Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Geepz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2011 10:55

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Geepz »

Ja Dimple is gecastreerd. Heb ik voornamelijk gedaan omdat ze zeiden dat ie daar misschien wel wat rustiger van zou worden;) (heeft nie echt geholpen bij hem).
Hoe ik Dimple corrigeer. Meestal als ie mij aanvalt of bijv. krabt aan de bank dan spuit ik met een planten spuit hem een beetje nat. (dit is mij toen geadviseerd)
Maar ik corrigeer hem niet als hij sóchtends jankt. Ik weet niet zo goed wat ik dan moet doen(en ben vaak nog te slaperig om er een goede oplossing voor te bedenken).
Maar dit gedrag doet zich pas een paar weken voor. Want ik en mijn vriend zijn sinds kort uitelkaar.
Mijn vriend was altijd nog tot laat bij Dimple en was vaak vroeg thuis. Heb het idee dat omdat ik altijd laat thuis ben en weer op tijd mn bed opzoek dat hij dan te weinig aandacht krijgt en dat dus s'ochtends van mij wil opeisen.
Vind het echt fijn dat ik van jullie zoveel advies krijg. Ik heb echt nul ervaring met katten.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door loek »

Over corrigeren bij 'aanvallen' zijn de meningen hier verdeeld kan ik je alvast vertellen ;-) Dus kijk wat jou logisch lijkt. En misschien is het ook handig om wat te lezen over katten om een eigen mening te kunnen vormen. 'De kat' van Vicky Halls vind ik bijvoorbeeld wel een aanrader.

Persoonlijk zou ik niet de plantenspuit gebruiken bij dit gedrag. (ook niet schreeuwen of iets anders 'heftigs') Wat je naar mijn mening vooral moet doen is, rustig blijven. Hand of arm stil houden. (als je hem aan het aaien bent daar mee stoppen...en langzaam je hand weg halen en verder negeren) en hem rustig maar duidelijk...niet twijfelend, wegzetten, en verder negeren.

En daarnaast proberen te voorkomen door o.a. genoeg met hem te spelen maar nooit met handen of voeten of wat voor lichaamsdeel dan ook laten spelen. Genoeg ander entertainment, klimmeubel, als het kan naar buiten, als het kan kattenvriendje erbij.

Het 'janken' is inderdaad ook niet te corrigeren. Ook kwestie van voorkomen vermoed ik. Maar wat doet hij precies eigenlijk 's ochtend? Staat hij voor je slaapkamerdeur? Miauwt hij constant? Of staat hij voor de buitendeur?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door pearlsofpassion »

Het is eigenlijk heel normaal kattengedrag. Het is wat hij met een vriendje ook zou doen, en wat alle kittens doen bij hun opgroeien.
Aangezien hij dat in zijn kindertijd gemist heeft, komt het nu wat heftiger boven.

Omdat het zo normaal, intrinsiek gedrag is, heeft afleren weinig zin. En kwaad worden of verbieden heeft averechts effect omdat je zo een frustratie binnen in hem kweekt natuurlijk. Je zou zoveel mogelijk alternatieven moeten bieden. Dat is het enige wat kan werken.
Zo kan je een Kong Kickeroo kopen waarop hij zich kan uitleven, en heel veel met hem spelen, maar een echt, levend vriendje blijft natuurlijk het beste...
Het natuurlijke, is altijd beter dan een vervanging ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Nyncke »

Waarschijnlijk is er wild met de handen met hem gespeeld, daarom zou ik aanraden niet met de handen te spelen en als je hem aait met een slap handje, ook als hij je hand wil vangen, hou het helemaal slap.
Daarnaast zou ik hem heel rustig negeren door je heel rustig van hem weg te draaien.

Plantenspuit maar even laten zitten er zijn andere methodes.

Verder uitraas dingen zoals zo'n rails met balletje etc.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door MarjanR »

Oh, dear. Ja, ik had hier ook vier energieke katten toen m'n vriend en ik uit elkaar gingen.
Dat was heel erg wennen voor ons allemaal. Ik kon dan ook niet normaal bewegen zonder over een kat te struikelen. Wat een ellende.
Alle goede tips hier zijn al gegeven, ik hoop dat het voor je werkt.
Ik kan je wel vertellen hoe het bij mij ging... het ging over. We wenden allemaal aan het feit dat er nog maar 1 mensje was en 4 katten. En na een maand of twee was het gewend.
Soms was het flink op m'n tandvlees lopen, was echt niet leuk. Maar het wende.
Dus er is hoop :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Geepz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2011 10:55

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Geepz »

Hallo allemaal,

Bedankt weer voor de reacties. Ja hij jankt voor de tussen deur( woon in een appartement en alles is gelijkvloers, dus hoor het gejank extra goed, vandaar dat het ook moeilijk is het gejank te negeren).
Hij staat dan voor de deur te janken. En als ik dan de tussen deur open doe dan loopt ie eerst naar de slaapkamer. Als ik hem dan bij me laat blijft ie nog steeds janken ook als ik hem aandacht geef. Vervolgens ga ik er maar uit omdat ik toch niet meer kan slapen. Dan loopt ie meestal naar de schuifpui en begint daar te janken.
Ik heb vandaag de dierenarts gebeld en hetzelfde tegen haar verteld. Zij dacht dat hij een beetje gestresst is vanwege de veranderingen. Dat mijn vriend weg is en dat hij nu niet meer naar buiten kan. Ze had het over een of ander luchtverfrisser ofzo. Die zet je neer en geeft een geur af die wij niet ruiken maar katten wel.
Ze worden er rustig van. Ik ga eerst dat proberen voordat ik een andere kat erbij neem.
De dierenarts dacht ook dat als er nu een andere kat bij zou komen dat hij dan nog gestresster zou worden.
Wel fijn om te horen dat iemand hetzelfde had toen die uitelkaar ging met haar vriend, misschien is er nog hoop voor Dimple;).
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door loek »

Waarsch. bedoeld da: feliway (?) Kan je zeker proberen.

Kan je kat niet overal in je huis vrij rond lopen? Dus alle deuren...of in ieder geval bijna alle deuren (bij mij zit de deur in de keuken bijv. op slot als ik er niet ben), open? Zou ik zeker zoveel mogelijk doen. Zeker als je kat nog niet heeft uitgevonden hoe de klink werkt. Ze willen graag zoveel mogelijk overal in en uit kunnen lopen.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Geepz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2011 10:55

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Geepz »

ja inderdaad het was feliway.
Jawel heb als ik weg ben alle deuren open behalve die naar de badkamer gaat.
dus probeer hem echt zoveel mogelijk er in te helpen.
Weet iemand hoe zón speeltje heet, die rails met een balletje erin?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Anne »

grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Dafpoetser »

wat een leuke website Anne! Word meteen weer helemaal hebberig!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Anne »

Ojeeeeee !!!
Arme Tommie toch!!!
:lol:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door pearlsofpassion »

Vele DA'n zeggen dat een nieuwe kat veel stress opleverd. Maar ze hebben zelf vaak erg weinig ervaring met nieuwe katten introduceren.
Bij een kitten brengt een nieuwe kat meestal heel weinig tot geen stress teweeg. Bij volwassen katten is dat anders.
Bovendien kan een nieuwe kat juist meer stress wegnemen dan hij teweegbrengt, of zelfs meer stress wegnemen op langere termijn ookal is er de eerste dagen wat meer stress. Maar dat is het dan wel waard, lijkt me.

Maar goed, je kan eerst met Feliway proberen. Hier deed dat niets, en er zijn nog mensen op het forum waar er geen effect te merken was. Valeriaan werkt hier wel heel erg goed. Dat ontspant ook, en is veeeel goedkoper (en natuurlijk, feliway is chemisch).

Mij lijkt het toch dat je katje eenzaam is. Het kan zijn dat het met de vertrek van je vriend te maken heeft, maar het kan ook zijn dat dat toevallig is, of dat het zijn gevoelens nog wat versterkt heeft. Maar hij is nu op een typische leeftijd waarop solo-kittens last krijgen van hun alleen opgroeien (als ze er last van krijgen he, niet alle solo-kittens vertonen dit gedrag, maar als ze het doen, is deze leeftijd typisch).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Geepz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2011 10:55

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Geepz »

Is valeriaan ook bij de DA te verkrijgen?
En ja ik bedoelde inderdaad de cat senses of zoiets.
Bedankt voor de website;), maar ga eerst ff kijken of dat speeltje ook bij onze huisdierenvoordeelsuper te koop is.
ja ik weet dat het kan zijn dat ie te eenzaam is, maar wil gewoon liever dit eerst uitproberen. ik zou ook niet weten waar ik anders een katje van zes maanden zo 1,2,3 vandaan moet toveren.

Groetjes, Gaby
(p.s. en moet ook t geld hebben voor twee katten en dat moet ik nog eens even zien, zolang er niks aan de hand is kosten ze niet zoveel zolang ze maar niet naar een Da moeten anders kost het toch snel een hele duit)
Geepz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2011 10:55

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Geepz »

Is valeriaan ook bij de DA te verkrijgen?
En ja ik bedoelde inderdaad de cat senses of zoiets.
Bedankt voor de website;), maar ga eerst ff kijken of dat speeltje ook bij onze huisdierenvoordeelsuper te koop is.
ja ik weet dat het kan zijn dat ie te eenzaam is, maar wil gewoon liever dit eerst uitproberen. ik zou ook niet weten waar ik anders een katje van zes maanden zo 1,2,3 vandaan moet toveren.

Groetjes, Gaby
(p.s. en moet ook t geld hebben voor twee katten en dat moet ik nog eens even zien, zolang er niks aan de hand is kosten ze niet zoveel zolang ze maar niet naar een Da moeten anders kost het toch snel een hele duit)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door pearlsofpassion »

:-P Uit het asiel natuurlijk! Daar zitten nog kittens zat van vorig jaar en die zijn allemaal rond een half jaar oud.
Als je eentje wilde van 3 maanden oud, zou je serieus moeten gaan zoeken, maar van een half jaar zijn juist allemaal nog over. En binnenkort komen de nieuwe lichting jonge kittens binnen en geraken die van een half jaar allemaal ergens vanachter verloren omdat iedereen zo'n kleintje wil. En voor je het weet zijn ze volwassen en hebben hun hele jeugd in het asiel gezeten...
Zo gaat dat...

Valeriaan kan je gewoon bij de apotheek halen. Ik denk niet dat DA'n dat liggen hebben. Die raden meestal commerciele producten zoals feliway aan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie