Steriliseren of niet?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
katgevonden
Poema
Poema

Re: Steriliseren of niet?

Bericht door katgevonden »

Mijn poesje is nu 4 maand dus ik moet nu toch serieus erover denken of ik haar wel of niet laat steriliseren. Ik verwacht wel dat ik het laat doen want ben zo bang dat ze hem smeert via de voordeur als ze krols is en dan onder de auto komt. Een nestje zal een mindere ramp zijn, ookal zit ik er zeker niet op te wachten. Ze kan wel in de tuin en daar kan ze zeker niet ontsnappen. Mijn katertje is gecastreerd dus van hem is niets te verwachten. Maar hoe zou het zijn als ik mijn krolse kat in de tuin laat? Komen er dan katers zeker op af. En gaat Mauw er dan ruzie mee maken omdat het zijn vrouw is die krols is? En überhaupt is een krolse kat lastig? Heb ik nog nooit meegemaakt, namelijk.
Nogmaals ik denk wel dat ik het laat doen! De tegens ken ik wel! Maar zijn er ook goede redenen om ze niet te steriliseren?
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Aziraphale
Poema
Poema
Contacteer:

Bericht door Aziraphale »

In mijn ogen zijn er niet voldoende goede redenen om ze *niet* te laten steriliseren.
Een nestje vind ik bijv. helemaal geen mindere ramp! Er zijn al genoeg kittens te krijgen, denk aan het asiel en aan nestjes die worden gedumpt. Daarbij komt dat jouw meisje zelf nog een kleuter is, stel je voor dat ze met 6 maanden zwanger zou worden....arm beest!
Een krolse kat is echt ontzettend vervelend, ik heb er vaak genoeg een 's nachts onder m'n raam gehad....
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

ER IS GEEN ENKELE REDEN OM JE POES NIET TE LATEN STERILISEREN!!!!
Integendeel!!

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 78&t=21971

Krols zijn is helemaal niet leuk voor de poes (ik weet echt niet waarom je haar dat aan zou doen!) en na een tijd blijft het gewoon maar doorgaan!! Dat is niet zoiets van een paar weken in het jaar, als ze niet gedekt wordt, blijft ze krols worden. Een krolse kat is lastig voor jou, maar voor haarzelf nog veeeeeel meeeer!! Zeker als ze NIET naar de katers toekan (en hou dat AUB zo!) Hou daar rekening mee!
Al die hormonen zijn ontzettend slecht voor haar lichaam en kan ze vanalle kwalen van krijgen! En zo'n net geraakt ze wel door als ze echt lang krols blijft want dan in ze ten einde raad van ellende!
Bovendien komen de katers er inderdaad op af (en nog niet zo'n beetje), zet je haar er nog meer mee in de stress, en Mauw niet te vergeten. De kans dat hij dan ondanks alles toch nog gaat sproeien wordt dan wel erg groot!
Bovendien is een nestje WEL een groot probleem (kattenprobleem?? :?: )!!! En niet zo gezond voor Katie.
Je bent haar ook kwijt als ze krols is, want ze is zichzelf niet en ze kan wel heel erg komen knuffelen, maar moet contant aandacht hebben en roept je 's nachts echt wakker!! In de roep van een krolse poes hoor je gewoon dat ze afziet!!

Als je haar gelukkig wil maken en en lang en onbezorgd leven laten leidne, laat je haar steriliseren zo simpel is dat! Al de ellende die je haar (en de hele kattenpopulatie) bespaard, daar kunnen die paar dagen last hebben van de sterilisatie echt niet tegenop!!

(maar op 6 maand is wel vroeg genoeg!)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
katgevonden
Poema
Poema

Nou dat is duidelijk! Denk ook echt wel dat ik het laat doen, hoor!
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Lees dat topic maar eens, als je dan er nog maar een seconde over twijfelt, snap ik het echt niet...
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 78&t=21971
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
katgevonden
Poema
Poema

Wat hebben jullie allemaal goed geschreven zeg!
Maar goed het is duidelijk! Over 2 maand wordt Katie gecastreerd. Bedankt voot de info!!!
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

:-) Fijn ;-)

:thup:
love pets
Kitten

Bericht door love pets »

Helemaal mee eens castratie is ook voor de poes veel fijner.
Ik heb een kater en een poes, laat ze binnenkort ook allebei castreren, is het verstandig om ze allebei tegelijk naar de dierenarts te brengen of niet?
De kater moet nu echt gecastreerd worden, hij wil zo graag naar buiten, en poes is momenteel zwanger dus nog even wachten...

groetjes
jennli
Tijger
Tijger

Bericht door jennli »

Oei zwanger. Zou de kater vast laten helpen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Als je kater nu gecastreerd moet worden, moet het nu. Ongeacht de poes. Het was natuurlijk veel beter geweest ze samen, op tijd te laten helpen, maar bon...
Hoe oud zijn de katten in kwestie? Ik veronderstel dat je kater de vader van het nestje is? Zijn de katten verwanten?

Hoelang is ze al zwanger? Als het nog niet lang is kan je ze ook nu laten helpen en alles in 1 keer laten verwijderen. Er zijn echt al veel te veel kittens dus als dat mogelijk is, vermijdt je daar meer dierenleed mee dan dat het met zich meebrengt (door de foetussen om te brengen). Dat moet je natuurlijk zelf beslissen, maar een nestje is ook niet niets en kost handenvol geld (als je het goed doet tenminste).

Besef ook dat de poes al vlak na de bevallig terug zwanger kan worden als er een kater in de buurt is. Niet bij allemaal, maar het gebeurt wel degelijk!
Hoe oud is het poesje? Want als ze te jong is, is het zowiezo beter haar dit nestje niet te laten uitdragen. Voor haar gezondheid dan, zowel lichamelijk als psychisch...
Jonge poesjes verstoten hun jongen ook gemakkelijker, en dan moet je ze met de hand opvoeden (om de 2 uur allemaal eten geven, ook 's nachts, de uitwerpselen eruit masseren...enz ) Besef gewoon goed waar je aan begint!

En lees je wat in zodat je bv weet dat je de kittens niet gratis weg mag geven omdat er nogal wat slangenhouders kittens aan de slangen durven voeren.
En dat je weet dat de kittens best tot 12 weken en minstens tot 10 weken bij de moeder moeten blijven. Vanaf 7 weken is legaal, maar dat is echt nog veel te vroeg.
Als het kan, plaats dan ook geen kittens alleen in een huis zonder andere katten, want dat hebben ze nodig voor hun opvoeding en ontwikkeling.
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

@ katgevonden,.......Gelukkig zijn er mensen die onze informatie serieus nemen. Goed dat je je poes laat helpen!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Cerna

Bericht door Cerna »

Vanaf Valentijnsdag tot (ik denk) eind maart is "Love weer in the air", een kortingsactie van de dierenbescherming en de dierenartsen. Informeer bij je da of zij er ook aan mee doen. Scheelt weer (iets) in de kosten.

Ik vind zelf 6 maanden ook nog erg vroeg, wacht altijd tot de kat 10 maanden is. Waarom? Weet ik niet, is een gevoelskwestie. Zo'n klein lijfje en dan zo'n ingreep (want het blijft een operatie hoe klein het wondje tegenwoordig ook is), nee dan liever wachten totdat de kat wat groter is.
Onze dierenarts doet het via de flank; hebben ze geen centje pijn aan. Twee kleine hechtinkjes, je zag het nauwelijks.
Maar het blijft spannend, iedere keer weer.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Op 10 maanden zijn er heel wat poezen krols geworden en kunnen zelfs al moeder zijn. Bijna alle katers zijn op dat moment vruchtbaar.
Vroeger werd 9 maand aangehouden maar dat is echt een heel ouderwetse visie waar ze dus nu niet meer aan vasthouden.
Het is ontzettend veel beter om de eerste krolsheid voor te zijn, en een kater die op pad gaat vermijd je ook beter. Dus tot 10 maand wachten is wel vragen om moeilijkheden.
Als je dat doet met een broer en zus in huis heb je 9 van de 10 keren een incestnestje, en daar komen zelden gezonde kittens uit!

Hoe jonger de kittens hoe sneller ze er juist van herstellen. Hoe ouder de kat, hoe meer last ze er van heeft. Dus dat gevoel kan wel zijn, maar is niet volgens de realiteit...
Men is nog aan het testen of er een bezwaar is voor op 6 weken te casteren ivm ontwikkeling (wegvallen van hormonen) maar zelf daar worden geen problemen ivm de operatie zelf gegeven. Op 6 maanden is er echt geen bezwaar voor de hormonen meer omdat dan alles al ontwikkeld en die hormonen die wegvallen geen invloed meer uitoefenen tenzij krols worden. De groeihormonen blijven actief want die zitten niet in de teelballen of eierstokken en daar hebben de sexhormonen ook geen invloed op. Of de sexhormonen invloed hebben op de eerdere ontwikkeling zijn ze dus nog aan het testen.
Ik veronderstel van wel omdat het een invloed heeft op het verschil in ontwikkeling tussen mannetjes en vrouwtjes (algemene bouw dan vooral) maar op 6 maanden is dat dus niet meer aan de orde.
Ik denk echt dat je maar beter alles voor kan zijn, en dat ben je (meestal) op 6 maaden. Als je langer wacht neem je meer risico's. Het verschil in grootte tussen een kitten van 6 maanden en eentje van 10 is trouwens ook niet zo groot. In gewicht maakt het meer verschil dan in lengte... En hoe meer vet, hoe moeilijker de operatie...
Cerna

Bericht door Cerna »

Je hebt vast gelijk Valerie maar ik ben nog van de oude stempel (wachtte vroeger zelfs tot na de eerste krolsheid). Ik zit ook in een situatie waardoor ik geen risico loop omdat ik op twee- en driehoog woon en er verder geen andere katten in de buurt zijn of kunnen komen.
Ik heb het in die 32 jaar dat ik katten heb nog nooit meegemaakt dat een kat eerder krols werd dan rond 9-10 maanden, maar misschien heb ik uitzonderlijke katten?? Amber werd zelfs pas voor het eerst krols op haar eerste verjaardag.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Tja, ik weet ook niet of je geluk hebt, of dat je de allereerste krolsheid misschien niet goed ziet. Ik weet alleen dat er al heel veel poezen die buiten lopen en katers in de buurt zijn, voor 10 maand hun eerste nestje krijgen.
Als er een kater in huis is ziet het baasje meestal enkel de jonge kater die op het poesje kruipt (wat ze zowiezo doen op jonge leeftijd als ze nog niet geholpen zijn, ook als de poes niet krols is) en dan ineens toch een zwanger poes heeft zonder krolsheid gezien te hebben...
Ik heb in een asiel wel eens een poesje meegemaakt die op 5 maand krols was en haar nestje gehad heeft. Ik vind het nog steeds verwonderlijk dat ze het uitgedragen heeft. Of ze een goede moeder was weet ik niet meer. Maar ik vind het zeker niet verantwoord.

Hoe vaak zie je ook niet dat een poesje van 9 maand ineens haar jongen begint af te drijven als ze een paar weken ver is... En dan zijn de eigenaren verbaast. Ik allerminst... Wat verwacht je van zo'n kindje??

Een nestje op zo'n jonge leeftijd zou ik een poes nooit aandoen, laat ze eerst zelf maar volwassen worden.
Nu doe ik zowiezo niet meer aan nestjes omdat er te veel katten zijn, en dus worden ze toch geholpen.
Als de poes toch geholpen moet worden zie ik echt niet in waarom je zou wachten tot ze krols wordt. Ik zou haar dat niet willen aandoen (want leuk vinden ze dat toch niet) en het is ook helemaal niet zo gezond... Ik heb liever dat mijn poesje nooit met zoiets te maken krijgt en gewoon zorgenloos kan opgroeien. En ik heb de indruk dat ze daar evenwichtiger en voorspelbaarder van karakter van blijven maar dat zal wel van poes tot poes verschillen en zeker niet altijd opgaan...

En voor mensen die zeggen dat het in de natuur ook zo gaat, de natuur is niet altijd het beste. De natuur kan heel erg wreed zijn! Er gebeurt in de natuur wat het beste is om de poes zoveel mogelijk jongen te laten grootbrengen (principe van evolutie), niet om haar het leukste leven te geven. Maar dat laatste is wel wat wij willen voor onze katten...
In de natuurlijke situatie zouden wij mensen ook op 12-15 jarige leeftijd kinderen krijgen....

( het is ook waarschijnlijk dat hedendaagse katten sneller krols worden dan hun wilde voorouders omdat die katjes die heel vroeg krols worden dat vroeger vaak niet overleefden en dus geen nageslacht hadden. In de voorbije eeuwen worden deze katjes er toch doorgetrokken en overleven ze en zorgen misschien later wel voor nageslacht waardoor deze genen om vroeg krols te worden, zich in de populatie verspreiden.)
Plaats reactie