Wie is de baas?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Wie is de baas?

Bericht door Nyncke »

Hier wisselt het, de katers zijn het qua lichaamsgewicht maar de poezenmeisjes van karakter.
En dan wisselt het ook nog per dag, per seizoen en meer van dat soort details....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wie is de baas?

Bericht door pearlsofpassion »

Oh ja, das juist Nyncke, dat was ik vergeten erbij zeggen! ;-)

De rangorde kan verschillen in de kamer en ook per bezigheid. Zo zullen vrouwtjes typisch dominanter zijn bij eten dan katers en zullen katers eten al eens aan vrouwtjes laten terwijl ze anders wel hun hoogste rechten zouden opeisen.
Dit komt omdat in de natuurlijke populatie's de poezen veel meer voedsel nodig hebben omdat de katers geen functie hebben bij het opvoeden van de jongen.
Mannelijke leeuwen mogen het eerste bij de prooi omdat ze instaan voor het beschermen van de hele groep tegen andere mannelijk (of vrouwelijke) leeuwen. Die zouden namelijk de welpen doden. Dit is een zware last en daarom moet het mannetje steeds in de beste conditie zijn en gaat hij dus voor op de leeuwinnen en hun welpen.
Bij katten geldt dit niet (er is geen of nauwelijks infanticide) en daardoor krijgen de vrouwtjes voorrang en zelfs kittens van 4-6 maanden ook. ;-)
Maar ook dit is weer theorie. De praktijk kan altijd anders uitdraaien. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Wie is de baas?

Bericht door katgevonden »

okay daarom mag Katie altijd het lekker natvoer van de jongens jatten derwijl ze anders zich onderdanig geeft.
Bedankt voor jullie antwoorden!
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wie is de baas?

Bericht door Cari »

Nou hier wordt het eten van Saafje, mijn enige poesje, altijd gejat :lol:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Wie is de baas?

Bericht door Peet »

Hier is Dodge nog steeds de baas. Op een rustige manier, hij zal niet gek doen.
Maar als Chevy zit te eten en hij komt eraan loopt hij gewoon rustig naar het bakje en zij loopt dan weg.
Ook in het stoeien/spelen wil Chevy wel eens flink tegengas geven de laatste tijd. Maar dan legt hij haar heel rustig maar duidelijk op de grond, en gaat over haar hangen. Zij kan veel herrie maken, maar hij is er (nog) niet van onder de indruk. Hij zal niet gek doen, niet lelijk tegen haar. Maar is wel duidelijk in aangeven wat Chevy haar plekje is. Wel leuk om te zien.
Klein poesje met een hoop herrie en kabaal. En rustige, grote kater die heel duidelijk is.

De rollen kúnnen natuurlijk nog omdraaien... maar ik vraag me af of dat gaat gebeuren.
Ik vind het heel mooi om hun samen te zien. T'is net Leon en mij. Ik 'KwebbelKwebbel' en Leon 'Ruuuuust'. Alleen zijn wij samen de baas, dat dan weer wel, hahahaha.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Plaats reactie