Mooiste ras?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mooiste ras?

Bericht door pearlsofpassion »

Ocicatman schreef: Men zou zeker voor een jaar of 4 het krijgen van nestjes HT katjes moeten verbieden (ah ja het is zo leuk hè), oké ik weet best dat, dat niet reeel is maar het zou wat ruimte geven in de asiels en op straat.
Ook gewoonweg niet verstandig en niet doordacht.... Waar moeten dan erna de katten nog vandaankomen als alle HTK's geholpen zijn? Want ze vier jaar niet laten kweken staat gelijk aan ze laten helpen...
Het probleem is niet zomaar op te lossen!
Als gewoon alle huiskatten geholpen werden, zouden we al wat verder staan. Maar volgens experts is zelfs dat niet echt verstandig, omdat het meestal dezelfde groepen zijn die in huisgezinnen terechtkomen en anderzijds die zwerfkatten worden en blijven kweken.
Zo zou je dus de kweekgroep weer gaan verkleinen en krijg je dezelfde gezondheidsproblemen als bij raskatten (maar dan zonder gericht doel of rasstandaard).
Dat is gewoon moedswillig de genetische variatie in de populatie beperken, en dat kan heel vergaande gevolgen hebben.
Ook niet verstandig dus...

Het antwoord is niet zo simpel :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Mooiste ras?

Bericht door Ocicatman »

Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
pinaytje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 sep 2009 04:23
Locatie: Amsterdam

Re: Mooiste ras?

Bericht door pinaytje »

ik heb 2 mooie ragdolls maar ik ben toch van mening dat brits korthaar/scottish fold de mooiste ras is :)
Cerna

Re: Mooiste ras?

Bericht door Cerna »

Weet je wel dat de Scottish Fold een gehandicapte kat is?! De kat heeft last van kraakbeendeformatie wat niet alleen in de oren voorkomt, maar ook in de rest van het lichaam kan voorkomen.
De rasverenigingen verbieden niet voor niets de fok van de Scottish Fold met Scottish Fold.
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Mooiste ras?

Bericht door Ocicatman »

Ja de Scottish Fold ziet er mooi uit, maar het zou verboden moeten worden om die ras te fokken, om reden aan gegeven in bovenstaande reactie.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mooiste ras?

Bericht door Adriana »

Weet je wel dat de Scottish Fold een gehandicapte kat is?
er zijn kattenrassen waarvan het de vraag is of je die katten dat moet aandoen..
ik bedoel korte neuzen persjes, peterbalds, sphynxen..
lopen alleen maar rond omdat bepaalde mensen dat kennelijk leuk/interessant vinden.. en zijn bij het ontwikkelen van het ras nogal in elkaar geknutseld, ik bedoel ontstaan uit inteelt en geknutsel met genen.. met name gericht op het uiterlijk.
maar dat is hier vloeken in de kerk of knuppel in het hoenderhok, zo je wilt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Mooiste ras?

Bericht door Ocicatman »

Ja, die Peterbalds en Sphynxen zien er super uit, met die grote oren, maar hier wordt een foutje van de natuur, wat in de natuur er vanzelf weer wordt uitgefilterd, gecultiveerd. Omdat wij als mensen, een bepaalde mismaaktheid, mooi en interessant vinden.
Ik moet zeggen dat ik de creatie van Persen, vooral hoe die zijn door gefokt, echt verschrikkelijk vind, dit is net zo uit de hand gelopen als het fokken van Engelse Buldoggen. Bij Persen niet meer goed kunnen ademhalen, ontstekingen en pus uit de ogen (traanbuizen werken niet meer goed etc.). Hier is de kat door de mens gedegradeerd tot een ernstig gehandicapt wezen en waarom, omdat wij een abnormale neus (bijna niet meer aanwezig), zo ontzettend interessant vinden.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mooiste ras?

Bericht door Adriana »

peterbalds en sphynxen overleven in de natuur niet,
dus die waren als 'ras' dan al lang uitgestorven, makkelijk zat !
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Mooiste ras?

Bericht door Ocicatman »

Ik heb vaak gespeeld met de gedachte om er nog een Britse korthaar bij te nemen en dat komt eigelijk alleen maar door de foto's van deze cattery [color=#BF8000]http://www.luxuskatzen.d ... tm[/color], ik ken deze hele cattery niet, maar op de een of andere manier lijken deze katten net kleine beertjes en ik denk dat deze kleuren me heel erg aanspreken. Maar het zal wel bij een gedachte blijven denk ik, het wordt hier een beetje druk.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Cerna

Re: Mooiste ras?

Bericht door Cerna »

Ja, mooie katten! Maar dat zijn alle Brits Kortharen (Brits geen Britse; ik blijf het gewoon tot vervelends toe herhalen totdat iedereen hier op het forum de naam van dit kattenras goed zegt). :grin:

Kijk op http://www.britskorthaar.startpagina.nl en je vindt de meeste Nederlandse en een paar Belgische catteries van Brits Kortharen.
Nadeel van de Duitse catteries vind ik dat ze bijna allemaal, zonder uitzondering, herplaatsen. Zodra er niet meer aan verdiend wordt en de kat dus een opvreter wordt, moet hij weg. Natuurlijk zeggen ze dat niet maar dan gebruiken ze als argument dat de kat zo ongelukkig is na de castratie, dat zij/hij niet meer in de groep past of wat dan ook. Het vreemde is wel dat fokkers die niet herplaatsen, dit probleem niet kennen.
Ik sprak er eens over met de eigenaar van cattery Arcadia (hele mooie black-silvers) en hij zei toen "Kwestie van opvoeden en tijd steken in je katten".
Afbeelding
Silver-Shaded en Black-Silver tabby

En op dit poesje van cattery Shorazana (Maastricht) werd ik helemaal verliefd. Helaas was ze al verkocht.
Afbeelding
Brits Langhaar lilac met wit

Deze kleurencombinatie staat ook nog op mijn verlanglijstje
Afbeelding
Brits Langhaar lilac-creme-wit

De mooiste poes is Bowi van cattery Nedercats in Zuid-Holland (Cinnamon-Rood-Wit); helaas is de foto niet te downloaden. En ze herplaatsen, dus vallen wat mij betreft af.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mooiste ras?

Bericht door Adriana »

oh ja, die lekkere dikke pootjes en dat gezellige beetje mollige lijf.
hun gezichten vind ik erg aandoenlijk en kleuren prrachtig! kan me voorstellen dat je daar zo in één klap op valt en hun karakters zijn erg uitgesproken en daar houd ik ook wel van..
maar wat dat betreft kan ik hier mijn lol ook wel op met de bengels..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mooiste ras?

Bericht door pearlsofpassion »

De mooiste poes is Bowi van cattery Nedercats in Zuid-Holland (Cinnamon-Rood-Wit); helaas is de foto niet te downloaden. En ze herplaatsen, dus vallen wat mij betreft af.


Maar ze herplaatsen wel. Zou je ze dan ook niet overnemen?
Het is toch een fokpoes als ik het goed begrijp?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Mooiste ras?

Bericht door Cerna »

Ik weet niet of ze al met Bowi fokken. Kan het op de site niet zien. Volgens mij showt ze er op dit moment alleen mee.

Nee, ik zou geen herplaatser overnemen. Ik ben het er gewoon niet mee eens; vind dat wanneer je een kat aanschaft je er de rest van haar/zijn leven voor moet zorgen tenzij het werkelijk niet gaat en er erg veel stress in een groep ontstaat. Je houdt hiermee namelijk deze praktijken in stand.
Hetzelfde geldt voor dieren uit een dierenwinkel. Wanneer je vindt dat een dierenwinkel geen dieren hoort te verkopen, moet je ze daar ook niet kopen.
En een herplaatser die echt niet in een groep past, zou zich tussen onze katten ook niet lekker voelen.

De fokker van onze Amber heeft op dit moment een herplaatser. Zo'n mooie, lieve poes (fawn tortie) maar oh zo angstig. Alleen wanneer ze kittens heeft krijgt ze wat meer zelfvertrouwen want dan stijgt ze in rang. Ik ben het er mee eens dat ze voor haar een ander huisje zoekt, had ze al veel eerder moeten doen (maar ja, grote nestjes, mooie kittens, dus erg rendabel), maar deze kat wordt bij ons net zo ongelukkig als bij haar. Die moet gewoon alleen ergens wonen in een huis zonder kinderen.

Dus een herplaatser die een opvreter is geworden, zal ik nooit over willen nemen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mooiste ras?

Bericht door Adriana »

er zijn verschillende soorten herplaatsers. als je een raskat koopt dan staat vaak in het contract dat, wanneer je om de een of andere reden van het dier af wilt, je dit via de fokker of rasvereniging moet regelen.
en die hebben gezamenlijk de [verwijderd]-site, daar staat dus verschillende soorten herplaatsers op. en Enzo en Mies zijn van de categorie 'beviel toch eigenlijk niet als huisdier..'
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Mooiste ras?

Bericht door Catfish »

Ik moet toegeven dat ik helemaal dol ben op Maine Coons. Noorse Boskatten vind ik ook geweldig.
Ja, het gaat mede om hun uiterlijk, die enorme langharige katten, geweldig! Maar ik vind hun karakter ook super.

Ik hou niet van cattery's die uitgefokte katten herplaatsen. Maar het kan wel een leuke manier zijn om aan een kat te komen, die zoeken ook een fijn thuis tenslotte. Voorbeeldje, Enzo en Mies... :-)

Als ik ooit een Coon of Boskat tegenkom met wie het klikt weet ik niet of ik voor mezelf in kan staan...
Maar de kittens uit de opvang gaan nog steeds voor.
Hm, allebei, kan ook......
Keep on dreaming! Wie weet.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie