Gedragsverandering

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
lizzy_girl
Huiskat
Huiskat

Gedragsverandering

Bericht door lizzy_girl »

hoi hoi,

ik heb een poes van 10 maanden oud,
ze heeft begin januari een hele milde vorm van de niesziekte gehad en had alleen last van 1 ontstoken oog.
dat is inmiddels voorbij en het ging ook weer echt goed met haar voor een week ong.
nu sinds 1,5 week ligt ze meer te slapen dan dat ze wakker is en eet ze niet zo goed meer zelfs als ik haar een kuiken geef is ze niet meer zo actief terwijl dat haar lieveling eten is.
als ik haar veel aanhaal word ze agresief en dat is totaal niet haarzelf.
als ze slaap wil ze ook niet meer bij mij liggen maar in een andere kamer in haar mandje, als ik haar mandje bij mij zet gaat ze er wel in maar liever wil ze alleen liggen.
weet iemand wat ik hier mee aan moet vind het zo zielig en word er een beetje moedeloos van omdat ik niet weet wat ik moet doen.
naar de da weet ik niet of dat de oplossing is want daar gaat ze altijd uit haar dak dus kan ik niet goed aangeven of ze ergens last van heeft en net wat dan ook.

hoop dat iemand wat raad voor me heeft

groetjes lizzy
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: gedragsverandering

Bericht door pearlsofpassion »

Is het echt heel plots opgeslagen of eerder stillaan gegaan?

Kwam ze vroeger buiten en mag ze dan niet meer?
Heb je nog andere katten (gehad)?

Zijn er verder veranderingen?
Is ze al geholpen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ja, sorry. Maar jij bent de baas.
En de baas moet nu zeggen, niet zeuren meid. Wij gaan naar de da!
(echt hoor, gaan!)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
lizzy_girl
Huiskat
Huiskat

is ineens gebeurt, ze mag niet naar buiten en ook nooit geweest.
heb geen andere katten en ook niet gehad,
ja en andere veranderingen kan ik zo niet zeggen erg afstandelijk en lusteloos is ze
en ja ze is al geholpen meteen met 6 maanden.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Als het ineens is, is er waarschijnlijk iets mis. Zeker als niet wil eten!
Dus moet je er toch mee naar de DA ja, en zo snel mogelijk!
Ik vind het raar dat ze niet nog erger ziek lijkt als ze zo al anderhalve week rondloopt.

Trouwens, ze is nog jong, als ze nu nog niet leert naar de DA te gaan, wat ga je later dan doen? Beetje training kan ook geen kwaad!

Om haar wat rustiger te krijgen: leg een dekentje of kussentje waar ze graag op ligt in het mandje, of leg haar favoriete speeltje erbij. Praat met haar de hele tijd op een heel rustige toon als ze dat leuk vind. Leg zoveel mogelijk een vinger door de tralies zodat ze bij je steun kan zoeken.

En voor in het vervolg: laat het reismandje open in de woonkamer staan zodat ze er ook in goede momenten aan kan wennen en zelfs in gaan liggen.
Je kan ook eens valeriaan kopen en op een doekje of speeltje doen en zien hoe ze daarop reageert. Als ze dat leuk vind, kan je dat in het vervolg ook gebruiken, maar ik zou het niet plots doen voor je het thuis eens probeert.
Bovendien moet je nu niet eerst naar de winkel lopen, maar met je poes onmiddelijk naar de DA!

Ik verwacht niet dat ze zo moeilijk zal doen als ze zo ziek is. Veel kracht om tegen te stribbelen of te mekkeren zal ze wel niet hebben.
Aggressie is waarschijnlijk uit pijn, dus hou daar rekening mee.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Als aanvulling op Valerie d'r uitstekende motivatie brief ( ;) )
Ik zou voor de volgende keer sowieso valeriaan in de mand druppelen.
Ook als ze er niet op reageren heeft het wel een rustgevende werking :)

Misschien weet je het helemaal niet, maar het is niet zo dat katten dagen achterelkaar zich niet lekker voelen en dan spontaan opknappen.
Als een kat 24 uur zich lamlendig voelt en dan opknapt (zat een scheet dwars, weet jij veel) ok.
Maar als het langer dan 48 uur aanhoudt is er echt iets aan de hand.
Het lijkt allemaal niet zo ernstig, maar een kat is enorm goed in het verbergen van pijn etc.
Wanneer een kat laat zien dat hij zich niet lekker voelt, is er iets aan de hand. Echt.

Dus nee, negeer het feit dat ze hysterisch gaat doen.
Ze moet die mand in, en ze moet bij de da op de tafel.
En laat ze maar boos zijn op je, het is voro haar eigen best wil (ik had en kat die drie dagen boos bleef... jammer dan lieverd...)

lizzy_girl
Huiskat
Huiskat

is goed ga ik doen, dan maar hopen dat de da iets kan vinden ook al gaat ze uit haar dak.
en waar kan ik dat valeriaan halen? bij de dierenwinkel?
maar kwa dat ze zo uit haar dak gaat, ik vind het niet erg en de da ook niet want toen hij haar temperatuur op moest meten heeft hij haar een roesje gegeven omdat het anders niet ging.
maar het feit dat als ze ergens pijn heeft is het moeilijk te ontdekken denk ik omdat je toch wel bijt, blaast, van alle geluiden maakt maar hoop dan dat die valeriaan helpt
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Valeriaan maakt ze wat ontspanner, maar daarom niet noodzakelijk rustiger. Ze kunnen er ook volledig in opgaan (wat high worden) en heel hard beginnen spelen. Maar stressreducerend werkt het dus wel.
Je kan het bij de apotheek halen.

Hoe komt het dat ze zo erg is bij de DA? Is er ooit iets gebeurt? Heeft hij haar ooit pijn gedaan?
Dit soort reacties krijg je meestal niet bij kittens maar bij katten die iets hebben meegemaakt bij de DA.
Het is wel duidelijk dat je een dametje met pit hebt! ;-)
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Valeriaan bij de drogist of apotheker. Maar ook dierenwinkel hoor.
Je dierenarts zal gerust meerdere hysterische katjes onder z'n handen krijgen.
Helaas moest mij Puk ook om de zoveel tijd een roesje om d'r nagels te knippen.
Het was gewoon echt geen doen; twee mensen vasthouden in handdoek gewikkeld... en nog wist ze de da te krabben.
Ze was zo sterk omdat haar angst de overhand nam.
Zal bij jouw pinnewipje net zo zijn.

Het zal wel puzzelen zijn bij de da, want met een roesje kan ze niet aangeven waar het nou pijn doet.
Maar als het goed is kan je da wel verhardingen en onregelmatigheden voelen.
En bloed afnemen.

Ik zie je gezicht al voor me, vol rode vlekken en grimmig... je meisje moet naar de da... en ik herken het zo.

(Valerie, Puk had niets bijzonders meegemaakt. Ze is zo geboren... echt waar)
Sterkte en goed van je dat je toch gaat.

pearlsofpassion
Tijger
Tijger

En had ze het ook al als ze zo jong was? (Puk?)

Kleintje vind nu ook dat ik haar niet moet oppakken, maar als kitten vond ze dat niet erg. Ze is met ouder worden steeds meer streken gaan krijgen.
Bij de DA is zij wel zo bang, dat ze niets meer doet. Dat is dan weer de andere extreem...
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Nou als kitten was ze wel al typisch, maar niet hysterisch.
Maar met dat ze een jaar was, was het er al helemaal.
En ze was samen met haar broertje Sammie, en die was net zo relaxed als Moos is.
Toen nog nooit buiten geweest, alleen bij mij op m'n appartementje.
Samen met Joop, die net zo'n sul was als Teun is.
Dus echt vanaf het nest zo gegroeid tot een hysterische tante die alleen door mij getild kon worden.
En tillen was het hoor. Verder niets. Ze kwam op schoot, heeeeeeeeeeeeeerlijk uren knuffelen.
Maar optillen? No way. (moest mensen ook altijd waarschuwen als ze Puk weg wilden hebben.
Ze konden beter gewoon opstaan, dan ging ze vanzelf. Zeker nooit optillen of een duwtje willen geven).
He gets, zit weer over d'r te kletsen en mis ik haar nerveuze trippeltje :roll:

lizzy_girl
Huiskat
Huiskat

nou ik denk dat er iets is gebeurt toen ze werd geholpen, dat was ook niet bij mijn
eigen dierenarts gedaan maar vanuit het asiel in een dierenkliniek, iets anders kan ik niet bedenken.
als ik thuis in haar bekje wil kijken of in haar oren laat ze goed toe, dat heb ik gedaan altijd juist voordat ze rustig zou blijven bij de da maar nee helpt niet haha.
ik moet zeggen ze is ook echt een meid hoor kan echt een trutje zijn maar ook heel lief is ze het ergens niet mee eens dan laat ze dat duidelijk merken is ook wel leuk hoor tot op bepaalde hoogte dan he ;-)
ik ben erg benieuwd wat de da zegt maandag zal het jullie laten weten.
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Thanks, ik ben erg benieuwd wat de da je vertelt

Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Misschien is het een optie om te vragen of de da ook aan huis komt.
We hebben er hier eentje die dat voor 7,50 extra doet.

Beetje rondbellen kan dan geen kwaad.
lizzy_girl
Huiskat
Huiskat

Re: Gedragsverandering

sorry voor de late reactie zou eigenlijk maandag laten weten hoe het was gegaan bij de da.
haar pootjes moet ik afwachten hoe dat gaat want ze konden er niets aan vinden.
ze zijn er wel achtergekomen dat ze chronische niesziekte heeft, en daardoor niet at en suf was,
heb nu pillen gekregen voor bijna 3 maanden on de eetlust te stimuleren in de hoop dat ze er dan zelf overheen groeit dat is nog mogelijk omdat ze nog niet zo oud is.
het gaat nu wel wat beter met haar ze eet weer wat nog niet heel veel maar ja ze krijgt wat binnen daar ben ik al heel blij om.
over 2 weken belt de da om te vragen hoe het gaat en dan hoor ik misschien wel weer meer.

en nog iets ze heeft het super gedaan bij de da was redelijk rustig, wel wat grommen en blazen maar daar bleef het bij gelukkig was echt trots op haar haha.

groetjes
Plaats reactie