Ik hoop dat jullie wat advies voor mij hebben. Dit is de situatie:
Ik ga verhuizen vanuit Amsterdam naar een huisje op de begane grond in een (bijna) dorpje, ongeveer 40km verderop. Nu heb ik al een aantal jaren een poes (ze is ongeveer 3,5 jaar), die wij 1,5 jaar geleden uit het asiel hebben gehaald. Wij kregen bij het meenemen te horen dat zij erg schichtig is en op straat is gevonden, waarschijnlijk weggelopen en ze heeft ook enkele traumatische dingen meegemaakt op straat (mishandeling?). Ze is een hele rustige poes, en blijft het liefst op een rustig plekje zitten. Ze luistert wel naar mij, maar dat heeft lang geduurd. Ik heb begrepen dat omdat ze is opgegroeid in een niet-sociale omgeving, ze ook niet goed met andere katten overweg kan.
In ons huis in A'dam bleef zij altijd binnen omdat we etagewoning hadden. Zij is wel een keer, helemaal in het begin, door een raam gesprongen en het kostte ons toen uren om haar weer terug te vinden! (gelukkig gelukt).
Nu ik een tuintje etc heb in de nieuwe woning, denk ik dat ze vast wel eens naar buiten wil gaan.
Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik ben bang dat zodra ze de vrijheid heeft er ineens vandoor gaat. En zij is tot nu toe een echte binnenkat.
Ik heb al gelezen dat ik rustig moet beginnen, eerst aan een lijntje etc.
En hoe lang moet ik wachten voor ze voor het eerst naar buiten kan? Aangezien ze eerst de verhuizing zelf zal moeten verwerken (nieuw huis, nieuwe omgeving etc)!
Ook vraag ik mij af hoe het zal gaan als zij andere katten tegenkomt buiten. Ik heb al gezien dat bijna alle buren katten hebben. Zij is de omgang met andere katten sowieso helemaal niet gewend.

Wie heeft er goede tips!?
Bedankt