Mijn kater Kees is bijna constant verkouden; dat varieert van een paar keer per dag niesen met of zonder rondvliegend snot, tot echt snotverkouden zijn (hoofd vol snot, rondvliegende snotklodders, verstopte neus, tranende ogen en ademhalingsproblemen). 's Zomers zijn de verschijnselen het minst, dan komt hij vrij "snotvrij" de dagen door.
Wij zijn door de jaren heen al diverse keren bij de dierenarts geweest voor een antibiotica-kuur. Dat helpt tijdelijk. Het raam houden wij nu zoveel mogelijk dicht, maar ook al is het raam dicht, dan nog niest Kees vaak, al is het niet elke dag. Het valt mij trouwens op dat Kees tamelijk koel aanvoelt in vergelijking met mijn andere 2 katten.
De verkoudheid is het ergst als wij het raam open zetten en dan komt het ook heel snel opzetten. Binnen een uur reageert Kees met ernstige verkoudheidsverschijnselen. Als wij het raam weer dicht doen is hij binnen een paar uur volledig opgeknapt. Wij proberen zoveel mogelijk te voorkomen dat Kees op de tocht zit. Dat lukt 's winters altijd, 's zomers wat minder, maar in de zomer is Kees sowieso bijna niet verkouden, tocht of geen tocht.
Wij kunnen er geen touw aan vastknopen; is het nu een allergische reactie op het een of ander van buitenaf of is het gewoon een soort van al dan niet chronische ernstige verkoudheid? En wat zouden wij hieraan kunnen doen? Kees helemaal volpompen met antibiotica lijkt mij ook geen goede oplossing, vooral omdat dat maar tijdelijk helpt. En altijd maar met het raam dicht blijven zitten is ook geen optie, vooral nu de lente weer in zicht is.
Kees is een +/- 10 jaar oude Noorse boskat (waarschijnlijk niet "rasecht"). Een beetje kou zou hij dus wel tegen moeten kunnen