Is blikvoer slecht?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

annakiya schreef:Ik ben absoluut tegen regulier blikvoer. Als je een specificatie opvraagt bij de makers, zie je dat het vaak 80% water is en maar 7-8% vlees (of restanten/beenderen/spieren). De rest is zetmeel en andere vulmiddelen, houdbaarmiddelen.
blikvoer wordt doorgaans gegeven om zeker te weten dat katten voldoende vocht binnenkrijgen en het is altijd handig om dan natvoer te kiezen met zo min mogelijk troep erin.. en dat is inderdaad altijd duurder!
in natvoer zit verhoudingsgewijs minder zetmeel dan in slechte kwaliteit brokjes omdat doorgaans al 80% uit water bestaat. hier geven we uitstekende kwaliteit brokjes (sanabelle, almo holistic en nierdieetbroks) en dan wat natvoer van rond 60/80 eurocent per 100 grs met zo min mogelijk/geen granen en/of suikers. (op dit moment de sheba paté's en van purina one de kip paté)
bij Zplus kun je dat bij ingredienten en analyse vrij gemakkelijk uitzoeken. als je een aantal katten hebt dan zijn de Bozita tetrapaks een goeie keuze, veel smaken, goeie samenstelling en vrij wel geen troep. met 3/4 katten die het eten heb je aan één pakje per dag genoeg ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Ocicatman »

Als je gewoon goede merken (dus niet de grote merken), kiest dan krijgen ze echt goed vlees binnen, en als je wilt is dat ook nog eens biologisch en geen schrapsel etc.
Met die hoeveelheid water wordt ook veel te pas en te onpas gegoocheld, als je de kat een biefstuk geeft, krijgt hij ook 80% water. Pas gewoon op voor teveel suiker en zetmeel etc. zoals Adriana ook al aangeeft.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

hihi-hihi en toe maar... biefstuk..
k dacht dat je bengalen dol op vis waren en hier raden we wat goed afgespoelde rauwe kip aan want hoe roder het vlees hoe meer fosfor en voor katten met niet optimale nierfunctie is dat een redelijke belasting..
wat dacht je van het aanvragen van een foto-album? ben langzamerhand erg benieuwd naar je bengaal en mc en andere huisdieren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door nellebel »

ik ga ervan uit dat ze via hun brokjes de benodigde stoffen binnenkrijgen, gebruik RC indoor en is een volledig voer.
Natvoer voor de gezelligheid en wat ze lekker vinden, en voor hun druppeltjes in te doen en vocht.
heb gisteren voor het eerst ee nstukje rauwe kip gegeven. gulzig dat ze waren. Ben met ee nklein stukje begonnen, omdat flippie zulke gevoelige darmen heeft. vanmorgen nog geen drol ,dus vanmiddag even afwachten wat ze heeft gedraaid. in ieder geval niet hoeven braken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Ocicatman »

Nou, eigelijk hebben ze liever een Argentijnse entrecote, met een goed vetrandje...

Ze krijgen bij mij 's morgens brokjes: Jarco Premium gemend met allerhande ander brokjes voor de afwisseling, nu heb ik bij Zooplus Applaws besteld, dus wordt het een mengsel van Jarco Premium met Applaws (ik schrok toch wel van de prijs). En mijn Main Coone eet dan apart en krijgt Jarco anti struviet (super!). En 's avonds vooral voor de smaak met z'n vieren 1 blikje 400 gr of 2 (3) blikjes van 200 gr en soms kippennekjes, kippenvleugeltjes, rundergehakt of runder- of lamshart, kipfilet.
En soms krijgen ze een flintertje van mijn biefstuk.

Dat van dat rode vlees is een goed advies!

Ik heb jammer genoeg eigenlijk helemaal geen foto's van mijn katten (een paar toen ik ze net had).
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

kijk nog even hier bij de topic over de Jarco brokjes
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ilit=jarco
premium en anti struviet en nog een paar hebben een goeie samenstelling en vrij hoog vleesgehalte, de rest is erg veel granen/zetmeel en beschouw ik toch beter geschikt voor hamsters e.d.
Almo holistic (bvk kip) bevalt bij een aantal personeeltjes erg goed, 30% eiwit dus niet krankzinnig hoog en goeie brede samenstelling.
is maar heel weinig van nodig dus erg voedzaam en geeft vrijwel geurloze goeie ontlasting, hè Tommie? (van dafpoetser).. hihi en knuffels
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Dafpoetser »

