Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

ik weet niet en Annet weet dat waarsch beter of zij MacSamuels niertonicum geeft en of zij de indruk heeft dat het ureum daarmee naar beneden gaat .. daarmee zou Simba zich ook beter kunnen gaan voelen
Ik geef tweemaal daags een halve tablet MacSamuel maar ik weet nog niet of het ureum daardoor ook naar beneden is gegaan; dat zal morgen blijken. Mijn gevoel zegt echter van wel omdat ik Noa nauwelijks meer Diazepam geef (om de vijf dagen een kwart tabletje) en toch snaait ze en dat was voor de MacSamuel absoluut niet het geval. Toen deed ze het alleen wanneer ze tweemaal daags een eetluststimulans had gehad. Verlaagd ureum zorgt voor zich beter voelen en dus meer eetlust.

Een kwart blikje Trovet vind ik een hele prestatie, dat is toch bijna 45 gram en dat voor de eerste keer. Ik heb in het topic van DaVinci over de schildklier beschreven hoe ik dwangvoer zonder teveel knoeien. Maar het is ook een kwestie van wennen, voor zowel jou als de kat. Ik zal het even kopiëren, misschien heb je er wat aan.

De verhouding luistert niet zo nauw. Ik neem 35 gram zacht voer en doe daar 5 ml. Reaktiv bij (bijna hetzelfde als Viyo maar Noa reageert hier veel beter op), daarna warm water totdat het zo dun is dat ze het gemakkelijk kan wegslikken maar niet zo dun dat het uit het spuitje loopt. Het is even een handigheidje: ik pak Noa's kop lichtjes vast met mijn linkerhand en met de linkerwijsvinger doe ik haar bekje open. Ik weet niet of dat zo gemakkelijk bij Eusie zal gaan wanneer hij zo tegenstribbelt. Dan spuit ik met mijn R.hand via Noa's rechterzijkant (ik kijk haar dus aan) wat voedsel naar binnen en direct na het spuiten zorg ik met diezelfde hand dat ze haar kop niet te veel beweegt (spuitje rechtop houden!).

En voor Nemo: goed dat je Reaktiv gaat proberen! Puur lust Noa het niet maar de andere katten doen er een moord voor, dus ik hoop dat Nemo het ook lekker vindt en anders iets verdunnen met water of door het eten. Succes!
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nemo »

Jeej! Nemo heeft net weer een half zakje Renal op (met veel water erdoor) Begin toch weer een heel klein beetje hoop te krijgen.. Stel hij haalt t nu, ben ik alleen maar bang voor onze vakantie in april! Mn schoonouders komen hier in huis en zorgen voor de katten, maar stel dat het dan misgaat?! Dat is dan mijn enige angst..
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

tja, t helpt missch om eerst op een rijtje te zetten waar je bang voor bent.
en dan te bekijken wat je moet regelen ..
maar april is nog een eind weg en t zou kunnen zijn dat Nemo tegen die tijd rustig zijn nierdieet opkaant en verder saai/stabiel is, duim/duim
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Een paar dagen niet op het forum geweest en wat een trieste verhalen weer :-( Hou het nu kort, ben aan het werk maar: Heel veel sterkte iedereen!!!! Ik hoop voor jullie dat jullie katten er nog bovenop krabbelen!!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Wat is:
Reactiv
Renalzin
MacSamuels niertonicum
?
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

puksji schreef:Nou hier de uitslag van Simba, het is niet best :-(
Urea 36.5 Creatinine 442 fosfor 4.6
Qua waarden Urea en Crea zit jou Simba redelijk in de richting van Kaya's waarden. Urea was iets lager bij haar 31.4. Fosfor weet ik niet meer van de eerste keer maar zat geloof ik richting de 3.
Kaya huppelt nu al 2 maanden langer rond dan verwacht dus bekijk het positief en zorg dat hij blijft eten.

Op je vraag wat is kunnen anderen denk ik beter antwoorden want zolang zit ik nog niet in deze materie. Ik weet wel dat zodra je met een nierkat wordt geconfronteerd heel veel leert.
Momenteel probeer ik HomeoNatura middelen voor Kaya's nieren. Ben daarin een uitzondering en het is een mooie "test" om te zien of dat werkt naast het niervoer wat ze krijgt.

@nemo
Dat gaat goed zeg mooi om te lezen. Druk maken om je vakantie komt in maart wel als het dan niet "goed" gaat. Maar ja zou je op vakantie gaan als je kat slecht is?

@Cerna
Heb je de dosis macsamuel verhoogt? Staat me bij dat je met 1/4 per keer zou beginnen net als Adriana geeft.
Zo ja mag ik vragen wat het idee achter de verhoging is?
Gewoon belangstelling hoor niets geen kritiek oid.
Hoe zwaar is Noa eigenlijk?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

@Maij; best wel interessant om alternatieve middelen te proberen maar missch niet te lang doen zonder bloedonderzoek om te zien of het echt werkt pse..

kwam bij MedPets een andere ureum-verlager tegen, waarvan de omschrijving er interessant uit zag.
http://www.medpets.nl/uremyl/
Uremyl is een homeopathisch middel met verschillende plantaardige ingrediënten die invloed hebben op stoornissen te wijten aan het eiwit metabolisme en de eiwit uitscheiding door de nieren. Urémyl optimaliseert en herstelt de afvoerende functie van de nieren en vergemakkelijkt de uitscheiding van ureum bij oudere dieren. Het product kan naast andere medicatie gebruikt worden.

en Puur Nier is een soort van MacSamuel en ik dacht dat Cari het geeft/gaf maar heb verder nog geen ervaringen van haar gelezen.

k vind dat er veel verwarring is over de verschillende soortomschrijvingen zoals homeopatisch en fytotherapeutisch. volgens mij zijn al die middelen met aftreksels van diverse planten waarbij geen specifieke verdunning wordt aangegeven fytotherapie, maar ik ben d'r niet in thuis.

@Puksji: je vraag wat is Reactiv, Renalzin, MacSamuels niertonicum kun je ook zelf erg goed invullen door de woorden even rechtsboven bij 'zoeken' in te typen en dan zoeken onderin aan te klikken. dan krijg je meestal een pagina berichten waarin het produkt ter sprake komt met doorgaans uitleg over de werking.
in het kort: Reactiv stimuleert de darmfunctie en blijkt bij een aantal katten zonder eetlust heel goed eetlustopwekkend te werken. Renalzin brengt het fosforgehalte omlaag en werkt via de darmen niet via de nieren. heeft alleen zin als fosfor ip-waarde aan de hoge kant was bij bloedonderzoek. MacSamuels niertonicum is een plantaardig middel dat het systeem helpt om hoge ureum-waardes uit te scheiden. katten met nierfalen vergiftigen zichzelf met de afvalstoffen uit de verbranding van eiwitten, die ze door te weinig niercapaciteit niet uitgefilterd krijgen. voor diezelfde functie kwam ik dus ook Uremyl tegen. en p.s. mogen wij je bij je echte voornaam gaan noemen?

@Annet: vwb verslechterende nierwaardes en fokkers: pas rond 6/8 maanden kun je bij kleuterkatten op een echo voor 98% zeker zien (aldus univ Utr) of er sprake is van een erfelijke nierziekte PKD of die andere. ik heb nu 3x per 2 maanden Maks en 2x per 2 maanden Bolle, zelfde spotchem en de trend is mij duidelijk: een kleine 20% achteruitgang per 2 maanden. Bolle zit al boven de referentie voor ureum.. en nog geflatteerd want ze krijgen al vrij lang nierdieet. officieel moet de diagnose door onafhankelijk echo-onderzoek nog worden gesteld en over de manier waarop moeten we overleggen. en als het erfelijk is dan is de moederpoes daarop hoogstwaarschijnlijk niet getest... en dan moet de bemiddeling of Felikat het maar zeggen.. in het contract hebben ze het over gezonde kittens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

puksji schreef:Wat is:
Reactiv
Renalzin
MacSamuels niertonicum
?
RENALZIN:

"Diervoeder ter ondersteuning van de nierfunctie in geval van chronische nierinsufficiëntie bij katten". Een middel in vloeibare vorm dat fosfor in de voeding bindt zodat de nieren minder belast worden. Als een kat geen nierdieet wil eten zou je naar dit middel kunnen vragen bij je dierenarts. Idem Ipakitine.

REACTIV ( Aniwell )

Toepassingen :
* voor en na de operatie, omdat de lichaamseigen sequencies van het ( helingsproces ) worden opgeroepen.
* als gedwongen voeding toedienen na KNO operaties of algehele weigering.
* bij slechte algehele toestand doordat de waardevolle inhoudstoffen zoals : elektrolyten,vitamines,sporenelementen en mineralen de stofwisseling aanmerkelijk verbeteren.
* bij tand-mond en keelholte problemen het toedienen of opnemen van Aniwell tonicum het kauwmechanisme en wonden beschermd.
* bij geriatische dieren en ouderdoms zwakheid het spijsverteringskanaal wordt bescherm en de spijsvertering wordt ontlast. Essentiele inhoudstoffen kunnen een verhoging van de activiteiten ondersteunen.
* bij gebrek aan eetlust/weigeren van het voedsel. Aniwell tonicum heeft een zeer hoge acceptatie waardoor uw dier gestimuleerd wordt terug te keren naar een natuurlijk eetgedrag. Geleidelijke overgang door een vermindering van de dagelijkse toediening wordt aanbevolen.>
* bij spijsverteringsproblemen zorgt Aniwell Reactiv Tonicum voor een directe opname van waardevolle inhoudstoffen die direct in het maag- en darmkanaal worden verwerkt.

Algemeen
Aniwell Reactiv Tonicum vloeibaar wordt in vele dierenklinieken als sondevoeding succesvol toegediend.

Ingrediënten en werking
Ingredient: Hoeveelheid:

Crude protein 2,50%:
Belangrijk voor groei van botten, spieren, etc.

Crude fat 2,20%:
Belangrijkste energiebron

Crude fiber 0,60%:
Ondersteunt goede darmfunctie

Crude ash 1,30%:
Geeft mineralengehalte aan

Moisture 88.0%:
Onderhoudt de vochtbalans
pH 6,5-7,0

Vitamines en sporenelementen per kg.
Vitamin A 1.100:
Gezonde huid en ogen, botformatie

Vitamin D3 IU110 IU:
Verbetert calciumopname

Vitamin E 30,0 mg:
Celbescherming

Vitamin B1 2,5 mg:
Stabiliseert het zenuwstelsel

Vitamin B2 3,5 mg:
Belangrijk voor een normale stofwisseling

Vitamin B6 6,0 mg:
Verbetert het aminozuurmetabolisme

Biotin 50 mcg:
Voor gezonde huid en een glanzende vacht

Choline chloride 200,0 mg:
Reguleert de vochtbalans in het lichaam

Iron 5,0 mg:
Essentieel voor zuurstoftransport

Manganese 1,0 mg:
Belangrijke rol in de stofwisseling

Zinc 3,0 mg:
Voor gezonde huid en glanzende vacht

Andere:
Omega 3/6/9 fatty acids:
Belangrijke voedingsbron voor het lichaam

Inulin/Oligofructose:
Voedingsbron voor prebiotisch actieve Bifidobacteria

Ingrediënten:
Drinkwater, plantaardige derivaten, vlees- en dierlijke derivaten, oliën en vetten, melk en zuivelproducten, mineralen, gisten.

MACSAMUEL NIERTONICUM:
Voor honden en katten met chronische nierklachten ten gevolge van bijvoorbeeld chronische interstitiele nefritis of schrompelnier ter verlaging van ureumwaarde.
Altijd in combinatie met een nierdieet waarin eiwit- en fosfor percentage verlaagd zijn. Vaak in combinatie met reguliere medicatie.

Samenstelling:
Op de verpakking: (verdunde) extracten van het Chinese kruid Lespedeza sieboldi en guldenroede.
In de homeopathie: Lespedeza sieboldi D3, Solidago virga aurea

Dosering:
kat, kleine hond: 2 - 3 x daags 1 tablet. Beginnen met een tweemaal daags een kwart tablet.
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nemo »

Maij: Deze vakantie staat al heel lang vast en je krijgt geen kosten terug voor onze lieve zieke Nemo. Het is een moeilijke beslissing, maar omdat mijn schoonouders op komen passen, durf ik het wel aan. Ik weet dat zij goed voor hen zouden zorgen etc.. Als ik geen oppas had gehad, waren we niet eens gegaan! Klinkt misschien raar bij sommige in de oren, maar anders kan je nooit meer iets doen.
We kijken gewoon hoe het gaat en leven nu met de dag

Mijn man had de dierenkliniek gebeld, maar ze kenden heel dat reaktiv niet :?: Terwijl de leverancier zegt wel bij hen te leveren? :roll: Nu hebben we het nog niet :(
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Annet: Heb je de dosis macsamuel verhoogt? Staat me bij dat je met 1/4 per keer zou beginnen net als Adriana geeft.
Zo ja mag ik vragen wat het idee achter de verhoging is?
Gewoon belangstelling hoor niets geen kritiek oid.
Hoe zwaar is Noa eigenlijk?
Ik snap niet waarom ik berichten niet meer te lezen krijg die gepost worden terwijl ik met mijn bericht bezig ben. Nu weer met het bericht van Adriana en gisteren met die van Puksji :???:

Ik zit steeds zo te hannesen met een kwart tablet MacSamuel en toen heb ik het een keer met een halve geprobeerd en dat gaat veel beter. Volgens de verpakking mag Noa 2x1 tablet, dus ik zit nog ruim onder de marge. Puur gemakzucht dus. :smile:
Noa weegt ongeveer 3,5 kg. Ik vind het lastig wegen op een personenweegschaal want je kunt niet goed recht naar beneden kijken met een kat op de arm (wij hebben nog een ouderwetse weegschaal). Morgen weeg ik haar bij de DA en weet ik het precies.
Ze zit in ieder geval weer op haar oude gewicht en misschien zelfs iets erboven. Valt gelukkig niet meer af.

En morgen duimen, hè!!!

Oh, zie nu dat de berichten onderaan de pagina staan. Zo ver keek ik dus niet :edoh:
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Mijn man had de dierenkliniek gebeld, maar ze kenden heel dat reaktiv niet :?: Terwijl de leverancier zegt wel bij hen te leveren? :roll: Nu hebben we het nog niet
Waar woon je?? In Amsterdam weet ik een adresje en in de Achterhoek kun je in Wehl terecht. En anders even een telefoontje naar de dierapotheker (077-3982169)
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nemo »

Wij wonen in Zoetermeer
Als wij t bestellen, hoelang duurt t dan tot het binnen is?

Nemi heeft net heel weinig gegeten.. Hij begint weer meer te liggen :(
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Cerna schreef: En morgen duimen, hè!!!

Oh, zie nu dat de berichten onderaan de pagina staan. Zo ver keek ik dus niet :edoh:
ja, zeker/zeker, k ben eigenlijk ook wel heel erg benieuwd en
duim-duim-duim- :woow: duim-duim-duim- :woow: duim-duim-duim- :woow: duim-duim-duim- :woow:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

@Adriana,
Dank voor de tip. Was niet van plan er heel lang over te laten gaan. Geloof dat ik er de 12e mee begonnen ben en weet dat hom. middelen soms wat tijd nodig hebben om op gang te komen.
Denk dat gezien hoe het met Kaya gaat het goed te doen is om tot 4 of 5 maart te wachten met bloed prikken.

Dit kreeg ik trouwens terug toen ik aangaf dat er een middel als MacSamuel is maar dat ik daar waarschuwingen over las icm HCM. Heb toen gevraagd of dat bij haar ook was.
De middelen die jij noemt zijn ''zelfmedicatiemiddelen'' en van lage potenties + fytotherapie = het pure kruid. En juist dat geeft problemen: het pure kruid wordt niet goed verdragen, is ook een heel andere bedoeling dan de klassieke homeopathie.
Mijn samenstellingen hebben hoge potenties = veel vaker verdund dan de lage potenties. Dan zou je denken dat ze minder sterk werken, maar ze werken juist veel sterker, vandaar dat je er chronische en fundamentele problemen mee aan kunt pakken. En ze zijn geheel veilig, hebben geen enkele bijwerking en/of vergiftigingsverschijnselen, hebben uitsluitend (positieve) werkingen. Ook bij HCM worden ze juist voorgeschreven.


@cerna
Ze is dan iets lichter dan Kaya die rond de 3.8 schommelt. Gemakzucht is helemaal niet verkeerd vooral niet als het geen problemen op levert. Hihi mooi dat ze het er zelf beter op doet dan op 1/4 :grin:
Mocht het hom. spul niet genoeg opleveren wellicht dat ik dan de MacSamuel probeer.

Zat trouwens net eens even te kijken en heb even met Ronald overleg gehad en we hebben een beetje het idee dat het begint aan te slaan. Ze is namelijk behoorlijk baldadig aan het worden jaagt weer op de rest van de katten enzo. Ook eten gaat redelijk.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Wij wonen in Zoetermeer
Als wij t bestellen, hoelang duurt t dan tot het binnen is?
Op de site staat 5 werkdagen en daarom dacht ik: wanneer je nou morgen even belt en de situatie uitlegt, dan heb je het misschien zaterdag al in huis.

Ik zal Huvemed eens een mailtje sturen en vragen om een overzicht waar het volgens hen te koop is.
Plaats reactie