Zuri's niertjes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Zuri's niertjes

Bericht door Zuri »

Hallo iedereen!

Ik ben nieuw hier op het forum (al ben ik jaren geleden wel heel actief geweest op dit forum onder de username sannie, maar dat is zo lang geleden dat mijn oude account er niet meer is :shock: ). De reden dat ik (weer) actief wil worden op dit forum omdat ik het heel gezellig vind om met andere poezen-liefhebbers te kletsen over onze hobby. Maar helaas zoek ik het forum ook op met een minder leuke reden. Mijn Heilige Birmaan kater Zuri is helaas ziek :-(

Zuri is nu 2,5 jaar oud en is de laatste maanden vermagerd. Niet heel ernstig vermagerd (van 4,4 kg een jaar geleden tot 3,9 kg nu), maar ik maakte me toch ongerust. In november ben ik daarom naar de dierenarts gegaan. Omdat ik een andere jonge Heilige Birmaan vorig jaar aan acuut nierfalen ben verloren was ik erg bang voor weer een nierpatiënt. En helaas, mijn angst werd waarheid...

Zuri heeft in november 2010 een bloedonderzoek gehad. Zijn waarden waren als volgt:
BUN (urea) 9.8 mmol/l (normaal = 4.9 - 11.9)
Cre (Creatinine) 183 umol/l (normaal = 80 - 164)

Verhoogde nierwaarden dus. Hoewel niet schrikbarend hoog, moet er dus wel wat gebeuren om verdere achteruitgang zo lang mogelijk uit te stellen. Dus aan het Hills KD nierdieet en Fortekor tabletjes. Verdere symptomen van nierziekte (zoals veel drinken en plassen) vertoont hij overigens niet.

Om een heel lang verhaal kort te maken: omdat ik meerdere katten heb is het heel moeilijk om ze apart te eten te geven. Ik geef Zuri nu drie keer per dag blikvoer van Hills KD en de rest van de dag kan hij als hij wil een brokje uit de 'gewone' bakjes meepikken (RC Indoor Longhair). Hij eet echter zijn blikvoer 'met lange tanden' en laat zich verschrikkelijk afleiden door mijn andere katten. Als die wat anders aan het doen zijn laat hij zijn eten staan om te gaan kijken. Hem / de anderen opsluiten in een aparte kamer werkt averechts, dus het gaat nu zoals het gaat. De pilletjes slikt hij (thank God) redelijk.

Vandaag was het tijd voor de check-up om te kijken of mijn inspanningen tot succes hebben geleid. Hij is gelukkig weer ietsepietsie aangekomen, al blijft zijn gewicht schommelen tussen de 3,9 en 4,1 kg afhankelijk van hoe goed of dat hij gegeten heeft.

Zuri heeft vandaag wederom een bloedonderzoek gehad. Zijn waarden deze keer:
BUN (urea) 9.1 mmol/l (normaal = 4.9 - 11.9)
Cre (Creatinine) 202 umol/l (normaal = 80 - 164)

Het gaat dus nog niet heel veel beter :-(
Omdat hij zo slecht eet heb ik het advies gekregen om een ander merk dieetvoer te proberen, dus dat ga ik doen. Ook begreep ik dat er inmiddels een nieuw diergeneesmiddel op de markt is die veel betere resultaten schijnt op te leveren dan Fortekor. Helaas weet ik daar de naam even niet meer van, maar de dierenarts ging actie ondernemen om dat ook te gaan bestellen en voor te schrijven.

Omdat Zuri nog zo jong is en ik er alles aan wil doen om hem nog heel lang te houden, hoop ik op dit forum tips en trucs op te pikken om hem goed te laten eten / aankomen en zijn nierconditie niet te laten verslechteren. Ik heb al wat rondgekeken op het forum, maar kom vooral verhalen van oudere katten tegen. Wie heeft er tips om mijn Zuri'tje zo gezond mogelijk te houden?

ps; sorry voor mijn lange verhaal, maar ik wilde zo volledig mogelijk zijn.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zuri's niertjes

Bericht door nellebel »

hoi, heb geen ervaring met nierkatten in combinatie met meerdere katten. Mijn eerste kat nellie heef took ee ntijdje nierproblemen gehad, maar toe waren er geen andere katetn in beeld. Nellie luste absoluut geen hills. die at dan echt gewoon helemaal niet. bij de DA toen proefzakjes meegekregen en RC vond ze wel lekker.
Ik weet niet of het kwaad kan om alle katten op zulk voer te zetten? de DA zei toen ook dat RC en nog ee nmerk (geen hills) het smaakvolste waren op dat moment. GEwoon vanalles proberen. En bij nellie werkte afwisseling ook. die kon 3 dagen ergens van smullen en dan ineesn niet meer, maar dan luste ze het andere weer. Ik had natvoer (mousse en stukjes) en brokken van 2 merken (RC en dat andere), ik wisselde zo steeds af.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Zuri's niertjes

Bericht door Ilone »

Hoi Sandra, en welkom terug!
Arme Zuri :-(
Ik denk dat je het best even flink kan gaan lezen in het topic "Pluisje, verhoogde nierwaardes"..daar zijn een aantal forummers in actief met nierkatzeltjes, ook jonge katten helaas..

