Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dat denk ik ook Dinie. :edance:

Bedankt voor de positieve reacties, dat doet echt deugd. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Hey allemaal,

Hier is er de laatste week niet zoveel veranderd. Cuzco cijfert zichzelf wel niet meer zo weg. Hij heeft ontdekt dat hij die knuffels toch veel te leuk vind. :-) En ook bij het eten loopt hij niet meer zomaar weg maar probeert verder te eten ook als Luis zijn kopje in de weg steekt.
Hij is inderdaad gewoon een heel rustig karakter en dat zal zo blijven. En het kattekwaad is eruit sinds hij een vriendje heeft om zijn overtollige energie mee kwijt te geraken.

Kleintje maakt nog steeds vooruitgang maar het gaat een stuk moeizamer dan in het begin (wat had je gedacht...) De ene moment gaat ze zelfs aan Luis ruiken (Cuzco blijft ze meer van weg), de andere moment kan ze ze nog niet zien zonder te grommen. Dat ruiken eindigt meestal wel nog in een klein blaasje, gevolgd door weglopen (niet erg ver hoor). En na dat grommen ga ik ze steeds eens opzoeken, aai haar een paar minuten, en dan gaat het alweer veel beter. Het is een vrouwtje he, en die hebben al eens last van moeilijk in het vel zitten en met zichzelf niet helemaal blijf weten ( ale ik heb dat toch, en je weet wat ze zeggen van dieren en hun baasjes.... :lol: )
Als ze honger heeft, klopt ze er ook steeds op los en kan ze niets verdragen. Het lijkt dus een beetje op een ochtendhumeur :-) maar ik denk dus echt wel dat als ze zich goed voelt ze erg veel kan verdragen, dus doen wij daar ons best voor he :-)
Ook buiten gaan levert niet echt problemen op (wat vroeger echt wel anders was), en ze komt redelijk goed binnen. Ze twijfelt eigenlijk alleen omdat ze weet dat als ze binnenkomt ze voor een tijdje binnen moet blijven en eigenlijk meer buiten wil, als ze dan wat langer weg is, komt ze wel mooi af. En overlaatst bleef ze buiten omdat ze zo schrok van de radio van de metsers naast de deur en dan moest ik die mensen vragen of ze hem 10 min wouden afzetten voor mevrouw binnen wou komen. Daarom laat ik ze dus nog niet geregeld buiten want dat is toch een heel gedoe en maakt mij er ook wat onzeker over. Hoewel het duidelijk is dat ze niet buiten blijft om Luis of Cuzco (wat ze vroeger wel deed), heb ik toch nog steeds schrik dat ze eens niet meer binnen gaat komen. Ik weet dat het niet zo is, maar het gevoel blijft...

Maar alles gaat dus nog steeds de goede kant op. Cuzco en Luis groeien nog steeds meer naar elkaar toe, sinds Luis ook gewoon rustig naast Cuzco kan komen liggen ipv dat deze daar steeds de eenzaamheid voor gaat opzoeken. Daarnet nog was Cuzco Luis uitgebreid aan het wassen op de bank en lagen ze daarna in juist dezelfde houding tegen elkaar aan. Heeel mooi!
Als ik tijd heb over een paar weken moet ik echt eens uitpluizen hoe ik hier foto's kan plaatsen en een album aanvragen he, dan kunnen jullie mijn schatjes ook eens bewonderen.

Lieve groetjes uit een huisje waar de rust wederkeert...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door Cari »

Over een paar weken :shock: ? Moeten we echt zo lang wachten :???: ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik vrees het wel. Ik zit midden in de voorbereidingen voor mij thesis van volgend jaar, en ik moet mijn voorbereiden seminariewerk nog schrijven. Dat moet binnen 2 weken binnen, dus normaal heb ik daarna wel tijd om daar eens deftig mee bezig te zijn. Ik ben echter een kleine ramp met computers...
Maar ik sta zelf al een tijdje te popelen om mijn kindjes aan iedereen te laten zien, dus zodra ik tijd heb, staan ze erop! :-)

EDIT:
Ik heb ze net alledrie nog wat kattenmelk gegeven. Ik had nog wat over, maar aangezien Luis nu 4 maand is ga ik het maar sporadisch meer geven.
alleszins, als ze dat door hebben, is er van ruzie geen sprake hoor! Staan er daar 3 rond mijn voeten over elkaar heen rond te draaien en lawaai te maken. Kleintje lijkt wel een sirène, Cuzco hoor je niet en Luis piept af en toe eens (lief he die kittens :-))
En dan sta ik daar met 3 potjes in mijn 2 handen, en dat is er altijd minstens 1 teveel om ze tegelijk te kunnen geven.
Ik zet dus 1e neer, Kleintje steekt daar haar kop in, Luis probeert er ook bij te komen, Cuzco kijkt zo wat in het rond zo van: waar kan ik daar ook nog bij?
Dan zo snel mogelijk potje 2 en 3 neerzetten, Cuzco heeft al eentje gevonden, Luis moet ik dan bij Kleintje gaan weghalen, en bij zijn eigen potjes zetten.

Maar de clou van heel het verhaal: Kleintje eet gewoon terwijl Luis in haar potje probeert te komen ( en geloof mij, hij is daar niet subtiel in! aanvalleeeuh), en ze gromt niet, duikt niet in elkaar, mept niet,.... Niets van dit alles, ze trekt zich gewoon van hem niets aan.
Wat een beetje lekkers allemaal al niet kan doen he .... :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ga hier nog eens een laatste updatetje plaatsen en daarna kan dit topic afgesloten worden. Dat wil dus zeggen dat het hier erg goed gaat.
Kleintje is heel op haar gemak in huis. Ze gaat ook al weer wat meer naar buiten. Je merkt gewoon dat ze na een hele tijd binnen te zitten prikkelbaar wordt, als ze buiten geweest is, is ze veel rustiger en ontspannen. Ze blijft wel lang weg, vaak 's nachts ook. Maar ik denk dat het er ook veel mee te maken heeft dat ze hiernaast nog steeds erg veel lawaai maken. Ik heb er nu wel vertouwen in dat ze steeds terugkomt als het weer wat rustig is. Ook komt ze 's nachts onder het afdak op het hooi slapen, maar als ze hiernaast dan weer beginnen voor wij op zijn gaat ze weer lopen. Anders komt ze 's morgens steeds binnen.

Het is duidelijk dat ze niet meer bang of onzeker is om binnen te komen ookal zijn de jongens binnen en is zij al een hele dag weg geweest. Ze komt gewoon binnen, direct eten en daarna gaat ze zich op haar gemak wassen op de bank en naast me liggen om knuffels vragen.

De hele situatie maakt me dus erg gelukkig, en ik denk ook dat Kleintje zich in deze situatie wel goed kan vinden. Dat is toch steeds mijn eerste prioriteit geweest en het maakt mij dan ook dolgelukkig haar zo ontspannen te zien. Ze moet wel nog wel eens boos doen tegen Luis want die probeert steeds meer over haar de baas te spelen en haar toch af en toe eens te vangen. Hopelijk mindert dat eens hij gecastreerd is.

De 2 jongens komen natuurlijk erg goed overeen en zijn erg rustig met elkaar (tenzij ze vechtertje spelen). Luis laat zich vaak de vachtverzorging door Cuzco welvallen en ze hollen vaak achter elkaar aan en overal tegenaan. Tis echt altijd een heel kabaal in huis gewoon door dat de stoelen in het rond schuiven en er om de zoveel tijd een kat iets omstoot of gewoon ergens tegen vliegt. Maar ze roepen geen van beide, dus dan moeten ze het zelf maar weten he.
Het is natuurlijk nog afwachten hoe de relatie gaat evolueren wanneer ze ouder worden, maar ik heb er vertrouwen in. En wie weet gaat Kleintje ze na een tijdje toch nog leuk vinden... al hoop ik daar niet te hard op, maar je weet nooit.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

We zijn nu 4 maand verder en alles is heel rustig geworden hier. Er valt nog maar zelden een blaas. Kleintje is op haar gemak en gelukkig, ligt heel zelfzeker tegen de andere katten aan bij het slapen en ze speelt zelfs geregeld met de jongens. Niet het soort stoeien zoals die met elkaar spelen maar wel verassingsaanvallen uitvoeren en achter elkaar aanlopen. Ze heeft er duidelijk plezier in en behoud heel zelfzeker haar plaats bovenaan de rangorde.

We zijn dus super gelukkig, want dat hadden we nooit verwacht.
Ze blijft trouwens al maandenlang altijd binnen, en daar heeft ze geen probleem mee. Ze is perfect op haar gemak in huis en leeft zich nu uit met de jongens ipv af en toe naar buiten te hoeven.

Mijn album http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=21645 kan op dit verhaal aansluiten. Daar kan je de verdere vorderingen volgen. Vanaf pagina 15 is het heel snel heel erg goed beginnen gaan.

(Ik heb dit hier even aangevuld omdat ik nogal vaak eens hiernaar verwijs als er mensen problemen hebben met een speelse en boze kat waar een speelkameraadje uitweg zou kunnen bieden, zo kunnen ze gemakkelijker het overzicht bewaren. Het is niet de bedoeling dat jullie hierop reageren. Als je toch nog iets wil zeggen, heb ik de reacties liever in mijn album ;-)
Thanx! )
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Poek_Sam
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2011 21:24
Locatie: Waalwijk

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door Poek_Sam »

Hoi Valerie,

Ben even benieuwd of je Cuzco nog hebt en of het nu wel beter gaat met je andere kat Kleintje.
Ik zit zelf namelijk momenteel in precies dezelfde situatie, alleen is de eerste poes (Poekie) al 13 en de nieuwkomer (Sam), een katertje van ong. 9 maanden. Sam woont nu ruim een maand bij ons en is ook vanaf dag 1 heel respectvol naar Poekie toe, probeert ook steeds voorzichtig in contact te komen met Poekie die, al toont ze soms wel stiekem interesse in Sam, toch nog steeds blijft blazen en soms grommen naar hem. Hetzelfde als bij jou katten destijds.. Is Sam echter lang buiten geweest dan komt ie haar altijd begroeten wanneer hij weer terug is en lijkt Poekie het toch ook wel weer fijn te vinden dat Sam er weer is, want ze beantwoord zijn begroeting dan wel.

Groetjes Jessica
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door MarjanR »

Het lijkt erop dat Poekie wel gesteld is op Sam, maar dat ze echt al van te voren in de "aanval" gaat om er maar voor te zorgen dat Sam haar met rust laat. Dat drukke jonge spul heeft ze dus totaal geen zin in. En geef haar maar eens ongelijk :lol:
Je zou het nog langer kunnen proberen, zolang beide elkaar de hut niet letterlijk uit meppen lijkt me dat verantwoord.
Maar (en ik roep het niet heel snel hoor) een speelkameraadje voor Sam zou denk ik voor jouw bejaarde meisje een blessing kunnen zijn.

Ik antwoord even voor Valerie (ok, Valerie :D ), Valerie heeft Cuzco nog steeds.
Ze heeft er een vriendje voor hem bijgenomen in de vorm van Luis (de verloofde van mijn Sara :lol:).
En je kunt in haar album zien hoe de drie nu een evenwichtig gezinnetje in huis bij Valerie en haar Stijn zijn. Alle drie op de bank soezen. Ja, ok. Niet hutje mutje op elkaar en in elkaar, maar Kleintje heeft het geaccepteerd dat de jongens in huis zijn. En doet lang zo lelijk niet meer tegen de twee mannetjes die elkaar vermaken. Dus het was een tip die absoluut werkte in haar situatie.
En ik denk inderdaad dat jouw situatie hetzelfde is.

Zoals gezegd, je zou het nog aan kunnen kijken met Poekie en Sam.
Zolang ze elkaar maar niet verwonden of ziek worden van de stress.
Maar ik zou er toch eens serieus over nadenken om een vriendje voor Sam erbij te nemen.
(En die kun je dan Moos noemen "Sammie en Moos liepen over de Kalverstraat.... :lol:)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door Nyncke »

Ik sluit me aan bij Marjan.

Ik verwacht dat met een paar maandjes de rust in de kiet is.
Maar 2 jonkies trekken wat meer naar elkaar om te spelen en te rauschen, dan is de rest met de oude dame vooral gezellig!

Een maand is overigens erg kort hoor in het gewenningsproces met een oudje en een jonkie ( tenminste in mijn huishouden wel )
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Ok hoor Marjan, dat je even voor mij antwoord.
Heb je de laatste pagina van dit topic gelezen? Daar staat toch hoe het nu gaat?
Er staat heel wat rommel tussen, maar de laatste 2 pagina's zijn wel nuttig.
Daar staan ook de tips die ik gekregen heb om Kleintje in een beter humeur te krijgen.

Kleintje is wel nog een slagje erger dan jouw Poekie. Die gromde al als ze in dezelfde kamer waren (wat vrijwel onmiddelijk beter was toen Luis er kwam) en begroetingen doet ze nog steeds niet aan. Cuzco is hier nu bijna anderhalf jaar, en het topic dateerd van in mei toen hij hier 7 maanden was. Luis is hier van in juli.
Ik denk dus wel dat jouw Poekie minder problemen zal hebben om Sam te aanvaarden (waarschijnlijk vind ze het al niet meer erg dat hij er is, maar wil ze gewoon hebben dat hij van haar af blijft). Na een maand klinkt me dit veelbelovend.
Ik heb heel hard met Kleintje moeten werken om haar positieve ervaringen te laten opdoen met de jongens in de buurt (daarvoor moet ze eerst stoppen met blazen), maar ik denk dat dat bij jou vanzelf wel zal lopen.
En anders kan je tips vinden in dit topic.

Verder gaat het punt blijven dat Sam graag wil spelen en dat Poekie daar net geen zin in heeft. Dat is ook logisch, ze is geen 9 maand meer...
Daarom zou je ze beide wel heel erg gelukkig maken met een jonge kat erbij. Zo kunnen de twee samen spelen, en kan Poekie zelf beslissen waar ze zin in heeft.
Er zijn nog heel veel voorbeelden van mensen die hetzelfde gedaan hebben, en het werkt praktisch altijd.

Hier zit Luis nu in zijn puberteit en dan durft hij wel eens pestbuien hebben, waar Kleintje dan niet blij mee is, maar verder gaat het prima. En die puberteit is ook van voorbijgaande aard ;-)

Als je er een kitten bij neemt, ga dan zeker niet ouder dan Sam. Een half jaartje of zo, zou prima zijn. Als je ouder dan 6 maand neemt, zorg dan zeker als het een katertje is, dat hij al geholpen is, of dat dat heel snel erna gebeurt. Hormonen kan je bij een koppeling namelijk niet gebruiken en zeker niet met een poes die al wat moeilijk doet! Een kater onder hormonen zal haar namelijk gaan opzoeken en proberen bestijgen, en dat moet je dus absoluut niet hebben! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie