Zelfbelonend gedrag corrigeren, accepteren of negeren?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 764
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Zelfbelonend gedrag corrigeren, accepteren of negeren?

Bericht door Lovecat »

Ik heb even een vraag aan jullie, en ik ben heel benieuwd naar de verschillende meningen/adviezen hierover..

Het gaat over het volgende;

Dexter, mijn ex-kater van 8/9 maanden, heb ik op +/- 4 maanden leeftijd geadopteerd. Hij was een zekere kat, die zelfs bij de da rustig op onderzoek ging, niet al te bang aangelegd, maar ik heb verder geen achtergrondinfo over hem (hij is gevonden op straat toen hij 3 maanden oud was).

Hij heeft 6 weken in dat gastgezin gezeten met 2 kleine kinderen, een vogel, konijn en 2 poezen van volwassen leeftijd. Daar heeft hij wel wat krabben opgelopen omdat hij niet al te netjes met de poezen omging en zij stonden echt te stralen toen ik Dex kwam ophalen (weg met dat aandachttrekkende, brutale kitten... moeten die oudjes gedacht hebben ;-) )

Duidelijk was dat hij graag contact zocht met andere soortgenoten; helaas werd Dex best erg ziek (blaasgruis) en was ik op dat moment niet in staat er een 2e kitten bij te nemen. Toen ik het financieel weer op orde had, ben ik een maatje voor Dex gaan zoeken; dit werd sociale Mosa van 3 maanden (speelde graag met mensen, maar vooral met de oude katten uit het gezin waar hij zat).

Het gaat erg goed tussen die twee; ze stoeien af en toe met elkaar, wassen elkaar en liggen met elkaar in een mandje.

Ok, voor zover de achtergondinfo (ik wil dit zo duidelijk mogelijk schetsen)

Dexter was mij al een tijdje aan het 'aanvallen' voordat Mosa kwam (eigenlijk al vanaf het begin dat hij er was ) en ik heb dit nooit toegestaan; alleen met hengeltjes e.d.
Maar Dexter is erg gericht op gezichten, dus begon hij op mijn neus en wangen te jagen. Vanaf een meter afstand op me springen en in m'n neus bijten (niet doorbijten!) en dan even likken. Tja, toen kon ik niks anders meer dan een speelmaatje zoeken voor hem en dat werd Mosa.

Dex heeft zich heerlijk uitgeleefd op hem en andersom ook. Maar nu merk ik een soort stagnatie op. Dexter is radicaal gestopt mij aan te vallen vanaf het moment dat Mosa er was (logisch), maar nu begint hij weer mijn neus aan te vallen en te klauwen en te bijten naar mijn haren.

Mosa loopt de hele dag achter mij aan; hij sabbelt obsessief veel in mijn hals en wil 's nachts perse in mijn armen liggen. Toch gaat het onderling nog steeds prima.

Dexter heeft nooit gespeeld, je kan het zo gek niet bedenken of ik heb het voor hem. Lange tijd was alleen de lasermuis interessant, de rest werd steevast genegeerd. Toen ik Mosa kreeg werden alle speeltjes intensief gebruikt en Dex stond erbij en keek erna...

Dex is nu erg vol en Mosa is vrij smal. Twee keer per dag krijgt Mosa extra voer in een aparte kamer en dan wil ik even met Dex 'sporten' met de lasermuis (iets anders negeert hij volkomen) maar zelfs daar krijg ik hem niet mee in beweging...

Het enige wat hij al 4 maanden doet is aan het tapijt krabben. Nu heb ik daar op zich niet zoveel moeite mee (het hoort ook bij het natuurlijke gedrag van een kat, daar kom ik later op terug); ik woon in een sloopwoning dus ja, dit gaat toch tegen de grond, maar wat als ik straks een houten vloer heb in mijn nieuwe huis? Kan hij zich dan nog wel uitleven? Of zal hij aan die vloer ook gaan krabben? (dan vind ik het niet meer zo leuk; ik richt alles in huis in op de katten, maar er moeten toch grenzen zijn uiteindelijk?)

Ik bedoel dus dat ze 5 krabpalen hebben (ja stabiele krabpalen, verspreid door het huis), zowel horizontale als verticale mogelijkheden, verschillende soorten 'materialen' (sisal, tapijt enz.) op looproutes, in elke kamer, hoog en laag... Ze mogen in elke kamer ) op 1 hele kleine na; daar is het niet veilig voor ze), er is meer dan voldoende speelgoed (ook met kattenkruid en valeriaan).

Ik had gedacht dat Dex 'opgevoed' zou worden door Mosa, en dat is ook een tijdje goed gegaan, maar nu begint Dex dus weer met mijn haren aan te vallen/bijten/likken en mijn neus te bijten. Ook zit hij de hele dag aan het tapijt te krabben, hele cm heb ik al weggeknipt, maar moeten we nu zonder vloerbedekking leven? Ik ben dus bang dat hij het uit frustratie doet en het niet te 'corrigeren' valt; het is inmiddels natuurlijk gedrag en het is zelfbelonend.

Wie is er zo creatief om met mij mee te denken? Ik wil Dexter echt niet kwijt, maar als ik het verschil zie tussen hoe Dex hier rondloopt of hoe Mosa hier rondloopt, dan begin ik steeds meer te twijfelen of Dex hier wel gelukkig is; altijd loopt hij te snuffen aan de deuren en ramen, te krassen en te mauwen daar; laat me eruit! Het gastgezin had ook al gezegd dat Dex daar erg geobsedeerd bezig was met naar buiten gaan, maar de dierenbescherming (waar ik hem adopteerde en er nog specifiek naar vroeg) zei dat dat wel goed kwam als hij gewoon binnen gehouden werd.

ik heb hier dus nu mijn twijfels over. Doe ik er wel goed aan hem binnen te houden? Hij reageert nergens meer op; zelfs de lasermuis wordt nu genegeerd (het enige waar hij nog mee speelde) en met Mosa speelt hij ook nauwelijks meer (misschien dat Mosa daarom nu de hele tijd achter mij aanrent?). Zou hij nu te dik zijn om te spelen of is hij zo dik geworden omdat hij niet speelt?

Wat kan ik veranderen in zijn patroon? (Hij krijgt dus al het minimale nu qua eten, en als Mosa extra krijgt, ga ik 'sporten' met Dex, wat niet meer werkt, want hij gaat voor de deur zitten totdat Mosa eruit is...) Hoe krijg ik hem weer aan het spelen? Kan hij niet beter naar buiten (in een veilig gebied, ik ga ook mijn balkom afzetten, maar vindt dat zo weinig ruimte :icon_shifty: ) in een veilige omgeving?

Waarom zou die zoveel aan dat tapijt krassen (hij heeft uberveel mogelijkheden, ik heb het 2 maanden genegeerd, daarna geprobeerd te corrigeren, maar niks werkt..)

Ik zou van jullie dus graag horen waar jullie aan zouden denken in deze situatie? Ik weet even niks meer te verzinnen en ik wil Dex absoluut niet kwijt!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zelfbelonend gedrag corrigeren, accepteren of negeren?

Bericht door castratenkoor »

ik zou hem zeker niet loslaten, dan gaat hij zwerven.
Als ik Teun binnen zou opsluiten wordt die ook gek, die is ook gericht op eruit, lekker de ren in.
Ik mag hem alleen eens per week op zolder knuffelen.
Wat ik hier heb laten maken is een houten plaat met ribbelvloerbedekking op de venterbank en hoogpolig tapijt aan de uiteinden.
Daar leven ze zich meer op uit dan op vertikale krabpalen.
ik ontwerp gekke modellen, heb ook een krabpoef, meter bij 40 cm plaat met hoogpolig tapijt en een brede poot eronder met ribbelvloerbedekking. daaronder dan weer een bodenplaat.
Juist onmhandige houdingen spreken tot de verbeelding. Ik laat dat maken door een krabpaalleverancier.
Ook in de ren van steigerhout.

Wat zijn aanvallen betreft. Zorg dat je niet schrikt en niet gilt als hij dat doet. want dat is leuk voor hem en dat stimuleert. Niet aankijken, stevig in nekvel pakken en wegtrekken, negeren, niet mopperen.
Absoluut niet optillen aan nekvel uiteraard, alleen gebruiken om weg te duwen/trekken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Zelfbelonend gedrag corrigeren, accepteren of negeren?

Bericht door MarjanR »

Ja, je zit er echt mee he?

Wat betreft je vloerbedekking.
Misschien heel suf hoor, maar is laminaat in je nieuwe woning niet een optie?

Voor het krabbelen heb ik hier ook 1 vertikale krabber.
En alle drie leven ze zich helemaal uit op m'n (2 bij 3 m2) kokosmat.
Waarom schaf je niet een kokosmat aan. Die leg je ergens neer.
Wanneer hij krabt aan het tapijt, zeg je "nee".
Je pakt hem op en zet hem op de kokosmat.
Weglopen en negeren.
En wanneer hij uitzichzelf op de kokosmat gaat juist aaien en lieve woordjes.

Wat betreft z'n aanvalsdrift op je gezicht.
Ik ben juist steeds aan het meelezen om te zien welke oplossing daar uit voortkomt.
De kat van m'n collega doet dit ook bij de kinderen en haar man en haar zelf wanneer ze in bed liggen. Maar ik kan haar niet vertellen hoe hij daarmee stopt (behalve de slaapkamer deur dicht, maar zij wil graag die open hebben zodat ze kan horen wanneer de kinderen 'snachts wakker worden)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Zelfbelonend gedrag corrigeren, accepteren of negeren?

Bericht door katgevonden »

mmmm wel wat lastige vragen heb je. Ik zal mijn best doen om mee te denken.
Ik denk dat hij niet meer wil spelen ook te maken heeft met overgewicht (wat hij volgens jou heeft) en hij is ook door te weinig beweging dik geworden. Je zegt dat hij minimaal te eten krijgt. Waar maak je dat aan vast? Wat op de verpakking staat? Even een voorbeeld mijn honden wegen 40 kg minderst hoeveelheid per dag is voor hun gewicht 450 gram ze krijgen 200 per dag. Weinig he? Maar ze komen niet aan en vallen niet af en zien er super uit, dus ze krijgen genoeg binnen. Derwijl ik veel met ze loop en zelfs sport. Dus trek je daar maar niks van aan!
Waar ligt het tapijt o ligt het overal? Doet Dex het steeds op dezelfde plek? Kan het tabijt verplaatst worden? Zodat je erachter kan komen of het met het tapijt te maken heeft of misschien toch met de plek of een geur eronder?
En wat betreft jouw aanvliegen...tja daar ben ik overvraagt waarom hij dat doet maar ben ik van menig dat jij de opperkat bent en als jij dat niet wilt gebeurd het ook niet! Als auw roepen niet helpt moet je het hem anders duidelijk maken. Straf is voor ieder anders. Een zachte kat kan je zacht leren dat iets niet mag maar een harde kat (Dex?) mag je het ook hard gaan leren. Je hoeft niet te slaan maar je hoeft hem ook niet lief op de grond te zetten. Probeer de middenweg! Wil dat niet, nou dan vind ik moet het maar harder. Maar hou er rekening mee dat geen kat het in 3 keer heeft geleerd of de straf was veel te hard. Daarvoor kan je ook kiezen maar is dat niet mijn manier. Ik denk niet dat negeren helpt. Wat jammer dat hij niet wil spelen! Maar als je nu beloont als hij ermee stopt? Dus na je straf, misschien wordt het dan duidelijker voor hem. En eten doet hij graag dus met een snoepje belonen? Wel zal je zijn eten dan nog meer minderen maar ik denk dat het een leuke optie zou kunnen zijn.
En voor de beweging zou er een snackbal niks zijn? Gewoon zijn brokjes in de bal en dan moet hij voor zijn kost aan het werk.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 764
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Zelfbelonend gedrag corrigeren, accepteren of negeren?

Bericht door Lovecat »

Wat zijn aanvallen betreft. Zorg dat je niet schrikt en niet gilt als hij dat doet. want dat is leuk voor hem en dat stimuleert. Niet aankijken, stevig in nekvel pakken en wegtrekken, negeren, niet mopperen.
Absoluut niet optillen aan nekvel uiteraard, alleen gebruiken om weg te duwen/trekken.
Dit heb ik echt in den treuren herhaald, uiteindelijk hebben we hem buiten onze slaapkamer gesloten; want wij kunnen hem niet negeren als we in een reflex in onze slaap onbewust reageren op zijn beet.

Dit werkte ook niet; hij heeft echt een bord voor z'n kop. Mosa reageert wel op mijn 'opvoeding', daar bedoel ik mee; hij vermaakt zich hier prima; loopt rond met oren en snorharen naar voren, staartje omhoog, altijd in voor een spelletje, en ja, ik heb hem 100000 x van het aanrecht moeten zetten, maar hij anticipeert wel; waar Dex gewoon doofstom lijkt.

[quoteJ]a, je zit er echt mee he?

