Maine Coon plast grote hoeveelheden

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnnekeB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 nov 2010 15:31

Maine Coon plast grote hoeveelheden

Bericht door AnnekeB »

Hallo iedereen,

Ik zit met een vraagje dat ik jullie even wilde voorleggen ...
Ik heb mijn probleem ook al bij de dierenarts voorgelegd, maar hij zegt me voorlopig geen zorgen te maken. Ik heb nu wel een super-dierenarts die me al vaak heel goed geholpen heeft, maar deze keer ben ik er toch niet helemaal zeker van ... Vandaar dus mijn vraag aan jullie ...

Ik heb een 6 maanden oude Maine Coon die echt heel erg grote hoeveelheden plast. Voor de rest is er niks vreemds aan hem te merken ... zijn vacht glanst mooi, hij zit boordevol energie, hij eet goed, komt mooi aan, is speels en aanhankelijk. Toen ik hem net 3 dagen had (Quincy was toen 5 maanden) kreeg hij een blaasontsteking maar daar is hij volledig van hersteld. Het enige vreemde is dus dat hij zo'n grote plasjes doet. Ik gebruik klonterende kattenbakvulling en bij mijn andere katten (1 brit, 2 exotics en 1 HTK) zijn de bolletjes urine van vergelijkbare grootte maar bij Quincy zijn het dus echte 'vlaaien'. Quincy drinkt ook niet echt overdreven veel. Water heb ik hem eigenlijk nog nooit zien drinken. 's Morgens en 's avonds krijgt hij wat kattenmelk aangelengd met water en dat slebbert hij wel helemaal uit, maar als ik hem die melk niet zou geven dan zou hij volgens mij gewoon niet drinken.

Wat denken jullie? Zou het kunnen dat Quin gewoon een grotere blaas heeft dan de andere poezels? Iemand die hier ervaring mee heeft misschien? Ik hoor het graag van jullie.

Groetjes,
Anneke
"Beware of people who dislike cats"" (Old Irish Saying)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maine Coon plast grote hoeveelheden ...

Bericht door Ilone »

Als je het niet vertrouwd moet je gewoon laten onderzoeken.
Even laten bloedprikken, kan van de nieren afkomen.

Ik moet wel zeggen, Pluis van mij heeft wat Maine Coon bloed in haar, en ook zei maakt grote plassen.
Heeft wel even licht nierfalen gehad, maar waardes waren laatst prima. Ook na de laatste meting doet ze grote plassen ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Maine Coon plast grote hoeveelheden ...

Bericht door MarjanR »

Als ze inderdaad zoveel drinkt, zal er ook zoveel uit moeten komen. Toch?
Ik heb hier ook een grote kat lopen, en die plast ook geen mooie bolletjes hoor.
Het is iedere keer weer poetsen op de bak, plakkaten ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Maine Coon plast grote hoeveelheden ...

Bericht door Claudia007 »

Het verschil tussen Gallardo (maine coon van 16-1-2010) maakt bijna het zelfde geluid als mijn vriend als hij plast en dat zijn mega plassen die Gallardo doet.
maar Gallardo doet ook heel de dag plonzen en zuigt dan zijn pootjes uit.....hij is gek op water.
doet jou Coon dat toevallig ook?
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Maine Coon plast grote hoeveelheden ...

Bericht door MarjanR »

Ik heb geen MC, ik heb een orginele kortharige HTK.
Of te wel m'n GVR (grote vriendelijke reus).
(Woog vorige week nog 9 kilo, maar oogt beslist niet dik).
Ook wanneer hij op de bak zit plast hij en dan hoor je het "kletteren".
Hij is niet gek op water, maar omdat hij toen ik hem net had last had van een verstopte plasbuis geef ik hem standaard een plonsje water over z'n natvoer.

Een kat kan nooit teveel water binnen krijgen, en er is helemaal niets mis met het feit dat hij zo dol is op water. Liever dat, dan andersom hoor.

Joh, als je denkt dat er iets is met je Coontje waarom laat je niet volgende keer bij het enten ook z'n bloedwaardes meten?
Dan weet je het zeker ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
AnnekeB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 nov 2010 15:31

Re: Maine Coon plast grote hoeveelheden

Bericht door AnnekeB »

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik maak me nu toch al iets minder zorgen nu ik weet dat Quincy niet de enige is die van die enorm grote plasjes doet :-). Ik heb heel mijn leven katten gehad, maar Quincy is mijn eerste echt grote kat dus ik wist niet of het normaal was, ook al zei de dierenarts dat ik me geen zorgen moest maken.

@Claudia: Mijn Coon is eigenlijk helemaal niet gek op water, integendeel zelfs. Toen hij net zijn blaasontsteking gehad had, moest hij veel drinken en water vindt ie echt maar niks :roll:, vandaar dat ik begonnen ben met hem kattenmelk met water te geven.

Volgende maand wordt Quincy geholpen en dan ga ik voor alle zekerheid toch maar even aan de dierenarts vragen om zijn bloedwaardes ook even te testen. Maar jullie reacties hebben me in elk geval al erg gerustgesteld :-). Ik panikeer ook altijd zo snel he, als ik ook al maar vermoed dat er iets met mijn poezenkindjes aan de hand is :shock:
"Beware of people who dislike cats"" (Old Irish Saying)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Maine Coon plast grote hoeveelheden

Bericht door MarjanR »

Hey, maar dat is niet gek toch?
Zijn toch je (poeze)kindjes :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie