Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

@Pantiani,
Ahha dus dat werkt dan op die manier en mijn da noemt het dan ook spoelen en reinigt dus. Dank voor de uitleg raakte een beetje in de war.
Heb je zelf die infusen gegeven? Lijkt me handig om te kunnen ook voor de kat want dan is het gewoon in eigen omgeving.

@sandra/zuri
Sterkte met Zuri.
Dat het je duizelt kan ik me voorstellen. Bij mij tolde het ook wel toen ik op onderzoek uitging. Maar hier kun je veel vinden, heb je aanspraak en ervaringsdeskundigen. Geweldig handig dus dit forum!

Groetjes
Sandra
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Zuri »

Allen bedankt voor de reacties!

Over PKD testen van de ouders van Zuri; helaas zijn zij niet getest. Ik weet dat dit bij een aantal raskatten gebruikelijk is, maar Heilige Birmanen staan niet bekend als katten met erfelijke nieraandoeningen. Om die reden worden dit soort testen niet standaard gedaan. Op de stamboom kan ik niet zien of er veel Amerikaanse voorouders in zitten omdat er niet staat uit welk land de katten komen. Wel zie ik veel Nederlandse cattery-namen voorbij komen en een aantal Franse. Maar dat zegt ook niet alles.
De dierenarts zegt er niet zoveel van. Zoals ik eerder (hier of in mijn eigen topic) schreef, legt 1 van de dierenartsen van mijn dierenkliniek de link met het feit dat het een raskat is, maar de andere niet. Ik twijfel er zelf ook aan of het met het ras te maken heeft. Waar het wel door komt is een groot raadsel.

En dan over het voer;
Ik heb van Hills K/D zowel brokjes als blikvoer. De brokjes vindt hij niet lekker, maar voor het blikvoer is hij wel te paaien. Hij eet daarvan alleen veel minder dan hij volgens de verpakking zou moeten eten. Hij zou namelijk minimaal 1 blikje per dag moeten eten, maar met veel overtuigen, bakje voor hem vasthouden en steeds weer opnieuw aanbieden lukt het me misschien net om 2/3 a 3/4 naar binnen te krijgen. Ja hij heeft me goed getraind ;-)
Ik heb vanmiddag bij een andere dierenarts RC Renal voer kunnen halen; brokjes en blikvoer in 3 verschillende smaakjes. Toen ik het net wilde testen met de brokjes hoefde hij niets, maar dat kan komen omdat hij vanmorgen pas laat heeft gegeten door het bloedonderzoek vanmorgen. Straks maar weer proberen.

Adriana; ik lees dat jij dagelijks een beetje gimpet antihaarbalpasta geeft aan jouw nierkatje. Kan dat geen kwaad? Ik weet dat Zuri daar gek op is, dus dat zou ik graag af en toe geven als extra'tje.

Cerna; het is inderdaad een idee om alleen nog maar dieet brokjes neer te zetten. Mijn Noah is echter nog geen jaar oud (over een maandje wordt hij 1 jaar). Kan het voor hem geen kwaad dat hij dit voer krijgt? Ik weet dat ik hem nu eigenlijk ook nog kittenvoer moet geven wat hij niet meer krijgt, maar dit lijkt me nog een stapje kariger voor hem. Ik zou het zonde vinden als hij zich niet goed ontwikkelt.

Leuke truc ook van het gebruiken van een bench met een luikje met chipherkenning! Heel slim. En mijn katten zijn allemaal gechipt, dus dat moet kunnen. Ik woon alleen niet zo heel groot, dus ik moet even goed nadenken of en hoe ik dat kan realiseren...
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Zuri »

Oh en nog 1 vraag; is er nog een 'lekkermakertje' die je nierkatten veilig kunt geven om wat aan te komen? Ik heb wel eens ergens (hier of ergens anders?) gelezen dat je katten ook slagroom kunt geven omdat daar heel veel suikers inzitten en weinig eiwitten.
Zuri is namelijk zo magertjes en ik krijg hem niet zwaarder :-(
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door pearlsofpassion »

Voor aan te komen denk ik dat je beter naar iets vet zoekt dan naar iets met suiker. Katten kunnen namelijk erg slecht tegen suiker en het maakt geen deel uit van hun natuurlijke dieet.

Ik denk dat Noah inderdaad nog wel wat jong is om al aan het nierdieet te gaan, maar je moet je niet schuldig voelen omdat hij geen kittenvoer meer krijgt hoor. Dit is niet noodzakelijk, en na de castratie wordt zowiezo aangeraden ervanaf te stappen omdat ze er snel dik van worden. Dus dat is zeker niet erg! ;-)

Je zou eens kunnen proberen of de andere katten het uberhaupt wel lusten. Misschien vinden ze hun eigen eten wel lekkerder en blijven van zijn brokken af?
Het blijven natuurlijk wel katten, en hier is ook altijd alles op een ander lekkerder dan in het eigen bakje ookal ligt er hetzelfde in :roll:
Maar proberen staat vrij...

Het is mij hier ook al opgevallen, dat de meeste jonge nierpatientjes, raskatten zijn. Of het toeval is, dat weet ik niet, maar in de katten die ik hier al heb zien passeren, is het wel opmerkelijk.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Zuri »

Ja mijn andere katten lusten het dieetvoer wel hoor. Noah is net een soort varkentje, want die eet alles. Als ie iemand anders hoort eten, komt hij gauw aanrennen om de ander weg te duwen en zelf te gaan eten. :lol:

Ik heb inderdaad ook met de dierenarts gesproken over het feit dat je vaker hoort van raskatten met nierproblemen dan rasloze katten. Ik vraag me alleen sterk af of dat komt omdat raskatten inderdaad een hogere kans hebben op nierproblemen of dat ze alleen een hogere kans hebben op het ontdekken van nierproblemen. Raskatten worden over het algemeen aangeschaft door echte kattenliefhebbers die ze niet buiten laten lopen. Hierdoor valt het sneller op als ze wat mankeren maar worden ze ook niet aangereden voordat ze uberhaubt nierproblemen ontwikkelen. Ook kan ik me voorstellen dat de 'gemiddelde kattenbezitter' niet zoveel uit de kast trekt om te achterhalen wat er met een kat aan de hand is. Dan kan het gebeuren dat een nierkat ineens dood is zonder dat iemand weet wat er met hem aan de hand was.
Ik hoop dat dit trouwens niet verkeerd overkomt hoor; ik bedoel niet te zeggen dat mensen die voor rasloze katten kiezen minder van hun kat houden! Ik bedoel alleen dat de wat minder goede kattenverzorgers over het algemeen niet kiezen voor een dure raskat, maar eerder voor een gratis af te halen exemplaar. En als die wat mankeert zal daar waarschijnlijk minder snel actie worden ondernomen.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef:Het is mij hier ook al opgevallen, dat de meeste jonge nierpatientjes, raskatten zijn. Of het toeval is, dat weet ik niet, maar in de katten die ik hier al heb zien passeren, is het wel opmerkelijk.
mijn eerste twee katten waren htk en hadden ook nierproblemen. Mo is gemold door een dierenarts met prednisolon maar was in de basis een ontiegelijk sterke kater. en indd. er is nierellende ingefokt, via de siamezen dacht ik en ook wel perzen..

maarre: nieren staat in de top 3 van overlijdensoorzaken naast hart en opkomend probleem: kanker.
en van sommige kattenrassen is het bekend dat nieren een zwak onderdeel is..
k denk dat Sandra/Zuri ook gelijk heeft als ze schrijft dat raskattenpersoneeltjes meer laten onderzoeken en soms voorzichtiger/onzekerder zijn en frequent bloedonderzoek is best wel een prijzige hobby..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

@Sandra 1: Heb inderdaad zelf de infusen gegeven, begin december. Mijn DA zei dat Patiaan niet perse opgenomen hoefde te worden, omdat hij zelf goed at en niet uitgedroogd was. Om die reden mocht ik zelf thuis infusen geven, geeft toch minder stress. In het begin vond ik het best spannend hoor, maar het went snel, vooral omdat mijn kat erg goed meewerkte. Ik hing het infuus aan de lamp boven mijn bed, kat op schoot, infuus erin... even aaien, en klaar :-) Crea en ureum allebei gedaald, crea van 352 naar 275 als ik me niet vergis, en ureum binnen de grenzen. Daarna nog een paar weken 2 keer per week infuus gegeven, waardes nog meer gedaald, crea naar 197, ureum ben ik even kwijt, maar binnen de grenzen. Of het alleen hierdoor komt weet ik niet hoor, kunnen ook andere factoren meespelen (mis was het bij mijn kat deels acuut) maar valt zeker te proberen.
Wens je heel veel sterkte & succes!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door pearlsofpassion »

Je hebt daar waarschijnlijk wel een punt.
Als je het geld hebt om een raskat aan te schaffen, heb je ook het geld om allerlei onderzoeken ertegenaan te gooien.
Anderzijds komen er toch nog steeds veel meer HTK's voorbij op het forum, en minder raskatten, maar toch meer raskatten in de niertopics... In de andere kwalen valt het niet zo op (of ik heb het nog niet opgemerkt...). En ik had het ook specifiek over de jonge nierpatientjes. Dat een oudere kat nierfalen krijgt, kan ik begrijpen, maar er zijn hier nu toch een aantal erg jonge katten, en die zijn (bijna) allemaal raskatten...
Ik vind dat toch vreemd.

Maar heel wat mensen kiezen bewust voor een asielkat, en net niet voor een raskat. Ook om hun eigen redenen... En ik kan beide volgen, maar ik heb gewoon het geld niet :lol:
Wat niet wil zeggen dat ik op hun gezondheid zou besparen, maar dat zal wel niemand denken ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

@Sandra-Zuri: er zijn kattenluikjes te koop met bijbehorend halsbandje met magneet/sensor-achtig iets. in ieder geval reageert het luikje op de halsband. Je zou het luikje in een deur kunnen maken die toegang geeft tot een ruimte waar je jouw kat (alleen) wil laten eten. Is niet mijn eigen idee hoor heb het ergens gelezen ;-)
maar vond het wel een goed idee.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

@Sandra: de enige manier om het te weten is echo-onderzoek vanaf 8 maanden. PKD kan ook met bloedonderzoek, dat is dna-onderzoek en met ong euro 96 vrij kostbaar.
ik denk niet dat dit soort chronisch nierfalen bij zulke jonge dieren zomaar uit de lucht komt vallen maar ben zelf ook sinds kort starter op PKD-gebied en die diagnose x2 wordt bij ons binnenkort via echo wel gesteld. deels omdat ik dit al vroeg aan de fokkers heb gemeld en als het erfelijk is tot overeenstemming moet komen..
en ik wil het weten in verband met de verzorging en wat ik kan verwachten op termijn.. via bloedonderzoek weet ik na een aantal keer hoe progressief het is, de rest kan ik niet vóór zijn maar moet ik weten ivm kwaliteit van leven. ze krijgen al een tijdje nierdieet, dus mijn waardes zijn al geflatteerd.

poes Mies krijgt haarbalpasta, dat zit erg laag in de eiwitten en vrij hoog in de vetten. vetten gaan niet via de nieren (ik bedoel geen extra belasting) en geven veel energie en Mies doet er het goed op. wel even checken of Zuri's leverfunctie goed is, maar dat denk ik wel, anders had je da daar wel wat van gezegd.

mijn bengels van 8,5 maand krijgen al een tijdje nierdieet: k/d, RC renal en niere van Happy Cat en ik zie geen tekorten. er zijn van Beaphar snoepjes voor nierkatten (zpls), Mies krijgt ze en dat gaat goed, gezien de waardes.
je zou beetje lamsvet kunnen proberen, ik koop daarvoor een paar ribbetjes bij een islam. slager.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Er zijn van Trovet snoepjes die speciaal gemaakt zijn voor de organen van de kat.
Multi Purpose Treats. M'n (s)katjes hier zijn er dol op. Voor Teun goed voor z'n blaas, voor Moos goed voor z'n nieren. En Sara krijgt soms een halve en daarna gewoon stiekum een "gewoon" snoepje van Sanabelle.

Misschien kun je je nierpatientje hiermee verwennen ;-)

Ik heb ook een tijdje zitten denken aan de kattenluik met sensor, zodat alleen Moos bij z'n K/D brokken kan (het hoeft niet volgens de da, maar ik doe het toch liever wel. Het is een ouwetje met afgenomen nierfunktie... tja).
Maar als ik zie hoe Moos nu zit te wurmen tot de deur wagenwijd openstaat voordat hij er door loopt, ben ik bang dat hij niet door zo'n poortje heen zal gaan.
Denk dat hij z'n rug wil ontzien. Ik blijf gewoon doorgaan met waakkat spelen als ik ze eten geef. En 'snachts is alleen Moos op de slaapkamer en daar heb ik gewoon z'n brokken staan :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Marjan ;-) goeie tip! http://www.trovet.nl/producten.php?id=2&sid=0
mooie site van Trovet met veel info, k moet ook maar weer eens Trovet gaan voeren, vinden ze hier vast ook erg lekker..!

en nu ik toch bezig ben..
hieronder meer adressen van websites van fabrikanten van nierdieetvoer - en voor aanvulling vatbaar...

http://www.royalcanin.nl/ bij da en medpets e.a.
http://www.hillspet.nl/Cat/Adult.aspx bij da en Zpls en medpets e.a.
http://sanimed.info/nl/folders/folder_renal.pdf bij da
http://www.specific-diets.com/ - ned en engelstalige site voor mij niet te openen.. bij da
http://www.beaphar.nl/productinfo/49/katten/ bij Zpls en ds
http://www.happydog.nu/happycat/diet_niere-kidney.htm bij Zpls
http://www.pasconederland.nl/pdf/FolderClinickat.pdf clinic fri bij ds
http://www.animonda.de/int/products/spe ... -food.html bij ds

en de vriendenclub van de nobo's heeft een overzicht op hun website staan van allerlei
(ook nier-)dieetvoeders
http://gezondheid.noorseboskatten.net/b ... oeders.htm

en ook bij medpets - zie onder - staan bij urineweg en nieren veel produkten/dieetvoeding voor nierfaalkatzels
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Over PKD testen van de ouders van Zuri; helaas zijn zij niet getest. Ik weet dat dit bij een aantal raskatten gebruikelijk is, maar Heilige Birmanen staan niet bekend als katten met erfelijke nieraandoeningen. Om die reden worden dit soort testen niet standaard gedaan.
Hoi Sandra/Zari
Dit kwam ik tegen op de site van www.dieetvoer.nl:

Factoren die zorgen voor een verhoogd risico op nierfalen

Leeftijd
Bij oudere katten komt chronisch nierfalen regelmatiger voor

Ras
Enkele foklijnen in kattenrassen vertonen een overerfelijk verhoogde kans op vroegtijdige nieraandoeningen. Rassen zijn: Abessijn, Balinees, Heilige Birmaan, Maine Coon, Russisch Blauwe en de Siamees.

Voeding
Zoutrijke voeding met een teveel aan fosfor, eiwitten kunnen het verloop van een nieraandoening versnellen.

Andere factoren
Infecties, passageproblemen aan het urinekanaal of de effecten van een verscheidenheid aan toxinen kan leiden tot nierfalen.


Dit is dus tevens een aanvulling op de adressenlijst van Adriana :smile:
Ik bestel tegenwoordig bij www.dierapotheker.nl
Goedkoper dan MedPets en hebben vaak leuke aanbiedingen.
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nemo »

Zuri schreef:Ik hoop dat dit trouwens niet verkeerd overkomt hoor; ik bedoel niet te zeggen dat mensen die voor rasloze katten kiezen minder van hun kat houden! Ik bedoel alleen dat de wat minder goede kattenverzorgers over het algemeen niet kiezen voor een dure raskat, maar eerder voor een gratis af te halen exemplaar. En als die wat mankeert zal daar waarschijnlijk minder snel actie worden ondernomen.
Het spijt me zeer, maar deze reactie vind ik niet leuk en schiet bij mij wel in het verkeerde keelgat! Nemo, Lucky en Sam zijn alledrie geen raskatten, maar wij hebben alles, maar dan ook ALLES voor hen over!!! Je zegt inderdaad niet dat die mensen niet van hun kat zullen houden, maar wel dat ze er (waarschijnlijk) minder goed voor zullen zorgen! Wat een onzin! Ze hebben alledrie problemen, maar Nemo is op dit moment ons zorgenkindje! Hij heeft al vanalles moeten doorstaan (buiten zijn afgrijselijke nierfalen om) en onze dierenarts zegt dat de meeste baasjes allang hun kat in hadden laten slapen! Er zijn heus wel mensen die goed voor hun gratis af te halen exemplaar(?) zorgen!

Als je hoopt dat t niet verkeerd overkomt, zeg het dan gewoon niet!
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik hoop dat dit trouwens niet verkeerd overkomt hoor; ik bedoel niet te zeggen dat mensen die voor rasloze katten kiezen minder van hun kat houden! Ik bedoel alleen dat de wat minder goede kattenverzorgers over het algemeen niet kiezen voor een dure raskat, maar eerder voor een gratis af te halen exemplaar. En als die wat mankeert zal daar waarschijnlijk minder snel actie worden ondernomen.


Nemo, je moet ook de laatste alinea lezen. Sandra zegt niet dat alle baasjes van "rasloze" katten slecht voor hun katten zorgen. Het feit ligt er alleen dat wanneer er slecht voor katten wordt gezorgd, dit meestal rasloze katten zijn (en daarom zitten de asiels ook vol met "rasloze" katten en zelden met raskatten).
Plaats reactie