Het is al bekend dat Cuzco nogal een schrokker is, maar ik krijg het maar niet in orde.
Hij eet nu al maanden apart in de badkamer, en moet daar wachten tot de anderen gedaan hebben en krijgt van hun eten niets meer. Hij heeft dus absoluut geen reden om snel alles op te schrokken.
Ik heb de indruk dat dat wel werkt, en hij eet niet meer alles snel achter elkaar op en laat meestal nog wat in zijn bakje liggen (vroeger at hij zoveel en zo snel hij kon).
Hij komt echter vaak knuffels vragen als er iemand in de badkamer is. Zeker 's morgens is Stijn daar en tijdje bezig terwijl Cuzco aan het eten is, en dat is hun dagelijkse knuffelmomentje.
Cuzco eet dan eerst de helft van zijn eten en komt dan knuffelen om dan nog een paar hapjes te halen, nog eens te komen knuffelen, enz...
Ik heb alleen het idee dat hij dus door het willen knuffelen, op het moment dat hij eet, eigenlijk niet trager of rustiger eet dan voorheen. Hij doet er gewoon langer over (en laat nog wat liggen) omdat hij veel pauze's neemt, maar schrokt eigenlijk nog steeds zoveel mogelijk brokken in 1 keer met zo weinig mogelijk knabbelen naar binnen.
Hij gaat ook nooit zitten om te eten, blijft altijd op zijn 4 poten staan, met zijn kont van de grond.
Hij is enorm wild met zijn kopje in zijn bakje en probeert naar mijn denken die brokken in zijn mond te gooien door zijn kop omhoog te brengen ipv ze gewoon op te nemen... Hij maakt daarbij een vreselijk lelijk geluid, dat ik zelfs niet goed kan beschrijven, maar het klinkt alsof hij er elk moment in kan stikken.
Ik heb niet de indruk dat het nog betert...
Ook had ik al verteld dat hij vers vlees met botjes ook te snel en ongekauwd naar binnen werkt zodat de grote stukken bot er weer uit komen. Met botjes lijkt hij al iets voorzichtiger, maar niet zo erg veel. Ik let ook op dat hij niet te veel in 1 keer kan opeten, en blijkbaar kan zijn maag het dan nog aan.
Hij kauwt nooit echt veel op zijn dagelijkse stukje kipfilet (een keer of 3 en daarmee is het binnen), maar gisteren zag ik het hem gewoon zonder kauwen inslikken. Hij krijg het bijna niet doorgeslikt, klonk alsof het er zo weer uit ging komen, maar meneer moest en zou dat stuk zo snel mogelijk op hebben. Een stuk van 4x4x2cm!!

En ik weet echt niet waarom!! Dat maakt me zo wanhopig. Hij krijgt alleen dat, krijgt nooit nog iets van de anderen erna. Die doen er ook veel langer over, en hij krijgt er niets meer van... Dus waarom dan?
Het is niet alleen dat hij er zo niets aan heeft van smaak, maar vooral dat ik het geef voor zijn tanden te onderhouden (wat op deze manier dus niet werkt...) en dat dit voor zijn maag ook niet goed kan zijn.
Heeft er iemand een idee, hoe ik hem dat kan ontmoedigen?
Als ik een heel groot stuk zou geven zou hij er wel op knagen, maar dan nog steeds zo weinig mogelijk. Hij probeert dan ook steeds zo groot mogelijke stukken in te slikken, en soms komt het dan wel eens terug waarbij hij het na 2 keer knabbelen nog eens probeert.

Ik was al aan het denken eens grote brokken te kopen die hij wel moet kapot bijten. Maar waarschijnlijk leert hij het dan zo weer af als ik weer kleinere brokken geef. En hij moet de brokken dan nog verdragen ook (voedselallergie).
Het is vooral in dat vlees dat ik me zorgen maak.
Dit is ook helemaal niet de bedoeling van dat stukje vlees.
Ik zou er naast kunnen gaan zitten en 1 kant van het vlees in mijn handen blijven houden, zodat hij wel moet gaan knagen. Maar dat werkt enkel maar in het begin natuurlijk (daarna is er geen ruimte meer naast mijn vingers) en de kans is groot dat hij het losrukt (op rauw vlees heb je nou niet echt zoveel grip...)
Ik heb het al eens bij Kleintje gedaan omdat ze maar aan 1 kant knaagt met gevolg dat de andere kant wat geel wordt en als je dan niet ingrijpt wordt dat alleen maar erger natuurlijk en knaagt ze nog minder aan die kant. Maar ze vond het helemaal niet fijn dat ik haar vlees vasthield. Ze snapte het ook niet goed, en dacht dat ik iets van haar wilde...

Cuzco is wel iets gemakkelijker, dat moet ik wel zeggen. Hij denkt ook niet zoveel na, enkel maar : binnenspelen!
Iemand die een idee heeft? Ik weet het echt niet meer, maar ik kan me hier maar moeilijk gewoon bij neerleggen...