Nieuwe mand, hoe laten wennen?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Danique29
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2010 18:44

Nieuwe mand, hoe laten wennen?

Bericht door Danique29 »

Hallo,
wij hebben net een nieuwe kattenmand gekocht (eentje die je aan de verwarming kan hangen) We willen graag dat onze kat daar in gaat liggen, maar ze lijkt het niet veel aan te vinden. Als ik haar in de nieuwe mand zet, gaat ze gewoon weer terug naar haar oude vertrouwde plek; op de stoel. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze voortaan in de mand gaat liggen?
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Nieuwe mand; hoe laten wennen

Bericht door loek »

Hoi Danique

Ik ben bang dat dit niet gaat lukken. Katten zoeken toch hun eigen plekje uit (daarom heb ik nu al een paar weken een koffer in mijn huis staan omdat mijn katten die leuk vinden haha)

Ik heb ook een mand die ik zelf leuk vind en mij ook super lekker plekje leek voor de katten, ze liggen er nooit in...denk dat deze binnenkort dus weg gaat.

Ik zou als ik jou was de kattenmand gewoon een tijdje laten hangen. Soms vinden ze het dan toch na een tijdje interessant.
Zeker niet dwingen om in de mand te blijven zitten (ook niet een beetje) want dan wordt het natuurlijk juist een negatieve plek.

Dus het enige wat je naar mijn mening kan doen is afwachten...Kan het helaas niet mooier maken...
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Nieuwe mand; hoe laten wennen

Bericht door Dafpoetser »

niks doen...

niet dwingen, werkt averechtchts...kat komt er wel achter!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Nieuwe mand; hoe laten wennen

Bericht door Lovecat »

Ik heb al 4 maanden een mand waar niet naar omgekeken werd. Sinds een week kan ik mijn katten er niet meer uit krijgen, welkom in de kattenwereld; ze bepalen alles zelf en dat is nu juist zo leuk aan ze!

Geniet ervan en als het mandje over ene jaar nog niet gebruikt wordt, kun je er vast een asiel erg blij mee maken!
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Nieuwe mand; hoe laten wennen

Bericht door Peet »

Ik heb er zo één boven en beneden hangen. Chevy lag er bij de vorige eigenaar altijd in volgens hun.
Nou.... ze heeft er hier nog geen seconde naar gekeken. Dodge vind er ook niets aan.
Wil proberen of ze ze in de ren leuk vinden, anders gaan ze weg. Jammer dan....
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Nieuwe mand; hoe laten wennen

Bericht door katgevonden »

mmmmm ik heb ooit gehoord dat katten graag ergens liggen waar aardstralen zijn! Of dat zo is weet ik niet maar ik had eerst een hangmat voor de radiator omdat ik eerst een kat had. Nu heb ik er 2 katten en 2 hangmatten. Ze liggen altijd samen in een van de 2. Welke maakt hun niet uit! Dus dacht ik even geleden ik hang er eentje in de hal kunnen ze daar ook lekker liggen. Maar neeeeeeeeeee hoor daar willen ze niet liggen! De hangmat terug gehangen waar die eerst hing en voila ze liggen er weer in. Misschien een ander plekje opzoeken? Misschien ligt het wel niet aan de mand maar de plek! Wie weet? En kattenkruid erop stroeien misschien?
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Nieuwe mand, hoe laten wennen?

Bericht door jennli »

Soms vinden katten het fijn als je er een paar druppeltjes Valeriaan op doet en gaan ze er dan wel in liggen. Hier merken we ook dat de hangmat op een plek met hangen waar de katten overzicht op de kamer hebben, anders willen ze er ook niet in. Daarnaast gaan er toch maar twee van onze vier inliggen en wil Jagger er alleen in liggen als we de donkere hoes er omheen doen. Tja, katten weten nou eenmaal precies wat ze willen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe mand, hoe laten wennen?

Bericht door nellebel »

ik had een hele mooie mand gekocht van €75,- !!!!! gekocht, maar ze kropen liever in een kleine oude mand samen. Ik heb gelukkig de mand terug kunnen brengen. ze doen wat ze zelf willen. ach ik heb soms ook liever een oude trui aan dan een nieuwe.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
sofadiva7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 dec 2010 11:36
Locatie: in ZH

Re: Nieuwe mand, hoe laten wennen?

Bericht door sofadiva7 »

Misschien een paar druppeltjes lokmiddel erop sprenkelen?
Charlot en B&B
Oordelen is dom, veroordelen is oerstom.
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Nieuwe mand, hoe laten wennen?

Bericht door helskinky »

Tja je kunt ze niets dwingen, ik had een krabpaal gekocht en ik zag Mio daar heerlijk elke dag op liggen
voor het raam. Maar niets hoor,nu heb ik bij Terre des Hommes een mandje/krabpaal gekocht van de Ikea splinternieuw voor 6 euries en hij ligt er elke dag in.
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Nieuwe mand, hoe laten wennen?

Bericht door katgevonden »

Tja en vandaag breng ik helemaal happy een ritseltunnel mee na huis. Ikke helemaal blij!!!omdat ik dacht dat hun blij zouden worden....EN? NIKS
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Nieuwe mand, hoe laten wennen?

Bericht door Lovecat »

Niet te snel opgeven Nadia, misschien dat ze het over een maanden geweldig vinden!
irisgriffel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 okt 2010 13:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe mand, hoe laten wennen?

Bericht door irisgriffel »

Herkenbaar;) Jasper kijkt ook niet naar zijn mandje om die aan de radiator hangt... Hij slaapt wel in zijn reismandje (als het dekentje er in ligt) en anders met hetzelfde dekentje in een mandje waar ook zijn speelgoed in ligt. Meneer kijkt ook niet naar de krabpaal om, rieten stoelen zijn leuker om aan te krabben... Valeriaan en weet ik het allemaal wat voor kattenloksprays ik erop heb gesprayd, hij kijkt er niet naar om.. Ik laat hem maar gebeuren en 'straf' hem wel als hij aan de stoelen zit. Voor de rest misschien ontdekt hij nog wel eens dat de krabpaal meer is dan alleen maar een uitkijkpost
Groet,

Iris

Ginny (8), Stripe (6), Jasper (2,5)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe mand, hoe laten wennen?

Bericht door pearlsofpassion »

Je mag hem niet straffen als hij aan de stoel krabt. Je moet hem gewoon opnemen en bij de krabpaal zetten.
Wedden dat als je dat consequent doet en even met zijn pootjes over de paal wrijft (heel voorzichtig) hij na 2 weken niet meer aan je stoelen krabt?

Al die geur-trukken werken nooit
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie