Een katje voor ons gezin?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door Nyncke »

:lol:

Het is wel echt grappig, toen ik Cadiz aan het clickertrainen was, wisten de katten het eerste wat er van hem werd gevraagd. Ze zaten er helemaal klaar voor.
Dus als je katten kunstjes wil leren, ze zijn erg nieuws en leergierig ( als ze er iets lekkers mee kunnen verdienen - kattegrassnoepjes bv).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door Adriana »

Nyncke schreef:Ben het er niet mee eens dat je een kat niet op kunt voeden.
Maar dat hoeft niet met harde hand ( straffen ) te gebeuren.
Maar je komt er niet omheen dat er wel het een en ander sneuvelt in huis.
wat is er eigenlijk op te voeden aan een kat?
netjes met twee woorden spreken, handjes wassen en tandjes poetsen?
opzitten, pootjes geven, braaf en àf....?
je kunt katten kunstjes leren/trainen en dat is iets anders dan opvoeden.
de opvoeding wordt gedaan door de poezenmoeder en later aangevuld (bv sociaal gedrag) door maatjes kleuterkatten tot ongeveer de eerste verjaardag. wij mensen spreken te weinig kats om te kunnen opvoeden.

je kunt katten dingen leren en dat gaat gemakkelijker dan afleren/verbieden.
nee, je mag niet op het aanrecht en hoe vaker je het verbiedt hoe leuker het wordt, want ààndacht, joepie! en ik kan je nu al zeggen, die strijd verlies je.
tenzij je draconische maatregelen neemt en je kat de stuipen op het lijf jaagt. dat komt je verstandhouding met je huistijger dan niet ten goede. en kittens worden schichtig en angstig en kunnen gedragsproblemen gaan ontwikkelen..

en het hoeft niet met harde hand...., nee, dat zou er nog bij moeten komen!
en ja, huis catproof maken en datzelfde geldt voor kidsproof maken, kan in ene moeite door!

katten zijn soort van anarchisten, maar wel errrg aaibaar.
en als je macht over een beest wil en de baas wil spelen, begin dan niet aan een kat..

Jolien, is allemaal niet tegen jou bedoeld hoor.. ;-)
http://www.kattengedragcentrum.nl/3-Algemeen.html
op deze site staat erg veel informatie over kattengedrag en baasjesgedrag,
misschien leuk om daar ook eens rond te neuzen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door Lovecat »

Ik had laatst een les over kattenopvoeding. De docent vroeg aan iedereen wat hij/zij hun kat(ten) geleerd hadden. Ik zei; nou eigenlijk niks, want ze zijn nog kittens en dus zeker nu niet echt iets te leren. Toen zei de docent; nou, jouw katten leren nu juist heel veel in deze periode!

Ik zei; ja, van zichzelf en van elkaar, maar er is niks wat IK ze leer. Sommige dingen mogen ze niet en dat probeer ik ze 'af te leren', maar ze kunstjes leren zie ik niet zitten. Een aantal medecursisten waren wel intensief bezig met hun kat trucjes te leren; laten omrollen, pootje geven, neusje geven voordat ze mogen eten, dat soort dingen. Vinden ze heeeel leuk, zeggen ze dan bij. Ik weet het niet...

Ik denk ook dat een kat niet echt op te voeden is, wij mensen zijn veel te 'gehandicapt' in onze communicatie t.o.v. kat. Maar ik denk ook niet dat je ze dus alles maar moet laten doen; ik laat Mosa bijv. niet over mijn snijplank lopen terwijl ik de groenten in stukken hak met mijn slagersmes, ook al wil hij dat heel graag....
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door Nyncke »

T/m Binkie en Doortje heb ik alles keurig opgevoed.

Niet de nageltjes in de bank, niet op het aanrecht, niet op tafel.
Ze kenden allemaal het woord NEE.

