Fludt kat

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Fludt kat

Bericht door jennli »

Onze poes had dan geen problemen met plassen, maar het vermeerderen van het aantal kattenbakken en het druppelen van Valeriaan op een aantal plaatsen heeft er wel toe bijgedragen dat Saartje geen stress meer laat zien. Het was voor Saartje ook belangrijk privacy te krijgen bij het op de bak gaan. Had zelf niet verwacht dat het simpelweg vermeerderen van het aantal bakken zo snel het gewenste effect zou hebben. Ik weet niet hoeveel katten of andere huisdieren je hebt, maar dit werkte bij ons heel goed in combi met Valeriaandruppels om stress tegen te gaan.
Het is mij onduidelijk of je kat niet wilt plassen, vanwege de blaasproblemen of vanwege stress in het algemeen (verhuising e.d.). Wie weet, werkt dit ook voor jouw kat.

Je hebt alweer een bericht geplaatst toen ik nog aan het typen was ;) ....
Ik zou ze niet scheiden als ik jou was! Dat geeft veel stress en maakt de koppeling straks weer opnieuw erg moeilijk. Nog een keer stress. Ik zou als ik jou was echt meerdere bakken op verschillende plaatsen en Valeriaan eens proberen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Fludt kat

Bericht door MarjanR »

Hey Gwennie,
Mijn kleine meid voelde zich de afgelopen dagen echt niet lekker hoor.
En spinnen dat ze deed!
Katten spinnen ook wanneer ze zich niet lekker voelen, gewoon om zichzelf een beter gevoel te geven. Het hoeft niet zo te zijn dat het in jouw geval ook zo is, maar het spinnen is niet altijd een graadmeter. Snap je?

Ok, dus jullie hebben de kleine er ook al meer dan een half jaar bij?
En je oudere kat reageert nu na een week van scheiding niet anders?
Je zou het nog een weekje kunnen aankijken, maar als het niet veranderd heeft de scheiding ook geen nut denk ik.

Probeer de valeriaan eens, dat is voor een paar euro gekocht bij de drogist of dierenspeciaalzaak.
Dat is echt zo'n "baadt het niet dan schaadt het niet" verhaal.

En je zou ook een plens water door de natvoer van je oudje kunnen doen.
Dan krijgt hij meer vocht binnen waardoor hij uiteindelijk toch wel moet gaan piesen.

M'n laatste tip (als niet iemand dat al voor mij gaat doen) heeft betrekking tot je jongste katertje.
Die wil dus een speelmaatje, maar die vindt dat niet in z'n ouwe huisvriend.
En deze tip kan echt goed werken hoor, al lijkt die wat drastisch... neem nog nog één katje erbij.
Een jonkie, niet ouder dan je jonge katertje.
Dan blijft hij uit het haar van je oudje, en het zou hem denk ik ook erg gelukkig maken
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gwennie88
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 dec 2010 16:51

Re: Fludt kat

Bericht door Gwennie88 »

Die kleine kat hebben we al meer als een jaar hoor... maar nu half jaartje in een nieuw huis..
maar als de kat zichzelf niet lekker voelt , mag ik toch ook naar bij zijn blaas in de buurt komen??

Ik ga in iedergeval even kijken voor die valeriaan...

Bedankt
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Fludt kat

Bericht door pearlsofpassion »

Waarvan zit je kat dan in de stress? Waarvan is hij dan zo bang?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gwennie88
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 dec 2010 16:51

Re: Fludt kat

Bericht door Gwennie88 »

Als we dat eens wisten.... dan zouden we er ook alles aan doen...
Ik heb die valeriaan besteld... kijken of dat iets ga doen...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Fludt kat

Bericht door pearlsofpassion »

Maar de twee katten kwamen dus wel overeen?
Als dat zo is, dan zou ik ze gewoon terug bij elkaar laten. Anders heb je straks weer problemen met de koppeling als het lang duurt. En de scheiding zal ook wel stress teweegbrengen.
Gewoon terug bij elkaar, en dan kan je weer verder zoeken naar de echte oorzaak van zijn stress, als het daar al aan ligt....
Ooit gedacht aan een second opinion te halen bij een andere DA? Want deze geeft me een heel vreemd gevoel :???:
Ik vind ook dat hij een beetje te weinig initiatief neemt en alles wel lijkt te weten maar geen echte maatregelen neemt. Het moet allemaal maar vanzelf goed komen of zo? En dan rare adviezen...
Ik zou het niet helemaal vertrouwen.

Ik weet verder ook niet wat je kan doen, maar ik snap de titel van je topic niet helemaal :oops: Ik weet dat er heel wat mensen zijn die dit ook meegemaakt hebben, maar die heb ik hier nog niet zien posten in dit topic...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Fludt kat

Bericht door MarjanR »

Tja, als je kat jouw voor de volle 100% vertrouwt mag je eigenlijk wel heel erg veel.
Ook als hij pijn heeft, hij zal dat alleen aangeven door anders te gaan zitten/hangen.

Denk jij zelf dat het komt doordat de twee niet meer door 1 deur kunnen?
Jij zit er natuurlijk met je neus bovenop, dat kun jij het beste beoordelen.

Heb je trouwens wel genoeg bakken staan?
Katten kunnen ineens een voorkeur krijgen voor een bak om te piesen, de andere om te poepen. En dan het liefste dat ze zelf kunnen kiezen wanneer wat op welke bak.
Ook als net de ander geweest is, dan kunnen ze daar ineens besluiten er niet meer op te gaan.
Het schijnt te standaard te zijn om 1 bak meer in huis te hebben dan de hoeveelheid katten.
Ik heb drie katten, drie bakken. Dat gaat prima. (Zelfs op twee bakken ging dat goed, maar toen had ik een tijdje 4 katten in huis en heb ik twee bakken bij gehaald.)
Katten kunnen heeeeeeeeeeeeeeel typisch zijn met hun bakbehoefte.
Je zou zelfs een bak met aarde ipv kattebakvulling kunnen neerzetten.
Misschien is de oplossing wel zo simpel ;-)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Fludt kat

Bericht door Anne »

Telizen heeft hier heel goed geholpen bij Bella tegen de stress ;-) Ik zou dan ook aanraden hier zeker mee door te gaan!!
Wat ik heb begrepen van mijn dierenarts dat een flutdkat levenslang op dieet moet, een soort blaasgruisvoorkomend dieet. Ik zelf gebruik sanabella urinary voor Bella en het gaat heel goed met haar.
Zij kreeg dus ook vanuit stress deze problemen en dank zij de telizen is mijn meisje nu weer helemaal haar zelf!! In die tijd waren er een paar veranderingen waar zij achteraf niet tegen kon en die hebben we teruggedraaid. Ik weet niet of dat bij jou ook kan?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Fludt kat

Bericht door pearlsofpassion »

Door sommigen wordt gezegd dat je blaasgruisvoorkomend dieet niet mag blijven geven omdat dat niet gezond is. Maar je kan wel graanvrij gaan voeren en regelmatig vers vlees geven. Zo kan je de meeste katten goed houden.
Als de kat dan nog steeds blaasgruis krijgt, kan je niet anders dan ze levenslang op het dieet blijven zetten. Maar dat zou eerder enkel zijn als het met niets anders goed gaat.

Wat geef je hem eigenlijk nu, ik heb dat al eens gevraagd maar ik denk niet dat er op geantwoord is ... :oops:
Heb je al eens in de blaasgruistopics gekeken?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie