Poes!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Kadavir
Huiskat
Huiskat

Poes!

Bericht door Kadavir »

Hoihoi!

Ik woon nu alweer een tijdje samen met mijn vriendje en een vriend van ons in een huisje. Gezamelijk koesteren wij de wens om een poes aan te schaffen, en hadden al bedacht dat het wel zo fijn en nobel zou zijn om deze dan uit een asiel te halen.

We denken niet dat wij een ultiem huishouden zijn voor een kitten, de twee mannen werken iedere dag van 10 tot 6 en ik zelf zit erg onregelmatig op school, en dan weer thuis, en dan weer op school.. Het is natuurlijk wel ontzettend leuk, maar ik weet gewoon niet of wij hier geschikt voor zijn.

Maar goed. Wat voor kat of poes past er nu bij ons? Een binnenkat wellicht, want onze ´tuin´ is ongeveer 10m² en ik ben eigenlijk erg bang dat wanneer we haar of hem buiten overal laten rondlopen ze in een mum van tijd vermist kan zijn.. mijn schoonouders hebben ook een kater, een hele leuke, die eigenlijk niet zo veel aandacht krijgt, hij woont al jaren buiten en krijgt binnen dan zijn voer. Misschien is het een leuk idee om deze geweldige kat te verhuizen naar onze crib, maar dan weten we weer niet of de buitenkat (die volgens mij wel altijd heel graag binnen wil komen) het naar zijn zin gaat krijgen bij ons.

Tips, anyone? Ik zou alle input erg kunnen waarderen :)

xx
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Poes!

Bericht door pearlsofpassion »

Allereerst kan je, als je dat graag zou willen, je tuin afzetten (met net of gaas of metalen gaaswerk) zodat je een kattenren krijgt. Dan kan de kat naar hartelust buiten, zonder gevaren buiten de tuin.
Natuurlijk zit je er dan zelf ook in als je buiten gaat, maar je kan wel gewoon de deur open laten zonder angst dat de kat ontsnapt.

Vele 'buitenkatten' kan je vrij gemakkelijk naar binnenkatten transformeren, maar bij anderen lukt dat niet, en je weet het pas als je het probeert. In het asiel kunnen ze vaak wel zeggen of het een kat is die binnen kan blijven of niet...

Katten hebben in het algemeen graag een vriendje in de vorm van een soortgenootje. Er zijn echter ook katten die niet graag met andere katten samen leven. Dit kan karakter en aanleg zijn, maar het kan ook komen door als kitten alleen opgegroeid te zijn, en andere katten niet meer te begrijpen.
Als je dus echt graag maar 1 kat wil, kan je inderdaad best naar het asiel gaan, en specifiek vragen voor een kat die niet met andere katten kan! Niet zomaar eentje die alleen kan, (want sommige asielen zeggen dat dan van bijna alle katten, wat natuurlijk niet klopt) maar echt eentje die geen andere katten verdraagt. Deze zieltjes raken natuurlijk veel moeilijker geplaatst, maar verdienen net zo goed een goede thuis. Zoiets zou dus ideaal zijn voor jullie!
Als je in de buurt van Den Haag woont weten we zelfs een hele lieve kater zitten, die iemand van hier op het forum spijtig genoeg heeft moeten terugbrengen omdat het echt niet ging met andere katten. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=22707
Hele liever kater naar mensen toe!

Twee katten is natuurlijk ook erg leuk, zeker als er geregeld niemand thuis is. Dan hebben ze elkaar en zijn nooit eenzaam. Vaak zijn er in het asiel katten die veel met elkaar optrekken en dus daar al vriendjes zijn. Van plaats maakt het ook niet uit, 1 of 2.
Een volwassen kat kan wel een paar uur per dag alleen thuis zijn hoor, als het een solo-kat is!
Als je toch graag een kitten zou willen, moet je zowiezo een soortgenootje voorzien. Dat hebben ze nodig voor hun opvoeding en opgroeien tot evenwichtige en gelukkig katten.
Maar dat was je al niet van plan.

Rechtsboven staat er een zoekfunctie, en kan je snel veel nuttige info vinden. Ook gewoon wat rondlezen is aan te raden (speelgoed, kattenbakken, voer, behandelingen,...)
Als je nog vragen hebt: vraag maar raak! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
jennli
Tijger
Tijger

Bericht door jennli »

welkom op dit forum!

Zoals pearlsofpassion al aangaf kun je via de zoekfunctie een hoop info vinden. Ook over hoe je je tuin zo kunt inrichten dat je kat(ten) er niet meer uit kunnen.

Ik sluit me helemaal aan bij de tips die je al gekregen hebt. Wij hebben zelf vier katten uit het asiel en zijn er dolgelukkig mee. We hebben gemerkt dat als ze niet alleen zijn ze zich niet snel vervelen. Ze zoeken regelmatig contact met een soortgenoot. Voor veel katten is het fijner met soortgenoten te zijn, maar zoals mijn voorganger al zei, zijn er in het asiel ook heel wat katten die absoluut niet met andere katten samen kunnen, die liever alleen geplaatst worden.

De kater van je schoonouders zou je natuurlijk kunnen proberen. Met veel liefde en aandacht in huis went hij mogelijk snel aan het leven als binnenkat en later eventueel nog in de afgezette tuin.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

sta volledig achter valerie. dat jullie niet continue thuis zijn heeft geen probleem te zijn ,als je er 2 neemt. hebben ze gezelschap aan elkaar.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Welkom!
Goed van je dat je zo nadenkt over welke kat er bij jullie gelukkig kan worden :eclap: , veel mensen denken alleen aan wat ze zelf leuk vinden :???: .
Het asiel is uiteraard een goeie plek om een solo-kat te vinden. Aan de andere kant denk ik dat jullie misschien ook wel de ideale plek zijn voor de kater van je schoonouders. Als je in een beetje veillige buurt (rustige straatjes met drempels) woont, zou ik hem een kattenluik geven, zodat hij wel zijn buitenleventje kan houden, maar ook heerlijk aandacht en warmte van jullie kan krijgen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Willen je schoonouders de kat misschien graag kwijt of zo?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Hey wat leuk dat je voor eventueel een asiel beestje wilt gaan.
Ze kunnen zo enorm dankbaar zijn!
Neem dan inderdaad een die alleen kan zijn (vragen aan het asiel) en hij zou gewoon de tuin in kunnen als je een rustige buurt hebt. Of anders afzetten met net of hekwerk oid (is niet zo lastig zoals het lijkt).
Maar ook als je de kater van je schoonouders wilt overnemen, de kat moet wel een aantal weken binnen blijven zodat hij/zij weet dat jullie huis zijn/haar huis is ;)

Misschien.. heel misschien kun je, als je naar het asiel gaat, een duo nemen.
Ze hebben vaak katten die het samen zo goed kunnen vinden dat ze alleen dat stel samen willen plaatsen. En ik heb zo'n gevoel dat het bij jullie heel goed past... een duo? Of ben ik wat te voortvarend?

In ieder geval succes met je keuze :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Kadavir
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kadavir »

Oeeh, bedankt voor alle reacties!

Een duo lijkt me van de ene kant ook wel leuk, maar één kat of poes ook.. misschien moeten we in het asiel zelf beslissen :)
Onze tuin is afgezet met een soort schutting, maar dan een waar ze 2 meter hoog moeten kunnen springen om grip te krijgen en er overheen te klimmen. Ik denk dat we er echter wel in de zomer tuinmeubels in willen plaatsen, dus dan kunnen ze met een goede hoge sprong wel op de schutting komen.
pearlsofpassion schreef:Willen je schoonouders de kat misschien graag kwijt of zo?
Mijn schoonouders hebben twee honden en een zoon met een kattenallergie, waardoor ze de kat liever niet in huis rond hebben lopen. Hij mag wel in de kelder als het koud wordt en in de zomer glipt ie ook vaak genoeg naar binnen, waar ie dan wel weer aandacht krijgt.
Ze willen hem niet kwijt, maar dachten dat het misschien een goed idee zou zijn als ie zijn oude dag binnenshuis zou slijten, zonder alle gevaren van de buitenwereld ;-)

Ik denk dat we dus alsnog naar het asiel gaan, want ik merkte wel dat Knurft (de eerder genoemde kater) toch wel graag bij mijn schoonouders wordt gezien, hihi.
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Knurft :lol:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Nou wat spannend allemaal :grin: Super dat je naar het asiel gaat,. ben benieuwd waar jullie mee thuiskomen
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Kadavir
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kadavir »

Hallo, daar ben ik weer even :)

Qua kattenbakken: Het asiel waar we gaan kijken (volgende week dinsdag waarschijnlijk!) adviseert om een kattenbak zónder kap te nemen zodat geurtjes niet binnen blijven, dit zal voor een kat niet prettig zijn. Ik zie echter op dit forum veel foto's van mensen die een kattenbak met kap hebben, het lijkt me zelf ook wel prettig eigenlijk qua geur en het 'rondgooien' met grit :P Heeft er iemand nog iets over te zeggen?

Het asiel adviseert ook om op iedere verdieping één kattenbak neer te zetten, maar we willen onze toch al kleine bovenverdieping dicht houden overdag, waardoor de poes eigenlijk alleen op de trap en op de overloop kan. Hebben we dan alsnog een tweede kattenbak nodig?
Het lijkt me erg leuk om de poes mee naar boven te nemen als we gaan slapen, moeten we dan een kattenbak op de slaapkamer zetten voor 's nachts of loopt ie wel naar beneden als ie moet?

Haha, ik voel me echt een noobje xD
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Er wordt geadviseerd om 2 kattenbakken te nemen om het risico op ongelukjes te beperken.
Het kan goed zijn dat hij het op 1 kattenbak ook goed doet, maar als je dan probleempjes ondervind, kan gewoon een extra kattenbak plaatsen al voldoende zijn. Wij zijn echter van het idee: voorkomen is beter dan genezen...

Met of zonder kap, is je eigen keuze. Normaal, als je goed voer geeft en goede kattenbakvulling hebt, zou de geurhinder nihil moeten zijn, en zeker niet onder de kap blijven hangen. En een kat gaat meestal maar 1 keertje per dag een grote boodschap doen, dus als je ze elke dag uitkuist, is er ook geen probleem voor hem! ;-)
Als je graag bakken met een kap wil, gewoon doen!

Hebben jullie besloten om voor een eenzaatje te gaan? Al iets op het oog?
Ze geven blijkbaar wel tijd om advies te geven in het asiel, dus ik neem aan dat ze je enkel een kat geven die echt alleen geplaatst moet worden? Dat is toch het beste als je maar voor 1 kat gaat!
Kadavir
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kadavir »

Jeehee! Ik heb verschrikkelijk leuke inkopen gedaan bij zooplus. Ik kreeg erg fijne en onverwachte kortingen omdat ik een nieuwe klant werd en me abonneerde op nieuwsbrieven. Hoera!

Ik heb de volgende dingen besteld, hoop dat dit alles is voor het begin?
- Een hoekkattenbak, inclusief schepje, toilet zakjes (?) en 2 voer/waterbakjes
- Biokats Micro kattenbakvulling (dit naar aanleiding van de vele positieve reacties op dit forum erover)
- Een superleuke visvormige-krabmat
- Een simpele borstel
- Gebitsverzorgingssnacks
- Een verwarming-hangmat
- Een hengeltje met veren
- Een speeltje met kattenkruid

Kan niet wachten tot alles binnenkomt, ik word er helemaal vrolijk van!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

En voer? :lol: (tegen dat je dat kat haalt natuurlijk...)
Etensbakjes? Meestal zijn stenen het leukst, maar die kunnen natuurlijk breken. Inox is ook leuk natuurlijk.
Drinkbakjes ook, of een drinkfontein...

En op termijn sparen voor een grote krabpaal. Dat hebben ze eigenlijk ook wel nodig om op te spelen en te klimmen. Katten zitten graag hoog ook. Krabton kan ook, wordt meestal goed gebruikt door katten, en is niet zo duur.

Borstel, gebitsverzorgingssnacks heb ik niet.
Borstelen doe ik gewoon met mijn vingers, maar waarschijnlijk is een borstel gemakkelijker, dus goede koop ;-)
Gebitsverzorging doe ik door regelmatig (ongeveer dagelijks) een stukje vers (rauw) vlees te geven. Dat werkt veel beter, en is super gezond en heel erg lekker! :-)
Als snoepje geef ik gewoon brokjes, maar door de manier van geven is dat super lekker ;-) Of een eitje.

En speeltjes zijn er ook nooit te veel :lol: Muizen vinden ze nogal eens leuk ;-) en ook niet duur.
Kadavir
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kadavir »

Oh haha, vergeet ik haast het essensieelste. Ik heb een grote zak van 10 kg Sanabelle Adult met gevogelte besteld, speciaal voor binnenkatten. Dat leek mij het slimste.

Sparen voor een krabpaal vind ik een super idee, ik vind die constructies er erg leuk uitzien, zou er haast zelf in willen klimmen :)

De voerbakjes zaten bij de kattenbak inbegrepen (ietwat vreemde combi, maargoed), maar die zijn van kunststof dus ik weet niet of die stevig en zwaar genoeg zijn. Anders kan ik die altijd nog hier in de dierenwinkel halen.
Plaats reactie