem alsnog nodig hebben...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Adriana »

heb je het al aan je katzels gevraagd, hihi?
in het begin met de beide kittens was er één kitten dat eerst alle bakken afging en ook wel languit in één van de bakken ging liggen. hij maakte er een hele studie van maar met een maand is hij ze gewoon gaan gebruiken.
ik zie wel groot verschil in poepbakken en plasbakken en Enzo plast op de meest beschut staande bak (onder bureau en in een donker hoekje).
de kleuters hebben de bakken in het toilet geannexeerd en Enzo gaat af en toe ook naar de logeerkamer. bakkenstrijd hebben we hier niet want op 3 plaatsen 5/6 bakken, dus er is altijd wel een verse bak beschikbaar.
misschien moet je je nieuwe bak op de plek zetten van de bak die ze wel gebruiken en dan afwachten wat ze gaan doen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Sannie_xx »

Even een gekke kattenbak-gerelateerde vraag. Zooey houdt er namelijk van om ENORME herrie te maken in de kattenbak door met haar pootjes aan de rand van de kattenbank te 'graven'. Ze graaft amper in het grit zelf.....

Mouse doet dat wel maar die doet nou sinds een tijdje ook af en toe wat Zooey doet. Ik snap er niks van, en het is vooral erg irritant omdat de kattenbak niet zo ver van mijn bed af staat en ik het dus luid en duidelijk hoor.

Zooey doet het soms overdag zomaar. Maar stelselmatig 's ochtends nadat onze wekker is gegaan, dan gaat ze altijd enorme herrie maken net zolang tot we ons bed uitgaan. Wij beginnen soms een beetje te vermoeden dat ze het erom doet, of doe ik iets verkeerd met de kattenbak waarom ze dit doet?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Adriana »

oh ja, hier wordt ook geschrapt met de klauwen over de rand van de dweilemmer en liefst hoe feller hoe beter.. soms vrij lang, soms een paar halen.
en als je er aandacht aan schenkt dat zou het kunnen zijn dat ze het nog fanatieker gaan doen. ik maak de bovenranden wel iedere dag schoon gelijk met de emmers, dat gaat in één moeite door.
ik weet het niet en heb hier nog geen patroon kunnen ontdekken, net zo min in het omspitten van een bak. doorgaans doen ze het niet en soms krijgen ze het op hun heupen en dan moet er worden gegraven en geklauwd.. stand van de maan? humeur? energie niet kwijt kunnen? inhoud bak afgekeurd? ik weet het nog steeds niet en negeer het maar een beetje. k weet dat de bakken schoon zijn en dat er genoeg bakken beschikbaar zijn voor poep en plas en privacy en het gaat in vlagen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door MarjanR »

Oh, Moos maakt ook kabaal in de bak.
Maakt niet uit of ie nu net schoon is, of dat ik hem nog moet schoonmaken.
Hout korrels of kleigrint maakt niet uit.... graaf graaf en zo hard mogelijk.
Tis het beestje zelf, denk ik.

(ik heb het vermoeden dat Moos herrie gewoon erg leuk vindt, hij speelt ook liever met balletjes met bellen erin of die gewoon veel lawaai maken).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Sannie_xx »

Tsja, dan zit er niks anders op dan gewoon maar te accepteren dat we regelmatig worden wakker gekrabt 's ochtends.
8-)
Fijn om te weten dat het geen enorme afwijking is of iets dergelijks hihi
Plaats reactie