Noorse boskat opeens angstig en kokhalzen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
snuckie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2011 11:05

Noorse boskat opeens angstig en kokhalzen

Bericht door snuckie »

hallo allemaal, herkent iemand dit vreemde gedrag?
Onze noorse boskat van 10 jaar doet ineens zooo vreemd.
Sinds een week verstopt ze zich op de meest vreemde plekken waar ze normaal nooit ligt.
Het is een echte binnenpoes en had zo haar vaste plekjes waar ze nu niet meer gaat liggen.
Ze komt wel als ik haar pak bij me liggen maar is erg op haar hoede, ze schrikt dan ineens en begint dan te kokhalzen, lekt haar mond dan heel erg en rent heel bang weg en verstopt zich.
We zijn bij de DA geweest en die denkt een haarbal die dwars zit, ze heeft pilletjes voor misselijkheid en laxaplast gekregen. Ze eet wel maar is lusteloos en drinkt bijna niet.
Ze doet echt vreemd, is zelfs achter de plint van de keuken gekropen, waar we haar met veel moeite achteruit hebben gekregen. Als ze beneden is gaat ze in de kelderkast zitten wachten op haar eten. Het lijkt of ze heel bang is voor iets, er is hier in huis niets voorgevallen of veranderd. het enige wat ik kan bedenken voor de angst is de harde wind van vorige week, maar dat is nu toch weg. Wie snapt dit of weet raad?
groetjes snuck
Laatst gewijzigd door Admin op 09 feb 2011 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Noorse boskat opeens angstig en kokhalzen

Bericht door Anne »

Heb je al deze klachten aan de da verteld? Zo ja dan vind ik het raar dat hij niet verder heeft gekeken. Het lijkt mij dat jouw poes pijn heeft en gestresst is. Het is in ieder geval niet goed.
Ik kan me niet voorstellen dat ze zo reageert op alleen maar een haarbal.
Ik zou voor een second opinion naar een andere da gaan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Noorse boskat opeens angstig en kokhalzen

Bericht door loek »

Sluit me aan bij Anne. Misschien heb je de situatie niet helemaal goed/ volledig verteld tegen de da? Ik neem ook aan dat ze wel vaker een haarbal heeft gehad...zag dat er ook zo uit?
Ik zal nog eens terug gaan naar de da. (of inderdaad andere da)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Noorse boskat opeens angstig en kokhalzen

Bericht door Ilone »

Geef je ze nu dwangmatig drinken? Want weinig drinken kan erg vervelend uitpakken he...
Je zou eens kunnen kijken of het nekvel nog goed terugspringt, of dat het even omhoog blijft staan, als je het oppakt (net als je dat bij je zelf op je hand zou doen bij vermoeden van uitdroging).

Waar heeft de DA verder nog naar gekeken?

Klinkt mij niet als een haarbal eigenlijk...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
snuckie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2011 11:05

Re: Noorse boskat opeens angstig en kokhalzen

Bericht door snuckie »

bedankt voor jullie reacties,
We zijn inmiddels een paar dagen verder, ze eet en drinkt wel als ik haar uit haar verstopplaats haal.
Ik heb de da goed uitgelegd wat ze doet, maar dat kokhalzen en likken was volgens haar een symptoom dat er een haarbal dwars zou kunnen zitten, ze spuugt die normaal wel uit en ik heb er nu al een tijdje geen gezien, dus dat zou kunnen kloppen, de da wilde eerst dit proberen en als het niet beter gaat wilde ze bloedonderzoek doen, ze oogt nu niet ziek, maar het lijkt wel of ze een duvel heeft gezien of zo, ze is extreem bang en ik weet niet waarvan, s'nachts laf ze altijd op het voeteneind nu duikt ze bij mij onder de dekens en gaat heel de nacht tegen mij aanliggen dat heeft ze nog nooit gedaan. ik begrijp er niets van. we kijken het tot morgen aan, ze heeft ook geen koorts en plast ook weer.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Noorse boskat opeens angstig en kokhalzen

Bericht door pearlsofpassion »

Heb je al valeriaan geprobeert?
Misschien zou Destress of Telizen ook wel iets voor haar zijn...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
snuckie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2011 11:05

Re: Noorse boskat opeens angstig en kokhalzen

Bericht door snuckie »

hallo allemaal,
We weten het niet meer, afgelopen vrijdag/zaterdag leek het beter te gaan met smockey(zo heet ze),
Maar vanaf zondagavond gaat het bergafwaarts, ze is zo lusterloos, staart apatisch voor zich uit en laat nu ook haar plas lopen terwijl ze slaapt en gister heeft ze onder de salontafel gepoept.
Gister terug naar dierenarts en die heeft bloed afgenomen, en ze heeft antibiotica en eetlustopwekkers gehad, ze eet wel maar niet veel en alleen als ik het bij haar breng. Ze trilt met tussenpozen van paar seconden, en zit met grote ogen onder haar verstopplaats te kijken heel raar, ze wil dus perse iets over zich heen. deken handdoek dekbed. We zouden morgen bloeduitslag krijgen maar de dierenarts heeft vanavond nog gebeld en er is niets bijzonders aan haar bloed te zien.
Omdat we het niet weten ga je zoeken en opeens besefte ik dat ik drie weken geleden een nieuwe plant heb gekocht en die heb ik vanmiddag opgezocht een cycas revoluta oftewel de sagopalm.
deze schijnt enorm giftig te zijn en hoewel smockey eigenlijk nooit aan planten knaagt heb ik dit wel voorgelegd aan de dierenarts. de plant zou volgens de site de lever, de nieren en het zenuwstelstel aantasten, dus het kan. De dierenarts sluit het niet uit maar had dan andere symptomen verwacht b.v. braken en dat doet ze niet. en dat ze dan al eerder heftigere symptomen had moeten hebben.
Ze heeft vanavond twee bakjes eten op gistsnoepjes en wat kattenmelk, de afspraak is dat we de nacht aankijken en morgenvroeg eerst telefonisch contact hebben.
Heeft er nog iemand een idee wat er aan de hand kan zijn??
groetjes snuck
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Noorse boskat opeens angstig en kokhalzen

Bericht door pearlsofpassion »

Plant lijkt me wel plausible. De heftigheid van de reactie hangt toch af van de hoeveelheid gif dat ze binnen heeft gekregen, dus dat kan ook maar weinig geweest zijn.
En als het de lever en nieren aantast wil dat zeggen dat het reactie geeft als het al in het bloed zit, dus niet braken kan daar perfect in kloppen.

Er is alleszins iets heel vreemds met je poes aan de hand. Dat rillen is ook niet OK...
Er zit denk ik niet anders op dan erg veel en grondige onderzoeken, tot geweten is wat ze mankeert. En laat je niet te vaak wegsturen met vage mogelijke diagnoses en afwachten. Daar ben je uiteindelijk veel meer geld mee kwijt dan eens grondig te zoeken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Noorse boskat opeens angstig en kokhalzen

Bericht door Anne »

Wat komt het bloeduitslag snel, hier hebben we een week moeten wachten op de uitslag een tijdje terug.
Ik hoop voor jou dat het inderdaad door die plant kwam, dan moet haar gedrag binnenkort met sprongen vooruit gaat als haar lijf het gif kwijt is, ik hoop niet dat je leverschade of nierschade hebt.
Heel veel beterschap!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Noorse boskat opeens angstig en kokhalzen

Bericht door jojo »

Jeetje wat een lastige puzzel maakt Smockey voor jullie :???:
Gif van de plant zou zo maar kunnen. Is dat te achterhalen via bloedonderzoek vraag ik me even af, ik heb daar geen ervaring mee.
Slapend plassen ... gaat bij mij meteen een neurologisch belletje rinkelen. Idem met dat rillen, dat kan mogelijk ook te maken hebben met iets vanuit de hersenen.
Hoe dan ook, sterkte!

Edit: misschien is overleg met een neuroloog een optie in samenwerking met je DA
Plaats reactie