Wat betreft je vloerbedekking.
Misschien heel suf hoor, maar is laminaat in je nieuwe woning niet een optie?[/quote]

Ja :-| eigenlijk wel, sorry dat ik zo zeur, maar ik wil dat Dexje gelukkig is, het gaat me echt niet om mijn woning, want die kan me gestolen worden! En whatever welke vloerbedekking ik moet nemen; laminaat, tapijt, houten vloer, MIJ interesseert het niet, maar ik ben zo bang dat Dex zo obsessief krabt vanwege frustratie! Snappen jullie dat?

Wat betreft de kokosmat; er liggen hier rond alle plekken waar Dex krabt, sisal/kokos/tapijt matten, gelijmd, getapet, genageld, geboord, echt ALLES! Maar hij verschuift zijn krabplek en DAAROM ben ik bang dat hij hier gefrustreerd is...
Ik zou hem zeker niet loslaten, dan gaat hij zwerven.
Ik zou hem echt niet nu zomaar loslaten, NO WAY! (maar dit weet iedereen nu toch onderhand wel?) Mijn vraag is of hij zich misschien gefrustreerd voelt omdat hij niet naar buiten kan, ik heb zo'n buikgevoel weet je? ( en als hij dan naar buiten zou kunnen; alleen in een afgenette tuin oid!)

@ katgevonden; Hij heeft officieel geen overgewicht; ik ben daarvoor met hem naar de da gegaan, gewogen en zijn gewicht is op zich goed, hij heeft wat 'spek' wat hij in de zomer moet kwijtraken (ik vraag me dan af; hoe dan? Dex komt niet buiten, dus gaat dat spek er in de zomer sowieso vanaf, als in natuurlijke fasen?)

Ik baseer mijn maaltijden wel op de verpakkingen, maar voor Dex neem ik nu de volwassendosering ipv kitten. Ik neem sowieso altijd minder dan ze adviseren (meer kan altijd nog toch). Het tapijt ligt overal; niet mijn keuze; dit is een tijdelijke woning, maar wat als Dex straks geen tapijt meer heeft> Kan hij zijn frustratie dan nog wel kwijt? En als ik het nu toelaat, hoe gaat hij straks om met een andere vloerbekleding?

Dit gaat me allemaal niet om mij, vloeren, meubels, het interesseert me eigenlijk niks (tja, als het wel zo was, had ik nooit katten genomen..) het gaat me erom of Dex wel zijn ei kwijt kan hier?! :???:

Tapijt ligt overal (dat was al zo, niet mijn keuze) Dus niet te verplaatsen; we zouden wel een ander soort tapijt kunnen leggen, maar de vraag is of ik Dex daar tevree mee stel??

Snackbal is aanwezig; ik ben 'hard' met Dex omgegaan (nee ik heb hem niet letterlijk door de kamer geslingerd, dat was om aan te geven dat ik het maximale qua 'hardheid' met hem bereikt heb...)
Het idee over een opperkat; ik kan daar nog geen onderbouwde opinie over geven; maar voor nu speel ik niet de 'baas' over mijn katten en ik wil dat ook niet, dat pas beter bij honden ben ik van mening..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zelfbelonend gedrag corrigeren, accepteren of negeren?

Bericht door pearlsofpassion »

Sorry Natasja, ik kan hier echt weinig tot niets helpen. :-(
Dex is me wel een individu!
En hij heeft het altijd he? Niet zo in vlagen? Sommige momenten beter dan andere?


Maar je mag wel opperkat zijn hoor! Aanvallen mag niet! Punt!
Ik zou inderdaad ook met het nekvel nemen en neerdrukken (onderdanig plaatsen). Ik vind het heel vreemd dat hij dat niet snapt en niet aanvaard. :???: Misschien ben je op andere momenten ook niet overtuigend genoeg zodat hij je wil domineren?
Maar eigenlijk lijkt me dat ook niet logisch omdat hij het vroeger ook al deed, bij Mosa niet meer en nu weer wel.
Lijkt mij ook waarschijnlijker dat hij zijn energie niet kwijt kan. Maar dat ligt niet noodzakelijk aan jou! Hij krijgt alle kansen, maar doet er niets mee... Waarom niet, is dan de vraag...
Maar daar weet ik ook geen antwoord op...

Misschien kan je het beste op zoek naar manieren om hem bezig te houden. Niet enkel met 'kattenspeelgoed'. Heb je het album van Helsinky gezien? Zou dat niet kunnen helpen? En inderdaad een voerbal, maar dat hij dan enkel nog zijn eten daarin krijgt? Dan moet hij wel actief zijn om het te krijgen. En als Mosa ook wat neemt, is dat maar mooi meegenomen.
Als je daarnaast nog eens gewoon eten geeft is alles met die bal extra voer, en dan werkt het natuurlijk niet zo goed om hem af te laten vallen. Bovendien is de motivatie groter als hij honger heeft...

Je ziet het bij kinderen soms ook. Ze hebben bergen speelgoed maar vervelen zich steendood. Nochtans hebben ze maar een klein duwtje in de rug nodig om ineens te beseffen dat dat speelgoed wel leuk is. Ik denk dat dat het probleem bij Dex is. Hij beseft niet dat hij eigenlijk wil spelen en actief zijn...

Sinds er hier nieuw speelgoed is, speelt Kleintje ook ineens weer met zaken die ze al een tijdje links liet liggen... Nu vind ze het ineens wel weer leuk...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Zelfbelonend gedrag corrigeren, accepteren of negeren?

Bericht door jennli »

Ik vermoed dat ook lang niet alle katten van kattenspeeltjes houden, maar ongetwijfeld toch gelukkig zijn. Ik heb dan natuurlijk nog niet zo heel erg lang ervaring met katten, maar mij lijkt dat er nou eenmaal katten zijn die graag wat rondkijken, beetje snuffelen, wel zo nu en dan met soortgenoten stoeien en kroelen. Saartje bij ons speelt ook alleen maar zo nu en dan met het laserlampje en heel af en toe met een touwtje en trekt niet eens zo heel veel op met de andere drie, toch twijfel ik er niet aan dat ze gelukkig is.
Je kent je eigen kat natuurlijk het best. Kan je niet helpen met die aanvallen in je gezicht. Hier geven Cayleigh en Pjotr wel kopjes in mijn gezicht en Cayleigh likt daarbij mijn neus en af en toe voel ik van beide heel voorzichtig wat tandjes, maar dat is nauwelijks bijten te noemen.
Hoop dat je er uit komt met Dex :) Misschien dat je nog ideeën op doet bij de cursus die je nu volgt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zelfbelonend gedrag corrigeren, accepteren of negeren?

Bericht door Anne »

Ik zou Dex niet snachts op de slaapkamer willen hebben als je niet kunt verhinderen primitief te reageren. Als hij het overdag doet kan je wel goed reageren.
Verder vind ik dit moeilijk. Hier ook onderling speelgedrag meer aanwezig bij de ene dan de ander.
Maar goed, jij hebt het gevoel dat hij niet gelukkig bij je is, je voelt dat aan. Dat is iets om serieus te nemen.
Kan het niet een stukje socialiastiegebrek zijn? Hij is met drie maand gevonden op straat,
misschien vertoont hij dit gedrag wel bij iedereen, ongeacht hij daar naar buiten kan of niet.
Hij heeft niet geleerd tot hoever hij kan gaan en misschien wil hij van jou dat leren?
Dat jij je opstelt als opperkat om hem die zekerheid en veiligheid te geven?
Dit lijkt me erg moeilijk en frustrerend, al die onzekerheden en twijfels :-|
heel veel sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Zelfbelonend gedrag corrigeren, accepteren of negeren?

Bericht door Cari »

altijd loopt hij te snuffen aan de deuren en ramen, te krassen en te mauwen daar; laat me eruit! Het gastgezin had ook al gezegd dat Dex daar erg geobsedeerd bezig was met naar buiten gaan, maar de dierenbescherming (waar ik hem adopteerde en er nog specifiek naar vroeg) zei dat dat wel goed kwam als hij gewoon binnen gehouden werd.
Oh, wat kan ik weer boos worden op de dierenbescherming.... als er maar geplaatst wordt :evil: .
Maar goed, daar heb je nu niets meer aan, want je hebt Dex en wilt hem uiteraard niet kwijt.
Het lijkt me echt dat hij zich verveelt en 'aanvallen' brengt hem dan in ieder geval aandacht en leven in de brouwerij. Pakt hij je vriend altijd nog eerst? Als je een balkon hebt, zou je dat nog katveilig kunnen maken, maar ik denk eerlijk gezegd dat daar ook gauw de lol af is.
Tsja...hoe hou je Dex op een leuke manier bezig :ethink: ..
Misschien de matabi-kauwstaafjes (http://link.marktplaats.nl/417123179) eens proberen?

Zou je nieuwe huis een huis met tuin kunnen zijn :icon_shifty: ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Zelfbelonend gedrag corrigeren, accepteren of negeren?

Bericht door loek »

Hoi Natasja

Je spreekt jezelf een heel klein beetje tegen wat betreft het krabben aan het tapijt. (gaat ALLEEN om dex geluk of ook een beetje om de nieuwe vloerbedekking starks) Overigens lijkt het me helemaal niet erg, en volkomen normaal dat je niet wilt dat straks je nieuwe huis meteen 'gesloopt' wordt. Daarmee ben je niet meteen een slechte 'kattenmoeder' en het argument: 'dan had je maar geen katten moeten nemen' gaat dan ook echt niet op...vind ik.

Maar goed hoofdzaak blijft, dat is me duidelijk dat je je afvraagt of Dex wel gelukkig is. Ik zou willen dat ik je een antwoord zou kunnen geven. Ik denk dat krabben aan het tapijt niet aangeeft dat hij ongelukkig is in ieder geval. Heb je toevallig een filmpje ofzo om te zien hoe hij dat precies doet. Is het steeds heel lang en lijkt het obsessief of is het gewoon een kwestie van even lekker uitleven en weer door?

w.b het neus en haar aanvallen. Ten eerste wat balen dat hij die 'hobby' weer heeft opgepakt.
Ik zou hem niet op je slaapkamer laten zodat je altijd hetzelfde en rustig kan reageren. Maar dat doe je dus al (of niet meer?)
Ik ben niet zo van 'neerdrukken' en dergelijke...volgens mij laat je daar juist je onmacht door blijken.
Inderdaad rustig maar duidelijk wegzetten...zonder woorden en als het even kan zonder negatieve gevoelens. Ik begrijp dat je dat dus ook al hebt gedaan....Maar hoe lang heb je dat gedaan, en doe je dit nog steeds?

En verder is het misschien een idee om een goede gedragskundige in te schakelen. Wij kunnen allemaal meedenken en 'gokken' wat wij zouden doen. De 1 met veel de ander met weinig of geen ervaring hiermee. Maar misschien is het toch tijd dat iemand die er verstand van zou moeten hebben met je meekijkt. (zelfs zo'n persoon zal je niet van advies kunnen dienen via de telefoon of email......dus dan kunnen wij dat al helemaal niet ben ik bang)

Ik vind het trouwens nog interessant dat je tussen neus en lippen verteld dat Mosa obsessief in je nek sabbelt.....doe je daar ook iets mee? Of heb je daar totaal geen last van als ze dat tot in de treure blijft doen?

gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zelfbelonend gedrag corrigeren, accepteren of negeren?

Bericht door nellebel »

goh wat lastig zeg. wat ik zelf merk is dat mijn katten erg wisselend zijn. Die veranderen soms alsof het fases zijn die ze doorstaan. Flippie vooral, eerst superaanhankelij, toen ernstig druk en bijterig en aanvallend, toen sjefke kwam ineens erg teruggetrokken, toen weer superdruk, en de laatste week weer superaanhankelijk. snap er ook niets van ,heb haar pas4 maanden maar ze wisseld bijna iedere 2 weken van gedrag. weet ook niet of dit nog vanuit sterilisatie kan komen, of dat AB gebruik ermee te maken heeft. gelukkig heeft zij niet het vervelende gedrag zoals dexter heeft.
heb je echt het idee dat hij ongelukkig is? hij is misschien wel dol op je tapijt. En als je straks in een nieuw huisje woont, katproof maken, maar ook vanaf het begin duidelijk maken wat wel en neit kan.
Sjefke heb ik ook 100000 x van het aanrecht gehaald. Eraf gepakt en NEE gezegd. als ik hem er op hoor springen loop ik erheen en zeg nee en wijs naar beneden springt hij er meteen af. hij beint nu echt te leren. (kan zelfs pootjes geven, en kusjes geven)
het blijven vreemde beesjes soms en niet te doorgronden, maar ga op je gevoel af. Je hoef tniet altijd het gedrag te begrijpen, dat is ook zijn charme, dat je soms niks van ze begrijpt. Maar je gevoel weet wwel of je kat ongelukkig is of gewoon een vreemde snuiter.
Toen ik hier met mijn neus op de feiten werd gedrukt mbt flippie, wist ik diep in mijn hart eigenlijk wel dat ze zich verveelde en een vriendje nodig had.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Zelfbelonend gedrag corrigeren, accepteren of negeren?

Bericht door loek »

He Natasja,
Hoe gaat het met je boefjes?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie