Poes!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Poes!

Bericht door pearlsofpassion »

:-) Goed voer, maar wel gedurfd van direct zo'n grote zak te kopen! En dat voor maar 1 kat...
Dan ga je wel een goede manier moeten verzinnen om het voer te bewaren en een aparte doos die je dagelijks opent. Een grote hoeveelheid elke dag aan de lucht blootstellen, is echt niet goed.
Smaak en geur gaan er ook snel uit.

Hier doen we met 3 katten wel 2 maanden met zo'n zak (zonder natvoer)... Dus dat wordt bij jou een half jaar dat die zak open is...

Ik hoop dat je kat het lust, want dat is ook niet te voorspellen.

Ik had hetzelfde gedaan, maar hier bleek eentje allergisch eraan... Dat is toevallig, en heeft niets met de kwaliteit van het voer te maken hoor! alleszins, ik moest hem dus apart eten geven...
Als je enige kat er allergisch aan is, kan je het zelfs niet meer geven...

Dus: goede keuze in voer, maar je had misschien beter met een kleine zak begonnen... Ik hoop dat het geen problemen oplevert!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Kadavir
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kadavir »

Ja, ik had er ook al aan gedacht. Het is alleen zo verschrikkelijk verleidelijk wanneer je kijkt naar het verschil in kiloprijzen! Ik hoop dus het beste en schaf in ieder geval een doos aan die je 'luchtdicht' kunt afsluiten in combinatie met een kleinere pot die ik al heb.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ik zou proberen minstens per kilo uit de zak te halen. Ik doe het hier met 3 kilo per keer. Zo moet de zak maar 3 keer open. De zak zelf plak ik dan helemaal of met tape zodat er geen lucht meer in zit. Zolang je maar een goede oplossing vind, kies je zelf wat je het liefst hebt...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Wat je ook zou kunnen doen is de zak met brokken in vier of vijf verschillende kleine luchtdicht afsluitbare trommels bewaren. Hoeven de trommels pas open wanneer de ene trommel leeg is.

Ik hoop dat de kat(ten) het zal lusten.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

wat leuk die voorbereidingen voordat je katje komt. ik heb ook een kattebak met kap. allebei uitgeprobeerd (met en zonder kap), en de katten vinden het ook prettiger. ik ook omdat ze nogal flink graven en dan het grit alle kanten op vliegt. en onze flippie plast tegen de rand (en tegen de muur dus als de kap eraf is).
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ik heb hier eentje open en eentje met een kap. Eigenlijk zijn ze beide met kap, maar van 1 bak blijft hij eraf.

De reden is dat onze jongste vaak nogal moeilijk heeft met zijn hoopje mooi dicht te leggen. In een dichte bak zit hij steeds met zijn eigen poten in de weg en heeft geen ruimte om zich goed te draaien (er is ook iets mis met zijn tactiek hoor! ;-)). Bij de open bak kan hij eruit en rondomrond lopen om zo gemakkelijker dicht te leggen.
De andere bak blijft met kap omdat onze oudste dat zo gewend is (en het is haar bak) en omdat die ook al eens graag tegen de kant plast. Gelukkig plassen onze katten wel gewoon al zittend op de open bak...
Af en toe vinden we nog eens een hoopje dat niet goed (of helemaal niet) dichtgelegd is, en dan meer in de bak met kap dan zonder... Maar hij leert ook bij, en Cuzco gaat het wel goed dichtleggen als hij het te veel vind stinken :lol:

De meeste volwassen katten hebben de vaardigheid wel al goed onder de knie hoor. Ik vind een grote bak waarin de kat de ruimte heeft ook wel altijd aangenamer voor haar...

Ow, ik denk nog aan iets...
Hebben jullie al een kat op het oog??
Waar wonen jullie ergens?
Er is namelijk in de buurt van Den Haag een hele lieve kater die in het asiel geplaatst is door iemand van het forum omdat hij absoluut niet met de andere kat samen ging (viel de andere kat aan). Maar het is wel een schat van een kater, en heel lief naar mensen toe.
Hier is het topic, en er staat een foto in geloof ik...
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=22707 (anders in Dafpoetsers album)
Misschien is die wel iets voor jullie?
De mensen die hem naar het asiel hebben moeten brengen zouden alleszins wel heel erg blij zijn als ze weten dat hij goed terecht is gekomen, en hem misschien zelfs wat kunnen volgen via dit forum...
Kadavir
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kadavir »

Hee ja, die kater in Den Haag daar had ik al iets van vernomen, maar ik woon zelf niet in de buurt en mijn ouders helaas ook niet.. en ik kom er eigenlijk ook nooit. Ik denk dat ik naar het asiel hier in de stad ga, daar hebben ze er best veel en na een mail gestuurd te hebben nodigden ze ons uit om eens langs te komen.

Dat wordt dus volgende week dinsdag, ik vind het echt enorm spannend! Op hun site heb ik een poes gezien die er heel mooi uitziet en de beschrijving klinkt ook erg goed, maar deze is wel al 12 jaar.. maar ik moet het nog maar eens zien als we daar zijn, uiteindelijk denk ik dat je toch alle dieren gezien moet hebben om te weten welke het nu heeft, die ene sprankeling in z'n oogjes.. hihi :D
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Je moet inderdaad eens langsgaan om met de katten zelf kennis te maken.
Maar als het zou klikken met die van 12 jaar, moet je je daar niet door laten afschrikken! Vraag wel goed naar haar gezondheid natuurlijk (vraag eens of ze een bewijs van DA-onderzoek hebben). Maar ze kan ook nog heel wat jaren meegaan, en verdient natuurlijk ook een goede thuis.
Ik wist natuurlijk niet waar je woont, dus ik kon het maar zeggen ;-)

Veel plezier met uitkiezen!
(zeker voor eentje gaan die niet bij anderen geplaatst kan worden! Die vinden al zo moeilijk een baasje, en als je maar eentje wilt, is dat gewoon het beste! ;-))
Kadavir
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kadavir »

Ik zet liever (nog) niet op dit forum waar ik woon, maar het is een behoorlijk eindje reizen naar Den Haag. Wel een mooie kater trouwens, ik had stiekem tóch de foto's bekeken :) Wellicht dat wanneer ik geen geschikte kat kan vinden in het asiel (wat me wel sterk lijkt) dat we dan alsnog een keer in Den Haag kunnen gaan kijken.

De oude poes zal er vast ook zo een zijn die niet veel mensen willen. Ik ben erg benieuwd naar haar!
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Je klinkt alsof je helemaal geen zin hebt in je nieuwe huisgenoot ;-)
Als je besluit toch maar 1 kat te nemen en er nooit 1 andere bij te nemen zou je het beste een solokat kunnen adopteren. Dat zijn katten die absoluut niet met andere katten kunnen
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

moet zeggen dat ik bij beide katten het hele fotoalbum van het asiel heb doorgeploegd. had al allerlei potentiele huisgenootjes uitgezocht, maar toen ik daar was. dan schakel je over naar je gevoel en uiteindelijk kon ik niet eens een kat herkennen van de foto. nou zaten er daar wel erg veel.
lekker naar het asiel. begeeef je tussen de katten ,en je merkt wel met welke je een klik hebt. let wel goed op (haha bij mij duurde het behoorlijk lang, ik stond maar te kijken naar mooie dikke katertjes, terijwl het kleine scharminkelige poesje als de hele tijd me "lastig" viel door me te bespringen en in mijn nek te gaan liggen en te kroelen en kopjes geven.
En ik stond daar maar haar te aaien en te zeggen dat ze lief was, en ondertussen maar twijfelen welke kater het moest worden. Ineens viel het kwartje. dat scharminkeltje hoorde bij ons. tja ,dat was flippie en dat is nu al een grote geworden. Bij sjefke had ik het internet al afgestruind voor eindelijk die dikke grote rode kater, en het werd een klein stoer cypers met wit mannetje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Kadavir
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kadavir »

Oe, vraagje!

Dinsdag zal dan de grote dag worden, nog 3 nachtjes slapen ^^
Het plan is om naar een asiel te gaan dat redelijk dichtbij ligt, maar de enige optie voor ons is om met de trein en de bus te gaan, omdat we geen auto hebben. Het duurt voor ons 30 minuten om de poes te vervoeren naar het station vanaf waar ze eventueel met de fiets verder kan worden vervoerd, al weet ik niet of dat een beter idee is. Anders is het in totaal 3 kwartier met het OV voor de poes.

Is dit erg? Ik ben van plan om de spitsuren te vermijden, dus dan zal er niet veel kabaal of iets dergelijks in de bus/trein zijn denk ik..

X
Adriana

Bericht door Adriana »

ach, voor een dier is alles stressvol of het nu met de auto/trein/bus is..
en sommige dieren doen gewoon hun ogen dicht en knappen een uil. en voordeel, als je dier daar enigszins aan went, dan scheelt dat aanzienlijk bij bezoeken aan de dierenarts..
als je de spits mijdt en zelf heel erg rustig bent dan denk ik dat het allemaal best meevalt.. en je hebt weinig andere keus!
wij reizen heel wat af met onze katzels en eigenlijk gaat dat prima. wel altijd in tuig en los in de auto dat is het rustigste. we hebben hen dat snel geleerd en dat kostte in het begin wat meer tijd maar je hebt er verder alleen maar gemak van..
maar, ik blijf het schrijven, ieder dier reageert anders en kwestie van gewoon rustig uitproberen! ;-)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ha ha ha, lees net dat je al een poes hebt. Net als bij ons, gaat net iets anders als gepland. Maar geweldig dat je een leuk huisgenootje hebt gekregen. gefeliciteerd met haar.
Plaats reactie