[quote="Adriana"]kan het niet laten dus even naar de eiwitgehaltes en koolhydraat/zetmeelgehaltes gekeken bij http://www.jarco.nl/
senior 25% en 45% koolhydraten/zetmeel en dat is wat minder geweldig..
premium 32% eiwit en zetmeel/kh's staan niet vermeld;
special struviet 30% eiwitten en 37% zetmeel/kh's en dat is voor anti-blaasgruis opmerkelijk hoog;
kat vis 30% eiwitten en 37% kh's/zetmeel, zit tarwe in;
kat gevogelte 29% eiwit en 41% zetmeel/kh's, zit tarwe in;
het pleit

de hoge zetmeel/kh-gehaltes vind ik veel minder geweldig. in combi met > 10% vet kan dat overwicht geven en bij droge brokjes is alles boven 15 - 20% zetmeel/kh's een behoorlijke opgave voor de alvleesklier van de betreffende katzel en dan ligt diabetes op de loer, zeker in combi met aanleg en overwicht.
er stond me bij dat ik daar al eens eerder naar gekeken heb en dat ik over Jarco kattenvoer daarom toch niet erg enthousiast kan worden.
opmerkelijk is ook die 37% zetmeel bij anti struviet, dat is dweilen met de kraan open! het is juist van een hoog gehalte aan zetmeel/kh's dat de urine te basisch wordt en in combi met aanleg en slecht drinken vergroot dat de kans op de vorming van blaasgruis en nierstenen, brrrr....

Special struviet 30% eiwitten en 37% zetmeel/kh's en dat is voor anti-blaasgruis opmerkelijk hoog; Voor het oplossen van struvietsteen zijn de urineverzurende eigenschappen, een laag magnesiumgehalte en een beperkt eiwitgehalte (maar hoogwaardige eiwitten) van belang. Door een lager gehalte aan eiwit wordt de ammoniumconcentratie in de urine verlaagd. Met daarbij een laag magnesium en beschikbaar fosforgehalte en een pH urinestreefwaarde van 6,2 wordt getracht struvietstenen op te lossen. Vanwege het lagere eiwitgehalte, wordt het koolhydraatgehalte hoger doordat voldaan moet worden aan de energiebehoefte van een kat. Aan de hand van alleen het koolhydraatgehalte kan niet gezegd worden dat het “dweilen met de kraan open is”. Er zijn diverse factoren die meetellen bij een anti-struviet dieet. In onze voeders trachten wij de meest effectieve combinatie van ingrediënten te maken en hierbij houden wij rekening met het koolhydraatgehalte. Zoals al aangegeven wordt is het belangrijk dat de urine niet te basisch wordt. Door het gehalte aan koolhydraten die wij toevoegen wordt de urine niet te basisch, maar juist in combinatie met alle ingrediënten zuur.kat vis 30% eiwitten en 37% kh's/zetmeel, zit tarwe in; Sommige mensen liever niet dat er tarwe gebruikt wordt ivm mogelijke allergieën. Consumenten hebben dit in hun hoofd zitten en zijn naar mijn idee hier niet van te overtuigen dat dit niet is. Anton heeft aangegeven dat 30% van de allergieën afkomstig is door atopie, 70% door vlooien en dus nog minder dan 1% van voedselallergieën. Doordat veel mensen hun eigen manier van denken hebben, zou ik het anders formuleren, bv: Verschillenden huisdierenbezitters zijn van mening dat het gebruik van tarwe in producten niet goed is gezien mogelijke allergieën. Desondanks zijn hier geen wetenschappelijke bewijzen van.
Kat gevogelte 29% eiwit en 41% zetmeel/kh's, zit tarwe in; Idem dito, zie boven.
het pleit voor ze dat ze een eerlijke voorlichting over samenstelling en analyses van hun verschillende voeders op hun website hebben staan. Zijn we ook verplicht.
de hoge zetmeel/kh-gehaltes vind ik veel minder geweldig. in combi met > 10% vet kan dat overwicht geven. Het is nog steeds zo, wat je voert is hetgeen wat kan leiden tot overgewicht. Als je voert op basis van de energiebehoefte dan krijg je geen overgewicht. en bij droge brokjes is alles boven 15 - 20% zetmeel/kh's een behoorlijke opgave voor de alvleesklier Het ligt veel meer aan de soort koolhydraten. Je hebt fermenteerbare en verteerbare koolhydraten. Ik ben het ermee eens dat koolhydraten die snel verteerd worden kunnen zorgen voor diabetes bij een grote (en langdurige) opname. Echter in onze producten zit een optimale combinatie van koolhydraten. Koolhydraten die langzamer verteerd worden of alleen fermenteerbaar zijn, zorgen niet voor een grote schommeling in de suikerspiegel. van de betreffende katzel en dan ligt diabetes op de loer, zeker in combi met aanleg en overwicht.
er stond me bij dat ik daar al eens eerder naar gekeken heb en dat ik over Jarco kattenvoer daarom toch niet erg enthousiast kan worden. Waar dan wel op? Vers vlees?
opmerkelijk is ook die 37% zetmeel bij anti struviet, dat is dweilen met de kraan open! het is juist van een hoog gehalte aan zetmeel/kh's dat de urine te basisch wordt en in combi met aanleg en slecht drinken vergroot dat de kans op de vorming van blaasgruis en nierstenen, brrrr.... Zie mijn opmerking hierboven.
Zelf ben ik ook van mening dat oorzaak van blaasgruis, niet (hoofdzakelijk) komt door feiten die ik hier op de site vaak tegen kom, ik begrijp dan ook niet waar die gedachten op gestaafd zijn, en ik ben een redelijke leek op dit gebied, maar haalde mijn informatie van de dierenarts en kijk wat de oorzaken van dit soort problemen bij mensen zijn.
Maar ik hoop dat wij wat hebben aan de informatie van Jarco.