Inderdaad Adriana, ik zweer bij Almo Holistic, Tommie glanst heel mooi, heeft mooie schone tandjes, en goeie drollies. Bovendien is het zo'n voedzaam brokje, dat hij er minder van nodig heeft (geen meege bakken lucht en graan), en hij vindt het erg lekker. Wat wil je nog meer? Bovendien is het heel goed betaalbaar, zeker als je het "verbruik" ervan meecalculeert.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Ocicatman »

Jarco >> volgens mij toch voldoende vlees/kip/vis ??
vanaf de fabrikant vanaf 20,00 altijd gratis thuis gebracht
Kat Lam-Rijst : Samenstelling: lamsvlees 50%, rijst 15,5%, vet 18%, as 7,5 %, vocht 9%.
Kat gevogelte: Samenstelling: Gevogelte(kip/kalkoen) 45%, plantaardige bijproducten(rijst) 24% , oliën/vetten 18%, mineralen 13%.
Kat Special(Struviet): Samenstelling: kalkoen 36%, kippen 19,5%, vis 9%, rijst 4%, vet 17%, as 6,5%, vocht 8%.
Kat premium: Samenstelling: rund 41,5%, kip 10%, vis 8%, rijst 8%, vet 18%, as 6,5%, vocht 8%.
Kat vis: Samenstelling: vis 39%, rijst 15%, maïs 20%, vet 10%, as 6%, vocht 10%.

Almo Nature Holistic >> is natuurlijk ook super!
Kip-Rijst: samenstelling: Kip (waarvan > 18% vers), bruine rijst (> 26%), kippenolie, hele lijnzaad, pulp, luzerne, druivenpittenextract, extract van groene thee, vitaminen en mineralen
Kalkoen-Rijst: samenstelling: Volkorenrijst (> 31%), kalkoen meel (> 30%), verse kip (> 18%), kalkoen-olie, hele lijnzaad, pulp, luzerne, druivenpittenextract, groene thee-extract, mineralen en vitaminen.
Lam-Rijst: samenstelling: Lamsvlees (waarvan > 19% vers vlees), volkoren rijst (> 26%), kippenolie, lamsvet, luzerne, hele lijnzaad, pulp, druivenpittenextract, groene thee-extract, mineralen en vitaminen.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

kan het niet laten dus even naar de eiwitgehaltes en koolhydraat/zetmeelgehaltes gekeken bij http://www.jarco.nl/

senior 25% en 45% koolhydraten/zetmeel en dat is wat minder geweldig..
premium 32% eiwit en zetmeel/kh's staan niet vermeld;
special struviet 30% eiwitten en 37% zetmeel/kh's en dat is voor anti-blaasgruis opmerkelijk hoog;
kat vis 30% eiwitten en 37% kh's/zetmeel, zit tarwe in;
kat gevogelte 29% eiwit en 41% zetmeel/kh's, zit tarwe in;

het pleit :eclap: voor ze dat ze een eerlijke voorlichting over samenstelling en analyses van hun verschillende voeders op hun website hebben staan.

de hoge zetmeel/kh-gehaltes vind ik veel minder geweldig. in combi met > 10% vet kan dat overwicht geven en bij droge brokjes is alles boven 15 - 20% zetmeel/kh's een behoorlijke opgave voor de alvleesklier van de betreffende katzel en dan ligt diabetes op de loer, zeker in combi met aanleg en overwicht.
er stond me bij dat ik daar al eens eerder naar gekeken heb en dat ik over Jarco kattenvoer daarom toch niet erg enthousiast kan worden.

opmerkelijk is ook die 37% zetmeel bij anti struviet, dat is dweilen met de kraan open! het is juist van een hoog gehalte aan zetmeel/kh's dat de urine te basisch wordt en in combi met aanleg en slecht drinken vergroot dat de kans op de vorming van blaasgruis en nierstenen, brrrr.... :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Ocicatman »

Mijn Maine Coon was met dit voer direct van zijn (al zeer ernstige) blaasgruisproblemen af, eerst nog via de dierarts HILL'S FELINE C/D CHICKEN geprobeerd.

Ik heb Jarco om een reactie gevraagd op jouw opmerkingen, ik ben benieuwd.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

ja, vind ik geweldig want over hun samenstelling is goed nagedacht, dat zie je aan een aantal ingrediënten. en ik vind het erg te waarderen dat zij die waardes vermelden, vorig jaar was dat bij Zpls bij een aantal broksvoeren ook nog zo maar dit jaar zijn op de Ned site alle kh/zetmeelgehaltes verwijderd.
tarwe wordt vaak gebruikt als soort van vulling en bij sommige voeders zie je dat fokkers met name erg enthousiast zijn over zeer hoge vet/zetmeelgehaltes. krachtvoer dus waar kittens en kleuters snel van in gewicht aankomen maar voor een paar organen niet zo jofel..
en tarwe geeft vaak allergieproblemen bij katzels..
sommige katzels - het zij gezegd - doen het beter op een wat hoger gehalte zetmeel/kh's dan andere, de bengels hier doen het niet goed op hoog gehalte eiwit-voer en kiezen zelf voor wat zetmeelrijkere brokjes. Almo holistic gaat bij alle drie goed en Sanabelle Urinary (26% eiwit) maar Sanabelle vermeldt zijn kh' ook niet meer.. en Happy Cat niere, al was het alleen maar om de nierfunctie niet overmatig te belasten, ook goed voor niet nierkatzels!

ben erg benieuwd naar het antwoord van Jarco en hoop dat zij de gehaltes eiwit/vet/ballast/zetmeel-kh's als referentie in het oervoer van katzels daarin meenemen. goeie referentie is ook het eiwitgehalte in moederpoezenmelk en dat is helemaal niet zo hoog.. bij mensen trouwens ook zo, wij zijn ook niet gebouwd op een hoge eiwit-inname... ('vlees mevrouw, u weet wel waarom' .. nou.. waarom niet dus..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door pearlsofpassion »

Die analyse van Jarco zou ik nu ook geen gat voor in de lucht springen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Corrina »

Ook ik zweer bij Almo Holistic! De blikjes voer van Almo Holistic vinden de katzels ook super! Er zit geen toegevoegde rommel in ; als er zeevis op staat, zit er zeevis in. Als er tonijn op staat zit er tonijn in! Eigenlijk dus geen blikvoer te noemen!
Jullie zullen er vast om moeten lachen maar ik heb er zelfs eens een hapje van genomen en ik moet zeggen; best lekker. :-P
Ik wissel verschillende smaakjes af. De meiden zijn er dol op en hun ontlasting is bijna geurloos en veel beter dan toen ik Hills natvoer gaf! Geen diareedrama's meer, puck d'r huidschilfers zijn verdwenen en haar vacht is duidelijk beter!!

Mijn moeder geeft haar katten trouwens Carnibest en de dierenarts had zelden katten gezien met zulke schone tanden!! Ik geef af en toe een beetje carnibest maar ik kan zelf heeeel slecht tegen die "lijkengeur" van dat spul. Ik eet zelf geen vlees maar doe er normaal gesproken echt niet moeilijk over; in mijn opleiding heb ik ook kippen en eenden uit elkaar moeten snijden.. Maar de geur van carnibest... pffff.. Ik lust mijn eigen eten niet meer als ik dat geroken heb...
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Ocicatman »

Adriana schreef:kan het niet laten dus even naar de eiwitgehaltes en koolhydraat/zetmeelgehaltes gekeken bij http://www.jarco.nl/

senior 25% en 45% koolhydraten/zetmeel en dat is wat minder geweldig..
premium 32% eiwit en zetmeel/kh's staan niet vermeld;
special struviet 30% eiwitten en 37% zetmeel/kh's en dat is voor anti-blaasgruis opmerkelijk hoog;
kat vis 30% eiwitten en 37% kh's/zetmeel, zit tarwe in;
kat gevogelte 29% eiwit en 41% zetmeel/kh's, zit tarwe in;

het pleit :eclap: voor ze dat ze een eerlijke voorlichting over samenstelling en analyses van hun verschillende voeders op hun website hebben staan.

de hoge zetmeel/kh-gehaltes vind ik veel minder geweldig. in combi met > 10% vet kan dat overwicht geven en bij droge brokjes is alles boven 15 - 20% zetmeel/kh's een behoorlijke opgave voor de alvleesklier van de betreffende katzel en dan ligt diabetes op de loer, zeker in combi met aanleg en overwicht.
er stond me bij dat ik daar al eens eerder naar gekeken heb en dat ik over Jarco kattenvoer daarom toch niet erg enthousiast kan worden.

opmerkelijk is ook die 37% zetmeel bij anti struviet, dat is dweilen met de kraan open! het is juist van een hoog gehalte aan zetmeel/kh's dat de urine te basisch wordt en in combi met aanleg en slecht drinken vergroot dat de kans op de vorming van blaasgruis en nierstenen, brrrr.... :-(
Voor antwoord van Jarco, zie nieuw onderwerp: Jarco kattenvoer
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door MarjanR »

Even advocaat van de duivel spelen;

Moeten we echt elk ingrediënt die vermeld staat, en in onze ogen afgekeurd is, de pan in hakken?
Is het niet zo dat bepaalde ingrediënten van bepaalde percentages met elkaar samen werken voor een bepaald resultaat/reactie?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie