Grommen en blazen nieuwe katten!

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Annemerel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2011 06:51

Grommen en blazen nieuwe katten!

Bericht door Annemerel »

hallo allemaal,

Wij hebben gisteren een supermooie en lieve Britse Langhaar (Suus) in huis gehaald. Wij hadden al een kater (gest.) van ongeveer 7 jaar (Tommie), waar wij een vriendje voor wilden omdat hij zich vaak verveelde en dan ging hij kattenkwaad uithalen! We hebben Tommie even laten snuffelen aan het reismandje. Deze hebben we vervolgens open op tafel gezet en Suus kwam al langzaam naar buiten. Ze was erg nieuwsgierig en absoluut niet bang. Tommie was alert en nieuwsgierig. Pas toen ze op de grond sprong, werd Tommie enigzins getriggert. Hij kreeg een dikke staart en nam een lage houding aan. Suus liep gewoon door en ging alles langzaam ontdekken. Ze liep langs hem op alsof ze hem niet eens zag. Tommie gromde toen ze te dichtbij kwam. Zo'n hels geluid! Op een gegeven moment troffen ze elkaar op de vensterbank.. Blazen en grommen naar elkaar. Vraagje jongens, is dit normaal? Wat moet ik doen? Ik heb ze uit elkaar gehaald omdat ik bang was dat ze elkaar iets aandoen.. Maar ik lees ook dat het normaal is en dat de pikorde ff bepaald moet worden. Tommie had al lang kunnen aanvallen, maar volgens mij was hij gewoon bang. We hebben Suus snachts mee naar boven genomen, zodat er niets kan gebeuren. Ze ligt op de kast en komt er bijna niet vanaf.. Hoe moet ik verder????????? Gewoon laten grommen en het laten gebeuren?

Groetjes,
Anne Merel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Grommen en blazen nieuwe katten!

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum anne merel,

.... tja, hoe moet ik/moeten wij verder?

---> http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=25 Forumoverzicht - gedrag en opvoeding

nou gewoon een paar uur topics over acceptatie en introductie lezen hier op het Forum, dan heb je zelf binnen de kortste keren een heleboel tips en trucs en andere goede raad te pakken, herken je situaties en kun je bijsturen.
hoop dat ze elkaar snel accepteren en vriendjes worden! knuffels voor beide bontjassen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Grommen en blazen nieuwe katten!

Bericht door Cari »

Is Tommie de eerste 7 jaar alleen geweest? Dan zal het heel moeilijk voor hem zijn om je nieuwe aanwinst te accepteren. Zeker als dat ook nog eens zo'n zelfverzekerde tante is.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Grommen en blazen nieuwe katten!

Bericht door pearlsofpassion »

Ze gingen enkel maar grommen en blazen?
Geen meppen? Geen aanvallen (bijten, slaan met nagels, krijsen?)

Als dat het geval is, ze gewoon zoveel mogelijk bij elkaar laten. Hoe meer je ze uit elkaar haalt, hoe moeilijker je het maakt (en bovendien kunnen ze het gevoel krijgen dat je een van beide voortrekt, ookal is dat niet te bedoeling). Ik begrijp dat je het er lastig mee hebt 's nachts, maar als je ze 's morgens bij elkaar laat en ze de hele dag niet aanvallen, moet je je geen zorgen maken.
Voorzie veel verstopplaatsjes en veel ligplaatsjes versrpeid door de kamer. Heb je ook minstens 3 kattenbakken op verschillende plaatsen? Krijgen ze eten op een afstand die ze confortabel vinden?
Verder, lees inderdaad de tips eens door in de topics.
Je Timmie heel veel aandacht geven!! Dat is erg belangrijk! Hij moet weten dat hij nog steeds je nummer 1 is!
Valeriaandruppels (bij de apotheek) sprenkelen op kussentjes of op een zakdoek, kan ook heel erg helpen!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Grommen en blazen nieuwe katten!

Bericht door Cerna »

Is inderdaad heel normaal hoor! 's Nachts de katten apart zetten (ipv Suus Tommie in de slaapkamer anders zal hij zich snel achtergesteld voelen en dan kan Suus ook op haar gemak de rest van het huis bekijken en besnuffelen) en overdag zo nu en dan een speelmomentje inlassen.
De ene kat heeft een week nodig, de andere een maand maar het zal heus wel goed komen. Gewoon relaxed mee om gaan en ingrijpen wanneer er inderdaad aangevallen wordt, maar dat gebeurt niet zo snel bij Britten. Op de onderstaande foto was Noa drie dagen bij ons. Je ziet dat ze beide gebiologeerd naar het lintje kijken en vergeten even elkaars aanwezigheid. Het duurde een week voordat het grommen van Amber over was.
Afbeelding

Welke kleur heeft Suus? Enne......... het ras heet Brits Langhaar, geen Britse ;-)
Plaats reactie