Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Sorry, kijk nu pas. Was zo druk met Mijn Album.

Ik ben het met Adriana eens dat ik een dierenarts niet snap die geen Fortekor geeft. Dat is toch het aangewezen middel bij nierfalen!
Heb even teruggelezen maar kan niet ontdekken hoe oud of Kaya is. Dit ivm HCM. HCM is aangeboren en de meeste katten overlijden voor hun tweede levensjaar. Wanneer Kaya dus al op leeftijd is, dan zou ik me daarover geen zorgen maken.

Reactiv is twee dagen houdbaar buiten de koelkast. Ik geef Noa een half flesje per dag verdeeld over vier voedingen (ik dwangvoer, zoals je waarschijnlijk nog weet). Ik red het dus precies.
Ik heb gemerkt dat Noa Specific het lekkerst vindt, gevolgd door Trovet. Volgens een onderzoek leeft een kat dankzij Specific 22 maanden langer dan wanneer ze regulier voer zou krijgen. Ik weet niet of dit klopt, maar ben blij dat Noa het lekker vindt.
Dus misschien zou je deze smaakjes ook eens kunnen proberen?

Zowel de Fortekor als de MacSam verpulver ik en doe ik in een heel klein beetje eten (2 ml) en dan in een spuitje zonder punt. Geen enkel probleem. Vooral bij de MacSam heb ik gemerkt dat deze pillen niet te delen zijn, ze vallen in kleine stukjes uiteen en dus kun je deze pillen alleen maar verpulverd geven.
Mocht je je dierenarts zo ver kunnen krijgen dat ze Fortekor wil geven, vraag dan om pillen van 5 mg. Die zijn even groot als de pillen van 2,5 mg maar je hebt er dan maar de helft van nodig en minder pil is altijd makkelijker geven.

Groetjes, Annet
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

wat fijn dat het zo goed gaat, dank zij al je goeie zorgen en uitzoekerij, Annet!

je ziet toch iedere keer weer dat nierfalers echt de meeste baat hebben bij nierdieetvoer en consequent zijn.. Specific kwam een aantal jaren geleden als beste, meest effectieve nierdieetvoer uit een onderzoek van de ? univ van Amsterdam. dat kwam omdat het vrij vet is en er veel omega 3/6/9 enz in zat en dat bleek heel goed te werken bij nierfalers.
sindsdien is de samenstelling van vrijwel alle nierdieetvoeders aangepast en je ziet bij de ingrediënten inmiddels vrij hoge vetgehaltes en voor een deel plantaardige ipv dierlijke eiwitten. plantaardige eiwitten geven bij vegetariers minder ureumafval, maar ik weet niet of het bij katten ook zo werkt en er zal wel een heleboel onderzoek naar gedaan zijn..

verder is het altijd een zoektocht met paar handicaps.. lust je tijger het en werkt het in dit specifieke geval en iedere katzel reageert anders op een bepaalde voer/medicijncombinatie.
bovendien moet je het toch wel een maand strikt volhouden om echt resultaat te gaan zien en de eventuele verbetering gaat gestaag maar langzaam.

heb nog eens gelezen op de site van Homeo Natura en naar het middel voor nierfalers gekeken. daar wordt ook aangegeven dat er naast homeopathie ook fytotherapie wordt toegepast en hun niermiddel bestaat uit een aantal vochtafdrijvende kruidenaftreksels plus solidago en lespedeza.
de diverse sterktes staan er niet bij en er wordt zelfs aangeraden een soort van thee te zetten (ook voor honden) van solidago en lespedeza...
ik kom op de site - maar ik heb niet grondig gezocht - geen beoordelingen van baasjes tegen en de mevrouw die het allemaal heeft opgezet heeft veel ervaring in het behandelen van paarden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik zit nu met een nieuw probleem! Het wordt steeds lastiger om Noa te dwangvoeren. Ze eet met lange tanden en vindt het na één spuitje wel weer genoeg, zowel de Specific als Trovet komen haar volgens mij al de neus uit.
Maar zodra de andere katten eten krijgen, wil ze ook. Lekker Gourmet of tonijn (in water) en niet dat vieze eten wat vrouwtje mij door de strot duwt!

Hoe los ik dit op????
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

volhouden! vroeger ging dat met de levertraan ook zo, niet zeuren en goed voor je Noa!
en anders die andere 12 soorten nierdieetvoer proberen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door pearlsofpassion »

Misschien wil ze gewoon wat afwisselen? Je hebt zo'n poezen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Maar ik wisselde al af. Eerst had ik RC Renal, Hills KD, Specific en Trovet. RC werd na twee weken afgekeurd, daarna volgde Hills. Omdat ze geen tanden meer heeft, kan ze het heel gemakkelijk naar buiten duwen of ze houdt het in de bek, zit mij met grote ogen aan te kijken en begint vervolgens heel veel slijm te produceren waardoor het vanzelf uit de bek loopt.
Specific en Trovet gingen echter heel gemakkelijk (tot nu toe). Nu flikt ze datzelfde geintje met deze twee smaakjes. Ik spuit het al zo ver mogelijk naar achteren (is behoorlijk dik dus verslikkans is klein), maar dan kokhalst ze. Ze vindt het echt vies!

Er zijn dus nog twaalf andere smaakjes, Adriana? Waarschijnlijk niet van de dierenarts. Ik geef Cochi Integra maar dat hoef ik Noa niet te geven want daar zitten stukjes in en dan begint ze helemaal te kliederen, dat deed ze ook al bij Hills.
RC zakjes lust ze ook niet.

Wanhopig!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

hoezo wanhopig?

1. nierkatten kachelen griezelig snel achteruit bij gewoon voer, we hebben daar hier een paar voorbeelden van. lijkt me geen optie. ook niet mengen of lieverkoekjes want als je daar eenmaal aan begint dan gooien ze hun kont helemaal tegen de krib.

2. seniorvoer of natvoer met laag eiwitgehalte plus ipa kun je alleen maar doen als je dat heel erg goed controleert, bij Mo werkte dat niet en van Mies weten we dat haar waardes licht stegen.

3. je kunt je andere katzels wat minder verwennen zodat Noa wat minder achtergesteld wordt. kan me voorstellen dat als Noa Gourmet ruikt, ze helemaal geen trek meer heeft in nierdieetbagger. en reken maar dat een kattenneus tig/tig scherper ruikt dan wij..

4. sommige nierdieetvoeders zijn zo rijk/vet dat ze aan veel minder al genoeg hebben. dat is voor jullie geen optie maar Mies komt aan van vrij weinig k/d brokjes. in het begin was madam daar niet zo dol op maar ze krijgt alleen k/d, ruikt niks anders en is nu geprogrammeerd op k/d, lèkkerrr Mies! goed zo en goed voor je!

5. je zou ook nog met je da kunnen overleggen of die afnemende eetlust missch nog een andere oorzaak zou kunnen hebben anders dan mentaal.

6. mijn ervaring is dat ik juist niet al te vaak moet wisselen van voer en ze liever saai hetzelfde willen eten. aan ander voer moet altijd eerst uitgebreid worden gewend en dat kost altijd een half zakje, dat dan verdroogt.

7. even zelf van goegelgoegel op 'kat nierdieetvoer' en de overzichten rollen over je schermpje. zowel via da als via ds. Integra al 4 smaken, Beaphar 3, RC 3, Hills 1, Kattovit 1, Specific, Trovet en er zijn er nog een aantal meer. dus minstens 12..
kijk goed naar de ingrediënten en de analyses.

8. wild idee: als Noa dan toch smurrie krijgt toegediend, kun je dan geen smurrie maken van bv Hills k/d brokjes? en ik weet niet of ze drinkt, zou ze die smurrie oplikken?

9. je zou bij Noa een beetje destress oid kunnen proberen want het kan zijn dat ze van de stress en dwang geen eetlust meer heeft...

10. eet Noa helemaal niks uit zichzelf? eet ze van een plat schoteltje en lauwwarm?
sommige katten eten niet uit bakjes met opstaande randjes, plastic waar altijd geurtjes in blijven hangen, te diep van de grond zodat ze te ver naar beneden moeten buigen. rvs bakjes smaken ook vies, hoe goed je ze ook schoonmaakt. en schoonmaken met beetje zout, geen afwasmiddel!

11. kijk ook even naar het tijdstip, veel katten eten in de schemering (s och+s av) en s nachts het meeste. heb om die reden met Mo een tijd met gesloten deur geslapen, bak en dieetvoer mee en vaak bleek dat de schoteltjes s morgens leeg waren of in ieder geval behoorlijk geplunderd.. en ik had nierbroks in een potje onder handbereik en aan het gekraak naast mijn oor kon ik horen dat het op prijs werd gesteld..
Laatst gewijzigd door Adriana op 09 jan 2011 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een oude kat gehad - Fritz - die wilde helemaal niet meer uit bakjes of van bordjes eten. Om wanhopig van te worden. Tot ik DE oplossing had. Ik kwakte het gewoon op de vloer en vanaf dat moment vrat hij weer als een beer. Ik maakte er een spel van, steeds om de halve meter een kwak natvoer. Na afloop dweiltje erover en klaar. Hij was ook behoorlijk dementerend op het laatst. maar spoorzoekend eten was in zijn geval DE oplossing.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Adriana en Dinie bedankt voor het meedenken. Vanavond at Noa weer zonder problemen; misschien toch wat misselijk geweest (spuugde vanmorgen ook het eerste pipetje uit; daarna rustig opgebouwd en toen ging het goed).
De tip van Dinie is een goeie alleen kan dat bij ons niet want we hebben vloerbedekking. Wordt een beetje een kliederzooi.

Adriana:
1. gewoon voer zal Noa niet krijgen,
2. seniorvoer + ipa ook liever niet zolang haar crea nog zo hoog is,
3. andere katten minder verwennen is moeilijk want het zijn al van die kieskeurige eters,
4. wat versta je onder veel minder? Minder dan wat op het blikje staat? Noa krijgt nu ongeveer 100-120 gram per dag, dat is volgens Specific wat ze moet hebben en volgens Trovet te weinig,
5. het is geen afnemende eetlust want ander voer wil ze maar wat graag, alleen geen nierdieet,
6. vind ook dat ze het met Specific en Trovet moet doen; dat is afwisseling genoeg. Tenzij het echt een gevecht wordt (wat het gelukkig niet is), dan moet ik toch naar iets anders gaan kijken, maar zoals gezegd vanavond ging het gelukkig weer goed,
7. de merken die je noemt heb ik wanneer het da-voer is dus al geprobeerd, de andere merken op Integra na (stukjes!) nog niet maar dat is ds-voer, dus mindere kwaliteit?? Zitten er in Beaphar en Kattovit ook stukjes?
8. is geen optie; Noa lust geen geweekte brokjes en gelukkig drinkt Noa naast waar ik het natvoer mee aanleng (ongeveer 40 ml. per dag) ook nog heel vaak zelf water,
9. Noa is niet gestressed gelukkig. Komt na het voeren uitgebreid kopjes geven, op de rug liggen voor een kriebel en lekker spinnen en trappelen,
10. Noa eet uit zichzelf wat brokjes maar dat zijn er niet meer dan 25 op een dag en dat komt omdat ze voldoende natvoer krijgt. Noa eet uit zichzelf geen natvoer; heeft ze nooit gedaan,
11. Noa apart in de slaapkamer zal stress geven voor zowel Noa als de andere katten; ze zijn het niet gewend en wanneer er eens een deur dicht gaat, dan houdt iedereen onmiddellijk op met datgene waar men mee bezig is "wat gaat er gebeuren?"

Al met al denk ik dat alleen ander voer een mogelijkheid is om haar goed aan het eten te houden en misschien (laten we het hopen) was gisteren en vanmorgen een incident. Heeft ze toch wat gesnaaid wat niet goed voor haar was en was daardoor misselijk. Ik zal dus nog meer alert moeten zijn.

Onze vervangende da (eigen is met zwangerschapsverlof) kwam met een alternatief voor Periactin: Diazepam. Amber eet al een paar dagen erg slecht omdat haar neus weer eens verstopt zit en vanavond een halfje Diazepam 2 geprobeerd. Een half uur later ging ze van bak naar bak. Is dus ook nog een optie voor Noa.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

4. Mies eet nog geen 35 gr k/d droge brokjes per etmaal, naast haar tarwegras en beetje eigeel. de enige manier om er achter te komen of dit voldoende is, dat is katzel regelmatig op een vast tijdstip wegen. wij hebben ons nog nooit gehouden aan de min/max hoeveelheden, ook al niet omdat de stofwisseling van iedere kat anders met het opnemen van voedingsstoffen in voer omgaat. Mies is om en nabij 3 kg en wordt heel langzaam zelfs wat zwaarder op die 35 grs, die ze nog niet eens ieder etmaal 'haalt'. voerfabrikanten hebben er belang bij 'ruim' te doseren op hun verpakking en ik kijk er zelf nooit naar, laat staan dat ik mezelf en de betr katzel eraan houdt. bovendien zijn hoeveelheden brokjes/natvoer moeilijk te vergelijken..
k weet niet hoe actief Noa is, maar bv met 20 uur slapen bij de verwarming wordt heel erg weinig verbrand en zal er weinig behoefte aan voer zijn.. zeer regelmatig wegen is je enige check en er zelf mentaal soepel mee omgaan, als Noa nog gewoon een eetreflex heeft, dan zal ze zelf haar 'trek' ook wel aangeven.
het is vaak zo dat hoe minder een kat eet terwijl ie op gewicht blijft, hoe beter het is, want veel minder belasting voor de nieren. dan is het een kwestie van het vergelijken van analyses en je zult zien dat bijv de vetpercentages nogal uiteen lopen en ook de verschillen in soorten vet/olie. en in sommige voeders is plantaardig eiwit toegevoegd ipv dierlijk en van vegetariers weet ik dat dit minder afvalstoffen geeft en lichter verteerbaar is maar of het bij katten ook zo werkt weet ik niet. maar ik neem aan dat dit door de dieetvoerfabrikanten wel is onderzocht.

7. omdat fabrikanten niet op de verpakking (hoeven? te) vermelden welke aanvullende stofjes en eventueel medicijnen er in nierdieetvoer zitten, is het moeilijk om ds-voer met da-voer te vergelijken. ik heb daarover boeiende mailwisselingen met RC en Hills achter de rug, omdat Mo allergisch bleek voor ipa in combi met MacSam. en het was toen vrij makkelijk te zien voor welke voeders hij allergisch was en waar (chitosan?) het spul dat ook in ipa zit, nog meer in zat. RC niet, Hills bv wèl. fabrikanten van ds-voeders mogen geen geneesmiddelen aan hun voeders toevoegen, maar dat is moeilijk controleerbaar.
Beaphar heeft 3 verschillende soorten natvoer en uit mijn hoofd: in zalm en kip zitten wat hardere brokjes, taurine is paté. ik prakte dat fijn en de hardste haalde ik er tussen uit.
of het mindere kwaliteit is weet ik niet en of het per definitie een minder resultaat bij een nierkat geeft, kan ik ook niet zeggen. sommige da's zijn fel tegen, maar dat kan ook ingegeven worden door omzetverlies.
ben Clinic fri nog vergeten bij de opsomming en er zijn er nog wel meer. Clinic fri is razend duur maar werd hier graag gegeten. is heel erg voedzaam, helft invriezen maar kon hier niet ivm diabetes-combi. Kattovit is een tijdje niet leverbaar geweest bij Zpls, hier in de winkels kom ik het niet tegen. k zag afgelopen weekend dat het bij Zpls weer verkrijgbaar is.

9. we hebben het in deze topic al wel eens gehad over alternatieven voor periactin en je zou daarnaar (goegelgoegel) op onderzoek kunnen gaan (eetlustbevorderaar kat). dan moet je wel onderscheid maken tussen eetlustbevorderend en misselijkheid onderdrukkend en daar zit een groot verschil. er zijn tal van middelen, die in deze tak van sport worden toegepast, wij hebben goeie ervaringen met mirtazapine in een speldenknop-dosis en ook dit is een kwestie van proberen. missch is de combi Noa/valium (lagere startdosis aanhouden) werkbaar..

over het algemeen denk ik dat soepel ermee omgaan en goed naar Noa's gewicht kijken je kunnen helpen en ik weet uit ervaring hoe moeilijk deze situatie is en hoe moedeloos je ervan kunt worden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Als je vloerbedekking hebt kun je het ook op een placemat doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik geloof dat de crisis bezworen is want zowel gisteren om middernacht als vanmorgen at ze weer met smaak haar Specific. Wat een opluchting!
Ze zal dus misselijk zijn geweest. Vandaar die lange tanden en grote ogen.
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Adriana schreef:staat dat bericht ergens of is het van de categorie: 'ik heb gehoord dat hij heeft gelezen dat zij heeft gezegd dat..'?
k zou zeker uitkijken met je homeopatische middel want er zit lespedeza in en dat zit ook in MacSam...
heb jij een kat met HCM? of ben je bang dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat.. of denk je dat je kat HCM krijgt van MacSam?
heb op de site Homeo Natura even gekeken wat bijvoorbeeld als oorzaak van blaasgruis wordt genoemd ...... :edoh: en de belangrijkste oorzaken staan daar niet bij....
Hoi Adriana,

Ik heb het hier op het forum gelezen en ben het volgens mij ook ergens op internet tegen gekomen tijdens mijn zoektocht.
Ik heb geen idee of Kaya HCM heeft en ik verwacht niet dat ze het er van krijgt.
Heb voor nu gekozen om homeo-natura een kans te geven en ga kijken hoe mevrouw hier op reageert.

Ik heb ondekt dat Kaya van Hill's en Sanimed (proefzakje) gaat overgeven.
Vanmorgen ook ivm te veel water drinken dus dat moeten we even in de gaten houden.
Voor de rest doet mevrouw het super qua ontlasting/uitdrogingsverschijnselen (geen).

Groetjes
Sandra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

tja, dat is het probleem met een bericht van de categorie: iemand roept iets..
HCM is op zich een nare kwaal en t lijkt me dat dan heel erg veel medicijnen-combi's slecht vallen, dat ligt dan aan HCM denk ik..

wel interessant dat jij een proef gaat nemen met het niermiddel van Homeo Natura en ik hoop en duim dat het goed uitpakt. en jij houdt het gelukkig goed in de gaten..
hoe meer ervaringen hoe meer we weten en hoe beter we andere baasjes weer kunnen helpen.
Sanimed viel hier slecht trouwens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Zojuist eens even contact opgenomen met twee dierspeciaalzaken hier.
Beide verkopen Clinic fri niet maar bij de ene verkopen ze wel Consult N+H wat prima te gebruiken moet zijn bij nierkatten.
Heb zojuist even de analyse van beide merken bekeken en die vergeleken met Kattovit:
Ruw eiwit: 27% Consult / 24.5% Clinic / 26% Kattovit
Ruw vet: 26% Consult / 22.5% Clinic / 23% Kattovit
Fosfor: 0.5% Consult / 0.48% Clinic / 0.6% Kattovit
Geloof dat dit belangrijkste waarden zijn bij een nierpatient.
Als ik het zo vergelijk dan zit dan maken Consult en Kattovit elkaar niet zo heel veel en is Clinic iets beter op gebied van eiwit.

Krijg van de dierenwinkel de garantie dat ze dit voer zal eten omdat de brokjes omhuld zijn met eenden?vet. Als ze het niet eet mag de zak retour.
Kortom ik ga binnenkort een zakje van 1.5kg (kleiner hebben ze niet) halen :smile:

Iemand trouwens ervaring met dit voer?

Verder een lijstje gemaakt met alle merken voer die ik tot nu toe heb kunnen vinden voor nierkatten. Gelukkig zijn dit er behoorlijk wat dus mochten er grote problemen optreden bij kattovit dan zijn er nog een aantal merken die in aanmerking komen.
Plaats reactie