Katerplas stinkt inderdaad heel erg.
Dat gaat dan vanzelf wel over.
Tijdens het poepen komt er ook altijd wat vocht uit de anaalklieren vrij, en dat kan natuurlijk bij katers ook sterker ruiken dan bij gecastreerde...
En over je introductie: maak je maar geen zorgen. Pootje onder de deur door is het begin van spelen (is ook het eerste dat Kleintje durfde) en zonder grommen of blazen, is een heel goed teken.
Je kan volgens mij gewoon stoppen met je zorgen te maken over je katten onderling! En Sharief komt wel op zijn tempo uit zijn schulp.
Alleen zijn eten moet je je zorgen over maken, de rest komt waarschijnlijk het snelste goed als je je er niets van aantrekt!
Dus ik zou ze ook niet meer 's nachts apart houden (ik weet wel dat het nu nodig was voor de bak). Dat maakt het voor hen moeilijker en ingewikkeld. Als de deuren open blijven weten ze wat ze kunnen verwachten, en wordt de interactie niet steeds onderbroken. Veel beter!
Je kan hem natuurlijk wel apart nemen om te eten als hij zich daar beter bij voelt. Maar dat is niet langer dan een kwartiertje dan...
Ow ja, en moest je dat hebben kan je ook een licht laxerend middel geven. Ik heb Laxanorm en daar staat op dat het helpt om harde mest te voorkomen (en als er dus iets vastzit komt dat er daarmee vlot uit) en dat het de darmen beschermt. Het is een beetje een beschermlaag dus en verhinderd beschadigingen aan de darmen door harde ontlasting. Ik weet niet of Sharief harde ontlasting zou krijgen van de overgang naar normaal voer, of net diaree, maar het kan voor beide dienen.
Het is licht laxerend omdat het dus harde mest door laat lopen, maar ook tegen diaree werkt het omdat het dus de darmen beschermt en geneest. Ik geef het hier af en toe gewoon (kan ook om te verhinderen dat er haarballen vast komen te zitten), en ze hebben er nooit diaree van hoor! Dus het kan echt geen kwaad!
Zijn darmen zulllen het wel even lastig krijgen met de overgang naar normaal voer. En daar kan hij ook van gaan stinken. Het is ook gekend dat katten die overschakelen op graanvrij voer een tijdje erg kunnen stinken omdat de afvalproducten van die granen die ze ervoor gehad hebben er nog uit moeten. Dat duurt dan zo'n 2 weken maximum....
Dus dat kan je ook verwachten, en zal van voorbijgaande aard zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)