Geen enkel probleem, en verder poezen die allemaal net zo dol op mij/mensen waren.
Ze deden het ook niet als ik er niet was, legde gewoon een kussentjes en dekens neer op plekjes waar ze nog liever lagen/zaten.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door jennli »

Hier kennen ze het woord "Nee" ook wel. Toch mogen ze hier ontzettend veel. Ons huis is catproof. Dingen waar ze beslist niet aan mogen liggen op een afgesloten plek. Af en toe nee als er een iets van het aanrecht probeert te stelen. Ze luisteren goed naar hun naam, hier wordt zelden gemopperd en een plantenspuit gebruiken we hier niet.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door MarjanR »

Ondertussen gaat het niet meer over een nieuwe kat voor Jolien en haar gezin.
Misschien topic splitsen?

Maar zullen we weer verder gaan in het adviseren van Jolien?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door jennli »

Nou, het was eigenlijk wel als advies bedoeld. Sluit een beetje aa nbij wat Adriana zei. De tip om je huis catproof te maken net als ook voor de kinderen. Het scheelt een hoop asl je je huis zo inricht dat de katten je waardevolle spullen niet stuk kunnen maken. Het is voor een kat niet altijd duidelijk waar hij wel en niet aan mag. Maar zo ook voor jonge kinderen toch? Dar zorg je ook voor dat ze naar hartelust kunnen spelen zonder dat je bang hoeft te zijn dat ze om de haverklap iets om kunnen lopen of laten vallen. Natuurlijk kun je kinderen al snel duidelijk maken wat wel en niet mag, dat is bij een kat veel lastiger.

Jolien, ik heb geen ervaring met raskatten, dus daar kan ik je helaas niet bij helpen. Heb je al iets in gedachten?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door Cari »

Jolien17 schreef:
Ik hoop alleen dat ze bij een asiel wel zo eerlijk zijn om te zeggen of het wel dan niet zou gaan.


Wat vinden jullie van raskatten? dat hoeft absoluut niet hoor! We vroegen het ons gewoon af.

Jolien
Een asiel is een plek waar je een eerlijk advies krijgt. Als ze dat nl. niet geven, krijgen ze de kat gewoon weer terug (je hebt een proefperiode) en daar zitten ze echt niet op te wachten. Een mislukte plaatsing betekent voor een kat veel stress.
Als je niet perse smoorverliefd bent op een bepaald ras, kan je beter voor een 2e hands kat gaan. Er is een enorm katttenoverschot en elke kat die doelbewust gefokt wordt neemt in feite de kans op plaatsing weg voor een ander kat. Bovendien hebben raskatten vaak rasgerelateerde gezondheidsproblemen en ze zijn ook nog eens peperduur (welk geld je beter kan besteden aan bv. een superdeluxe krabpaal of een gave buitenren ;-) )
In een asiel neem je gewoon je kinderen mee en dan zie je hoe een kat op ze reageert. Soms stapt er eentje naar voren die gelijk kopjes geeft tegen die graaiende handjes. Zo eentje moet je hebben ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Jolien17
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2011 16:09

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door Jolien17 »

Toen we begonnen neuzen op het net kwamen we altijd bij Kartuizers uit. Omdat die, volgens het net dan, goed bij kinderen zouden passen.
Mijn man viel wel achterover toen hij de prijs hoorde :lol:

Het is niet zo dat wij helemaal weg zijn van een bepaald ras.
Ik zie nu ook de voordelen van een iets oudere kat in, mijn man vond dat precies toch ook geen probleem.
Mijn dochter, die wil gewoon graag een "oranje" katje. Ze is gek op het zandkasteel en de poes moet dan ook Sassa noemen. :grin:
Voor haar moet het gewoon een vriendje zijn denk ik ;-)

Ons huis is inderdaad kids-proof. Er staat niet veel, buiten speelgoed van de kids natuurlijk ;-)
je weet hoe dat gaat met jonge kindjes in huis.
Dochterlief moet alleszins wachten tot broer kan stappen en we uit de verbouwingen zijn (nog meer plaats!). Dat geeft ons hopelijk wel de kans om de juiste keuze te maken voor haar.

Ze praat er wel vaak over.
Als we gaan winkelen dan denkt ze dat ze haar poesje mee gaat mogen nemen :???:
Ik moet haar dus nog even bewust maken van wat kan en niet. :smile:

Jolien
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door achtpuntzes »

erg leuk om te horen dat je dochtertje zo enthousiast is :)

tja, naar mijn ervaring is het van te voren moeilijk te zeggen of jonge kittens goed met kinderen gaan. zelf heb ik er drie, en geen ervan zijn erg dol op de kinderen van mijn zus, zelfs mijn muffin niet, die in het asiel de meest brutale durfal was. mijn ouders hebben van het najaar een verlegen angstig katje (volgens het dierenasiel) uit het dierenasiel, en die is dan weer helemaal gek van de kinderen van mn zus, vooral met de jongste, terwijl die heel erg druk is.

van Kartuizers heb ik nog nooit gehoord. ik ga er even op googlen.

oh je bedoelt een chartreux... ik kon die andere naam niet :lol:
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door Lidaju »

Scheelt misschien of de kittens er mee opgroeien.
Bij ons zijn de kittens natuurlijk kleine kinderen gewend. Als de kinderen op de grond zitten te spelen, wordt er door de katten afentoe eens wat weggejat. Appie is helemaal dol op kinderen, als er dan nog kinderen komen spelen blijft hij er de hele tijd rond hangen, en hij wil ook steeds op getild worden. Ze zeulen wat af met hem, en hij vind dat leuk, want als ze hem wegzetten springt hij snel weer opnieuw op schoot.
Yuci komt wel een aaitje en een knuffel halen, maar verder niet.
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door Meowth »

Ik denk dat het al gezegd is, maar ik ga niet alles meer doorlezen ;).
Ik zou voor een rustige kat gaan (uit het asiel - mits ze genoeg weten over de kat). Meestal zijn die wat ouder, paar jaar, ik heb een hele rustige dame die wat heeft meegemaakt. Dus sowieso geen ontzettend druk kitten. Kittens zijn maar heel even leuk (en ontzettend druk), voor je het weet zijn ze groot. Maar mocht je dat toch willen: neem er 2.

Het is ook verstandig om je niet teveel druk te maken over wat de kat doet, over tafel lopen dat doen ze nou eenmaal. En een (of 2 natuurlijk) rustige kat van een paar jaar is veel veiliger voor de kinderen!!!
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door achtpuntzes »

ja, maar....

kijk... oudere rustige katten zijn niet zo op een hoop tumult gesteld, en misschien is het dan wel beter een kitten te nemen, die dan opgroeit (en went aan) kinderen. ja, ik ken de kinderen natuurlijk niet van de vraagsteller, maar ik ben geneigd te denken dat een rustige oudere kat de wilde energie (dat heb je toch vaak) van kleine kinderen niet op prijs zal stellen en zich wat meer zal gaan terugtrekken?
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door Meowth »

Ja niet heel oud natuurlijk, een paar jaar. Of gewoon net na de kitten periode. Ik zat te denken aan 1-3 jaar.

Kan zijn dat de kat al bij kinderen vandaan kwam toevallig... Maar ja verschilt per kat. Denk dat je erg naar 't karakter moet kijken. Mijn kat zou 't ook niet op prijs stellen inderdaad.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Een katje voor ons gezin?

Bericht door castratenkoor »

Normaal gesproken is er al een omschrijving bekend bij een kat in het asiel. Als er staat kan bij kinderen: nee of: onbekend - dan dus niet doen.
Kat(ten van een jaar of 2-3 lijkt me een goede optie en dan waarvan bekend is dat ze WEL bij kinderen kunnen.
Zorg dat er geen breekbare spullen staan op plekken waar ze kunnen komen. Geloof me, katten blijken niet op de grond. Dus een open boekenkast zullen ze in de vakken gaan. Je kunt b.v. een of twee vakken op verschillende hoogte voor ze vrij maken, ze liggen graag ergens in.
Nee de kat mee boodschappen doen is geen goed plan.
Het kind moet uiteraard wel begrijpen dat het wat anders is dan speelgoed. Dus als het slaapt met rust laten.
Ik klik met duim en wijsvinger juist als ik op dat moment iets niet wil. Zoals op/in het aquarium springen als ik er mee bezig ben. Op die manier klikken weten ze allemaal - nu even niet.
Ze weten heel goed dat ze niet op het bijzettafeltje naast de hangbank mogen als daar een bordje staat. Ik kan rustig naar toilet gaan als er een bak eisalade naast de bank staat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie