ik zit nog maar net op het forum (dit is het eerste topic dat ik lees) en deel je ergenis voor wat betreft de reacties van die ene persoon en daarom ga ik daar verder ook geen woord aan vuil maken

Ik heb zelf onlangs een lichtelijk soort gelijke situatie meegemaakt.
Op zaterdag 6 februari jl. is mijn ragdoll Luna overleden aan longoedeem. De dinsdag ervoor heeft ze een gebitsbehandeling ondergaan, daarna knapte ze eerst op om vervolgens vanaf donderdagavond niet meer te willen eten. Vrijdag nog extra pijnmedicatie gegeven, maar het hielp niet, ze was sloom en totaal niet fit.
Zaterdagmorgen trof ik haar heigend aan en heb de da gebeld, deze liet me om 11 uur langskomen. Ik moest Luna daar achterlaten, want ze wilden haar bloed onderzoeken. 2 uur later kon ik haar weer ophalen met het bericht dat ze een ontsteking ergens in haar lijfje had, ook was ze onderkoeld (36,4 van de 38). Al haar organen waren verder in orde. Ze hadden vocht toegediend en een antibioticaspuit gegeven. Luna heigde nog steeds en t zat me niet lekker.. toch nam ik haar mee naar huis, ik moest haar warm houden en savonds starten met antibiotica.
Thuisgekomen wilde Luna niet warmgehouden worden, ik deed mn best maar ze bleef heen en weer lopen, zelfs opsluiten in een warme kleine douche werkte niet. Ze begon te schreeuwen en was compleet van de wereld.
Ik heb zowat ieder uur met de da assistente gebeld (de da zelf was inmiddels naar een andere vestiging) en zij probeerde me gerust te stellen. Luna zou ijlen door de ondertemp, ook het heigen zou minder worden zodra de antibiotica aansloeg. Luna 'rottelde' en dat verklaarde ze met een wellicht opkomende verkoudheid (een verklaring die ik zelf opperde en die maar meteen als wellichte oorzaak vastgesteld werd). Als Luna echt begon te heigen als een hond, begon te kwijlen dan moest ik maken dat ik bij een da kwam.
om een uur of 4 belde ik voor de zoveelste keer met de assistente en vertelde dat ik me echt niet prettig voelde, Luna schreeuwde het uit. Ik kreeg het advies om als ik het echt niet vertrouwde naar de weekend da te gaan omdat hun eigen da op een half uur rijden bij mij vandaan zat (andere vestiging). Ik belde de dienstdoende da tegen kwart voor 5. Tijdens dat gesprek zag ik Luna verder achteruit gaan, ze begon steeds harder te heigen en begon nu ook te kwijlen. Ik raakte compleet in paniek en ben in de auto gestapt en naar die dienstdoende da gereden.
In de auto maakte Luna kotsende geluiden en schreeuwde ze alsof iemand haar heel hard kneep. Ik kwam in paniek aan bij de da, welke mij op een stoel zette met een glas water. Luna werd uit haar bakje gehaald en alsof er een traumasitautie was, werd ze in een bakje gelegd met een zuurstofslang, ze kreeg warmte elementen om zich heen en er werd me verteld dat ze nog maar 35 graden was en zga in shock.
Ook werd me meteen meegedeeld dat ze bang waren dat het al te laat was. (ondanks dat ik zelf compleet overstuur was dus)
Er werd me gevraagd hoelang Luna al 'neusvleugelde', ik gaf aan dat dat al zo was toen ik haar om 1 uur bij de da ophaalde. De dienstdoende da gaf aan dat dit al een teken was dat ze zuurstof nodig had, de andere da heeft dus versaakt...
Luna heeft een aantal uren in het tankje gelegen, het leek even stabiel, maar na een paar uur ging het toch niet beter. Ik werd gebeld of ik naar hun toe wilde komen om een beslissing te nemen over Luna. Zo'n 5 minuten voor ik haar uit haar lijden kon verlossen, is ze zelf heengegaan.. ze heeft zo hard gevochten. Die hele zaterdag was als een hell, ik heb nu nog nachtmerries over hoe ze schreeuwde en hoe ze me met haar lieve grote blauwe ogen aankeek toen ze in het zuurstofbakje lag.
Ze is dus feitelijk overleden aan longoedeem, iets dat waarschijnlijk een complicatie is geweest van de narcose. Ragdolls zijn erg gevoelig voor narcose en ik wist dat dit kon gebeuren, dat neem ik ook niemand kwalijk. Wat ik de 1e da wel kwalijk neem is dat ze ten eerste mij een doodziek dier mee naar huis hebben gegeven en ten 2e de assistente die mij probeerde gerust te stellen terwijl ze me eigenlijk direct door had moeten sturen. Voortaan ga ik dus niet meer naar die da en ook zal ik op mn gevoel vertrouwen, liever een keer voor niets naar de da dan nog een keer dit doormaken.
Daar komt nog bij dat diezelfde da-organisatie (er werken meerdere da's) 2 jaar geleden ookal een verkeerde diagnose hebben gesteld. Toen werd mij op vrijdag verteld dat Aruna (mn inmiddels dus ook overleden europese korthaartje) een ontsteking oid had, ze kreeg antibiotica mee. De volgende dag, vond ik het echt slecht gaan, weer heen.. Haar daar moeten laten voor bloedonderzoek (door een andere da, bij dezelfde organisatie), deze vertelde mij 2 uur later dat Aruna haar nieren aan t falen waren en dat ze niet veel langer te leven had. De dinsdag erna heb ik haar moeten laten inslapen.. weer een inschattingsfout dus van een da bij dezelfde organistatie.
Gelukkig heeft de da (van Luna) de fout bekend, ze gaf aan zich erg schuldig te voelen omdat ze nog had getwijfeld longfoto's te maken. Ze heeft de assistente er als het goed is ook op aangesproken, heb van haar collega's begrepen dat ze (assistente) er niet meer werkt, dit heeft echter niets met mijn geval te maken hoor, dit was al zo.
De da heeft een deel van de kosten van de 2e da betaald, dus ik vind dat men het goed heeft afgehandeld. Het brengt Luna niet terug, maar ik krijg in ieder geval het gevoel gehoord te zijn en men heeft schuld bekend.
Je leest, ik zit nog midden in de verwerking, heb mijn hele verhaal weer getyped.. Ik mis Luna nog iedere dag, ook nu schiet ik weer vol. Ik hoop dat jij de rust inmiddels wat kunt vinden en ik wens je heel veel suc6 met je acties tegen de da die jou zo'n rotgevoel heeft gegeven.
Van jouw verhaal krijg ik ook de nare kriebels, die da heeft in ieder geval niet goed gehandeld in mijn ogen.
groetjes,
J