Zo bang voor mijn oude poes
Zo bang voor mijn oude poes
mijn poes slash van 15 jaar is ziek.We hebben bij dierenarts via echo gezien dat ze vocht had en hebben laten wegnemen ,na 4 dagen terug ook al kreeg ze medicijnen.Nu hoop ik dat ik hier via jullie die misschien ervareningen hebben ,mij tips kunnen geven.Hij heeft dus ook schildklierprobleem en daar klopt zijn hartje als een gek.
Ga medicijnen op schrijven die ik moet geven
s'morgen
1 tablet Dimason
om half 8
Felimazole 5mg
s'avonds
1 tablet Dimason
half tabet tenormin minor
dit laatste was eerst fortekor 2.5 mg,maar dat hielp niet zei dierenarts
Als iemand bloeduitslag wilt kan ik altijd doorscannen als dar als hulp kan dienen.
Ik hoop dat er menen hier zijn die me ervaringen kunnen delen en tips ,want ben enorm bang en ween veel en weet dat ze ooit allemaal sterven,maar wil toch alles geprobeerd hebben.
Bedankt voor luisteren
fijne avond
Ga medicijnen op schrijven die ik moet geven
s'morgen
1 tablet Dimason
om half 8
Felimazole 5mg
s'avonds
1 tablet Dimason
half tabet tenormin minor
dit laatste was eerst fortekor 2.5 mg,maar dat hielp niet zei dierenarts
Als iemand bloeduitslag wilt kan ik altijd doorscannen als dar als hulp kan dienen.
Ik hoop dat er menen hier zijn die me ervaringen kunnen delen en tips ,want ben enorm bang en ween veel en weet dat ze ooit allemaal sterven,maar wil toch alles geprobeerd hebben.
Bedankt voor luisteren
fijne avond
Re: zo bang voor mijn oude poes
welkom
op het Forum en al gelijk met problemen..
type de bloeduitslagen en referenties even hier in je bericht, dat is snel gebeurd en geeft ons wat meer duidelijkheid.
en heb je een T-4 waarde, anders even aan de assistente vragen.
en als de T-4 waarde niet bekend is bij je da of assistente, overweeg dan een andere dierenarts, .......
en dan voor wat betreft Felimazole: dat is een erg duur schildkliermedicijn en vrijwel alle katzels worden daar hardstikke beroerd van, zeker van zo'n dosis in één keer.
wat je kunt doen is die tabletjes (met handschoenen) in twee knippen en dan halfje s morgens en halfje twaalf uur later.
en vervolgens als het bijna op is een recept vragen voor carbimazol, dat is veel goedkoper en veel beter door te knippen (voorzichtig en goed handen wassen en zorgen dat er geen spul op het aanrecht of elders achterblijft)
heeft de da zijn bloeddruk gemeten en wat was die?
en wat waren de kwalen, wat heeft je dierenarts gezegd?
anders maandag nog even naar de assistente bellen en opschrijven!

type de bloeduitslagen en referenties even hier in je bericht, dat is snel gebeurd en geeft ons wat meer duidelijkheid.
en heb je een T-4 waarde, anders even aan de assistente vragen.
en als de T-4 waarde niet bekend is bij je da of assistente, overweeg dan een andere dierenarts, .......
en dan voor wat betreft Felimazole: dat is een erg duur schildkliermedicijn en vrijwel alle katzels worden daar hardstikke beroerd van, zeker van zo'n dosis in één keer.
wat je kunt doen is die tabletjes (met handschoenen) in twee knippen en dan halfje s morgens en halfje twaalf uur later.
en vervolgens als het bijna op is een recept vragen voor carbimazol, dat is veel goedkoper en veel beter door te knippen (voorzichtig en goed handen wassen en zorgen dat er geen spul op het aanrecht of elders achterblijft)
heeft de da zijn bloeddruk gemeten en wat was die?
en wat waren de kwalen, wat heeft je dierenarts gezegd?
anders maandag nog even naar de assistente bellen en opschrijven!
Fortekor en tenormin minor zijn twee verschillende tabletten.
de tenormin minor is een ACE remmer (zijn hartje klopt dan niet meer als een bezetene en het is ook bloeddruk verlagend) en Fortekor is alleen een bloeddruk verlager.
Ik neem aan dat jullie niet alleen naar z'n longen hebben gekeken met de echo, maar dat z'n hart ook is bekeken en dat er HCM is geconstateerd?
Ik heb geen idee hoe en wat mbt schildklier, maar Adriana wel
HCM heeft mijn oude baasje hier ook, daar kan ik iets meer over vertellen.
De tenormin minor is dus bedoeld voor een rustigere en stevigere hartslag te krijgen.
En imo een uitstekende keuze van je da.
Vocht achter de longen is wel een probleem inderdaad, waarbij de da heeft gekozen voor Dimazon.
Op zich ook een goede keuze (ontziet ook de nieren wat belangrijk is op deze leeftijd), maar zorg dat je poes goed vocht binnenkrijgt (desnoods opdringen met een spuitje water, langs de zijkant van haar bekkie naar binnen werken).
Voor de rest weet ik het eventjes niet. Sorry.
de tenormin minor is een ACE remmer (zijn hartje klopt dan niet meer als een bezetene en het is ook bloeddruk verlagend) en Fortekor is alleen een bloeddruk verlager.
Ik neem aan dat jullie niet alleen naar z'n longen hebben gekeken met de echo, maar dat z'n hart ook is bekeken en dat er HCM is geconstateerd?
Ik heb geen idee hoe en wat mbt schildklier, maar Adriana wel

HCM heeft mijn oude baasje hier ook, daar kan ik iets meer over vertellen.
De tenormin minor is dus bedoeld voor een rustigere en stevigere hartslag te krijgen.
En imo een uitstekende keuze van je da.
Vocht achter de longen is wel een probleem inderdaad, waarbij de da heeft gekozen voor Dimazon.
Op zich ook een goede keuze (ontziet ook de nieren wat belangrijk is op deze leeftijd), maar zorg dat je poes goed vocht binnenkrijgt (desnoods opdringen met een spuitje water, langs de zijkant van haar bekkie naar binnen werken).
Voor de rest weet ik het eventjes niet. Sorry.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)
In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
samen weten we een heleboel.
de felimazole dempt de overproduktie van schildklierhormonen maar het duurt even voordat een katzel goed is ingesteld. daarmee wordt de hartslag ook regelmatiger en het hele systeem minder opgejaagd..
als je kater ook een ace-remmer krijgt dan zou dat elkaar niet in de weg moeten gaan zitten, denk ik. ik bedoel: liever niet dubbel op en voorzichtig aan met de doseringen.. beter met wat minder opbouwen dan gelijk de volle mep. dat geldt trouwens ook voor felimazole, je had beter eerst lagere dosis kunnen geven en dan opbouwen, dat stelt sneller en makkelijker in met minder kans op bijwerkingen..
de felimazole dempt de overproduktie van schildklierhormonen maar het duurt even voordat een katzel goed is ingesteld. daarmee wordt de hartslag ook regelmatiger en het hele systeem minder opgejaagd..
als je kater ook een ace-remmer krijgt dan zou dat elkaar niet in de weg moeten gaan zitten, denk ik. ik bedoel: liever niet dubbel op en voorzichtig aan met de doseringen.. beter met wat minder opbouwen dan gelijk de volle mep. dat geldt trouwens ook voor felimazole, je had beter eerst lagere dosis kunnen geven en dan opbouwen, dat stelt sneller en makkelijker in met minder kans op bijwerkingen..
Re: Zo bang voor mijn oude poes
bedankt voor antwoorden.Hebben gisteren terug laten weg nemen en dan voelt hij zicht goed.Van nevenwerkingen heb ik nog niks gezien.Het enigste dat anders is dat hij niet meer de hele dag miauwt voor eten,maar dat is dus de schildklier.Dinsdag terug op controle.
Zal proberen de bloedcontrole sebiet hier te plaatsen.
Is de tijdschema van het geven van medicijnen goed?????????????
Kus Diane en Slash
Zal proberen de bloedcontrole sebiet hier te plaatsen.
Is de tijdschema van het geven van medicijnen goed?????????????
Kus Diane en Slash
De tenormin minor werkt inderdaad 24 uur, dus dat is prima.
Andere medicijnen weet ik niet, sorry.
Fijn dat je schatje het weer wat beter doet... Kom op kitty, je kunt het!
Andere medicijnen weet ik niet, sorry.
Fijn dat je schatje het weer wat beter doet... Kom op kitty, je kunt het!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)
Hematologie
--------------------
Hematocriet -25,8 grenswaarden 5.00 10.00
MCV -38 39 55
Formule
--------------
Monocyten +7,0 4
Nierfunctie
-------------
Creatinine +1,60 grenswaarden 0,20 1,40
Ureum +120,5 40 70
Lever en Gal
--------------
GPT(ALT) +133 91
Koolhydratenmetabolisme
----------------------
Gmucose nuchter +114 55 100
Schildklier
-------------
T4 11,4 0,8 3,5
dat is alles wat in rood staat,dus wat niet goed is,hopelijk kunnen jullie eraan uit.Ik hoop dat ik dank zij jullie Slash zijn leven nog aangenaam kan verlengen en maken.
Bedankt voor alles al.Kus
PS - zie dat ik niet zo goed getypt heb,dus eerste gtal T4 is wat slash heeft en erachter is grenswaarden,sorry
EDIT:
ik heb Felimazole 5mg naar half verschoven,dat het niet allemaal achter elkaar is zoals ik kan uit maken wat Adriana bedoelt.Hopelijk krijg ik nog tipjes dat ik het goed doe,dank u
--------------------
Hematocriet -25,8 grenswaarden 5.00 10.00
MCV -38 39 55
Formule
--------------
Monocyten +7,0 4
Nierfunctie
-------------
Creatinine +1,60 grenswaarden 0,20 1,40
Ureum +120,5 40 70
Lever en Gal
--------------
GPT(ALT) +133 91
Koolhydratenmetabolisme
----------------------
Gmucose nuchter +114 55 100
Schildklier
-------------
T4 11,4 0,8 3,5
dat is alles wat in rood staat,dus wat niet goed is,hopelijk kunnen jullie eraan uit.Ik hoop dat ik dank zij jullie Slash zijn leven nog aangenaam kan verlengen en maken.
Bedankt voor alles al.Kus
PS - zie dat ik niet zo goed getypt heb,dus eerste gtal T4 is wat slash heeft en erachter is grenswaarden,sorry
EDIT:
ik heb Felimazole 5mg naar half verschoven,dat het niet allemaal achter elkaar is zoals ik kan uit maken wat Adriana bedoelt.Hopelijk krijg ik nog tipjes dat ik het goed doe,dank u
dank je wel voor je info, Slash is behoorlijk ziek en vooral nieren.. maar bloedsuiker is ook vrij hoog (gluco)..
krijgt Slash nierdieet? bijvoorbeeld Royal Canin renal of Hills k/d?
begin maar met Royal Canin renal (harde brokjes), dat is ook beter voor zijn bloedsuiker, want dat is ook vrij hoog en dan is RC beter.. er zijn droge brokjes, je dierenarts heeft proefzakjes en drie smaken natvoer en ja, helaas het is een stuk duurder dan gewoon voer.
nierdieetvoer is verschrikkelijk belangrijk om die hoge ureum/creatinine waarde naar beneden te krijgen.
voorzichtig met kleinere hoeveelheden aan wennen en desnoods een paar smaken proberen.
dierenspeciaalzaak heeft ook nierdieet van beaphar of animonda.
goed dat je felimazole doorknipt en in twee geeft, bijvoorbeeld s morgens en dan s avonds zodat er ongeveer 12 uur tussen zit.
eet Slash nog steeds goed?
ze zal waarschijnlijk veel drinken en iedere dag vers water geven helpt want veel drinken is belangrijk.
krijgt Slash nierdieet? bijvoorbeeld Royal Canin renal of Hills k/d?
begin maar met Royal Canin renal (harde brokjes), dat is ook beter voor zijn bloedsuiker, want dat is ook vrij hoog en dan is RC beter.. er zijn droge brokjes, je dierenarts heeft proefzakjes en drie smaken natvoer en ja, helaas het is een stuk duurder dan gewoon voer.
nierdieetvoer is verschrikkelijk belangrijk om die hoge ureum/creatinine waarde naar beneden te krijgen.
voorzichtig met kleinere hoeveelheden aan wennen en desnoods een paar smaken proberen.
dierenspeciaalzaak heeft ook nierdieet van beaphar of animonda.
goed dat je felimazole doorknipt en in twee geeft, bijvoorbeeld s morgens en dan s avonds zodat er ongeveer 12 uur tussen zit.
eet Slash nog steeds goed?
ze zal waarschijnlijk veel drinken en iedere dag vers water geven helpt want veel drinken is belangrijk.
Heb geprobeerd met speciaal eten,maar hij werd mager en lukt dus niet.Drinken doet hij redelijk,maar minder dan voor medicijnen.Vandaag op controle geweest,was nog beetje vocht en hart was ook al verbeterd.Ik weet dat je van een ouwe kat van 15 geen jonge meer kan maken,maar zoals hij nu is en zo nog tijdje kan blijven ben ik al heel blij.Hij gedraagt zich zoals ervoren en is de knuffelaar terug en dat maakt me al heel gelukkig.
Hoeveel Dimazon mag je geven,want das is voor meer te laten plassen he.Ik geef s'morgens en s'avonds eentje,maar hij plast niet echt veel,niet meer dan er voor
kus
Hoeveel Dimazon mag je geven,want das is voor meer te laten plassen he.Ik geef s'morgens en s'avonds eentje,maar hij plast niet echt veel,niet meer dan er voor
kus