Is blikvoer slecht?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Nyncke »

Wetenschappers vragen om een eenduidig antwoord...is erg lastig.

Mijn ervaring met natvoer is dat ze er erg van gaan stinken ( hun hele vacht stonk naar het voer ) en dat ze er dunne en stinkende ontlasting van krijgen. Maar er is mij eens vertelt dat dat ergens door kwam, rede vergeten. Mss weet iemand hier op het forum het.

Brokjes heb ik vervolgens vn gegeven.
Al mijn katers hebben blaasgruis gekregen van allerlei brokjes, het enige merk waarbij dat niet was is bij Prins. Dus als ik brokjes zou voeren, geef ik ze Prins.

Tegenwoordig geef ik versvoer en barf, mooie stevige ontlasting, geen stinkende drollen en katten die graag hun best doen voor hun eten.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Roos en Minousch »

Ik geef ze premium voer, dus duurder, maar beter.
Bozita is een blikvoer waar 95% vlees inzit, dus dat is gewoon goed natvoer, en Whiskas en andere soorten supermarkt voer is gewoon net zoals de Mac donalds.
En het is o zo belangrijk dat ze genoeg vocht binnen krijgen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
kissxthatxrail
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 sep 2010 19:32
Locatie: Zevenbergen

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door kissxthatxrail »

Mijn dames en heer krijgen shinycat en daarnaast gewoon brokjes. Zacht voor 1x per dag in de avond.

Over merken gesproken, ik denk dat je zelf wel goede of slechte ervaring hebt met een merk. Van whiskas en kitekat werden mijn katten veeeeeeeels te dik. Daarom zijn ze overgegaan op hills voer en inderdaad, ze zijn afgevallen ( wat echt nodig was ), vacht ziet er mooier uit, en de poep stinkt minder,
Heb voor een keertje opticat gehaald van de aldi, maar geen succes want ze waren alledrie aan de diarree. Terwijl bij een kennis de kat er dol op is en nergens last van heeft.

Overigens. Of zachtvoer nou goed is of niet. Bij ons is het iedere avond feest als ze hun bakjes zacht voer krijgen!
Ik ben een poes, ik weet van niks
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Nieuwe kittens, doe ik 't goed?

Bericht door Ocicatman »

Umimeis schreef:Als het waar is dat de lidl kattenvoer gemaakt word uit de restjes van whiskas, dan zou dat echt niet veel slechter zijn, als dat wel zo zou zijn dan mocht het ook niet verkocht worden.

"restjes van whiskas", "Als het waar is"..., dit noemen ze "bakerpraatjes" of "broodje aap", net zoals er worden katten verwerkt in de croquetten van Febo, ja echt waar, gehoord van iemand...

Aldi en Lidl moeten het hebben van een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding, dus scoren ze zeer vaak vooral hoog in kwaliteit/smaak etc. (Consumentenbond, Radar, Kasa etc.). Aldi en Lidl laten alles zeer gecontroleerd op basis van hun eisen bij fabrikanten (niet bij multinationals) produceren.

Whiskas is en produkt van de multinational Mars, net zoals Sheba, Kittekat, Perfect-Fit.
Bij een "restprodukt"van Whiskas blijft er niets meer over, hun blikken altijd 4% vlees, kip, etc. (zoals bij het meeste blikvoer van "grote" merken, bij deze produkten koop je 5% ingredient (bietenpulp met slachtafval van ondefinieerbaar), 20 distributie etc., 30% marketing!!! en de rest is WINST (directeuren, raad van commisarissen, BONUSSEN en de AANDEELHOUDERS).

Bij een produkt van een zelfstandige diervoederfabrikant koop je 50% ingredient, 30% distributie, 5% marketing en de rest is winst (geen bonussen, geen raad van commisarissen, GEEN aandeelhouders).

Dit is natuurlijk wat gecharceerd maar dit is wel de essentie.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Ocicatman »

Bij Zooplus.nl kan je bij de meeste voerders de samenstelling bekijken en kijk dan vooral bij de "kleinere"grote merken voor bijv. natvoer, zoals Grau, Bozita etc.

Bijna alle diervoerfabrikanten verschuilen zich achter de wetenschappelijke samenstelling: eiwitten, koolhydraten etc. (wel belangrijk), maar willen niet de droge samenstelling kwijt van %vlees (gedefinieerd), % kip, %vis etc. want dat is bijna niets en juist dat is wat de prijs van het produkt zou moet bepalen.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Umimeis »

Ik koop sindskort ook wel eens brokjes vd Aldi, die vinden ze hier heeerlijk. Ik mix die brokjes met Prinsbrokken.
Eerder kregen ze van mij brokken Hill's, maar aangezien ik het al een tijdje financieel niet zo breed heb, koop ik die niet meer. Is mij veel te duur. RC net zo....het zijn goeie brokken net zoals Hill's, maar veel te duur.

Verder krijgen ze hier gewoon een half zakje natvoer van Felix. 'S ochtends ieder een half zakje en 's avonds ieder een half zakje.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Roos en Minousch »

Er zijn goedkopere merken te krijgen bij zooplus, die beter zijn dan hills en Rc, en natuurlijk al het supermarktvoer, want dat is echt bagger.
En met natvoer hetzelfde, er is prima en gezond natvoer te krijgen. Applaws, almo nature, schesir enz.

en je zegt dat het te duur is, klopt Rc en Hills zijn duur, maar bedenk wel dat ze er minder van nodig hebben dan de felix..en dus goedkoper zijn uiteindelijk.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Nieuwe kittens, doe ik 't goed?

Bericht door Ocicatman »

quotes:

"Aldi komt waarschijnlijk ook bij een bedrijf zo als whiskas vandaan...... "

"Waar baseer je het op dat het Aldi merk bij Whiskas vandaan komt dan? Misschien een tip...lees eens goed wat ik schrijf.
Ik zeg waarschijnlijk........word het gemaakt bij whiskas."

"Da's met bijvoorbeeld sigaretten ook zo L&M komt van dezelfde fabrikant als waar Marlboro vandaan komt.
Van het tabak dat niet geschikt is voor Marlboro omdat er iets mankeerd word gebruikt voor de goedkopere merken.

En bij brandstof is dat ook zo. restanten vd Shell, Q8 enz word bij elkaar gedaan en worden geleverd bij de goedkopere tankstations al Tango oid."

Ik denk dat je dit probeerde uit te leggen of dat je dit bedoeld.
Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen."


Dat Whiskas-Aldi verhaal en het Shell-Tango verhaal zijn echt, broodje aap verhalen, Men heeft het van horen zeggen van ergens gelezen, en dit wordt ook weer door verteld, vaak goed bedoeld, maar het slaat echt nergens op.

Wel is het zo dat grote mutinationals met verschillende merken verschillende doelmarkten proberen te bereiken met hun produkten, zo zijn er bijv maar 3 grote mutinationals (Unilever, Proctor & Campbell en Henkel) die samen tientallen wasmerken op de marktbrengen
Laatst gewijzigd door Ocicatman op 25 jan 2011 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door pearlsofpassion »

Roos en Minousch schreef:Er zijn goedkopere merken te krijgen bij zooplus, die beter zijn dan hills en Rc, en natuurlijk al het supermarktvoer, want dat is echt bagger.
En met natvoer hetzelfde, er is prima en gezond natvoer te krijgen. Applaws, almo nature, schesir enz.

en je zegt dat het te duur is, klopt Rc en Hills zijn duur, maar bedenk wel dat ze er minder van nodig hebben dan de felix..en dus goedkoper zijn uiteindelijk.

Ik sluit me hier helemaal bij aan!!
dit zijn goede merken, als je nog goedkoper wil gaan is er Sanabelle, Smilla, Porta 21 ( en eventueel Animonda maar dat is enkel goedkoper in de grote verpakkingen en nogal eenzijdig van samenstelling). Ook Happy Cat, of Bozita... En zo zijn nog wel een aantal!
Vooral Porta 21 vind ik een uitzonderlijk goede brok voor de prijs!
RC vind ik zelfs niet eens een goede brok (zou er nooit voor kiezen, veel te veel granen) ongeacht de prijs... (Hills heb ik nog niet bekeken)

In natvoer is Animonda en Smilla zelfs niet duurder dan de meeste supermarktzaken (niet duurder dan Whiskas vb), maar wel stukken beter van samenstelling!
Blijf gewoon weg van granen, suiker en melk in natvoer, en vertrouw het ook niet als er zaken als (min 4%) achter staan. Ga gewoon voor een blik waar vlees en mineralen inzitten, en that's it!

Umi, ik zou echt opletten met je katers! Supermarktvoer krijgen ze vroeg of laat blaasgruis van! (ze vangen waarschijnlijk af en toe nog eens wat buiten zodat ze wat vers binnenkrijgen, want anders had je er waarschijnlijk al mee gezeten).
Eens kijken op Zooplus? En dan niet de te duren merken?

Hier zijn ze heel blij met Sanabelle en in de grootste verpakking is dat ongeveer 4€/kg, maar ze eten er maar de helft van als van Friskies (zoals Whiskas, wat ikzelf vroeger gaf). En Porta 21 vinden ze ook heel lekker en kost in de grootste verpakkings zelfs maar 2,68€/kg, als ik me niet vergis... Ook heel goede brok! Enige wat ikzelf spijtig vind is dat er geen orgaanvlees in zit, maar dat zit in supermarktvoer al helemaal niet!! (daar mag je al blij zijn als er 1% vlees in zit! :shock: )
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
sofadiva7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 dec 2010 11:36
Locatie: in ZH

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door sofadiva7 »

Schesir is eveneens een aanrader!
Ze smullen ervan en alles zit erin!
Charlot en B&B
Oordelen is dom, veroordelen is oerstom.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Umimeis »

Ik geef gewoon wat m'n katten lekker vinden, maakt mij niet uit wat voor merk, ik bepaal zelf wel wat ik m'n katten geef. Dusssss......
Nou ja behalve whiskas dan, daar gaan ze van die vieze scheten laten en bovendien ruikt m'n hele huis naar dat vlees......echt die geur is zo overheersend hahaha

@ Pearlsofpassion,
Ja ik ben heus wel op de hoogte hoor wat zooplus op gebied van voer verkoopt...maaar....
ik wil gewoon niet iedre keer via zooplus bestellen want dan moet je weer wachten tot je het binnen hebt. Als ik voer nodig heb dan moet ik dat meteen in huis kunnen halen ;-)
Sanabelle vinden ze hier niet lekker, kon ik alles weg gooien....dat is pas duur en dus zonde van je geld. Ik geef liever wat ze lekker vinden.
En bij Pet's place kun je ook wel goedkopere premium voer krijgen die een goede samenstelling hebben.
Over het algemeen eten ze hier Prinsbroken af en toe met wat Aldibrokken erdoor.


Ik vind gewoon dat ieder zelf maar moet bepalen wat men geeft aan z'n katten, wie zijn wij om daar over te oordelen. Als je echt advies wil, dan ga je maar naar een DA.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, natuurlijk beslis je zelf! Ik wil ook gewoon maar raad geven en mijn bezorgdheid uiten... ;-)

Je kiest maar zelf wat je het beste vind voor je dieren.
Hou er wel rekening mee dat ze supermarktvoer gemakkelijk lekker vinden omdat het heel veel kunstmatige smaakstoffen bevat. Dus dat wil niet zeggen dat het goed is omdat ze het lekkerder vinden. (dat is ook zoals Junkfood bij ons)
Hier vinden ze Porta 21 (waar erg veel kruiden in zitten) ook lekkerder dan Sanabelle...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Umimeis »

Prinsbrokken zijn geen supermarktbrokken en zoveel felix natvoer krijgen ze ook niet, vind ik.
Heb al allerlei merken geprobeerd, maar de brokken van Prins of Hills (of vd Aldi)blijven favoriet. ;-)
Laatst gewijzigd door Umimeis op 25 jan 2011 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door MarjanR »

Ik vind gewoon dat ieder zelf maar moet bepalen wat men geeft aan z'n katten, wie zijn wij om daar over te oordelen.
HELEMAAL mee eens
Als je echt advies wil, dan ga je maar naar een DA.
Niet mee eens.
DA's krijgen amper 8 uur les over voeding tijdens hun opleiding naar dierenarts.
Voor de rest krijgen ze voorlichting van de verkopers van de merken Hills en RC.
En daar heb ik ook zo m'n mening over ;)

Als je echt advies wilt dan kun je beter naar de betere ds gaan.
Eerlijk gezegd, ik heb er ook 10 jaar over gedaan om de juiste ds te vinden.
Dus niet iedereen heeft die luxe.
Maar ik wil best tegenspreken dat de da een juist adres is (over het algemeen he... er zijn er zeker wel een goede bij) over voeding.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Umimeis »

Ja, over het algemeen is de DA de beste en de snelste manier om advies te vragen.

Het allerbeste is gewoon versvoeding

Ik heb niet gezegd dat supermarktvoer het allerbeste voor ze is omdat ze het lekker vinden
;-) want ik weet wat voor gevolgen daarvan kunnen zijn. Daarom krijgen zie hier ook af en toe rauwe kip en en vis (ik had er niet bijgezet bij m'n vorige berichten dat hier ook wel eens vers op het menu staat als afwisseling.)
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie