Jarco kattenvoer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Jarco kattenvoer

Bericht door Ocicatman »

Hierbij wat meer informatie over Jarco kattenvoer, op basis van een reactie op deze site op Jarco kattenvoer.

[quote="Adriana"]kan het niet laten dus even naar de eiwitgehaltes en koolhydraat/zetmeelgehaltes gekeken bij http://www.jarco.nl/

senior 25% en 45% koolhydraten/zetmeel en dat is wat minder geweldig..
premium 32% eiwit en zetmeel/kh's staan niet vermeld;
special struviet 30% eiwitten en 37% zetmeel/kh's en dat is voor anti-blaasgruis opmerkelijk hoog;
kat vis 30% eiwitten en 37% kh's/zetmeel, zit tarwe in;
kat gevogelte 29% eiwit en 41% zetmeel/kh's, zit tarwe in;

het pleit :eclap: voor ze dat ze een eerlijke voorlichting over samenstelling en analyses van hun verschillende voeders op hun website hebben staan.

de hoge zetmeel/kh-gehaltes vind ik veel minder geweldig. in combi met > 10% vet kan dat overwicht geven en bij droge brokjes is alles boven 15 - 20% zetmeel/kh's een behoorlijke opgave voor de alvleesklier van de betreffende katzel en dan ligt diabetes op de loer, zeker in combi met aanleg en overwicht.
er stond me bij dat ik daar al eens eerder naar gekeken heb en dat ik over Jarco kattenvoer daarom toch niet erg enthousiast kan worden.

opmerkelijk is ook die 37% zetmeel bij anti struviet, dat is dweilen met de kraan open! het is juist van een hoog gehalte aan zetmeel/kh's dat de urine te basisch wordt en in combi met aanleg en slecht drinken vergroot dat de kans op de vorming van blaasgruis en nierstenen, brrrr.... :-(
[/quote]
_______________________________________

Het antwoord van Jarco

Senior 25% en 45% koolhydraten/zetmeel en dat is wat minder geweldig. Wat bedoelen ze hier mee? 25% OKH en 45% zetmeel? Wordt het als hoog ervaren?

Premium 32% eiwit en zetmeel/kh's staan niet vermeld; Zie bovenstaande gegevens.

Special struviet 30% eiwitten en 37% zetmeel/kh's en dat is voor anti-blaasgruis opmerkelijk hoog; Voor het oplossen van struvietsteen zijn de urineverzurende eigenschappen, een laag magnesiumgehalte en een beperkt eiwitgehalte (maar hoogwaardige eiwitten) van belang. Door een lager gehalte aan eiwit wordt de ammoniumconcentratie in de urine verlaagd. Met daarbij een laag magnesium en beschikbaar fosforgehalte en een pH urinestreefwaarde van 6,2 wordt getracht struvietstenen op te lossen. Vanwege het lagere eiwitgehalte, wordt het koolhydraatgehalte hoger doordat voldaan moet worden aan de energiebehoefte van een kat. Aan de hand van alleen het koolhydraatgehalte kan niet gezegd worden dat het “dweilen met de kraan open is”. Er zijn diverse factoren die meetellen bij een anti-struviet dieet. In onze voeders trachten wij de meest effectieve combinatie van ingrediënten te maken en hierbij houden wij rekening met het koolhydraatgehalte. Zoals al aangegeven wordt is het belangrijk dat de urine niet te basisch wordt. Door het gehalte aan koolhydraten die wij toevoegen wordt de urine niet te basisch, maar juist in combinatie met alle ingrediënten zuur.kat vis 30% eiwitten en 37% kh's/zetmeel, zit tarwe in; Sommige mensen liever niet dat er tarwe gebruikt wordt ivm mogelijke allergieën. Consumenten hebben dit in hun hoofd zitten en zijn naar mijn idee hier niet van te overtuigen dat dit niet is. Anton heeft aangegeven dat 30% van de allergieën afkomstig is door atopie, 70% door vlooien en dus nog minder dan 1% van voedselallergieën. Doordat veel mensen hun eigen manier van denken hebben, zou ik het anders formuleren, bv: Verschillenden huisdierenbezitters zijn van mening dat het gebruik van tarwe in producten niet goed is gezien mogelijke allergieën. Desondanks zijn hier geen wetenschappelijke bewijzen van.

Kat gevogelte 29% eiwit en 41% zetmeel/kh's, zit tarwe in; Idem dito, zie boven.

het pleit voor ze dat ze een eerlijke voorlichting over samenstelling en analyses van hun verschillende voeders op hun website hebben staan. Zijn we ook verplicht.

de hoge zetmeel/kh-gehaltes vind ik veel minder geweldig. in combi met > 10% vet kan dat overwicht geven. Het is nog steeds zo, wat je voert is hetgeen wat kan leiden tot overgewicht. Als je voert op basis van de energiebehoefte dan krijg je geen overgewicht. en bij droge brokjes is alles boven 15 - 20% zetmeel/kh's een behoorlijke opgave voor de alvleesklier Het ligt veel meer aan de soort koolhydraten. Je hebt fermenteerbare en verteerbare koolhydraten. Ik ben het ermee eens dat koolhydraten die snel verteerd worden kunnen zorgen voor diabetes bij een grote (en langdurige) opname. Echter in onze producten zit een optimale combinatie van koolhydraten. Koolhydraten die langzamer verteerd worden of alleen fermenteerbaar zijn, zorgen niet voor een grote schommeling in de suikerspiegel. van de betreffende katzel en dan ligt diabetes op de loer, zeker in combi met aanleg en overwicht.
er stond me bij dat ik daar al eens eerder naar gekeken heb en dat ik over Jarco kattenvoer daarom toch niet erg enthousiast kan worden. Waar dan wel op? Vers vlees?
opmerkelijk is ook die 37% zetmeel bij anti struviet, dat is dweilen met de kraan open! het is juist van een hoog gehalte aan zetmeel/kh's dat de urine te basisch wordt en in combi met aanleg en slecht drinken vergroot dat de kans op de vorming van blaasgruis en nierstenen, brrrr.... Zie mijn opmerking hierboven.


Zelf ben ik ook van mening dat oorzaak van blaasgruis, niet (hoofdzakelijk) komt door feiten die ik hier op de site vaak tegen kom, ik begrijp dan ook niet waar die gedachten op gestaafd zijn, en ik ben een redelijke leek op dit gebied, maar haalde mijn informatie van de dierenarts en kijk wat de oorzaken van dit soort problemen bij mensen zijn.

Maar ik hoop dat wij wat hebben aan de informatie van Jarco.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Jarco kattenvoer

Bericht door Ocicatman »

Zo'n vijf jaar geleden heb ik een voor een site een vergelijkstabel gemaakt van kattenvoer op basis van ingrediënten (niet van samenstelling: eiwitten, vetten enz.) en prijs.
Toen kon ik deze gegevens nog allemaal van de site van Jarco halen nu kan ik dit niet (direct) vinden en ook niet op de verpakking. Ik dit nu opgevraagd en krijg hier nog een antwoord op.
Persoonlijk vond ik Jarco juist erg transparant, en zitten hier de kosten (mijn inschatting) juist in het gebruik van goede ingrediënten en minder in marketing etc. en een fabrikant dus niet een Multinationals, waar zeer hoge winstpercentages moeten worden gehaald voor de aandeelhouders ten koste van de ingrediënten.

Terwijl ik gisteren en vandaag ECHTE informatie probeerde te verkrijgen van bijv. Porto 21 en Almo Nature, bleek dit zeer moeilijk tot onmogelijk (of ik kijk niet verder dan mijn neus lang is, en die is niet zo lang). Almo Nature (een Italiaanse fabrikant) heeft een hele mooie site, waaruit blijkt "ze zijn modern", "ze hebben de natuur op nummer 1 staan" kortom ze zijn GROEN, ook is de informatie verstrekking hier steeds aan gerelateerd, maar de daadwerkelijk informatie blijft (voor mij) zeer vaag. Maar dit geldt voor meer "goede merken". Ik wil duidelijk de ingrediënten gespecificeerd zien op hun site en zeker op de verpakking! Net zoals op levensmiddelen, dit zou naar mijn mening gewoon verplicht moeten zijn.

Het wordt nu steeds moeilijker om inzicht in de diervoederprodukten (katten en honden) te krijgen, de samenstelling wordt wel overal vermeld (verplicht), maar dit zegt op zich weinig, want je moet een expert zijn om hier conclusies uit te kunnen trekken, en dan heb nog niet specifiek te maken met goed of slecht, maar misschien verschillende visies/inzichten.

Ik ben net nog even netjes gebeld door Jarco, ik had nog een mail gestuurd om informatie over de ingrediënten. De (hoeveelheid van ) ingrediënten wordt niet meer vermeld, van vanwege de moordende concurrentie die er momenteel heerst, grote multinationals gaar daar bijvoorbeeld mee aan de haal.

Ik moet zeggen dat dit gesprek, nogmaals mijn gevoel over de integriteit van dit bedrijf bevestigde. Maar dit geld evenzo voor bijv. de fabrikant van Carocat, maar deze zit na mijn idee net een segment lager, maar ook met een goed prijs/kwaliteit verhouding.

Zo dit was het even voor vandaag, ik liet me even meeslepen.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Jarco kattenvoer

Bericht door Adriana »

heb de reactie van Jarco driemaal doorgelezen, het rood leest een beetje rottig en deze manier van reageren vind ik sowieso onoverzichtelijk.

45% zetmeel in kattenvoer is heel erg hoog, daar waar collega-fabrikanten 15% als gewenst aanhouden (bv Almo en Orijen en al zeker geen tarwe of andere zwaar verteerbare graanzetmelen)..
mijn opmerking gold niet een mogelijke tarwe-allergie - waar het grootste deel van de reactie van Jarco over gaat - maar een overbelaste alvleesklier en als neveneffect in combi met vetgehalte kans op overwicht en/of diabetes.
en daarnaast wordt de urine daar basisch van, dus grote kans op blaasgruis.
hun redenatie kan ik niet goed volgen en met 25% eiwit wordt de energie behoefte, zeker in combi met het vetgehalte prima gedekt. dat hoeft niet te worden gecompenseerd door een zo hoog tarwegehalte.
ooit, meneer Jarco onderzoek gedaan naar het eiwitgehalte van muis? of het eiwitgehalte van moederpoezenmelk? dat is helemaal niet zo hoog.
en als urine zuur wordt met dit Jarco anti struviet-voedsel dan zitten er extra toegevoegde ingrediënten in die niet vermeld staan.. (om de invoed van het hoge tarwegehalte te compenseren bv en die moeten allemaal ook weer worden afgebroken en dat lijkt me dus erg ongewenst.)

nee, ik word niet enthousiast van de suggestie vers vlees, dwz niet zoals het hier verwoord is. katten eten geen koe, paard, schaap, kangaroe etc. katten eten voornamelijk muis en gevogelte (vlees+ei) en sommige wat vis. en ernaast indd ook bessen en sommige wortels en ook wel sommige paddestoelen. gevogelte-eiwit is voor een kat het best verteerbaar. rood vlees bevat vrij veel fosfor en dan heb ik het nog niet over medicijn/antibioticaresten.. ja, daar hebben onze vaderlandse kippen ook last van trouwens..

als blaasgruis (even vermelden welke soort) niet voornamelijk wordt veroorzaakt door aanleg, te weinig drinken en te veel ingrediënten in het voer, die de urine basisch maken (bv granen), dan zou ik graag willen weten welke oorzaak er dan wèl voor blaasgruis (struviet in dit geval) wordt aangehouden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Jarco kattenvoer

Bericht door Adriana »

Ocicatman schreef:het wordt nu steeds moeilijker om inzicht in de diervoederprodukten (katten en honden) te krijgen, de samenstelling wordt wel overal vermeld (verplicht), maar dit zegt op zich weinig, want je moet een expert zijn om hier conclusies uit te kunnen trekken, en dan heb nog niet specifiek te maken met goed of slecht, maar misschien verschillende visies/inzichten.

ik liet me even meeslepen.
op de website van zooplus.de staan bij de analyses meer gegevens dan op de nederlandse site, dus kijk ik tegenwoordig bij zooploes!

het beste kattenvoer bestaat niet, dat is afhankelijk van erg veel factoren en de ene kat doet het beter op wat meer kh's of wat andere ingrediënten terwijl de andere zweert (op z'n kats) bij gevogelte.
bovendien kun je bij de ingrediëntenlijst niet zien welke kwaliteit ze aanhouden als ze het over bv gevogeltevleesmeel hebben, of bijproducten, ook zoiets wazigs. laat staan hoe 'schoon' hun grondstoffen zijn.

ik kijk tegenwoordig naar de vermoedelijke reclamekosten plus de visie op goed kattenvoer (graag toelichten en uitleggen) en dat in combi met de manier van omschrijven van de ingrediënten en dan natuurlijk of ze hun analyse er gelijk bijzetten.
ik weet dat je geen brokjes kunt maken zonder zetmeel dus ongeveer 15% (en dan liever geen tarwe) moet er altijd wel inzitten. pietseltje hoger mag ook wel maar boven 20% gaat er bij mij wel een wenkbrauw omhoog. en boven 30% eiwit ook.

kwaliteit heeft een prijs en die ben ik best bereid om te betalen, maar dure gebouwen, veel research en andere bla/bla, veel reclame en ondoorzichtigheid maken mij huiverig.
en als je dat dan allemaal achter de rug hebt en trots de eerste brokjes voorschotelt, dan volgt de ultieme test..... en iedereen kent de teleurstelling als de huistijger zijn/haar neus er voor ophaalt.. of gierend aan de dunne gaat..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Jarco kattenvoer

Bericht door Ocicatman »

Adriana schreef:
"kwaliteit heeft een prijs en die ben ik best bereid om te betalen, maar dure gebouwen, veel research en andere bla/bla, veel reclame en ondoorzichtigheid maken mij huiverig."

Helemaal mee eens, daarom heb ik het liefst katten- of hondenvoer van een kleine zelfstandige fabrikant, geen aandeelhouders, geen prestieuze gebouwen, geen buiten protionele salarissen, bonussen, marketing/reclame, marketing/reclame en nog eens marketing/reclame, maar wel in inzichtelijk eerlijk produkt met goede prijs/kwaliteit verhouding. En ik ben het ook eens met de stelling: er bestaat geen beste product, vooral omdat de visie hierop al door wetenschappers, laat staan eenvoudige consumenten gewoon verschilt.

En ik ben een leek op dit gebied, maar wel zeer geinteresseerd hierin.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Jarco kattenvoer

Bericht door Adriana »

het is vrij makkelijk uit te leggen hoe goed kattenvoer in elkaar moet zitten en aan welke katteneisen het moet voldoen en ik heb dat al vaker in de voedingstopics gedaan. en als iemand denkt dat het anders is, graag toevoegen!

je neemt de bestanddelen van gevogelte en muis en grofweg is dat vocht, eiwit, vet, wat voorverteerde kh's/zetmeel uit de maaginhoud, ballast in de vorm van botjes, vel, veren etc.
daaraan toegevoegd wat katten in de natuur verder nog bij elkaar scharrelen in de vorm van plantaardigs/kruidigs en wat vissigs en dat kan vrij breed en gevarieerd zijn.
dat analyseer je op vitamientjes, mineraaltjes, allerlei andere belangrijke stofjes, waarbij de broodnodige enzymen ontbreken want het produkt wordt > 35 graden verhit. dat geldt ook voor een deel van de ballaststoffen, die nodig zijn voor goeie darmvertering en massa geven aan drollen. en je houdt de onderlinge verhoudingen en de combinaties aan.

dat vertaal je naar beschikbare bestanddelen in die verhoudingen/combinaties min het vocht en de enzymen. die moeten op enig moment wèl aan het kattenvoer worden toegevoegd.
en dan moet het eindprodukt maakbaar zijn, verteerbaar en smakelijk en ook nog commercieel interessant.

leuke verpakking en/of reclameslogans zeggen mij niks.. altijd eerst kijken hoe de ingrediënten zijn omschreven en wat er bij de analyse vermeld is.
en ik wil de website van de fabrikant zien en zijn visie op zijn produkt lezen; de waaroms en hoezo's bedoel ik. daar lijkt me niks geheims (moordende concurrentie..?) aan.

het gaat vaak fout op koolhydraten/zetmeel (goedkope vulling..), ballast en ook een brede samenstelling wil nog wel eens ontbreken.
eigenlijk vind ik dat op ieder pak moet staan dat naast vocht ook wat rauw bvk gevogeltevlees moet worden gegeven en dat gras (in welke vorm dan ook) beschikbaar moet zijn. en gras niet alleen om haarballen uit te kotsen maar omdat rauwe vitamientjes/mineraaltjes uit gras beter opneembaar zijn dan de verknutselde chemische variant, die je in de analyses tegenkomt. die worden vaak door het stofwisselingssysteem niet herkend, niet opgenomen en vrolijk weer uitgepoept. bovendien leggen veel van die stofjes bij verhitting (voor een deel) het loodje.

ingewikkelder hoef je het denk ik niet te maken en als er wat mist, graag aanvullen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Jarco kattenvoer

Bericht door castratenkoor »

""eigenlijk vind ik dat op ieder pak moet staan dat naast vocht ook wat rauw bvk gevogeltevlees moet worden gegeven en dat gras (in welke vorm dan ook) beschikbaar moet zijn. en gras niet alleen om haarballen uit te kotsen maar omdat rauwe vitamientjes/mineraaltjes uit gras beter opneembaar zijn dan de verknutselde chemische variant, die je in de analyses tegenkomt. die worden vaak door het stofwisselingssysteem niet herkend, niet opgenomen en vrolijk weer uitgepoept. bovendien leggen veel van die stofjes bij verhitting (voor een deel) het loodje.""

Ben ik het niet helemaal mee eens dat dat op de verpakking zou moeten staan als advies.
Bram b.v. mag zowel rauwe kip als gras niet hebben.
Het is voor gezonde katten inderdaad een goed advies, maar gaat echt niet altijd op.
En dan zou het in zijn algemeenheid geen goed advies zijn.
Het zou ondoenlijk zijn een dergelijk advies met allerlei kwalen en uitzonderingen te vermelden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Jarco kattenvoer

Bericht door Adriana »

baasjes met katten die bepaalde dingen niet mogen hebben die weten dat.

het gaat hier om een algemene suggestie, tip zo je wilt voor het merendeel van de kattenpopulatie. als katten bepaalde stoffen al niet mogen hebben, dan eten ze dus ook al geen normaal kattenvoer, denk ik.. en je kunt niet voor al die uitzonderingen dingen gaan zitten bedenken en op de verpakking zetten, toch..? ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Jarco kattenvoer

Bericht door Ocicatman »

Adriana:
"het is vrij makkelijk uit te leggen hoe goed kattenvoer in elkaar moet zitten en aan welke katteneisen het moet voldoen en ik heb dat al vaker in de voedingstopics gedaan. en als iemand denkt dat het anders is, graag toevoegen!"


Ik ben toch een beetje nieuwsgierig geworden, vooral nadat ik gisteravond nog eens verder heb geneusd op deze site en daar jouw informatie vaak tegen kwam met analyses.
Adriana, ben jij een voedingsdeskundige op het gebeid van katten, en werk jij soms bij een groot dierenvoerderbedrijf, want de materie is niet echt eenvoudig, grote bedrijven hebben wetenschappelijk onderlegde mensen hiervoor in dienst, kleinere bedrijven hebben wetenschappers die worden ingehuurd voor hun expertise. En ik heb enkele jaren geleden ook wel eens fabrikanten geschreven en dan blijkt ook vaak dat dit oude familiebedrijven betreft, die ook gewoon door jaren lange ervaring (en advies van wetenschappers) tot bepaalde samenstellingen komen.
Dus hoe kom jij aan die expertise, want het is natuurlijk best bijzonder om iemand met deze kennis op een kattenforum te hebben.

En ik weet dat bij multinationals en bij andere grote bedrijven, er vaak andersom wordt gewerkt, nl. hoe kan ik een product positioneren op de markt, hoe kan ik die doelgroep bereiken, hoeveel zijn die mensen bereidt hiervoor te betalen, waar zijn die mensen vatbaar voor (suggestie van luxe, natuur, natuurlijk, gebruik van kruiden, weternschap, prijs enz.), WINSTPERCENTAGE en dan als laatste de ingrediënten.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Jarco kattenvoer

Bericht door Adriana »

heb last van voedselgerelateerde migraines en de afgelopen 15 jaar heel erg veel moeten uitzoeken op het gebied van voeding en voeden in de meest brede zin voor mezelf. heel veel vragen, dwars zijn, proberen gezond verstand te gebruiken en veel lezen, combineren, piekeren, voorzichtig conclusies trekken, testen en van je ervaringen leren. internet is nu een geweldige steun, maar dat was voorheen niet zo, dus boeken uitpluizen, bij mensen navragen, aantekeningen maken en vooral veel nadenken.

de laatste drie jaar liep hier een gecombineerde diabetes/nierfaalkater rond en daarvoor heb ik hetzelfde moeten doen. dus op allerlei ook internationale forums rondsnuffelen, vragen, uitzoeken, testen en proberen. en gaandeweg begin je dan van de hoed en rand te weten en nee, ik werk niet bij een dierenvoederbedrijf. dan zou ik die info hier denk ik niet zo open en bloot neergeschreven hebben, want geheim geheim!

en er zit nog veel meer onder want wat dacht je van de verteerbaarheid en het onderdeel afvalstoffen, die in een lichaam vrijkomen bij de vertering van bepaalde ingrediënten?
dat is bij diabetes en vooral nierfaalkaters bijzonder belangrijk, dus afgelopen tijd daarover ook het nodige bijgeleerd. en bij één van de niertopics heeft sandra veel fabrikanten aangeschreven voor info, zeker ook over het verschil in afvalstoffen bij de vertering van dierlijke en plantaardige eiwitten bij nierfaalkatten. en daar leer ik ook weer van en kan dan vermoedens en bepaalde gegevens combineren die ik ken vanuit de vegetarische/veganistische hoek.

en omdat ik niet meer hoef te werken heb ik redelijk wat tijd beschikbaar en vind het tot aan bepaald niveau ook wel een uitdaging om dingen uit te zoeken. en hier doorgaans onderbouwd met links en argumenten neer te schrijven. zodat anderen kunnen meedenken, aanvullen, aanvallen en verbeteren.
(nee, mijn opleiding ligt richting Nederlandse taal en communicatie in de meest brede zin en daarin ben ik ook altijd werkzaam geweest.)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie