Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag
Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag
Ik lees dit bericht nu pas.
Wij hebben een kat gehad die ook iedere morgen spuugde en ook alleen vocht. Volgens de dierenarts was dit een gevolg van een teveel aan maagzuur en ik heb Zitactabletjes gekregen. Daarna heeft Minoes nooit meer gespuugd. Ik snap niet dat je dierenarts daar niet aan gedacht heeft!
Ik ben zelf maagpatient en ik weet hoe beroerd je je kunt voelen bij brandend maagzuur (gelukkig heb ik ook medicijnen daar tegen), dus het is helemaal niet vreemd dat je kat, mocht dit het geval zijn, gaat spugen en zodra ze het kwijt is, kan ze gewoon gaan eten en is er niets meer aan de hand.
Voordat je de kat dus zo'n belastend onderzoek laat ondergaan, zou ik dit eerst eens aan de dierenarts voorstellen: een kuurtje Zitac en kijken hoe het dan gaat.
Wij hebben een kat gehad die ook iedere morgen spuugde en ook alleen vocht. Volgens de dierenarts was dit een gevolg van een teveel aan maagzuur en ik heb Zitactabletjes gekregen. Daarna heeft Minoes nooit meer gespuugd. Ik snap niet dat je dierenarts daar niet aan gedacht heeft!
Ik ben zelf maagpatient en ik weet hoe beroerd je je kunt voelen bij brandend maagzuur (gelukkig heb ik ook medicijnen daar tegen), dus het is helemaal niet vreemd dat je kat, mocht dit het geval zijn, gaat spugen en zodra ze het kwijt is, kan ze gewoon gaan eten en is er niets meer aan de hand.
Voordat je de kat dus zo'n belastend onderzoek laat ondergaan, zou ik dit eerst eens aan de dierenarts voorstellen: een kuurtje Zitac en kijken hoe het dan gaat.
Annet, bedankt voor je reactie. Ik heb zelf eigenlijk al precies het idee gehad wat jij vertelt (na een hoop speurwerk op internet) en dat heb ik vanmiddag ook aan de telefoon aan de dierenarts verteld. Daarna reageerde zij nogal pissig, wat ik toen niet zo snapte. Ik denk nu dat ze inderdaad helemaal niet aan die mogelijkheid heeft gedacht en daarom zo reageerde. Ik ga morgen toch maar weer eens bellen en kijken wat ze zegt. Het is het proberen in elk geval waard.
Heb ik wel nog een vraagje. Heeft jouw kat alleen een kuurtje van die tabletten gedaan of moest ze die blijvend slikken?
Heb ik wel nog een vraagje. Heeft jouw kat alleen een kuurtje van die tabletten gedaan of moest ze die blijvend slikken?
Groetjes Margie, Simmie, Pumba en Sandy (de hond).
Oei, moeilijke vraag want Minoes is al 11 jaar dood en dus is het al zeker een jaar of 14 geleden. Eerlijk gezegd weet ik het niet meer.
Volgens mij is het niet goed om dit middel heel lang te geven, maar daarover kan de da uitsluitsel geven.
Ik heb het ook voor Cochi gehad en wanneer hij weer eens begon te spugen op de nuchtere maag, dan gaf ik het een dag of tien en daarna ging het maanden goed, maar van Minoes weet ik echt niet meer. Sorry. Ik weet wel dat je zo'n pil (of een halfje, afhankelijk van het gewicht van de kat) op de nuchtere maag moet geven, een half uur voordat je haar eten geeft.
Heb even gegoogled op Zitac maar kan geen bijsluiter vinden.
Vreemd dat je dierenarts zo pissig reageerde? Houdt er waarschijnlijk niet van dat je zelf doktertje gaat spelen.

Ik heb het ook voor Cochi gehad en wanneer hij weer eens begon te spugen op de nuchtere maag, dan gaf ik het een dag of tien en daarna ging het maanden goed, maar van Minoes weet ik echt niet meer. Sorry. Ik weet wel dat je zo'n pil (of een halfje, afhankelijk van het gewicht van de kat) op de nuchtere maag moet geven, een half uur voordat je haar eten geeft.
Heb even gegoogled op Zitac maar kan geen bijsluiter vinden.
Vreemd dat je dierenarts zo pissig reageerde? Houdt er waarschijnlijk niet van dat je zelf doktertje gaat spelen.

Oeps bij mij in de kliniek is er 1 da die dat ook niet heel erg prettig vindt.
Maar gelukkig zijn m'n andere 2 vaste da's daar niet zo bang voor.
Ach. Ik denk dat jouw (en die ene bij mijn kliniek) niet goed zijn in het beredeneren van waarom het ene medicijn wel en het andere niet. Dan krijg je al snel een geagiteerde reactie van iemand.
Of is ze misschien bang dat ze kosten mis gaat lopen als je dat maagonderzoek niet laat doen?
Ik denk, Annet, dat Minous Zyrtec heeft gehad (of Zantac, dat is dan wel weer ranitidine), ik weet niet zeker of dat een heel leven lang gegeven mag worden.
Ik ben zelf ook maagpatient en heb dit middel ook een tijdje gehad, werkte wel
Maar ik slik nu ranitidine. Dat mag voor heel lang genomen worden en is ook een maagzuur remmer en maagbeschermer.
Dit is er ook voor katten.
http://www.ossehoofd.nl/bijsluiter.html#ranitidine
Misschien is dat een tip voor Simmie?
Dat je een week probeert met de ranitidine? En als dat niet helpt dan toch dat onderzoek?
Want het scheelt wel een hoop gedoe rond Simmie mocht de ranitidine aanslaan
Maar gelukkig zijn m'n andere 2 vaste da's daar niet zo bang voor.
Ach. Ik denk dat jouw (en die ene bij mijn kliniek) niet goed zijn in het beredeneren van waarom het ene medicijn wel en het andere niet. Dan krijg je al snel een geagiteerde reactie van iemand.
Of is ze misschien bang dat ze kosten mis gaat lopen als je dat maagonderzoek niet laat doen?
Ik denk, Annet, dat Minous Zyrtec heeft gehad (of Zantac, dat is dan wel weer ranitidine), ik weet niet zeker of dat een heel leven lang gegeven mag worden.
Ik ben zelf ook maagpatient en heb dit middel ook een tijdje gehad, werkte wel

Maar ik slik nu ranitidine. Dat mag voor heel lang genomen worden en is ook een maagzuur remmer en maagbeschermer.
Dit is er ook voor katten.
http://www.ossehoofd.nl/bijsluiter.html#ranitidine
Misschien is dat een tip voor Simmie?
Dat je een week probeert met de ranitidine? En als dat niet helpt dan toch dat onderzoek?
Want het scheelt wel een hoop gedoe rond Simmie mocht de ranitidine aanslaan
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)
In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
mijn nellie heeft ook zitac gehad (heette volgens mij echt zo hoor), is een maagbeschermer en tevens maagzuurremmer. Zij kreeg het eerst voor iedere maaltijd. als het dan een week stabiel is mocht ik het wat gaan afbouwen en kijken waar het bleef. Sosm is het namelijk ee ncirkeltje wat je moet doorbreken. misschien gaan braken door verkeerd eten of welke reden ook, en doordat ze steeds braken blijf je maagzuur aanmaken. dus kan goed zijn dat het niet permanent hoeft. maar ik mocht dat proberen. uiteindelijk kon ik met haar van 3x per dag 1 tablet, naar om de dag 3x een kwart tabletje.
uiteindelijk zelf kunnen stoppen na een maand of 2.
uiteindelijk zelf kunnen stoppen na een maand of 2.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Sorry, ja... ik ben nu gaan googlen op Zitac en dat is inderdaad ook voor braken bij katten.
Werkend bestandsdeel is cimetidine. Ik kende het niet... sorry.
Werkend bestandsdeel is cimetidine. Ik kende het niet... sorry.
maakt niet uit. alleen maar fijn dat je het niet kent, heb je het ook niet aan de hand gehad hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Veel sterkte Margie, hopelijk is het iets onschuldigs en misschien helpen die tabletjes wel.
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy
rust zacht alle engeltjes
en kipjes Kayla en Lucy
rust zacht alle engeltjes
Ik heb mijn dierenarts voorgesteld om die maagzuurremmer te proberen, maar kreeg een beetje vreemde reactie. Ze beweerde dat dit medicijn niet geregistreerd is voor katten, maar alleen voor honden. Ze kon het wel voorschrijven, maar alleen op eigen risico. Deze uitspraak deed me wel schrikken, dus ik heb gevraagd of er dan een andere maagzuurremmer voor katten is, die wel is geregistreerd. Die schijnt er niet te zijn.
Omdat ik met mijn lieve Sim geen enkel (eigen) risico wil nemen, heb ik uiteindelijk maar besloten maandag toch maar die echografie te laten doen. Ik vond het wel een moeilijke beslissing. Maar door die echografie kan wel weer het een en ander (hopelijk) worden uitgesloten, al vraag ik me af hoe het dan weer verder moet.
Omdat ik met mijn lieve Sim geen enkel (eigen) risico wil nemen, heb ik uiteindelijk maar besloten maandag toch maar die echografie te laten doen. Ik vond het wel een moeilijke beslissing. Maar door die echografie kan wel weer het een en ander (hopelijk) worden uitgesloten, al vraag ik me af hoe het dan weer verder moet.
Groetjes Margie, Simmie, Pumba en Sandy (de hond).
Ranitidine is ook een maagzuurremmer. Misschien dat ze dat wel wil voorschrijven?
Wat vond ze trouwens van de theorie dat het brandend maagzuur kon zijn?
Wat vond ze trouwens van de theorie dat het brandend maagzuur kon zijn?
- pearlsofpassion
- Tijger
Ik zou het bij een andere DA vragen!
Haar reacties vragen om weinig vertrouwen
Haar reacties vragen om weinig vertrouwen

Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
OK, een dierenarts die niet off-label een medicijn wil voorschrijven... is in mijn ogen niet echt een dierenarts die verder leert nadat z'n studie is afgerond. (Jemig, Marjan! Wat een boute opmerking... niet van jou gewend)
Ik heb nu ongeveer 3 minuten gegoogled, en zover ik kan zien (en ik zou er dieper in moeten duiken om dit zeker te weten) bestaan er zeker wel maagzuurremmers voor katten.
Maar misschien dat jouw da dit niet op de plank heeft liggen. Jammer is dat.
Of is ze angstig dat ze omzet te kort komt als ze dat onderzoek niet uitvoert?
Wat je zou kunnen doen is gewoon bellen met een andere (eventueel een grotere, met meerdere dierenartsen) kliniek en daar eens de vraag voorleggen of er ook maagzuurremmers voor katten bestaan (die geregistreerd zijn voor katten he, want daar heeft jouw da het over).
Dat weet je het direct. Als zij volmondig jaar zeggen dan hebben ze er direct een nieuwe patient bij, lijkt me
Ik heb nu ongeveer 3 minuten gegoogled, en zover ik kan zien (en ik zou er dieper in moeten duiken om dit zeker te weten) bestaan er zeker wel maagzuurremmers voor katten.
Maar misschien dat jouw da dit niet op de plank heeft liggen. Jammer is dat.
Of is ze angstig dat ze omzet te kort komt als ze dat onderzoek niet uitvoert?
Wat je zou kunnen doen is gewoon bellen met een andere (eventueel een grotere, met meerdere dierenartsen) kliniek en daar eens de vraag voorleggen of er ook maagzuurremmers voor katten bestaan (die geregistreerd zijn voor katten he, want daar heeft jouw da het over).
Dat weet je het direct. Als zij volmondig jaar zeggen dan hebben ze er direct een nieuwe patient bij, lijkt me

Heb vanmorgen aan mijn eigen da gevraagd of Zitac voor katten kwaad kan en dit werd ontkennend beantwoord. Zij schrijven dit al jaren voor en hebben nog nooit meegemaakt dat het verkeerd viel bij een kat.
Dus, zoals ik in mijn mail schreef en bovenstaande schrijvers ook al zeggen: ga ajb voor een second-opinion!
Dus, zoals ik in mijn mail schreef en bovenstaande schrijvers ook al zeggen: ga ajb voor een second-opinion!
Hi Annet, er zijn dierenartsen die wel off-label durven uit te schrijven. Er zijn ook dierenartsen die dit absoluut niet willen. Ik heb geen flauw idee of Zitac ook is geregistreerd voor katten.
Eerlijk gezegd geen tijd voor om uit te zoeken.
maar heel veel info (en ook registraties) kun je hier vinden.
http://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp? ... abled=true
Eerlijk gezegd geen tijd voor om uit te zoeken.
maar heel veel info (en ook registraties) kun je hier vinden.
http://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp? ... abled=true
- patiani-guusje
- Cheetah
Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt, en wij duimen volop hier!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.