Een harig probleem

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Roelof_Kremer
Kitten

Een harig probleem

Bericht door Roelof_Kremer »

Hoi.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen bij het volgend probleem.

Zelf ben ik een diere liefhebber. En wil graag zo liefe katje aanschaffen.
Ik heb zelf wel een probleem. Ik kan niet zo goed tegen een aantal stoffen die voorkomen bij het verharen bij dieren.

Ik heb toen ik jong as al eerder een kat gehad. Moest toen regelmatig de kat kammen er het huis stofzuigen. Alles ging toen prima.

Graag wil ik hulp bij mij keuze voor een nieuw katje
Ik weet dat katten 1 keer in de X tijd een nieuw vacht aanmaken. In deze tijd verliest de kat veel van zijn oude haren. Zo periode zal wel een probleem voor mij zijn.
Het verschild ook per ras. Sommige doen dit 1 keer per jaar andere 3 keer per jaar.
Helaas kan ik verder niet zo snel informatie hierover vinden.

misschien heeft iemand een lijstje voor me. Of wat tips.
Dit zal mijn keuze erg beinvloeden.

Wat ik zeker niet wil is een kat zonder haar. Of een langharige kat. :!:

Alvast bedankt.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Een harig probleem

Bericht door pearlsofpassion »

Geen langharige?
Ik heb ooit eens gehoord dat een Heilige Birmaan geen allergie zou veroorzaken...
Maar dat is wel een langharige natuurlijk...

Ik heb geen ervaring met allergie, maar er zijn wel topics over dat onderwerp. Bovenaan is er een zoekfunctie en daar kan je al ervaringen van andere mensen terugvinden! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Lovecat
Jaguar
Jaguar

Bericht door Lovecat »

Vaak zijn mensen niet allergisch voor de haren maar voor de huidschilfers. In dat geval kan je zelfs een haarloze kat nemen en dan nog heb je last.

Maar je geeft zelf al aan dat in een periode van rui, je zeker last gaat krijgen, ik denk dat er dan geen 1 kat is die aan je eisen voldoet... Als vroeger genoeg stofzuigen en extra kammen werkte, kun je het misschien proberen, maar wat als het niet werkt? Wordt katlief dan weer weggebracht? Ik zou er niet aan beginnen als ik jou was, maar ik weet niet hoe strek je allergie is. Bij sommigen is het uit de slaapkamer houden al voldoende geen last te krijgen.
*Dexter & *Mosa
Roelof_Kremer
Kitten

Bericht door Roelof_Kremer »

Mijn allergie is zeker niet zo erg. Denk zelf alleen dat zo periode van rui misschien een probleem kan geven.

ik heb over de situatie al beetje nagedacht. Origineel wil mijn broer een kat. Al wil ik zelf al jaren een kat. Mijn broer en ik gaan het dus proberen of een kat bij mij thuis mogelijk is.
Als ik er slecht op reageer dan kan het katje gewoon bij mijn broer geplaatst worden. Of mij broer en ik ruilen van huis. Wat het beste is voor het katje.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Dan kan je best naar het asiel een katje gaan uitkiezen.
Daar kan je samen met je broer een leuke kat uitzoeken.

Je kan daar ook kijken naar een kat die niet meteen haren achterlaat als je hem aait. Al is dat geen garantie dat hij weinig haar zal verliezen. Dat is inderdaad afhankelijk van het seizoen.

Het komt al eens vaak voor dat poezen meer haar verliezen dan katers, al is dat natuurlijk ook niet altijd zo...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Bericht door Cerna »

De meeste katten verliezen het hele jaar haren al is het in het voor- en najaar meestal erger.
Ik zou ook naar het asiel gaan en gewoon eens een ochtendje helpen: kattenbakken schoonmaken, eten geven, katten aaien en knuffelen en dan eerst maar eens kijken wat dat met je doet.
Wanneer je deze vuurdoop goed doorstaat, kun je de gok wagen wanneer je de zekerheid hebt dat de kat, mocht het toch niet goed gaan, naar je broer kan en niet terug moet naar het asiel.

Ik kan niet zien waar je woont, maar in de meeste asiels lopen de katten tegenwoordig, na de quarantaine periode, los in groepen, dus een betere test is er denk ik niet.
Eventueel kun je ook pilletjes krijgen tegen allergie.
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Andere invalshoek:

Ga eens naar een klassieke homeopaat, want allergieën voor bv huidschilfers duiden op een lage weerstand/ verstoorde immuniteit ed.
Daar kunnen ze je helpen je weerstand te verbeteren en je hebt geen of stukken minder last van allergie.
Als je aanvullend bent verzekerd zijn er bepaalde therapeuten die vergoed worden.

Andere manier zou kunnen zijn, je voeding aanpassen, dit kan je problemen voor 95% verminderen.

Andere manier zou een holistische therapeut kunnen zijn ( heb ik geen ervaring mee)
Spookysil
Poema
Poema

Bericht door Spookysil »

Cornish Rexen zijn volgens mij gefokt om zo min mogelijk te verharen, ze kunnen heel goed bij mensen met allergieen. Een kennis van mij had het ook, allergie voor katten en die heeft nu een Cornish Rex. Een geweldig ras trouwens, ik heb er ook ééntje gehad. Een liever dier kan je je niet wensen. (let wel, dit is mijn ervaring)
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ik zou inderdaad ook eens bij mensen thuis met een kat op bezoek gaan en dan niet 1 dag maar een weeklang achter elkaar en na een week ( waarin je heel goed een allergie kan opbouwen) eens de vuurdoop te gaan nemen om in het asiel te kijken. Mocht dat dan goed zijn dan zal het wel meevallen.
Zo hebben wij dat ook gedaan met onze jongste, voordat er poezen hier in huis kwamen :-P
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Lidaju
Lynx
Lynx

Bericht door Lidaju »

Mijn man heeft de eerste 2 maanden dat we de kittens hadden ook heel veel lopen niezen en snotteren door de katten. Bij nieuwe katten moet je ook even de tijd nemen om er aan te wennen, want vaak wordt het vanzelf minder. Onze vorige kat, een langharige, heeft hij trouwens helemaal nooit last van gehad!
En als hij bij vreemde katten komt, begint hij weer te niezen!
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

ow ik las de titel verkeerd.....ik dacht dat er stond 'ik heb een haring probleem' :lol: :oops:

Ik sluit me aan bij de rest ;-)
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

een vriend van ons is ook allergisch voor katten (haren, schilvers?) maar als hij bij ons komt heef thij nergens last van. Stond hij zelf ook van te kijken.
Wij hebben geen vloerbedekiing, en ik stofzuig regelmatig en kam mijn katten een paar keer per week. Hiermee verminder je aanzienlijk de hoeveelheid haren. ik heb gemekrt (nu ik 2 katten heb met vooral witte haren) dat je de haren vaka niet ziet, maar als ik emt de stofzuiger de krabpaal afzuig, dan zit het hele mondstuk vol haar. Dus denk aan gordijnen, bankstel en mandje, krabpaal, en dan kun je veel voorkomen denk ik.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Adriana

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =29&t=8106
lees je even door dit topic, tot mijn verbazing staan daar ook blauwe russen bij..
en anders zelf goegelen op 'allergie verharen kat', dat levert vrij veel berichten uit allerlei invalshoeken op..
mijn vriend was altijd redelijk allergisch voor mijn katten maar sinds er hier rusjes wonen hoor ik hem er nauwelijks meer over en hij heeft er nu zelf eentje thuis en dat gaat goed..
Plaats reactie