Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Geepz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2011 10:55

Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Geepz »

Toen ik thuis woonden hadden wij altijd honden. Toen ik op mezelf ging vond ik het al snel te stil in huis. Voor een hond heb ik geen tijd, maar wilde wel een gezellig dier waarmee je kunt knuffelen en die even naar je toe komt als je thuis komt.
Vandaar de keuze voor een kat, echter is het probleem dat ik niet veel weet over katten en dus ook niet over het volgende:
Dimple is een kater van 10 maanden oud. Hij is een hele aparte kat naar mijn idee. Je doet er namelijk niet mee wat je wilt.
Hij kan je namelijk uit het niets aanvallen, hij komt bij me liggen, ik ga hem aaien en na een tijd hangen zn klauwen en tanden in je arm. Niet echt prettig. We hebben dit vanaf kleins af aan probereren te corrigeren. Ik dacht misschien wil hij alleen geaaid worden wanneer het hem uit komt en doet hij daarom zo. Maar hij is ook erg actief. Hij rent de hele tijd door het huis en jankt dat hij naar buiten wil.
Nou is dat laatste lastig. Ik woon in een appartementen complex. In de voordeur mag geen kattenluik en achter hebben we een schuifpui mag en kan dus ook geen kattenluik in.
Nou laat ik hem soms wel even als ik vrij ben de achter de deur uit. Maar omdat wij aan een drukke weg wonen kan hij alleen maar in mijn tuin en in die van de buren. Mijn naaste buurvrouw is een oude mevrouw met een hondje. Dimple komt soms bij hun voor de deur liggen en kijkt dan alleen. Nou gaat die hond als een dolle tekeer en krabt schijnbaar de gordijnen van mijn buurvrouw kapot. Ze is van de week boos geworden, haar hond kwam ook niet bij mij in de tuin en ik moest dimple maar aan een lijntje leggen(we hebben lage schuttingen en dan komt ie nog bij haar in de tuin).
Kan het zijn dat ik een kat heb die teveel energie heeft en dat ik te weinig tijd en ruimte in huis heb om hem dat te bieden"?
En zouden jullie dan een ander thuis voor hem zoeken? Ik vind het namelijk zo zielig voor hem.
Want ik durf hem nu niet meer naar buiten te doen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help, mijn kat wil naar buiten maar kan niet!

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou hem een soortgenootje geven.
Dan kan hij daarmee spelen. Het aggressieve en vervelende gedrag gaat daarvan vrijwel onmiddelijk over.
Er zijn al heel veel topics hierover.
Het is veelvoorkomend gedrag bij alleen opgroeiende kittens.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Help, mijn kat wil naar buiten maar kan niet!

Bericht door katgevonden »

Allereerst welkom op het forum! En super dat je advies vraagt!
Je kat vertoont inderdaad geen normaal gedrag. Dit komt doordat hij alleen is! Ik denk dat als je er een maatje bij zoekt van veel van de problemen die je beschrijft opgelost zullen zijn. Een kat leeft liever niet alleen en als ze vaak ook zonder mensen zijn kunnen ze associaal gedrag vertonen puur weg omdat ze zich vervelen en nooit hebben geleerd hoe ze zich horen te gedragen door andere katten. Dus mijn advies is echt serieus een vriendje of vriendinnetje erbij nemen. Je zult er geen spijt van krijgen! De eerste weken is het waarschijnlijk blazen na mekaar maar dat verandert met de tijd vanzelf.
Verder begrijp ik je buurvrouw heel goed. Om dit te voorkomen heb ik de tuin helemaal overnet, zo vallen mijn katten niemand lastig en niemand valt mijn katten lastig. Ik begrijp dat de schutting laag is dus dan is overnetten geen optie maar misschien kan je wel een kattenren in de tuin bouwen? Dan kan hij wel na buiten. Er bestaan ook kattenluiken om in dubbelglas te zetten. Misschien een oplossing???
En je vraag moet je kat weg beantwoord ik met een duidelijk NEEEEEEEE alleen zal je wat aan de situatie moeten veranderen!
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Help, mijn kat wil naar buiten maar kan niet!

Bericht door Nyncke »

10 maanden is jong, dus dan zijn ze meestal erg actief.

* Ik zou ermee beginnen niet meer met je handen te spelen of te aaien.
Alleen nog maar met speeltjes.
* Je hebt van die rails met een balletje erin daar zijn een hoop katten helemaal wild van.
* Heb je ruimte voor een mooi klim/krabtoestel bij Zooplus hebben ze geweldige toestellen, goed betaalbaar.

Kun je tuin afzetten zodat hij er niet meer uitkan, er zijn hier mensen die je vast advies kunnen geven voor mooie constructies.
Anders leren aan een tuigje/lijntje te lopen en ev. aan de waslijn bevestigen zodat hij buiten wel wat ruimte heeft.

Het is niet noodzakelijk er een kat bij te nemen maar daar zijn de meningen erg verdeeld over, kijk welke raad het beste bij jou en je situatie past.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Help, mijn kat wil naar buiten maar kan niet!

Bericht door MarjanR »

Ik zie ook wel wat in de reactie van Nyncke.
Buiten de tuin catproof maken (zoeken op "kattenren" in de zoekfunktie).
Voor de schuipui kun je een plank (van boven naar onderen dicht dan he) maken waar een kattenluik in kan.
Dat zet je dan tussen de kier van de schuifpui, je maakt een ketting zodat de schuifpui niet open geschoven kan worden (of een balk neerleggen), en voila.
Buiten de tuin catproof maken.

Als dit hierboven allemaal niet helpt is natuurlijk het aanschaffen van een vriendje ook een oplossing.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help, mijn kat wil naar buiten maar kan niet!

Bericht door Anne »

Je schrijft dat je een gezellig dier wilt wat naar je toe komt als je thuis komt. Ben je veel van thuis? Zit de poes teveel alleen? Dan zou ik er inderdaad een soortgenootje bij zoeken, liefst eentje die nog jong is en speels. Verder sluit ik me bij Nadia en Valerie aan.
En probeer de tuin af te zetten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Geepz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2011 10:55

Re: Help, mijn kat wil naar buiten maar kan niet!

Bericht door Geepz »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga er over nadenken!
Fijn dat er mensen zijn die katten beter begrijpen dan ik zelf ;)!

Groetjes, Gaby
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door ayla »

succes!
ook ik raad je het nemen van een vriendje in huis aan. hier ook 2 katten en die hebben veel aan elkaar. lekker spelen op een manier wat een mens toch niet vervangen kan.
verder sluit ik me volledig aan bij de mening van de anderen hierboven. Ben benieuwd wat je keuze wordt, laat je het nog even weten?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Geepz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2011 10:55

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Geepz »

Ik heb nog even twee vraagjes. Stel ik kies ervoor nog een andere kat erbij te nemen. Ik zit wel met een probleem als ik op vakantie ga. Want er is niemand die hem graag in huis wil nemen. En de vorige keer toen ik op vakantie ging toen kwam mijn moeder elke keer hem eten geven en een uurtje erbij zitten, maar hij jankte heel de dag. Dus heeft ze hem uiteindelijk toch meegenomen.
Nou zei ze laatst ja nou vooruit als je op vakantie gaat mag hij wel hierheen(maar t gaat nie van harte;)).
Dan weet ik niet wat ze doet als er nog een kat bij komt. Ik denk niet dat ze dat dan wil.
Hoe doen jullie dat dan als jullie op vakantie gaan?
En als ik er dan een kat bij wil nemen. Doe ik er dan verstandig aan om een poes of een kater bij Dimple te zetten?(dimple is een kater).
Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door MarjanR »

Ik denk dat wanneer je op vakantie bent, en je hebt dan twee katten dat het beter is voor de kat.
Dan heeft hij tenminste een maatje om de lange eenzame dagen door te brengen.
Je kunt ook overwegen de kat in een pension te doen voor de vakantie.

Wat voor een kat het zou moeten worden weet jij zelf het beste.
Je moet de klik zien te vinden met de nieuwe kat, en de katten onderling moeten ook klikken.
En jij kent je kat het beste ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door ayla »

tijdens de vakantie laat ik mijn katten altijd in huis en komt mijn vader een uurtje langs. met zijn 2en zijn ze minder eenzaam dus wellicht ook minder gejank. Een kat is gehecht aan zijn huis en niet aan de persoon. Voorkeur heeft om de kat in eigen huis te houden.
ik zou er zelf een kater bijzetten, maar je kan nooit van te voren voorspellen hoe het gaat samen. er zijn een paar mensen die goede ervaringen hebben met het hebben van enkel katers, maar ook mensen waarbij het prima gaat, een kater en poes.

succes! en wat leuk dat je er over nadenkt om een 2e kat in huis te nemen!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Cari »

Een maatje is een prima plan. Dan kan hij 24 uur per dag zijn energie kwijt :grin: ! als je met een heel aktieve kat te maken hebt (jouw Dimple dus) is een katertje misschien een beter plan dan een poesje. Neem er wel eentje die iets jonger is dan Dimple (ca. een half jaar), dat is voor Dimple makkelijker accepteren. Hij zal zich dan niet bedreigd voelen en dus eerder gaan spelen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door Kattenbella »

Ik denk dat zowel de tuin overdekken als een katje erbij nemen een goede oplossing zou zijn.

Voor de vakanties kan je misschien iemand anders vinden. Ik weet niet waar je woont. Ik pas altijd op de katten van mensen in de buurt als dit nodig is.

Wat je buurvrouw betreft, vervelend voor haar, maar er zullen wel vaker katten in haar tuin komen en haar hondje is ook niet helemaal opgevoed zoals het hoort, maar ja, dat is een ander verhaal ;-)

Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door katgevonden »

Wat leuk dat je overweegt om er een katje bij te nemen!
Zoals al eerder gezegt zou ik niet een heel erg jong katje nemen, liever eentje tussen de 4 en 7 maand. Kater of poes? Geen idee de keus is aan jouw maar ik zou voor een actief katje kiezen denk ik, zodat ze lekker kunnen stoeien.
In de vakantie zou ik ze gewoon thuis laten. Als het maatjes zijn hebben ze genoeg aan mekaar en iemand die ze eten geeft. Ik denk dat het zeuren om aandacht na je moeder of ander iemand dan ook niet zal ontstaan.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Mijn kat wil naar buiten maar dat kan niet

Bericht door loek »

Dimple is toch wel gecastreerd he?!
Ik zou inderdaad ook een jonge kater of poes erbij nemen lekker actief. (bij poes natuurlijk extra belangrijk dat ze beide geholpen zijn...)

Ik heb mijn katten afgelopen vakantie naar een pension gebracht en dat is prima bevallen. Dit jaar gaan ze dus weer...

Hoe corrigeer je Dimple gedrag?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie