Kat op een appartement?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Borake
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2011 18:33
Locatie: Tessenderlo(Belgie)

Kat op een appartement?

Bericht door Borake »

hallo,
Wij zijn een jong koppel die op een ruim appartement wonen met drie slaapkamers op de eerste verdieping. We wonen in de dorpskern.
We dachten er aan om een kat te nemen als huisdier, maar we hebben een paar vragen.
We hebben onlangs nog een hond (uit het asiel gehaald) gehad in hetzelfde appartement, maar de hond was te groot voor het appartement en brak letterlijk het hele appartement af.
onze vragen zijn de volgende :
-kan een kat makkelijk leven op een appartement?
-kan een kat lang alleen zitten ? we werken namelijk alle twee fulltime. mijn vriend is wel vrij vroeg thuis (ong. 15) ik moet later vertrekken 's morgen en ben dus ook later thuis.
-welke rassen zijn het beste om als huiskat te nemen?
-is een asiel kat aan te raden?
-is deze hele situatie aan te raden? we willen nl. geen tweede neg. ervaring met huisdieren.
we hebben beide nooit een kat gehad en weten daarom ook nog niet zo goed waar we aan zouden beginnen.
Vriendelijke groeten;
Debora
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9387
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat op een appartement ?

Bericht door castratenkoor »

Tsja moeilijk - de ene kat is de andere niet. Ik ken genoeg gevallen van heel gelukkige katten in kleinere appartementen.
Je hebt in mijn beleving twee opties met kans van slagen (zekerheden/garanties heb je niet).
Je kunt of voor twee kittens gaan, dan hebben ze gezelschap aan elkaar.
Of wat een idee is is naar een goed bekend staand asiel gaan, jullie wens en mogelijkheden aan ze voorleggen en je laten adviseren welke kat geschikt is. Ik zou dan denken aan een wat oudere kat van 5-6 jaar die bekend staan als solo-type.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat op een appartement ?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ben het met Dinie eens: ofwel een solo-kat die niet met andere katten kan en ze dan ook niet gaat missen. Ofwel twee katten die veel aan elkaar hebben. Dat kunnen kittens zijn, maar ook vele volwassen katten strekken met twee op en die zijn dus ook leuk om te hebben.

Twee katten zullen minder afbreken en hebben minder afleiding nodig, want ze hebben tenslotte elkaar. Zo is het ook niet echt een probleem als ze veel alleen thuis zijn, want ook daar weer hebben ze elkaar.
Kittens zijn natuurlijk wel wat drukker dan volwassen katten die hun wilde haren al wat kwijt zijn.

Het enige wat ik nog wil opmerken is dat solo-katten niet graag soortgenoten hebben maar doorgaans daardoor wel heel erg aan mensen hangen. Ze hebben het dus meestal niet zo graag dat ze dagenlang alleen zitten. Ze hebben graag hun mensen in de buurt.
Daarom zou ik jullie geval voor een koppeltje jong-volwassen katten gaan.

En inderdaad in het asiel gaan kijken. Dan weet je wat je in huis haalt (of dat zou toch moeten, als de mensen de tijd nemen eens rustig met jullie te praten) en kan je gemakkelijk kijken welke katten met elkaar optrekken en dus al vriendjes zijn, of welke kat liever alleen is, moest je voor een solo-kat gaan. ;-)

En als ik nog een tip mag geven: neem er je tijd voor. Blijf daar een uurtje hangen, ga ertussen zitten en observeer de katten. Neem je voor om eerst te gaan kijken en nog geen kat mee te nemen, maar er eerste een nachtje over te slapen. Als je de volgende dag niet kan wachten tot de kat er is en meteen naar haar toe wil, weet je dat het goed zit ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: kat op een appartement ?

Bericht door loek »

-kan een kat makkelijk leven op een appartement?

Ik heb twee katten op een appartement. (2de verdieping). Dit gaat goed. Je moet wel bereid zijn om iedere dag even met ze te spelen....uhm tenminste dat is mijn persoonlijke mening. (ik zie het net als uitlaten van een hond, alleen hoeft het niet eens zo vaak ;-)) Vooral als ze binnen blijven (zoals mijn katten) moet jij wel extra je best doen om te zorgen dat hun leven niet een saaie bedoeling wordt. Dus zorgen voor een klimmeubel, genoeg krabpalen/ planken, speeltjes, en entertainment van een andere kat...en van jullie)

-kan een kat lang alleen zitten ? we werken namelijk alle twee fulltime. mijn vriend is wel vrij vroeg thuis (ong. 15) ik moet later vertrekken 's morgen en ben dus ook later thuis.

Zeker als ze elkaar hebben, prima te doen vind ik. (Ik werk zelf ook full time).

-welke rassen zijn het beste om als huiskat te nemen?

Dat weet ik niet, ik heb gewoon twee 'huis tuin en keuken' katjes.

-is een asiel kat aan te raden?

Ja zou ik zeker in ieder geval een keer gaan kijken. Er zitten genoeg katten in een hokje op een baasje te wachten.

-is deze hele situatie aan te raden? we willen nl. geen tweede neg. ervaring met huisdieren.
we hebben beide nooit een kat gehad en weten daarom ook nog niet zo goed waar we aan zouden beginnen.

Ik zou zeker ook eerst wat lezen over katten in ieder geval. Kloppen je verwachtingen met wat het werkelijk is/ kan zijn?
Bijv. niet iedere kat ligt iedere avond rustig op je schoot te slapen. En dat is soms wel het beeld wat mensen hebben. Noem maar wat nu hoor...

Ik ben benieuwd wat het wordt!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: kat op een appartement ?

Bericht door ayla »

Hier 2 katten in appartement. Gaat super. Zolang je huis catproof is komt het vast goed. Dieren slopen nu eenmaal af en toe spullen, sommigen meer dan anderen...
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: kat op een appartement ?

Bericht door MarjanR »

Het klinkt alsof jullie appartement groot genoeg is voor twee katjes hoor.
Als ze tenminste alle kamers in mogen, zelfs als er 1 kamer verboden gebied blijft.
Als ze nu ook nog een klimpaal hebben dan lijkt het echt geen probleem.
Lees je in over katten, ze zijn wezenlijk anders dan honden ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat op een appartement ?

Bericht door Adriana »

hoi en welkom ;-) op het Forum !
hier leven nu drie katers in een flat 5-hoog met afgeschermd (net) balkon. Enzo is 7 en ik heb twee bengels van ruim 8 maanden. als je genoeg speeltjes hebt en je neemt een stel, dan stoeien en slopen ze elkaar. wel voldoende krabplanken en een klimmogelijkheid maken, want katten willen zich vaak goed uitrekken en slaan dan hun nagels in de klimboom en bij ontbreken daarvan in een hoog opgehangen krabplank en bij ontbreken daarvan in de bankbekleding. t is maar wat je zelf organiseert en hoe je je flat catproof maakt.
reken erop dat het ervaringsadvies voor bijv twee katten drie kattenbakken is, eentje meer dan het aantal katten op minstens twee verschillende plaatsen. en als je een slim systeem daarvoor hebt, dan is het schonen van bakken een fluitje van een cent.
kittens zou ik jullie als kattenstarters niet aanraden, daar komt het nodige bij kijken en kittens zijn in alle opzichten kwetsbaar.
bij http://www.dierenasiels.com/ kun je zoeken op koppels. asielkatten zijn om allerlei redenen een prima keuze, ze zijn gezond, gechipt, ontwormd, ontvlooid, karakter bekend, teruggeefgarantie, gecastreerd.

er is niet zoiets als 'het beste ras', kwestie van smaak en voorkeur. als je van rust houdt dan is een siamees niet zo aan te raden want de meeste kletsen de oren van je hoofd. wil je heel groot en zie je niet op tegen wat haar dan zou je aan een maine coon of ragdoll kunnen denken. val je op beertjes dan zijn brits kortharen missch wel iets, kortom er is genoeg en loop eens hier op het Forum het rassenoverzicht langs.
huis/tuin/keukenkatten, htk's in de wandeling zijn net zo goed geweldig en het karakter van iedere kat is anders, ook kwestie van een klik. er zijn zat verhalen van mensen die voor een zwart/witje naar het asiel gingen en met een grote rooie kater terugkwamen en helemaal gelukkig! en omgekeerd..

over zo ongeveer alle onderwerpen vind je hier topics en rechtsboven zit een zoekfunctie. als je daar de omschrijving intypt dan krijg je een overzicht van alle berichten, waarin dat onderwerp voor komt.
missch zouden jullie eerst voor jezelf een wensenlijstje moeten maken met betrekking tot een aantal aspecten, dat zoekt daarna ook wat gerichter, denk ik.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: kat op een appartement ?

Bericht door Sannie_xx »

Ik heb hier ook twee katten op een appartement van 60 m2. Gaat prima. Dan hebben ze wel verspreid door het huis speeltjes liggen, daar moet je geen hekel aan hebben. Muisjes, kussentje, balletjes etc... Ook hebben ze een plafondhoge krabpaal en ik voer ze met een pipolino (soort roller met gaatjes erin, maakt het wat interessanter voor ze dan een voerbakje, vind ik). En dan regelmatig even lekker ravotten met ze: met zo'n hengel spelen met veertjes eraan. Of op een laserlampje laten rennen. Het is voor jezelf ook erg leuk om te zien.

Als je echt persé maar 1 kat wil dan zou ik er zeker eentje uit het asiel zoeken. Daar zitten wel katten die al gewend zijn om alleen te zijn en niet meer met andere katten kunnen.
Zorg dan wel dat je een kat meeneemt die ook gewend is om binnen te blijven!

Ik zou je het meest aanraden om na te denken over twee katten. Je hebt vaak al stellen die gek op elkaar zijn die je zo uit het asiel mee kunt nemen. Dan hebben ze elkaar als jullie aan het werk zijn. Spelen samen, slapen samen.... hun ondeugende streken botvieren ze op elkaar, ook fijn voor je meubels etc. ;)

En dan, een kat: bereid je voor op een hoop grappige momenten en lachsalvo's, eigenzinnigheid, dolle buien en lekkere luie schattigheid.
Bereid je ook wel eens voor op wat streken. Elke kat gooit wel eens een bloempot om of graven erin of krabt aan een meubelstuk. Lees je goed in om hier op voorbereid te zijn. Ik mopper er wel eens om, maar het is het me allemaal waard. Katten zijn geweldig.

Oh ja; zorg ook voor een goed fototoestel. Je gaat hem nodig hebben ;)
Borake
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2011 18:33
Locatie: Tessenderlo(Belgie)

Re: kat op een appartement ?

Bericht door Borake »

hallo iedereen,
dank u allemaal voor de snelle reacties op ons bericht. Het is allemaal zeer nuttig informatie. Mijn vriend is er ondertussen al helemaal van overtuigd om 2 katten in huis te nemen. Ik wil me liever nog wat beter informeren en ga dus verder met het lezen van het forum.
We zijn er wel al van overtuigd dat het (een) asielkat(ten) wordt. :grin:
We houden jullie zeker nog verder op de hoogte!
m.v.g.
Debora
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat op een appartement ?

Bericht door pearlsofpassion »

Goed idee om nog even goed rond te kijken, zodat je weet waaraan je begint.
Ook de kattenfoto's zijn natuurlijk een aanrader! ;-)

Als je voor het eerst katten houdt, neem dan in het asiel een kat die je kan aaien. Er zitten er ook altijd een aantal die wegkruipen, maar waarvan ze je gaan zeggen dat die met wat tijd en geduld wel los komen, maar dat zou ik niet doen als je nog geen ervaring hebt. Laat die dan maar voor mensen die weten hoe ze met katten moeten omgaan.
Dit geldt natuurlijk enkel voor katten ouder dan 6 maanden.
Echt jonge kittens passen zich snel aan, en daar geldt dit niet, maar bij (jong)volwassen katten hebben deze iets onzekere dieren wat meer tijd en geduld van het baasje nodig. En er staan ook tips in heel wat topics hier, maar dan moet je je eigen wensen eerst even aan de kant kunnen schuiven.
Dus neem er maar gewoon die zich al laten aaien, dan maak je het jezelf een stuk gemakkelijker. ;-)

Oh ja, en je kan best bij verschillende asielen gaan kijken. Er zijn er altijd wel een paar in de buurt en ga maar bij verscheidene gaan kijken. Zo zie je de verschillen tussen de asielen, maar ook kan het goed zijn dat in het asiel een beetje verder weg een kat zit waar je een klik mee hebt, terwijl in het asiel om de hoek toevallig niet.
Hoe meer je gaat kijken, hoe beter je een keuze kan maken (of hoe moeilijker het wordt, dat kan ook, maar dan is het een luxeprobleem ;-))
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat op een appartement?

Bericht door Cari »

Hai Debora, welkom!
Ben heel benieuwd wat het voor jullie gaat worden. Sluit me volledig aan bij het idee van 2 asielkatten.
Eentje die liever als als solokat leeft kan ook, maar om er eentje die vinden die het dan ookniet erg vindt om zonder mensen te zijn, wordt heel lastig. Asiels zeggen al gauw "kan goed alleen zijn" Oke, ze gaan er niet aan dood, maar gelukkig zijn ze meestal ook niet. Bovendien is het voor jullie ook veel leuker om de interactie tussen 2 katten te zien. Je leert daar ook heel veel van ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
lientebollemeis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 jul 2011 10:20

Re: Kat op een appartement?

Bericht door lientebollemeis »

Het is inderdaad een goed idee om 2 katten te nemen zodat ze niet alleen zijn, maar een kat kan best alleen blijven.
Ik heb één katje (11,5week)en die past zich heel goed aan van zijn nestje met verschillende katten naar hier. Aangezien hij alleen is met mij, moet ik hem wel voldoende aandacht geven. Ik moet genoeg met hem spelen en knuffelen enz. Hij vraagt daar ook naar, want hij komt constant bij mij.
Dus één kat is best te doen mits voldoende aandacht, speelgoed en spelletjes.
Voordat iemand mijn situatie toch slecht zou vinden tov 2 katten. Ik woon alleen in een redelijk klein appartement (1 slaapkamer wat eigenlijk verboden terrein is). De kat mag dus eigenlijk alleen in de living en in de (open) keuken komen. Daardoor is 2 katten eigenlijk niet ideaal voor mij. Momenteel heb ik vakantie (werk in het onderwijs), maar in september hoop ik weer voltijds te werken. Dus dan 2 katten die alleen in de living mogen eigenlijk echt een beperkte ruimte omdat ze niet in de buurt van mijn gordijnen mogen of op tafel enz, lijkt me niet echt doenbaar.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat op een appartement?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vrees dat je met je katje alleen nog veel meer last gaat krijgen op beperkte ruimte dan met 2 katten.
2 katten slopen elkaar en raken hun energie op elkaar kwijt, waar denk je dat jouw katje zijn energie op zal kwijtraken? Juist, op je meubels en je gordijnen. Logisch.
Een kat alleen heeft juist meer ruimte nodig dan twee, juist omdat hij alleen is.

En als je katje nog maar 11 weken is, kan je nog niet oordelen of het wel goed gaat. Meestal beginnen de problemen pas na een aantal maanden.
Als mens kan je nooit een andere kat vervangen, en nooit leren hoe hij kat moet zijn. Je leert hem ook geen grenzen kennen want speeltjes piepen niet als hij er te hard in bijt of krabt, en voor je het weet kent hij zijn eigen kracht niet en is er zich niet van bewust dat nagels pijn doen.
Enfin, er zijn nog honderden zaken dat katten van elkaar leren, ik kan dat hier echt niet allemaal zitten uitschrijven.
Je kiest zelf maar, maar weet gewoon dat je veel meer kans hebt op (gedrags)problemen met een kat alleen in beperkte ruimte, zeker als je veel weg bent (werken), dan als je er twee hebt. Kittens alleen zijn echte sloopmachinetjes (nee, op 11 weken inderdaad nog niet zo erg), dus ik wens je veel succes.
Als je de albums bekijkt van 2 katten samen, dan weet je waarom. En dan weet je wat jouw katje mist en wat misschien kan gaan opspelen later. Als je ooit twee kittens hebt gehad, wil je nooit meer eentje alleen...
Bovendien moet een kitten van uit biologisch oogpunt tussen 9 en 14 weken eigenlijk met soortgenootjes kunnen spelen om zich goed te ontwikkelen. Zowel lichamelijk als mentaal en sociaal. Spijtig genoeg komen de meeste kittens in deze periode alleen te vallen (en ik heb zelf eentje lopen die daar nog steeds de gevolgen van meedraagt... :-( )
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 10 jul 2011 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lientebollemeis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 jul 2011 10:20

Re: Kat op een appartement?

Bericht door lientebollemeis »

Een vriendin van mij woont al 6 jaar met haar kat op een nog kleiner appartement dan ik. En dat gaat al 6 jaar perfect.
Het is niet met alle katten zo natuurlijk en dat kan ik inderdaad nu nog niet weten, maar ik maak mij geen zorgen waar er geen nodig zijn.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat op een appartement?

Bericht door pearlsofpassion »

Er zijn ook mensen die jarenlang een konijn in een klein hok alleen houden. Die hebben ook geen problemen...

Het is maar wat je voor je dier wil...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie