Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door loek »

Oh da's ook een goede tip Corrina, van die bakjes.
(Ik vermoed dat als de kipfilet in stukjes wordt gesneden het helemaal zonder kauwen door wordt geslikt....)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door pearlsofpassion »

Kipfilet in stukje gaat inderdaad natuurlijk ongekauwd naar binnen.
Maar het zou misschien wel helpen met hem eraan te doen herinneren dat er ook smaak aan hangt :roll:
Alhoewel... als je zelf iets lekker vind, eet je toch ook snel als kind? Nu weet je, als ik heel traag eet, kan ik er langer van genieten, maar als kind eet je toch ook heel snel van iets lekkers? Een kat zal dat dan zeker wel doen?
Dus misschien moet ik dan maar vergeten dat hij dat door zou gaan krijgen en daardoor langer kauwen...

Ik zal er mij wel wat mee bezig houden.
Ik dacht het misschien in lange repen te snijden ipv kubussen, maar ben bang dat hij het dan gewoon als een worm opslurpt... Maar proberen staat vrij... ;-)
Dat volledig inslikken was ook maar eenmalig, maar ik was er wel serieus van geschrokken...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door ayla »

hier sinds het dieet voor Garfield ook een schrokop in huis. Garfield kauwt niet meer maar slikt ze gewoon door. Toen ik grotere brokjes had kauwde hij wel goed. Kipfilet en dergelijk geef ik hem nu niet vanwege zijn dieet, maar ben benieuwd over als hij van zijn dieet af mag naar andere brokjes. Hier heeft het denk ik met de grootte van de brokjes te maken maar ook mee dat het eten er niet meer de hele dag staat...

Ik blijf dit topic even in de gaten houden :)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door pearlsofpassion »

Een bord ipv bakje voor de brokjes werkt hier erg goed.
Ik ga ook eens grotere brokken kopen zodat hij wel moet kauwen, maar zelfs nu met die kleine brokjes kauwt hij merkelijk meer dan voorheen. En hij eet gewoon een stuk rustiger.
Stijn is er ook blij mee, ookal vind hij het geen zicht, een bord voor de kat. Ik heb hem al gezegd dat dat gewoon is omdat hij gewend is dat katten uit een bakje eten, maar dat dat niet altijd zo hoeft te zijn. Het zal wel wennen.

Luis is er ook blij mee, want een bord heeft veel meer oppervlakte om achteraf af te gaan likken (het eten is op een ander altijd veel lekkerder :roll: )

Gisteren heb ik de kipfilet in reepjes gesneden en bij Cuzco 1 eindje vastgehouden. Hij probeerde het los te rukken maar ging er niet op kauwen. Ik heb toen maar losgelaten in de hoop dat hij het dan zelf wel zou gaan kauwen, maar het was weer hop binnen... :-(
Zal dus wat koppiger moeten zijn en toch vasthouden, tot hij het snapt en kauwt. Motivatie voor het vlees is er toch genoeg bij hem.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door pearlsofpassion »

Cuzco krijgt nu al een tijdje op een bord eten, en dat lukt prima. Hij kauwt nu ook op zijn brokken.

Ik heb grotere brokken geprobeerd, maar dat hielp helemaal niet. Hij ging die net niet meer kauwen op de grote brokken. Hij kon die vast weer te gemakkelijk achter in zijn keel mikken...
Het waren zo'n brokken met 2 grote brokjes aan elkaar, dus je zou denken dat hij toch echt wel zou moeten kauwen, maar neen hoor. Hij legde de brok in de lengte, en liet hem zo door zijn keel passeren...
Hoe hij het doet, ik weet het niet....


Kipfilet geef ik nu 3x zo groot, maar dan minder vaak.... Zo kan hij het niet meer gewoon inslikken.
En hij krijgt het apart van de anderen, en kan pas terug bij hen als alles bij hen op is. In de hoop dat hij leert dat hij geen reden heeft om te schrokken.
En het lijkt wel te werken. Al ben ik niet zeker, want hij kan natuurlijk ook sneller eten als ik erop sta te kijken...
Soms zou je echt overal webcams moeten hebben.... :roll:

Maar al bij al gaat het dus echt wel goed. ;-)

Ze krijgen nu trouwens allemaal de hele dag door eten op een bord. Luis is er nog niet helemaal mee weg en schudt nog te veel met zijn kopje (waardoor de brokken overal vliegen). Maar het komt wel goed. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door castratenkoor »

Hier eten ze ook van platte borden, blik en vlees.
De brokken staan in grote glazen fruitschalen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
fleur88
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2011 23:18

Niet goed kauwen.

Bericht door fleur88 »

Hallo allemaal..

Ik heb soms een klein probleempje met mijn kat Fleur.
Als ze aan het eten is.. brokjes bijvoorbeeld dan kauwt ze niet of niet goed genoeg, met als gevolg dat het 2minuten later er weer uit komt.
Er zijn nog wel 2andere katten in huis, maar daar heeft het niks mee te maken. Als ze alleen is en als ze samen is met die andere doet ze precies het zelfde.
Weet iemand hoe ik dat misschien kan oplossen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niet goed kauwen.

Bericht door pearlsofpassion »

Misschien ben je wat met de tips uit dit topic. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 24&t=22905
Het zal namelijk vooral zijn dat ze te snel eet ipv niet kauwen (er zijn zelf katten zonder tanden die perfect brokken kunnen eten).

Als het met trager eten nog niet overgaat, is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie