Ok hoor Marjan, dat je even voor mij antwoord.
Heb je de laatste pagina van dit topic gelezen? Daar staat toch hoe het nu gaat?
Er staat heel wat rommel tussen, maar de laatste 2 pagina's zijn wel nuttig.
Daar staan ook de tips die ik gekregen heb om Kleintje in een beter humeur te krijgen.
Kleintje is wel nog een slagje erger dan jouw Poekie. Die gromde al als ze in dezelfde kamer waren (wat vrijwel onmiddelijk beter was toen Luis er kwam) en begroetingen doet ze nog steeds niet aan. Cuzco is hier nu bijna anderhalf jaar, en het topic dateerd van in mei toen hij hier 7 maanden was. Luis is hier van in juli.
Ik denk dus wel dat jouw Poekie minder problemen zal hebben om Sam te aanvaarden (waarschijnlijk vind ze het al niet meer erg dat hij er is, maar wil ze gewoon hebben dat hij van haar af blijft). Na een maand klinkt me dit veelbelovend.
Ik heb heel hard met Kleintje moeten werken om haar positieve ervaringen te laten opdoen met de jongens in de buurt (daarvoor moet ze eerst stoppen met blazen), maar ik denk dat dat bij jou vanzelf wel zal lopen.
En anders kan je tips vinden in dit topic.
Verder gaat het punt blijven dat Sam graag wil spelen en dat Poekie daar net geen zin in heeft. Dat is ook logisch, ze is geen 9 maand meer...
Daarom zou je ze beide wel heel erg gelukkig maken met een jonge kat erbij. Zo kunnen de twee samen spelen, en kan Poekie zelf beslissen waar ze zin in heeft.
Er zijn nog heel veel voorbeelden van mensen die hetzelfde gedaan hebben, en het werkt praktisch altijd.
Hier zit Luis nu in zijn puberteit en dan durft hij wel eens pestbuien hebben, waar Kleintje dan niet blij mee is, maar verder gaat het prima. En die puberteit is ook van voorbijgaande aard
Als je er een kitten bij neemt, ga dan zeker niet ouder dan Sam. Een half jaartje of zo, zou prima zijn. Als je ouder dan 6 maand neemt, zorg dan zeker als het een katertje is, dat hij al geholpen is, of dat dat heel snel erna gebeurt. Hormonen kan je bij een koppeling namelijk niet gebruiken en zeker niet met een poes die al wat moeilijk doet! Een kater onder hormonen zal haar namelijk gaan opzoeken en proberen bestijgen, en dat moet je dus absoluut niet hebben!

Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)