Mijn kitten is bang

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
OnsPoesMicha
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2011 12:24

Mijn kitten is bang

Bericht door OnsPoesMicha »

help, mijn kittens is bang.
ik heb zo juist een kitten van 12maande gekocht bij een officieele fokker
ze is een britse korthaar en haar naar is Micha..
ik heb ze nu 2 dagen en wou eventjes wat meer informatie vragen aan echte kattenkenners zoals jullie, toen ze gistere bij ons aankwam is ze zoals elk bang katje achter de zetel gekropen, maar toen ik haar wou eten geven achter de zetel blaasde ze naar me. en toen ik toennadering zocht blies ze en krapte ze zelfs.. 's nachts komt ze dan wel vanachter de zetel en gaat ze op ronde, zo is ze gistere avond tot in mijn kamer gekomen, daar zit ze nu zo te horen met iets te spelen.. maar als ik wil gaan kijken wat ze aan het doen is schiet ze terug weg..
ik heb schrik dat ik een bange kat ga krijgen als ik me er niet met bezig hou..
ik heb nu speciaal vakantie genomen op het werk zo dat ze aan me zou kunnen wennen maar nu blijk ze persies doodsbang van me te zijn..

kunnen jullie mij helpen aub?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: help mijn kittens is bang!

Bericht door Ilone »

Ik denk dat je haar het best even kan laten.
Ze is pas bij je, en is waarschijnlijk niet bang voor jou persoonlijk maar vanwege de hele verhuizing en nieuwe situatie.
Laat haar maar naar jou toe komen.
Praat regelmatig vanaf een afstandje zachtjes tegen haar.
Af en toe even lief je ogen toeknijpen naar haar zou moeten aangeven dat jullie elkaar kunnen vertrouwen.
Als ze naar je komt, niet direct aanhalen. Laat maar even snuffelen. Als je direct je hand uitsteekt, kan ze dat ook als bedreiging zien en weer schrikken.

Daarnaast, heel belangrijk, geef haar de tijd ;) Het is heel eng als je opeens van je vertrouwde omgeving wordt weggeplukt en in een totaal nieuwe en raar ruikende omgeving wordt gezet ;)

Succes!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: help mijn kittens is bang!

Bericht door pearlsofpassion »

Ik veronderstel dat het beestje 12 weken is ipv maanden?

Je kan eens kijken in het hoofdstuk angstige katten (onder opvoeding), daar staan heel wat tips over hoe je een angstig katje aan je kan doen wennen en hoe je niet beangstigend moet overkomen.
Laat haar in tussentijd enkel in de woonkamer (bak en eten ook daar!) zodat ze je niet kan gaan ontwijken.
Je moet jezelf met positieve zaken zoals eten en spelen gaan linken. Knuffelen, komt later dan wel.
Etensbakje dus niet te ver van je af, probeer eens een snoepje te geven en steeds dichterbij te wachten tot ze het komt halen.
Niet je hand uit steken, laat haar zelf eerst je komen besnuffelen zodat ze kan zien dat je niet beangstigend bent.


Verder kan ik je alleen maar aanraden ook eens goed rond te lezen over het nut van een tweede kitten bij jouw katje. Een kitten die alleen opgroeit krijgt heel vaak problemen om latere leeftijd, en haar zelfzekerheid zou ook heel veel kunnen verhoogd worden door een maatje waar ze steun bij kan vinden. Ze is heel erg eenzaam en verlaten nu waarschijnlijk en daardoor onzeker.
Waarschijnlijk zeg je onmiddelijk dat je dat niet wil, maar kijk maar eens rond en lees je in voor je je beslissing neemt. We hebben enkel het beste voor met je katje! ;-)

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
OnsPoesMicha
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2011 12:24

Re: help mijn kittens is bang!

Bericht door OnsPoesMicha »

danku voor jullie reacties,
ik ga mijn best doen ze zo goed mogelijk te laten wennen..
maar ik kan haar niet zomaar opsluiten in de woonkamer, ik woon namelijk op een appartement en er zijn geen deuren buite de badkamer deur en de voordeur.. ze kan mij blijven ontwijke als ze dat wil..
ik snap best dat ze bang omdat dit een nieuwe situatie is.. ik hoop alleen dat ze hier aan gaat wennen want ik vind dit wat zielig voor haar..
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn kittens is bang

Bericht door nellebel »

Valerie haar vraag is wel belangrijk. Is het katje 12 weken of 12 maanden. 12 maanden dan heb je waarschijnlijk al een bang kat, maar 12 weken dan lijkt het mij ook dat ze vooral moet wennen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie