Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: love-bytes

Bericht door pearlsofpassion »

Ooit gewoon geprobeert om AU te roepen?
Dan leert hij wanneer het pijn doet, maar hoeft niet te gaan lopen. Je kan lekker verder knuffelen, maar als hij je pijn doet roep je gewoon AU (niet te hard, zodat hij niet schrikt).
Meestal hebben ze heel snel door wanneer het pijn doet en zullen ze zelf gaan opletten. Zo leren ze tenslotte ook elkaar wat te wild is en wat gaat (door te piepen).
Ik kan me voorstellen dat boos worden niet helpt. Hij gaat het dan waarschijnlijk eerder aan het knuffelen linken, dan aan wat echt pijn doet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: love-bytes

Bericht door Zuri »

Ja, au roepen / zeggen heb ik ook al geprobeerd. Hij kijkt dan wel heel verbaasd naar me, maar doet het vervolgens gewoon weer...
nb; ik denk dat het iets erfelijks/aangeleerds is want ik weet dat een broertje en zusje het ook doen...
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: love-bytes

Bericht door pearlsofpassion »

:lol: Erfelijk. :-)
Ik denk dat het heel normaal kittengedrag is...

Ik heb het ook wel geweten bij kittens, maar ze leerden het wel allemaal af met AU roepen. En dat was wel voornamelijk bij jonge kittens, geen 11 maandigen...

Dan weet ik het verder niet.
Je moet natuurlijk niet verwachten dat hij het meteen na, een keer of 10 door heeft. Maar na een keer of 50 zou je wel verwachten dat hij begint in te zien waar het mee te maken heeft.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door MarjanR »

Ik denk ook niet dat het erfelijk is (maar of dat nou zo grappig is, weet ik ook niet).
Ik had hier twee broertjes en een zusje in huis als kitten. Maar alleen Moos geeft liefdes beetjes.
Gelukkig pakt hij niet een klein velletje. Hij bijt alleen in de bolling van m'n wang of in het zachte vlees van m'n onderarm. Zachtjes. (om helemaal kapot te gaat van binnen, zo lief vind ik het).

Ik weet niet goed hoe je ermee om moet gaan.
Ik neem aan dat je al een schrikreactie hebt wanneer hij het doet, dus hij weet wel dat het niet fijn is voor je. Het is instinctief dat hij het doet. Dus hoe snel het afgeleerd is weet ik niet. Maar het kan wel afgeleerd zoals Valerie omschrijft.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Zuri »

Ja erfelijk is misschien niet het goede woord. Instinctief is misschien een beter woord.

Ik vrees zelf dat het niet meer af te leren is, want au zeggen (of inderdaad alleen al een schrikreactie als hij het weer doet) heeft al die tijd nog niet gewerkt. Ik heb het allemaal al geprobeerd, maar als hij helemaal in trance is wanneer hij zo spint, dan is hij het volgens mij vergeten en doet hij het toch :-(

Wat jij over jouw Moos beschrijft MarjanR, herken ik ook wel van een andere kat die ik vroeger heb gehad. Zuri probeert denk hetzelfde te doen, alleen pakt hij steeds een klein velletje en dat doet echt verdomde zeer! Hij doet het ook wel eens 's nachts als ik half wakker ben (want dan hoor ik hem spinnen). Dan bijt hij 'zachtjes' op mijn kaaklijn, het dunne velletje aan de binnenkant van mijn onderarm of op mijn oor! AU!
Maar hij bedoelt het zo liefdevol... arme ziel...
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Kattekop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 feb 2011 12:57
Locatie: Vogelwaarde

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Kattekop »

Toch is het denk ik iets wat je hem toch moet afleren, het is inderdaad aandoenlijk lief, maar niet altijd. Tizio doet het ook, maar gelukkig niet met van die dunne velletjes en ik weet dat er meer katten zijn die het doen. Sommige gedrag zit volgens mij toch wel in de genen. Mijn Bella was helemaal gefixeert op eten, dat was haar moeder (overigens een Heilige Birmaan) ook. Zodra er iets van eten in de buurt is zijn ze helemaal gek. Dus sommige gedragingen zullen vast in de genen zitten. Normaal is dat bijten toch iets wat ze als kitten doen om melk op te wekken bij hun moeder? Misschien ziet ze jou wel als haar moeder en wil ze drinken, maar ik kan me voorstellen dat het niet leuk is. En "au" werkt helaas ook niet bij iedere kat, sommige lijken te denken dat het juist een teken is om ermee door te gaan.
RIP Bella geboren:13-04-1997, overleden: 14-02-2011
Minou: 19-05-1996
Tizio: 24-05-2004
Poes: ?
Cerna

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Cerna »

Gewoon doorstaan............. :lol:

Misschien kun je iets in je hand houden waar hij op kan knagen tijdens het aaien? Als het een hond was, zou ik zeggen de tandjes komen door, maar die zijn er allang bij 11 maanden. Dus inderdaad het is gewoon een liefdesbetuiging.
Onze Cochi vindt het heerlijk om onder de kin gekriebeld te worden en is dan luid aan het spinnen maar je moet hem wel voortdurend in de gaten houden want al spinnende hapt hij opeens en dan staan zijn tanden in de muis van je hand (zit inmiddels eelt op..).
Tegenwoordig aaien we met een duivenveer onder zijn kin en dat vindt hij ook fijn en hapt niet meer.
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Voor het slapengaan nieuwe gewoonte

Bericht door Spookysil »

Hallo allemaal,

Charlie heeft sinds een paar weken een nieuwe gewoonte voor het slapen gaan: Hij doet het alleen in zijn reismandje, als hij slapen gaat pakt hij eerst het dekentje vast met zijn bek, en begint met 4 pootjes luid knorrend te melken. Is dit gewoon lekker relax, of wat anders?

Groetjes, Silvia (en Charlie)
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Voor het slapengaan nieuwe gewoonte

Bericht door Ilone »

Hm, ik heb eerlijk gezegd geen idee?
Veel katten doen "bedje schudden" maar omdat hij ook het doek in de mond neemt, durf ik het niet te zeggen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Voor het slapengaan nieuwe gewoonte

Bericht door Spookysil »

Ja dat vind ik het vreemdst, hij doet wel vaker 'Melken' op een kussentje hier in de woonkamer wat eigenlijk van Spooky is, maar alleen boven heeft hij het dekentje in zijn bekje.
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voor het slapengaan nieuwe gewoonte

Bericht door castratenkoor »

Lijkt me gezellig en heel tevreden gedrag. Hier wordt ook wel gemolken en met de bek dingen beter gedrappeerd.
Charlie is een lekker knus ventje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Voor het slapengaan nieuwe gewoonte

Bericht door Spookysil »

Oke dan is het dus relaxt. Ik wist het niet zeker omdat hij het dekentje vasthield, Dankjewel! :D
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voor het slapengaan nieuwe gewoonte

Bericht door daantje »

Komt mij ook als zeer relaxed over ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Voor het slapengaan nieuwe gewoonte

Bericht door jennli »

Mij ook. Cayleigh doet het hier ook regelmatig en valt vervolgens erg tevreden in slaap.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Stephanieg
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 apr 2011 09:47
Locatie: tholen
Contacteer:

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Stephanieg »

hallo allemaal,

heeft iemand van jullie misschien enig idee of er speentjes bestaan voor katten?
Onze Chloé nu 3 maanden heeft erg veel last van zuigdrang.
Ze wacht zelfs s' avonds als we naar bed gaan op ons bed, om vervolgens als ik lig zich aan m'n oor vast te zuigen en daar gaat ze makkelijk 1 a 2 uur mee door..waarna ik haar in de kamer zet om te slapen.
Erg schattig allemaal, net of ze me als haar moeder beschouwt maar het is niet zo fijn als je wil gaan slapen.. om 4 uur s'nachts begint ze heel hard te mauwen aan de slaapkamerdeur, tot je die openmaakt en dan komt ze weer als een speer het bed op om opnieuw te komen zuigen...

heeft iemand van jullie tips hoe ik dit gedrag kan verplaatsen naar iets anders en niet aan mezelf?
Plaats reactie