Betreft apart voeren, ik denk dat dat uiteindelijk welmoet lukken hoor!
Het is alleen even wennen. Niet alleen voor de katten, maar ook voor jou ;)
Bij mij konden ze ook altijd de hele dag door brokjes eten...toen begon Speedy met zijn blaasgruis, en even later Pluis met haar licht verhoogde nierwaardes.
Ik ben toen de brokken neer gaan zetten op bepaalde tijden. Dus voordat ik ging werken, en als ik weer thuis was een aantal keer.
Uiteindelijk wennen ze eraan hoor! En nu is het zover dat ik eigenlijk de brokken kan laten staan :grin:
Tuurlijk willen ze nog wel eens van de ander snoepen ;) maar ze weten dat dat niet mag dus als ik dan mar opsta zijn ze al weg :lol:

Succes!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Zuri's niertjes

Bericht door Zuri »

Thnx voor de vlotte reactie ladies!

@nellebel; ik ga inderdaad kijken of een andere dierenarts hier in het dorp wel RC dieetvoer heeft. Mijn dierenarts heeft alleen Hills en wil eventueel wel gaan bestellen, maar dan moet het gelijk in grote hoeveelheden. Eerst maar eens even proberen.

@Ilone; het apart voeren heb ik ook geprobeerd hoor. Misschien niet lang genoeg, maar ik merkte dat zowel Zuri als Roos (1 van mijn andere katten) afvielen. Het 'eten op commando' zijn ze niet gewend en uiteindelijk wilde ik liever dat Zuri at dan dat hij perse dat dieetvoer at... Als hij wat meer vetreserve heeft ben ik van plan om het weer te gaan proberen hoor!
Ik ga het topic van Pluisje lezen. Dankjewel :-)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Zuri's niertjes

Bericht door Ilone »

Als ze afvallen, kan je denk ik beter Hill's brokjes blijven geven. Die zijn wat vetter, en Pluis kwam daarvan bij, wat eigenlijk niet de bedoeling is met haar ondertussen 5,4 kilo :lol:

Betreft natvoer zijn er best een aantal verschillende merken!
De voor mij meest bekende die bij de DA te verkrijgen zijn, zijn RC, Hill's, Specific en Trovet.
Dan zijn er ook nog verschillende merken die bij de DS te halen zijn, zoals Kattovit (Zooplus) en Beaphar.
Er zijn er nog meer hoor, maar die ken ik niet ;)

Pluis vind Specific erg lekker, en de Kattovit.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Zuri's niertjes

Bericht door Zuri »

Tja en het zijn nou net de brokjes van Hills die hij niet lekker vindt ;-)
Hij krijgt nu drie keer per dag blikvoer van Hills, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Ik ben toch geneigd om te kijken hoe goed of dat hij ander dieetvoer eet. Misschien vindt hij dat lekkerder en eet hij eens wat meer.

Jij hebt de hele dag brokken staan schreef je. Weet je zeker dat je Pluisje ook als je weg bent niet van dat andere voer eet dan? Bij mij luisteren ze ook prima, maar niet als ik weg ben natuurlijk, :lol: .
En hoe doe je dat dan met blikvoer? Krijgt Pluisje dat 1 keer per dag als extra'tje ofzo?

*sorry voor mijn vragen, maar ik ben alleen maar gewend aan katten die de hele dag brokjes hebben staan en ongeveer twee keer per week als extra'tje een portie blikvoer krijgen*
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Zuri's niertjes

Bericht door Ilone »

Nee, als ik weg ben dan haal ik het wel weg ;)
Kijk maar naar mijn onderschrift :lol:

Maar als ik thuis ben heb ik er bijna geen omkijken meer naar.
Daarnaast eet Pluis met de brokken wel alweer mee met Muka (Pluis haar waardes zijn gezakt naar de normale waardes, ze eet nog wel af en toe wat Renal als tussendoortje, en 's avonds krijgt ze kattovit blik) Muka en Pluis eten als brokken de nieuwe van Hill's, namelijk VetEssentials. Grote brokken die voor een hoop lichaamsdelen goed zou moeten zijn ;) dus ook de nieren.

Speedy heeft nog wel ander voer, en die heb ik aan kunnen leren dat hij op de grote krabpaal eet ;)
Daar zet ik zijn bakje brokken neer, en wanneer hij trek heeft springt hij even op de tweede verdieping ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Zuri's niertjes

Bericht door Kattenbella »

Hier heb ik sinds kort Minousch die apart eet. Hier eten ze Carnibest, dus dat blijft ook niet de hele dag staan. De katten die apart moeten eten heb ik op mijn bed en daar zit ik bij.
Heeft je dierenarts geen trovet? dat vinden ze ook lekker en anders zakjes van RC

Het blijft gedoe he met de katjes.

Eeh, even over het advies alles onder Pluisje te zetten, persoonlijk vind ik dit erg onoverzichtelijk en zou ik liever eigen topics zien zodat ik alles per kat kan lezen ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zuri's niertjes

Bericht door Adriana »

;-) missch is het toch wel erg bewerkelijk voor degenen die vragen proberen te beantwoorden om per dier in een apart topic te antwoorden, dat kost veel tijd.. en ik spreek nu even voor mezelf want ik heb daar niet altijd tijd voor, ook al niet omdat je blijft herhalen.. en van mij uit is het geen advies maar een bescheiden wensje..
verwijzen naar een pagina in één topic gaat veel sneller.
en het schrijven van een goeie inhoudelijke reactie, laat staan het uitzoekwerk voor het beantwoorden van sommige vragen kost ook best veel tijd.. dus dan misschien maar beetje bundelen... met voor jou helaas het nadeel dat ..
nier- en ook diabetes zijn nou eenmaal onderwerpen waar veel bij komt kijken en waarbij er veel te weten is en gelukkig door een paar personeeltjes veel wordt uitgezocht.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Zuri's niertjes

Bericht door Kattenbella »

Snap ik helemaal van jouw kant Adriana. Voor iemand met een nierkat is het erg onoverzichtelijk zo merkte ik dit bij het zoeken voor Misty en Minousch.
Ik heb dan wel behoefte aan een topic met alleen waardes, dit geldt ook voor het suikertopic.

Je hebt antwoorden over voeren, waardes en verdere dingen. Ik weet dat jij het meeste energie van iedereen in de antwoorden steekt, dus ik respecteer jouw mening ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zuri's niertjes

Bericht door Adriana »

yep..yep, maar als je (jij bedoel ik) een aantal vragen daar onder elkaar zet, dan krijg je denk ik sneller en uitgebreider antwoord omdat ik zie dat we daar met een stuk of zes personeeltjes zo veel mogelijk alles opvangen.
en er loopt wel eens wat door elkaar en er zijn ook reacties met antwoorden aan verschillende baasjes.
we leren (ook ik) op die manier veel sneller van elkaar omdat je altijd alle berichten leest en dat is met verschillende topics niet zo.
het scheelt zo verschrikkelijk veel tijd, merk ik bij mezelf.
voor mij en daar ben ik heel eerlijk in, zou het niet werken: een topic over nierwaardes en eentje over voer en eentje over bv infusen of medicatie.. en je zult altijd zien dat je - niet te vermijden - off topic gaat.. en daar gaat dan je mooie uitsplitsing!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Zuri's niertjes

Bericht door Zuri »

Hey Kattenbella en Adriana,

Ik zou het inderdaad een stuk overzichtelijker en duidelijker vinden als de informatie in hapklare brokken wordt aangeboden, maar ik begrijp ook dat het heel moeilijk is om te scheiden. En het liefst hoor ik natuurlijk knip en klaar wat voor mijn kat van toepassing is, maar het is ook heel waardevol om te lezen hoe het anderen vergaat. En ik kan me ook voorstellen dat de adviesgevers geen zin hebben om elke keer vanalles te moeten herhalen ;-)

Zuri's verhaal gaat verder in het Pluisje-topic
(al is het voor beginnende leden trouwens niet duidelijk dat dit een algemeen forum is en niet alleen over de geschiedenis van Pluisje gaat. Misschien kan de titel aangepast worden???)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zuri's niertjes

Bericht door Adriana »

ja, t is wat ongelukkig dat dit Pluis heet (sorry Pluis/sorry Ilone!)
ik ken de historie, de andere niertopics op dat moment werden gevuld met in memoriam-berichten en toen is Pluis met nierinformatie verder gegaan.. en dat was het topic van Ilone en omdat Pluis nog steeds leeft en hoe! komt- ie er nog maar zelden in voor hihi.. maar wel als naamgeverd prrrrt!
k zou niet weten hoe je het moet oplossen en gelukkig ben ik daar ook niet van.

wat wel heel makkelijk is en goed werkt is de zoek-functie binnen het Forum. iemand roept Mac Samuel? even bij 'zoeken' typen en de berichten rollen over je schermpje. ik gebruik het bijna dagelijks, ook om info terug te vinden..
en ik denk dat je hapklare brokken terugkrijgt als je een aantal duidelijk afgebakende vragen onder elkaar zet. korte antwoorden of links of verwijzingen.
en het is voor iedere starter denk ik handig om het algemene artikel van de dierenartsen Wilhelminapark over nierfalen door te lezen.. http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html
(prrrrt en nu ga ik weer terug naar Pluisewuis..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie