Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Sorry, ik had even duidelijker moeten zijn.
Ik heb de omschrijving van de injectable voor katten hier gecopieerd.

En nee, je katje hoeft niet chronisch nierfalen gekregen hebben van Metacam.
Dat probeer ik steeds al duidelijk te maken.
Het KAN.
En de waarschuwing staat erop omdat het KAN.
Maar dat geldt voor elke pijnstiller in de non steroide klasse.
Waarom wordt er wel voor gekozen? Precies om wat de da van Cerna heeft gezegd.
De voordelen wegen af tegen de nadelen! (in de meeste gevallen)
Hoewel ik dat voor de injectables wil betwijfelen, daar wordt duidelijk voor hond en kat voor gewaarschwud. Dit is dan wel voor de amerikaanse markt, maar ik heb tot nu toe nog geen verschil kunnen vinden in de amerikaanse samenstelling t.a.v. de europeesche samenstelling.

Valerie, er staat wel een uitslag mbt de nieren (BUN) ;)
Anders, er staat namelijk nog veel meer te lezen, kun je naar de site gaan metacam kills.
Daar staan de volledige bijsluiters.

Op dit moment, Adriana, heb ik even geen puf om de link aan te klikken.
Ik heb er overigens vanmiddag wel even naar gekeken.
Maar ik moet je eerlijk zeggen dat het nu wel even kan, aangezien m'n directeur en senior manager op vakantie zijn. Ik ben nu alleen maar even het wakende oog, zeg maar.
Dus dan lukt het wel om er zoveel tijd aan te besteden (ik zou willen dat ik meer tijd had!!!)

Over het feit dat ik thuis m'n katje injecties mag gaan geven... ik ben bang van niet.
Helaas, want ik durf dat gewoon. Zeker als ik weet dat m'n kindje daar minder pijn van zal hebben. Dat is nu nog niet aan de orde. Gelukkig.
Maar mocht het wel die kant op gaan, dan ga ik een goed gesprek aan met m'n da.
Ver van te voren.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat ik net hetzelfde ga doen.

Heel kritisch staan tov die pijnstiller, anderen eens opschrijven voor als het nodig zou zijn dat ik kan vragen waarom die echt wel moet een geen andere. Dan kan ik voor mezelf de voordelen en risico's afwegen.

En inderdaad goed over praten met de DA.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Ik heb nu ook de nederlanse bijsluiter voor injectie erbij genomen.
Deze geeft ook aan dat de injectable eenmalig gebruikt moet worden, en toegediend pre-op gelijktijdig met de anesthesie.
En net als bij de amerikaanse bijsluiter wordt ook hier de volgende melding gemaakt
"Geef geen orale vervolgtherapie met meloxicam of
andere NSAID’s aan katten, omdat er geen veilige dosering
voor dergelijke vervolgtherapie is vastgesteld."

Ik ga er voorzichtig vanuit dat een steroide vorm dan wel mag.
En dan kom je in de morfine hoek qua medicatie.
Maar zoals gezegd deze werkt minimaal 6 uur (geen max aangegeven).
Dus als je werkt dan kom je toch tijd te kort om je beestje tijdig een nieuwe dosis te geven om hem/haar pijnvrij te houden. In mijn geval zou ik dan wel uurtjes vrij nemen om dat te zien voorkomen. Maar niet iedereen kan dat doen of afspreken met z'n baas.

Metacam suspensie vermeld alleen dat het niet gebruikt mag worden na een injectie en het volgende
"Interacties
Andere NSAID’s, diuretica, anticoagulantia,
aminoglycoside-antibiotica en stoffen met een hoge
eiwitbinding kunnen concurreren voor deze binding en dit
kan leiden tot toxische effecten. Metacam® mag niet
samen met andere NSAID’s of glucocorticosteroïden
worden toegediend. Gelijktijdig gebruik van potentieel
nefrotoxische middelen moet vermeden worden.
Vóórbehandeling met ontstekingsremmende stoffen kan
bijkomende of toegenomen bijwerkingen veroorzaken.
Met zulke geneesmiddelen moet een behandelingsvrije
periode van tenminste 24 uur voor aanvang van de
behandeling in acht worden genomen. Echter, voor het
bepalen van de behandelingsvrije periode dient rekening
te worden gehouden met de farmacologische
eigenschappen van de eerder gebruikte producten."

Er wordt in de bijsluiter niets vermeld over nierfalen, en dat valt mij wel op.

Ik ga nog eens kijken naar de europeese site (EMA).
Ik denk dat daar meer waarschuwingen te vinden zijn.
En dat is dan is het laatste wat ik nog ga doen, bellen met Alkmaar.
En dan kan ik wel een conclusie schrijven.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

morfine werkte hier zeker 12 uur en dat na een behoorlijke ingreep met grote wond.
Mo was door die pijnstilling (en morfine = drugs?) zo baldadig dat ik de dosis heb moeten terugbrengen,
meloxicam schijnt een geweldige pijnstiller te zijn, zeker ook gewrichtsklachten.
maar de tol is hoog.
nav jouw anesthesie-verhaal:
dat ben ik bij Amerikaanse vermeldingen ook tegengekomen en dan is het ook nog heel kritisch welke injectievloeistof of inleiding er wordt gebruikt...
en of vloeistof- of gasnarcose wordt toegepast..

die behoefte aan ontstekingsremmer na de operatie begrijp ik niet zo goed..
als dat al moet dan zijn daar toch ook andere middelen en/of ab's voor..?

beetje zelfde als bij prednisolon, dat werd/wordt ook tegen van alles en nog wat gebruikt en toegepast en kan ernstige bijwerkingen hebben, tol daar is ook hoog.
maar ik heb bij dat middel de indruk dat de kennis over forse nadelen is doorgedrongen en dat het steeds minder onnodig wordt toegpast..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Heeft er iemand een idee, als je DA een spuit pijnstiller geeft na een castratie (van een kater), wat dat dan is? Zou dat ook Metacam zijn?

Ik heb er nooit bij stilgestaan hiervoor, waarom zou ik ook denken dat dat zo schadelijk zou kunnen zijn...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

OK het volgende kan ik vinden in de EPAR

Metacam 5mg/ml dogs and cats
* On 9 August 2002 the European Commission approved an extension for Metacam 5 mg/ml
solution for injection for dogs to include a new target species, cats. Amendments have been
incorporated into the Community Decision and the relevant sections of this EPAR.

* On 2 July 2010 the European Commission approved an extension to include a new strength 2 mg/ml solution for injection for cats, representing a new strength, and also an additional claim for the post-operative use of Metacam in cats, based on a favourable CVMP opinion as adopted on 13 April 2010.

Over de suspensie geen dingen waar aandacht aan gegeven moet worden (bijv. hoelang het product op de plank mag liggen.)

Ik ben nu de test resultaten aan het lezen.
(gruwel gruwel gruwel, hoeveel katten hiervoor gebruikt zijn...)
En er moet gezegd dat er toch wel goede resultaten geboekt zijn, maar ook slechte.

Mbt het geven van injecties 0.3mg/kg is er een test gedaan op 24 katten voor 3 dagen.
Deze zijn verdeeld in 4 groepen.
Group 1 - placebo,
Group 2 - 0.3 mg/kg b.w.,
Group 3 - 0.9 mg/kg b.w. and
Group 4 - 1.5 mg/kg b.w.

There was no significant effect on treatment on urinalysis parameters. Blood in faeces was found in several animals including the controls (ik had gelezen dat dit ook was gevonden in de placebo group, geen effect van de meloxicam dus). Five out of 6 cats in groups 4 (1.5 mg/kg) showed papillary necrosis of the kidney. Mucosal erosions in the jejunum occurred in one cat receiving 0.9 mg/kg b.w. and in 2 cats at 1.5 mg/kg.
No treatment related changes were found in the animals treated with 0.3 mg/kg b.w. and good local tolerance was reported

Het resultaat; alleen de group van 1.5mg is er nier falen ontdekt.


Laatste opmerking;
The recommended posology of 0.3 mg meloxicam/kg b.w. given as a single s.c. treatment was shown to be safe but follow-up with oral administration cannot be tolerated and cannot, therefore, be recommended.
Met andere woorden, de injectable is wel acceptabel. Het vervolgen met de suspensie niet.

Cerna, jou katje kreeg 0.3mg/kg geïnjecteerd.
Ik zelf denk dat dit zelfs de beste therapie is met Metacam.

Nu ik dit allemaal gelezen heb (gruwel gruwel, nogmaals) heb ik wel meer vertrouwen gekregen in het medicijn. De testen zijn zeer nauwkeurig en redelijk uitvoerig geweest.
Het enige wat ik NIET WIL, en waar ik geen vertrouwen in heb, is dus nog de suspensie.
En ik denk ook daarom dat de FDA de suspensie voor katten niet accepteert en de fabrikant daarom geen licentie krijgt in de US.

Kijkend naar mijn situatie en behoefte en angsten mbt dit medicijn wil ik voor mijn katten gerust injectables toestaan. Maar alleen voor een tijdelijke situatie en niet als langdurige pijnbestrijding.

En inderdaad, Adriana.
Er moet heel goed gekeken worden naar wat voor een anesthesie er gebruikt wordt alvorens te beslissen Metacam te gebruiken. In geval van Moos, die niet alle anesthesie kan krijgen, zal ik toch pleiten voor een morfine pijnstiller. Goed te weten dat morfine dus langer werkt dan wat mijn indruk is van het lezen van de werking.

Mbt tot de werking van medicijnen en hoe men dat voorheen toepaste en vandaag de dag daar wellicht makkelijker over gedacht wordt; op http://www.ema.europa.eu kun je nalezen welke wijzigingen er door de fabrikant zijn aangebracht en hoe de EMA daarop gereageerd heeft. Het is echt een hele verhelderende site met veel informatie (als je de tijd hebt stel ik voor dit eens goed door te pluizen zoals ik nu gedaan heb mbt metacam).
Fabrikanten zijn elke dag bezig hun spullen te testen, onderzoeken en verbeteren.
De klachten die binnen komen (via de da en/of universiteit) worden beoordeeld en zover ik kan zien wordt er regelmatig een wijziging doorgevoerd. In 2002 werd bijvoorbeeld de suspensie voor honden ook voor katten aanbevolen. Dit is in juli 2010 aangepast (dat is nog maar net he, nog maar 6 maanden geleden)

Valerie. Weet je zeker dat de da Metacam heeft gegeven NA de operatie?
Of was dit wellicht iets anders?

Sorry voor het lange verhaal.
Maar ik ben echt oprecht geïnteresseerd en ik verfoei mezelf niet harder te hebben doorgeleerd vroeger. Ik heb zo'n soort studie prive gedaan voor m'n eigen medicijnen (ik kon zelfs m'n psych nog iets leren, zij heeft mijn verhaal toen gechecked en het klopte. ZE was daar erg blij mee en heeft andere patienten op die manier behandeld zoals ik had uitgezocht :edance: ).
Toen ik dus zag hoe dit medicijn met de grond gelijk gemaakt werd ik getriggerd.
Eerst angst voor m'n beestje, en toen nam m'n rationaal denken het over.
Het medicijn wat ik nu gebruik voor mezelf, zoals ik eerder geschreven had, is ook met de grond gelijk gemaakt. En onterecht, want met het juiste gebruik kan een mens daar juist enorm veel profijt van hebben. En dat geld ook voor dit medicijn (en dan niet de suspensie ;) )
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, ik weet juist niet welke pijnstiller het is geweest. Ik stond daar nooit bij stil dat dat belangrijk was om te vragen...
Daarom vroeg ik juist of iemand een idee heeft of daar iets standaard voor gegeven wordt?

En over die testen, die kloppen wel, maar ik blijf toch mijn twijfels houden.
Het zal wel zijn dat alle gelijkaardige pijnstillers schade berokkenen, maar ik blijf bij mijn standpunt dat er aanwijzingen zijn dat het wel degelijk schadelijk is, ook in de juiste dosis en eenmalig. Je kan het gewoon niet waarnemen... Je kan het pas zien als je de katten ook oud laat worden en ziet of ze op latere leeftijd gemakkelijker nierfalen ontwikkelen of niet...
Maar zoals gezegd, dat zal wel met elke pijnstiller zo zijn...

Nu weten we tenminste al dat we enkel een injectie toelaten, en maar 1 keer! Dat is toch al een fout die niet meer gemaakt zal worden.
Erg bedankt hoor Marjan, ook voor alle andere forummers!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Maar Noa kreeg niet eenmalig 0,3 ml maar twee weken lang en twee weken voor de operatie 0,2 ml!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Ja, dat weet ik Cerna.
Maar het voordeel is (in dit geval) dat je haar geen suspensie hebt gegeven.
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk te focussen op jouw situatie met Noa.
En als je het kunt hebben over "juiste" behandeling dan kun je spreken dat het geven van injecties beter is dan een injectie gevolgd door suspensie.

Je kunt de testen nalezen op dit document (pfd)
http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/doc ... 065773.pdf

Wanneer je het gaat lezen schakel dan even je gevoel uit.

Over het algemeen kun je concluderen dat de meeste problemen worden veroorzaakt door de suspensie.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door maij »

Het zijn lastige dingen denk ik.
Wat ik me wel afvraag is waarom er dan zo'n verschil zit in de injectie en de suspensie want de werkzame stof is toch hetzelfde.

Toch kun je niet alles op je DA schuiven mbt de middelen die hij voorschrijft. Ik ga er vanuit dat hij hetgeen voorschrijft wat hij het beste voor het dier vind en dan ook rekening houdt met evt bijwerkingen. Maar als verzorger van je huisdier kun je natuurlijk ook de bijsluiter lezen. Of in het geval van metacam de info op het doosje.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Op orale inname heb je zowiezo minder controle hoeveel het dier nu juist opneemt of niet.
Bij een injectie weet je dat heel zeker en is de concentratie dus precies afgewogen.
Bij orale inname zullen ze er altijd ietsje meer in doen om zeker te zijn dat er voldoende opgenomen wordt en het zeker werkt. Elke kat is namelijk anders en het hangt ook af van hoeveel ze rond die tijd eet en zo ...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door maij »

dank voor je uitleg pearlsofpassion
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Umimeis »

Bedankt voor deze info.

Flea heeft vorige week ook metacam gehad en heeft tot nu toe elke nacht 1x overgegeven. Nu moet ik er wel bij zeggen dat er 1x ook een haarbal tussen zat.
Verder heeft hij wel eetlust en is hij redelijk actief buiten. Hij komt alleen binnen om even te eten en te rusten. Drinken doet hij ook niet extreem veel of extreem weinig.
Als ik hem zo zie, heb ik niet het idee dat hij ziek is vh medicijn.
Ik las in de bijsluiter dat de bijwerkingen zullen verdwijnen na het staken vh medicijn.
Afgelopen donderdag had hij de laatste dosis gehad.
Verder kreeg hij ook een AB kuur. Doxoral. Daarvan heb ik ook informatie opgezocht op internet.
Ook daarvan was overgeven een vd meest voorkomende bijwerking.
Zaterdag was hij klaar met z'n AB kuur.

Dus ja ik weet niet echt van welk medicijn hij dus moest overgeven.
Ik wacht vannacht en morgen nog even af. Moet hij nog steeds overgeven, dan bel ik de DA op.

Ja, ik ga er ook vanuit dat de DA weet wat hij voorschrijft. En ik heb ook de bijsluiter gelezen voor ik het ging toedienen en naar mijn weten heeft/had Flea niks met z'n nieren.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Hey Umi,

Ik denk door de combi van AB en de metacam dat zijn maagje een beetje van streek is.
Of dat het puur toeval was dat hij heeft overgegeven.
Als ik zo lees hoe Flea reageert en springerig is, dan denk ik dat hij niet persee een reactie heeft van z'n niertjes.
Dat niet zoveel drinken; katten zie je eigenlijk niet zoveel drinken. Misschien let je er nu extra op en zie je het als iets probleematisch.
Niet elke kat heeft een slechte reactie op de Metacam. Als ik me goed herinner zijn er in de testen met veel te veel Metacam (5x de aanbevolen hoeveelheid) 35 van de 2000 katten overleden.

Ik zou et wat in de gaten houden.
Gaat hij slechter eten en meer overgeven zou ik inderdaad even naar de da bellen/gaan.
Dan kan hij iets tegen de misselijkheid geven. En geef dan aan dat je hebt gelezen dat katten nieren KUNNEN reageren op de metacam. Misschien kan een bloedtest uitsluitsel geven, en dan zou met spoelen een hoop bespaard worden.

Persoonlijk denk ik niet dat alle alarm bellen moeten gaan rinkelen.
Misschien dat andern hierover een andere mening hebben?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Wanneer de nieren inderdaad een opdonder hebben gehad, moet je dit kunnen merken aan: niet meer of nauwelijks willen eten, veel drinken, lusteloosheid en (soms) spugen en dan zou ik niet te lang wachten met het raadplegen van de DA want acuut nierfalen is bij snel ingrijpen (infuus) nog gedeeltelijk terug te draaien.
Plaats reactie