Alle nagels breken, waarom?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Alle nagels breken, waarom?

Bericht door katgevonden »

Sharief's nagels breken allemaal af. Wat kan de oorzaak hiervan zijn? Hij heeft bijna geen hele nagel meer, allemaal afgebroken. Dat komt niet door lompigheid, want dat valt best mee.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: alle nagels breken, waarom?

Bericht door pearlsofpassion »

Wat bedoel je met afbreken?
Vind je de hulzen terug? Zie je barstjes komen? Zijn ze gespleten?

Kan het niet zijn dat hij ze zelf afbijt? Vele katten doen dat om ze kort te houden, en daar is absoluut niets mis mee. Zijn ze echt té kort?

Als ze echt gewoon barsten en stukken verliezen mist hij waarschijnlijk wat mineralen en vitaminen. Iets anders kan ik niet bedenken bij gekeratineerde structuren. Dat wordt gewoon door het lichaam aangemaakt. Maar ze geven bij de mens toch ook zo vitaminen +zink complexen bij haarverlies... (ook keratine)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: alle nagels breken, waarom?

Bericht door achtpuntzes »

heb het volgend stuk tekst ergens op internet gevonden.

misschien heb je er wat aan:



Nagelproblemen bij de hond en kat

Algemeen
Honden en katten houden normaal gesproken hun nagels zelf op een goede lengte. Bij honden slijten de nagels meestal voldoende als ze regelmatig op een harde ondergrond lopen. De kat houdt de nagels bij door te krabben aan een krabpaal of buiten aan bomen of andere voorwerpen. Bij beide diersoorten is het normaal gesproken niet nodig om de nagels te knippen.
Bij onvoldoende beweging op een harde ondergrond, bij een afwijkende stand van de benen of bij oudere honden en katten komt het wel eens voor dat de nagels niet goed afslijten. De nagels worden te lang waardoor het risico bestaat dat ze in gaan groeien of inscheuren. Wanneer dit gebeurd is het voor het dier erg pijnlijk en kan het voetzooltje gaan ontsteken. Uiteraard moet er dan een behandeling worden ingesteld en kan in de toekomst preventief de nagel geknipt worden.

Nagels knippen
In een aantal gevallen komen eigenaren bij de dierenarts om de nagels van hun hond of kat te laten knippen. De klacht is vaak dat de nagels scheef staan, de nagels te hard tikken op de grond, vaak afscheuren, te scherp zijn of dat de nagels blijven haken in het meubilair/vloedbedekking.
De nagels kunnen bij het te lang of te scherp zijn worden afgeknipt met behulp van een speciale nageltang/schaar. Bij lichte nagels kan goed bepaald worden tot hoever “het leven” in de nagel doorloopt. De rood/roze overgang geeft aan waar de zenuwen en bloedvaten beginnen. Soms kan het helpen om met een lamp op de nagel te schijnen waardoor de overgang beter zichtbaar wordt. De nagel wordt afgeknipt ongeveer 1 mm voor "het leven".

Bij zwarte nagels is het lastig om te zien waar "het leven" begint. Zelfs bij de geroutineerde dierenarts gebeurt het wel een keer dat er in "het leven" wordt geknipt. Dit is voor het dier erg pijnlijk en het gaat vaak flink bloeden. Het is dan van belang om het bloeden snel te stoppen m.b.v. een drukverband, een thermocauter of een stelpende tinctuur, zoals een ferrichloride-oplossing.
Wanneer de nagels zijn geknipt is het voor de hond van belang dat er veel wordt gelopen op een harde ondergrond en bij de kat dat deze voldoende toegang heeft tot krabpalen.


Ingegroeide nagels
Bij honden zien we meestal dat de nagels van de duimen in kunnen gaan groeien, zowel aan de voor als aan de achterpoten; deze laatste noemen we hubertusklauwen en zijn niet bij alle honden aanwezig. De duimpjes aan de voorpoten geven minder vaak problemen omdat deze strak tegen de poot aanliggen waardoor ze minder snel ergens achter blijven haken.
De hubertusklauwen worden bij de meeste rassen al als pup op de leeftijd van 3-7 dagen preventief verwijderd. Bij andere rassen zijn de hubertusklauwen onderdeel van de rasstandaard en moeten juist niet verwijderd worden.
Wanneer een hond op oudere leeftijd herhaaldelijk last heeft van gebroken of ingegroeide hubertusklauwen kan overwogen worden om deze te amputeren. Deze chirurgische ingreep is toegestaan wanneer dit in het belang van de hond is.



Gebroken nagel
Nagels kunnen breken wanneer deze te lang zijn of ergens achter blijven haken. De nagel kan helemaal losgaan of nog deels vast blijven zitten. Een gebroken of deels ingescheurde nagel is erg pijnlijk, kan flink bloeden, kan leiden tot kreupelheid of kan aanleiding zijn voor een hond of kat om flink aan de poot te gaan likken.
De nagel kan verwijderd worden door het loszittende deel goed vast te pakken en met een draaiende beweging los te trekken. Wanneer de nagel is verwijderd is het voor het diere direct een stuk minder pijnlijk. Als de teen erg gaat bloeden wordt er even een drukverbandje om gelegd. Een nabehandeling is meestal niet nodig. Wanneer de hond of kat erg pijnlijk is, kan er voor een paar dagen een pijnstiller worden voorgeschreven. Ook is het in sommige gevallen nodig om gedurende een paar dagen de poot wat schoon te houden met een soda- of biotex-badje. Wanneer er toch een ontsteking ontstaat aan de teen is een antibioticum-kuur nodig.



Nagelbedontsteking
Een nagelbedontsteking is een ontsteking van de nagelriem. Dit is een zeer pijnlijke aandoening waardoor de hond of kat kreupel gaat lopen of veel aan de teen likt of bijt.
De ontsteking kan verschillende oorzaken hebben zoals een bacterie, een schimmel, een vreemd lichaam of een ongeluk. Ook kunnen allergische reacties leiden tot een ontsteking. Het is belangrijk om te kijken of er meerdere tenen bij betrokken zijn. Gaat het slechts om één teen dan kan daar een verwonding, splinter, grasaartje of iets dergelijks in aanwezig zijn. Bij een ontsteking aan meerdere tenen moeten we eerder denken aan ziekten met een diepere oorzaak.
Een goed klinisch onderzoek is van belang om een diagnose te kunnen stellen, ook kan het nodig zijn om aanvullend extra onderzoek uit te voeren zoals bij:

Bacteriën: een monster nemen van de plek en deze op kweek zetten.
Parasieten: een afkrabsel nemen en een microscopisch onderzoek uitvoeren.
Schimmels: materiaal afnemen en op kweek zetten.
Auto-immuun ziekten: biopten nemen en deze opsturen naar een patholoog.
Gezwel: biopten nemen of een röntgenfoto nemen.
Wanneer een diagnose is gesteld kan een goed behandelplan worden opgesteld om de klachten zo snel mogelijk te laten verdwijnen.
Wanneer een nagelbedontsteking erg hardnekkig is en met medicijnen niet onder controle te krijgen is, kan worden gekozen voor een operatie. De aangetaste teen kan dan geheel of gedeeltelijk worden verwijderd.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: alle nagels breken, waarom?

Bericht door katgevonden »

de nagels van Sharief schreuren in. Nog net niet bij het leven.

@achtpunzes (ik weet je naam niet) bedankt voor de opgezochte info. Ik heb hem de nagels geknipt en de stukjes die er nog aanhingen afgehaalt door een draaiende beweging. Hij heeft bij me oma geen krabpaal gehad, daar zal het aan liggen en als ik de verhalen zo hoor bewoog hij ook maar weinig. Nou dat is hier heel anders en snap ik nu ook waarom hij 600 gram is afgevallen derwijl hij goed eet (inmiddels). Hij is dus niet ziek, juist niet, hij speelt heerlijk. Maar probleem is denk ik eerst verholpen. Als hij maar niet gebrek heeft aan voedingsstoffen. Maar opzich moet dat ook vanzelf goed komen hier.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: alle nagels breken, waarom?

Bericht door MarjanR »

Het zou inderdaad een reactie kunnen zijn op verandering op omgeving en voeding.
Zolang het hoesjes zijn die loslaten zou ik me niet al te veel zorgen maken.
Dat hoort zo, en wellicht heeft hij nu eindelijk de kans om zich via de krabpaal te ontdoen van de hoesjes die hij al zo lang kwijt wil.
Hou het maar wel in de gaten (doe je natuurlijk ook).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: alle nagels breken, waarom?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dan wel dat hij gewoon te langen nagels gehad zal hebben.
Dat van die voedingsstoffen zal wel niet kloppen.
Ik probeerde gewoon zelf wat na te denken, maar zag het meest logische nog gewoon over het hoofd ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie