Jeckyll lijkt ziek te zijn

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
cyriel
Kitten

Jeckyll lijkt ziek te zijn

Bericht door cyriel »

Beste mensen,

Alweer een hele tijd geleden heb ik een tweetal katten uit het asiel gered, Jeckyll en Hyde. Toen Disco en van Puffelen. Ze zijn ongeveer vijf jaar oud. Regelmatig hebben ze last van paniekaanvallen en zijn ze erg bang. Dit gaat de laatste tijd een stuk beter. Maar gisteravond en nacht zijn er toch wat rare dingen gebeurd. Om te beginnen hadden ze beide geen trek in de vismaaltijd, terwijl hier normaal gesproken erg gek op zijn. Jeckyll was erg onrustig en ging weer angstig in een hoekje zitten, later die avond kwam lekker bij ons op de bank liggen. De vis was niet op toen ik naar bed ging, dus besloten geen droogvoer te geven( vis was niet bedorven). Normaal gesproken krijgen ze ieder een kwart zakje vlees/ vis en droogvoer. Toen wij vanochtend op kwamen had, denken we, Jeckyll een vaarnblad uit de bloemvaas getrokken en aan de chrysanten zelfs gegeten. Hij heeft op een aantal plaatsen gespuugd op de tafel en op de vloer in een tas. Dit is nog niet eerder gebeurd! Wel dat er een keer gespuugd wordt, maar niet op deze plaatsen en bloemen eten gebeurd al helemaal niet. Ik heb in het verleden kattengras geprobeerd, maar hier werd de neus voor opgehaald. Het is voor ons niet duidelijk wat er aan de hand en wat we moeten doen, over een paar uur zijn wij van huis en kunnen we ze dus niet niet de gaten houden. Hopelijk heeft iemand van jullie ervaring hiermee?
Alvast hartelijk dank voor de hulp.

Cyriel, Jeckyll en Hyde.
jojo
Poema
Poema

Re: Jeckyll lijkt ziek te zijn??

Bericht door jojo »

Is het haarbalbraaktijd? Paniekerige katten kunnen erg overstuur reageren als er een haarbal uit moet. Eten van planten/bloemen wijst in ieder geval op maag- en/of darmgevoel wat ze niet lekker zit. Kan ook wijzen op een tekort aan stofjes waardoor ze eraan gaan knagen. Probeer eens tarwegras. Tarwe kun je in een ekowinkel kopen en zaai je in, stukje folie of iets erover zodat het kan kiemen en na een dag of 5 eens wat sprieten aanbieden.
Overigens zijn veel planten en bloemen die wij mensen in huis hebben niet risicoloos voor katten, wees daar voorzichtig mee en zeker als ze ervan eten.
Als ze blijven braken of uit hun doen blijven zou ik toch de dienstdoend dierenarts telefonisch raadplegen, al is het maar ter geruststelling.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Jeckyll lijkt ziek te zijn??

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou zowiezo naar de DA bellen en zeggen wat ze gegeten hebben want volgens mijn zijn die bloemen giftig en een kleine dosis kan al veel schade berokkenen. Je DA kan dan zeggen of je onmiddelijk moet langsgaan om tegengif, of dat je het nog wat kan aankijken.

Was de vis wel op 's morgens?
Als je toch bij de DA bent, dan kan je direct ze ook eens laten nakijken voor dat ze niet wilden eten. Maar in paniek is het wel normaal dat ze niet eten...

Gisteren was er ook zo iets raars, ze wilden ook alledrie ineens niet eten, terwijl ze duidelijk honger hadden, en zo alledrie tegelijk... Blijkbaar was er iets waar ze een beetje bang van waren dat ik niet waarnam... Kan al eens gebeuren, en toen ik een kwartiertje later nog eens probeerde wilden ze na een beetje aanmoediging wel...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
cyriel
Kitten

Re: Jeckyll lijkt ziek te zijn

Bericht door cyriel »

Dank voor de reacties.

Met Jeckyll is gelukkig alles goed! Een paar uur nadat ik dit geschreven heb, was ie weer als vanouds.
Er kwam weer rust en hij vrij snel nadien weer gegeten en gedronken.
De punten waarop je kunt checken in geval van vergiftiging ( witte tong en tandvlees, stuiptrekkingen, niet willen eten, etc) heb ik gedaan en hij had geen van alle.

Cyriel.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Jeckyll lijkt ziek te zijn

Bericht door castratenkoor »

Waar ik hier goede resultaten mee bereik is Gimpet Malt - Soft.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie