Kat overdag alleen thuis

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
mirjamvera
Kitten

Kat overdag alleen thuis

Bericht door mirjamvera »

Hallo,

Net heb ik me voorgesteld en gelijk al een vraag ;-)

Het gaat over mijn kater Moortje ( 12 jaar ). Ik werk meestal 40 uur per week. Na werktijd ga ik altijd eerst naar huis om de katten eten te geven en naar buiten te laten. Dus Moortje zit dan ongeveer 9 uur alleen thuis ( of buiten, want ik mag geen kattenluik van de woningbouw in de voordeur )

Wel met : de kachel aan, de radio aan, 100000 speeltjes, het hele huis tot zijn beschikking.
Op het werk maak ik me dan vaak zorgen dat Moortje zich alleen voelt of zich verveelt.
Terwijl als ik wel thuis ben hij gewoon de hele dag slaapt... ;-)

's Avonds ben ik wel vaak thuis en ik zorg altijd dat hij genoeg aandacht krijgt en ik speel vaak met hem. Toch kan ik het moeilijk van me afzetten dat hij zich overdag alleen voelt.
Het kan ook zijn dat ik hem teveel menselijke emoties geef en dat hij zich helemaal niet alleen voelt. Het is met een kat altijd zo moeilijk te zeggen. Ik vul veel voor ze in.
Doen jullie dat ook en maken zich meer mensen zo'n zorgen ? Ik weet dat ik erg overbezorgd ben over mijn katten :oops:

Groetjes,

Mirjam
Anne
Tijger
Tijger

Re: Kat overdag alleen thuis

Bericht door Anne »

Hoi Mirjam

Hier zitten veel mensen die zich gelijk zorgen maken dus voel je absoluut niet de enigste ;-)
Je schrijft dat je meerdere katten hebt?
Dan zal het denk ik wel meevallen, onze Casper van 13 slaapt ook bijna de hele dag ;-)
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik sluit me bij Anne aan dat als er nog een andere kat is, hij zich wel niet zo eenzaam zal voelen. Zeker als hij kan kiezen om buiten te gaan of niet, zal dat wel meevallen.

Maar als je er graag een kat bij zou nemen, gaan we je dat niet afraden ;-)
(wel geen kitten nemen hoor!)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
mirjamvera
Kitten

Hoi,

Bedankt voor jullie antwoord. Pucca wil meestal buiten zijn. Moortje binnen.
Als ik thuis kom ( vooral nu in de winter ) gaat Moortje niet eens direct naar buiten, dus zo erg zal hij het binnen niet vinden dan.

Ik was benieuwd of er meer mensen waren die zich zo bezorgd maken of hun kat zich alleen voelt of dat ik aan het overdrijven ben.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Als je thuis bent is het natuurlijk wel normaal dat Moortje binnen blijft, want hij heeft je de hele dag gemist...
Begrijp ik het goed dat je geen kattenluik hebt? En dat de ene kat de hele tijd buiten zit en de andere de hele tijd binnen?
Dan is het wel alsof je kat geen vriendje heeft, als ze niet naar elkaar kunnen. En als dat wel zo is, maar de ene gaat altijd ergens waar de ander niet graag is, dan heeft de ander natuurlijk ook niet veel gezelschap aan de ene... (ik hoop dat je nog kan volgen :oops: )

Als je er graag een binnenkat bij neemt voor Moortje, ga ik niet zeggen dat dat geen goed idee is. Maar ik zou wel voor een kat van minstens 6 jaar (liefst zelfs nog wat meer) gaan. Anders is het leeftijdsverschil wel erg groot en zijn de interesses helemaal anders. Het kan wel zijn dat je er Pucca nog verder mee wegjaagt....
Je kan zelf het beste aanvoelen wat je kat wil, en vooral wat je zelf wil!

Als je kat door het luikje zelf kan kiezen of hij buiten gaat, dan zal hij als hij eenzaam is dat wel opzoeken. Maar de meeste katten weten perfect wanneer het baasje thuis komt en zitten je dan op te wachten. Dat wil niet zeggen dat ze daar de hele dag geweest zijn...
Als hij een luikje heeft en gewoon overdag in en uit loopt kan het nog steeds zijn dat hij in het weekend binnen blijft bij jou, en dat wil enkel zeggen dat hij een mensenkat is. Dan zal hij aan een extra vriendje niet veel hebben en maak je hem daar ook niet gelukkiger mee.
Dus ik denk dat je gewoon moet zorgen dat hij kan kiezen of hij buiten of binnen is, en er zijn voor hem als hij thuis is. Daar zal hij het meeste van genieten.
Maar ik baseer me gewoon op het beeld dat ik vorm uit je verhaal, je kan het zelf nog steeds het beste aanvoelen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Het ligt aan de kat of die het wel of niet erg vind om alleen te zijn.
Ik zou naar de kat kijken en je daar aan ophouden, dus heb je het gevoel dat hij gezelschap mist? Dus hoe gedraagt hij zich als je thuiskomt.

Wel vind ik bij een kat alleen dat hij niet langer dan 12 uur achter elkaar alleen mag zijn.
Maar dat is mijn gevoel en kijkend naar de reacties van mijn solisten.

Misschien kun je ergens voorzichtig een ruitje uithalen en een houten plaat met een kattenluikje erinzetten? Als je dan gaat verhuizen kun je het ruitje er weer inzetten.
Goed bedenken hoe/ wat/ waar je het zou willen en goed uitleggen aan huisbaas met vertellen dat alles in oude staat terugkomt.
Eventueel een eigen deur erinzetten waar je een kattenluik in bevestigd. 2de handsdeuren kun je nog wel eens voor een prikje kopen op Marktplaats.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Even wat anders, ik hoop niet tegen je schenen te schoppen of dat je denkt waar bemoeit dat mens zich mee, maar vind je het wel een goed idee als je zolang gaat werken ( 8 uur) je poes buiten alleen te laten? Wat als er iets met poes gebeurd? Een ongeluk, een aanvallende hond die je kat bijt of iets anders, wie zorgt er dan voor je poes?
Dit moest ik nog even kwijt
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

mijn vorige kat was ook alleen thuis als ik was werken. Heb me ook lange tijd schuldig gevoeld./ Wij hebben een andere kat erbij geprobeerd maar liep falikant mis. Mijn kat was zo traumatisch dat het mis ging (ze plaste zichzelf helemaal onder). Heb er met de DA over gesproken en die vroeg mij voor wie het zielig was? Bleek meer mijn probleem als van mijn kat, ze had namelijk helemaal geen gedrag waaruit ik dat kon afleiden. ze oogde tevreden, was niet vervelend, en het was meer mijn idee.
Na haar overlijden een nieuw katje gehaald, en toen zag ik dus heel duidelijk het gedrag van een kat die zich verveeld. Toen snel een katje bijgehaald en nu is het groot feest.
Jij kent je kat het beste, ben eerlijk naar jezelf, denk je dat je kat er een probleem mee heeft dat hij alleen zit? vertoond hij verveeld gedrag?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Mijn katten zijn ook buiten als ik ben werken, al zolang als ik katten heb.
Er is nooit wat gebeurd en ik zou ze, ik- persoonlijk, ook niet binnenhouden omdat ik een bange poeperd ben.
Ook s nachts zijn ze buiten, smorgens zijn ze de eersten aan wie ik denk en ze binnenlaat.

Voor mij is belangrijker dat ze lekker buiten kunnen zijn dan binnen omdat ik bang ben.
Ze hebben bij mij overigens een oud konijnehok met stro waar ze kunnen schuilen en heerlijk op of in kunnen slapen.
mirjamvera
Kitten

Mijn katten hebben ook een heel mooi kattenhok buiten :grin: Speciaal voor hun gemaakt door iemand. Er zitten 2 aparte hokjes in met een fleece deken erin.
Daar kunnen ze mooi schuilen als het koud is of gaat regenen.
Er zitten inderdaad gevaren aan het buiten lopen, maar toen ik ze kreeg waren ze al gewend om buiten te komen. Ik wil ze die vrijheid niet ontnemen.

Nellebel, ik denk dat jij het bij het goede eind hebt. Het is meer mijn probleem dan die van Moortje. Ergens weet ik dat ook wel, maar blijf ik toch bang dat ik niet goed genoeg voor ze zorg, terwijl ze super verwend zijn en alles mogen ( op bed liggen bv )
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

mirjam, inderdaad kijk eens naar jezelf, wat heb je allemaal voor je katten gedaan. Ze hebbne het supergoed bij jou. Je zorgt goed voor ze, en je hebt geen enkele reedn om daaraan te twijfelen. Jij kent je katten het beste en jij voelt best wel aan of ze iets missen of niet. Niet zo twijfelen, gewoon lekker genieten van ze als je er bent.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
katgevonden
Poema
Poema

Bericht door katgevonden »

welkom op het forum!
even iets anders namelijk ken ik het probleem dat er geen kattenluik geplaatst mag worden in de deur MAAR er bestaan kattenluiken voor in het ruit! Misschien een oplossing? Als je gaat verhuizen gaat het raam "per ongeluk stuk". Helaas heb ik juist in het raam waar ikzelf een kattenluik zou willen plaatsen enkel glas. Je bent echter dubbele beglazing nodig en een raamzetter voor het plaatsen. Haha. Misschien de moeite om over te denken?! Dan kunnen je katten zelf beslissen waar ze willen zijn en bij elkaar kunnen komen als ze dat willen
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Jullie moeten uiteraard zelf weten of je met een gerust hart gaat werken en je kat ondertussen buiten is.
Ik dank God nog regelmatig op mijn blote knietjes dat ik thuis was toen Destin ersntig verwond naar huis kwam gestrompeld en we gelijk met hem naar de dierenarts konden!
en kipjes Kayla en Lucy

Plaats reactie