Kater veel rustiger

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Surreallistic
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2005 11:34

Kater veel rustiger

Bericht door Surreallistic »

Vooraf: we zijn nog niet met hem naar de DA geweest. Heb het gedrag pas sinds gister gemerkt. Wil dus naar de DA, maar wellicht dat jullie oook eea al bekend voorkomt.

Onze kater heeft in het verleden last gehad van struvite (aanwezigheid van "splinters"in de urine) en heeft daar sindsdien netjes het juiste voer voor. Vind hij heerlijk. Bakje is altijd na paar minuten alweer leeg. Ze krijgen maar 1x per dag te eten. Ik doe er tegenwoordig wat water doorheen (4 theelepeltjes) zodat ze toch vocht binnenkrijgen, omdat het gewone water ogenschijnlijk onaangeroerd blijft.

Sinds gister heb ik bemerkt dat de kater veel gaat liggen op de vloer. Normaal doet hij dat op de stoel of bank, in ieder geval op een zachte ondergrond. De ligstand is wel "relaxed" te noemen. Toen bij het struvite lag hij keurig in kattenhouding en kwam hij nauwelijks van z'n plaats. Bij roepen kwam hij toen niet. Als ik hem nu roep, komt hij pas na een paar keer, terwijl hij normaliter aangespurt komt. Aaien gaat prima, hij spint/knort dan wat, zoals gebruikelijk, maar z'n kont..... dan haalt ie uit. Dat doet hij overigens wel vaker, maar niet direct, nu wel direct.

Komt iemand dit bekend voor en kan dit weer struvite zijn??
I thaw I thaw a puddycat!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater veel rustiger

Bericht door Anne »

Jouw probleem zal ondertussen wel opgelost zijn aangezien we een behoorlijke tijd verder zijn maar waar ik me zorgen over maak uit jouw bericht is dat je ze maar 1x per dag eten geeft?
Dat is veels te weinig en ongezond ook. Zo schrokken ze allen naar binnen.
beter is om de dagelijkse hoeveelheid te verdelen over drie of vier keer, of twee.
Voor oudere poezen moeten het minimaal drie zijn
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kater veel rustiger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ook meerdere keren per dag eten geven, en zorgen dat er toch wat meer water gedronken word! Dat is ook niet gezond en zeker bij een kat met kans op blaasgruis is dat wel belangrijk.
Verder is de kans dat hij het krijgt als hij op blaasgruisdieet staat erg klein. Als je zeker wil zijn kan je wat vers rauw vlees voeren, dat haalt de pH van de urine nog wat omlaag.

Je kan hem eens bestuderen als hij op de bak gaat. Als hij erg diep plast is er niets aan de hand, maar als er ruimte tussen de korrels en hem is, dan kan hij moeilijk gaan en is er iets aan de hand.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie