Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door MarjanR »

1 kat erbij kost niet zo heel erg veel meer geld.
OK, je sterilisatie/castratie, maar die is 1x.
De jaarlijkste enting... is 1x per jaar.
Het komt nooit voor dat ze alle twee tegelijkertijd ziek worden, tenzij het een besmettelijke ziekte is. Maar als ze weinig tot niet in contact komen met zieke katten komt dat ook praktisch nooit voor (13 jaar met katten gewoon die altijd buiten kwamen, nooit 2 te gelijkertijd ziek geweest. Alleen 1x alle vier aan de slinger...)
Voor de rest zou je een aparte rekening kunnen openen waarop je iets spaart (zeg 500 euro) voor calamiteiten. Dan zit je altijd goed (en in mijn ogen goedkoper dan een verzekering).

Maar probeer inderdaad eerst de feliway of de valeriaan druppels (die kun je bij de drogist of bij de dierenspeciaal zaak krijgen). Je da zou het ook gewoon bij het rechte eind kunnen hebben. En heeft je katje een gewenningsperiode nodig dat jullie nog maar met z'n tweetjes zijn.
Dat had ik tenslotte ook (en dan had ik meerdere poezels in huis).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Geepz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2011 10:55

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Geepz »

Oke lees net dat valeriaan een soort druppels zijn. Dan ga ik die misschien wel gebruiken. Moet wel zeggen dat ik met al die verschillende antwoorden niet meer weet wat ik moet gebruiken of doen. Jullie zeggen dus dat valeriaan minder schadelijk is voor katten?
Heb wel gekeken op de website van ons dierenasiel maar zaten alleen katten van ouder dan 2 jaar. Ik weet niet hoe goed ze die site bij houden.
Maar daar kan ik altijd nog actie op ondernemen als die valeriaan of feliway niet werkt.
Ik heb dus geen recept nodig voor valeriaan?
Sorry voor al mn vragen maar wil t gewoon goed doen voor Dimple.

Groetjes, Gaby
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door MarjanR »

Geen probleem!!!
Valeriaan heb je geen recept voor nodig :)
Gewoon naar vragen bij de drogist (of bij de tuinen... is dat een drogist???)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Anne »

Of bij het Kruidvat. Bij de apotheek is het duurder denk ik
Ik weet niet of de Tuinen een drogist is?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door jojo »

Iedere drogist verkoopt vloeibare valeriaan, kost ongeveer 3 euro per flesje. Beetje op een speeltje of doekje sprenkelen en eventjes laten drogen en dan zien wat er gebeurt.
Geepz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2011 10:55

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Geepz »

Heb valeriaan gekocht bij de dierenspeciaalzaak. Heb het op de krabpaal gedaan en op een speeltje.
Dus ben benieuwd. Toen ik vanmiddag de hor in de schuifpui zetten was het toch weer de hele tijd janken omdat meneer naar buiten wil. Maarja helaas voor hem gaat dat niet.
Dus hoop dat t spul over een tijdje zn werk gaat doen en dat Dimple iets kalmer gaat worden.
Zometeen ga ik nog even naar de huisdierenvoordeelshop om te kijken of ik daar zon cat it senses of een kong kickeroo kan kopen zodat ie zich daar een beetje op kan uitrazen.

Groetjes, Gaby
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door loek »

Wat betreft geld is een verzekering ook een idee. Kost niets als je het vergelijkt met de 'mensen verzekering'. Ik betaal 10 euro per kat per maand. Hoe jonger hoe lager de premie vaak. En er is ook een verzekering (zou je even moeten google'en) waarbij de castratie en het chippen vergoed wordt. (bij mij was dat beide al gebeurd helaas).
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door pearlsofpassion »

Wauw, wat een fijne verzekering! Castratie vergoeden...
Wel goed gezien natuurlijk, want ongecastreerde katten geven veel meer kosten dan gecastreerde en dus halen ze er ook hun voordeel uit.
Maar toch...
Misschien moet ik er ook eens op zoeken...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Anne »

Vind je het nou echt janken als het beestje naar buiten wil? :-| Ik vind dat zielig!! De ene kat heeft daar meer behoefte aan dat de andere kat, daar kan jouw kat niks aan doen :-|
Dus schrijf er alsjeblieft met wat meer respect over
Het enige wat je kan doen is thuis het wat meer aantrekkelijker maken voor je kat, als je niet de mogelijkheid hebt om je tuin af te zetten of een ren te bouwen, maar daar was je geloof ik al mee bezig.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Geepz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2011 10:55

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Geepz »

Ja sorry ik zal t voortaan miauwen noemen.
En nee daar kan hij ook niks aan doen, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het niet erg vervelend vind als ik een hele weekn lange diensten heb gehad en dan op zaterdag wat langer kan blijven liggen dat meneer dan al om 6 uur sóchtends met miauwen begint.
Misschien vinden jullie dat geen probleem maar ja ik heb mn slaap erg hard nodig.
En ik vind het ook gewoon zielig dat ie niet naar buiten kan gaan. Daarom stelde ik laatst ook de vraag of t geen betere optie is hem een ander thuis te bieden waaar hij wel naar buiten kan.
Heb namelijk gekeken voor een ren, maar dat is geen optie. Mijn achtertuin en alle buren hebben lage schuttingen. en we wonen aan een drukke weg. Hier word nogal veel gestolen. Dus zie ze er gerust vooraan niet om heel die ren mee te nemen(dat gaat ook niet ;)) maar wel onderdelen ervan.
Ik wil gewoon t beste voor hem, maar of ik de gene ben die hem dat kan bieden weet ik niet

Groetjes, Gaby
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Nyncke »

Geef hem eerst maar de tijd om binnen te wennen maar dat gaat niet 1-2-3.
Op zich vind ik het wel goed dat je je afvraagd of jij hem de juiste plaats kunt bieden daar is moed voor nodig.Maar gun hem even de tijd.

Tja, ik kan er ook niet zo goed tegen ( als het zielig is al helemaal slecht omdat ik me dan schuldig en machteloos voel ) maar ik weet dat er mensen zijn die er veel beter tegen kunnen.

Tja en je ziet wel eens mensen met hun kat aan een tuigje met lijntje buitenlopen, is dat geen optie? Zag eens een meisje met haar kat die zo over Centraal Station Utrecht liep, wow dat vond ik echt super+superknap!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ga heel eerlijk antwoorden wat ik vind.

Ik vind het heel zielig voor je katje, want hij mist duidelijk iets. Dat hij jou wakker miauwt, vind ik dan maar logisch en eigenlijk wel goed, want nu heb je er ook last van en zal er zeker iets aan gaan doen.
Ik vind het voor hem wel erger dan voor jou... (sorry hoor, maar wel eerlijk)

Maar goed, als je je kat dus gelukkig krijgt, heb jij je nachtrust terug. Dat is de oorzaak wegnemen. Hier symptomatisch gaan werken, gaat volgens mij niet werken en dan zou je je katje ongelukkig maken.

Ik blijf erbij dat hij waarschijnlijk blijer zal zijn met een vriendje dan met een ren, maar ook het laatste kan zijn gemis al wat verzachten.
Als je een ren bouwt in hout met gaas erop, dan kunnen daar toch geen stukken van gestolen worden? En als je het helemaal in metaal doet toch ook niet? Wat voor ren heb jij dan gezien?

Dus ik vind zeker niet dat je een nieuwe thuis voor hem MOET zoeken. Maar je moet zelf weten of je er alles voor over hebt om hem gelukkig te maken, of dat je dat allemaal wat moeilijk en zwaar vind. Je moet er zelf nog zin in hebben, en er helemaal achter staan, anders is moet je het niet doen! Dat is met alles zo.
Je moet zelf je hart volgen.
En als jij hem niet gelukkig kan maken, dan is het heel nobel van je om hem dat op een andere plaats wel te gunnen. Maar je kan hem ook zelf gelukkig maken. De beslissing ligt bij jou...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
SteefenLoekie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2011 12:16
Locatie: beverwijk

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door SteefenLoekie »

dit klinkt me best bekent in de oren..

wat wij deden met loekie, is het eigenlijk gewoon zijn eigen gang laten gaan.
hem als je naar je werk gaat naar buiten doen en misschien tussen de middag naar hem gaat kijken..
katten zijn slimme dieren, dus ze weten waar ze wonen als het een vast ritme krijgt weet hij genoeg.
En niet elke kat houd van een maatje,Loekie wilt geen andere kat bij hem in de buurt hebben dan word ie boos en niet zo klein beetje ook.

en hem weg doen is in mijn ogen geen optie, aangezien je voor een dier gekozen heb en daar moet je dan ook voor gaan en hem alles geven.
zie hem als je kind die ook zijn eigen wil heeft

in geen geval veel succes!

groet Stephanie en Loekie
Pootje van Loekie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door pearlsofpassion »

Katten die alleen opgroeien kunnen inderdaad niet met andere katten samenleven, maar kittens wel.
De katten die geboren eenzaten zijn, zijn heel schaars, maar ze bestaan natuurlijk wel, en dan voornamelijk poezen.

En elke volwassen kat die een nieuwe kat tegenkomt wordt heel erg kwaad, dat is wel normaal (tenzij ze super sociaal zijn en gewend zijn vele nieuwe katten te leren kennen). Bij kittens gaat het meestal zonder veel moeite en op een paar dagen is het koek en ei.

Voor de rest hou ik me bij mijn eerder bericht. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Geepz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2011 10:55

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Geepz »

Bedankt weer voor jullie reacties.
Aller eerst wil ik even iets recht zetten. Natuurlijk is het voor hem erger dan voor mij. Maarja uiteindelijk gaan we er allebei aan onderdoor.
Ik ben nu al met het valeriaan begonnen. En als dat niet werkt ga ik nogmaals overwegen een tweede kat erbij te nemen, voordat ik zou beslissen hem een ander thuis te geven.
Mijn angst daarbij is wel, wat als het niet werkt tussen die twee?
Nogmaals doe ik echt mn best om het voor hem er het beste van te maken.
Heb bijv. ook zon cat it senses gekocht, en hij leeft zich daar behoorlijk op los.
Ik doe mn best en bedankt voor jullie tips(ik wil niet over komen als of ik niet het beste met hem voor hebt, dat is niet mijn bedoeling)

Groetjes, Gaby
Plaats reactie