HTK korthaar laten 'plukken'

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

HTK korthaar laten 'plukken'

Bericht door Lovecat »

Laatst kreeg ik een nieuwsbrief van de praktijk waar Dex en Mosa ingeschreven staan.
Hun kattengedragsdeskundige heeft een cursus 'plukken etc.' gedaan en deze dienst bieden zij voortaan aan.

Plukken 'moet' dan 2 x per jaar gebeuren. De ondervacht wordt dan geplukt, wat minder haarverlies tot gevolg zou hebben. Dex heeft nogal een pluizige vacht en ook al borstel ik hem 2 x per week (met standaardborstel en daarna met rubberen borstel), hij blijft elke dag haren verliezen.
Nou vind ik het niet zo erg, stofzuigen moet ik toch wel, maar zou het voor hem niet veel fijner zijn (hij vindt het borstelen niet leuk..) als hij 2 x per jaar grondig geplukt wordt, zodat er voor de rest maar onderhoudswerk gepleegd moet worden?

Ik vraag me af of het wel goed is om de ondervacht van een kat te 'plukken'? Dat is toch een beetje het principe van de Furminator? Die durf ik ook niet te gebruiken...

De kat kan ook onder narcose als hij niet meewerkt, maar dat vind ik echt helemaal niks! ALS ik het laat doen, moet het zonder narcose en lukt dat niet, dan doe ik het sowieso niet...

Iemand ervaringen hiermee?
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: HTK korthaar laten 'plukken'

Bericht door Leonie89 »

wij hebben een furminator en een borstel en we plukken ze zelf ook wel eens (al is dat natuurlijk niet zo goed als de desundige het zou doen).. bij ons vinden ze het heerlijk, maar elke kat verschilt..

de furminator snijdt ook ligt de haren als er een klit zit, bij plukken gaan echt alleen de losse haren eruit.. het lijkt mij geweldig om er echt een cursus voor te volgen..

er is geloof ik ook een topic over borstelen en de furminator, je kunt rechtsbovenin bij 'zoeken' op woord..
succes!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: HTK korthaar laten 'plukken'

Bericht door pearlsofpassion »

Geen ervaring mee, maar ik doe wel iets anders dan gewoon borstelen om het haarverlies te beperken. Ik doe het met mijn handen en ofwel buiten, ofwel op een dekentje zodat het haar daarin achterblijft.
Gewoon dagelijks even goed door de vacht gaan en het haarverlies op andere plaatsen is niet veel meer dan anders.
Als ik het niet doe dan zit in een wolk van haar als ik Kleintje aai...
Er bestaan ook speciale borstels met rubberen nobben om veel ondervacht weg te krijgen. Ik weet niet wat je nu gebruikt...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: HTK korthaar laten 'plukken'

Bericht door ayla »

heb alleen ervaringen met de furminator. Katten zijn er hier dol op en aanzienlijk veel minder haren op de vloer. ik zorg ervoor dat ik rustig kam, nog nooit huid beschadigt of dat ze pijn hebben. Ze genieten er intens van.
geen ervaring met plukken, vind het eerlijk gezegd "eng" klinken. Maar dat had ik ook bij de furminator ;)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: HTK korthaar laten 'plukken'

Bericht door Lovecat »

elvedinenleonie; de zoekfunctie ken ik gelukkig al hier ;-)
Maar over de furminator had ik al gelezen, dat ga ik niet doen, maar vroeg me af of plukken hetzelfde is, maar nee dus. Plukken klinkt me dan 'beter'.

Ik heb inderdaad zo'n borstel met rubberen puntjes, maar ik vind die niet fijn. Krijg de haren weer niet van die borstel af :roll: Denk dat de 'punten' niet lang genoeg zijn. Ik zag er ook 1 in de winkel van Kong, met hele lange punten, die lijkt me geschikter dan.
Dat wat jij doet, ga ik ook maar doen Valerie; elke dag even zelf 'plukken'.

ayla; mijn kat vindt borstelen alleen al niet echt denderend. Ik moet steeds achter hem aanlopen (ook een manier las ik al in het topic; borstelen in fasen..) en met een furminator durf ik dat niet, bang hem te verwonden...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: HTK korthaar laten 'plukken'

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zet mijn vingers uit elkaar en ga zo onder iet of wat stevige druk (je moet zelf aanvoelen wat je kat leuk vind) van voor naar achter over de rug. Hier vinden ze dat (na een beetje wennen) heel erg leuk (zeker als je het met je twee handen afwisselend doet), en er komt meer haar mee mee dan gewoon aaien of tegen de richting in wrijven of zo...
Ik kan het ook niet juist verklaren, maar op een keertje heb ik dat toevallig ontdekt, dat er zo het meeste haar verwijderd werd...
Kleintje komt in de zomer altijd naast me in het gras op haar rug rollen zodat ik haar buik en zijkanten kan doen. Met haar pikzwarte rug en kopje heeft ze het natuurlijk heel snel heel erg warm... En het haar stuift in het rond dan :lol:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: HTK korthaar laten 'plukken'

Bericht door ayla »

Lovecat schreef:
ayla; mijn kat vindt borstelen alleen al niet echt denderend. Ik moet steeds achter hem aanlopen (ook een manier las ik al in het topic; borstelen in fasen..) en met een furminator durf ik dat niet, bang hem te verwonden...
Dat is natuurlijk een groot verschil. Ik hoef dr borstel maar te pakken of ze liggen al naast me hard te spinnen :)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: HTK korthaar laten 'plukken'

Bericht door MarjanR »

Moos vindt het ook de wereld.
Sara moet ik echt kijken wat voor een bui ze is.
Teun is een taak...wow, ik loop met hem mee, en borstel dan wat af.
Soms laat ie het toe, maar meestal loopt hij weg...grrr.
Ik heb hier de furminator voor Moos en Saar.
Alleen als Teun rustig is dan trek ik het een paar keer over z'n rug, de rest doe ik Teun met de kong borstel (zo'n paarse).
Maar om nu te zeggen dat het goed werkt?

Plukken? Ik ga eens kijken.
Maar als ze onder narcose moeten weiger ik dat hoor.
Ik heb nu 23 jaar katten... haar is een onderdeel van m'n leven geworden :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: HTK korthaar laten 'plukken'

Bericht door Cari »

Darrel vindt de furminator het einde, maar die vindt elke borstel leuk en hij heeft een hele dikke vacht. Bij de anderen gebruik ik hem niet, die zijn daar echt te teer voor ;-) .
Plukken voor een gewone korthaar? Ik weet niet hoor....lijkt me wat overdreven. Uitvallende haren horen er gewoon bij.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: HTK korthaar laten 'plukken'

Bericht door Lovecat »

Plukken voor een gewone korthaar? Ik weet niet hoor....lijkt me wat overdreven. Uitvallende haren horen er gewoon bij
Dat leek mij dus ook Cari. Maar in de nieuwsbrief zeiden ze dat het voor alle katten kon, maar of het voor alle katten nodig is, is weer iets anders he.

Kattenharen heb ik ook al heel m'n leven om me heen, maar Dex verliest meer is mijn idee (maarja, dit is mijn eerste keer dat ik zelfstandig katten heb, dus het is voor mij allemaal nog nieuw wat normaal is enzo, kattenharen werden door m'n ouders en de buren gedaan toen ik klein was ;-) )

Ga er toch maar vanaf zien, ga eerst even met de vingers aan de gang zoals Valerie oppert, lijkt een goed alternatief (EN goedkoper!)

Dat van die narcose vind ik ook erg eng, bij mij gaan ze er alleen onder in uiterste noodzaak!
Plaats reactie